Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
"Syynä aseiden merkitykseen suorituskyvyssä on Aholan mukaan se, että ohjus ei yksin löydä maaliinsa vaan se tarvitse lähes koko lentomatkansa ajan ohjausta koneesta.
Aholan mukaan hävittäjä ohjaa ammusta kahdeksankymmentä prosenttia lentomatkasta ja vasta loppuvaiheessa ohjus avaa oman tutkansa.
– Pääosan ajasta ohjuksen tutka on sammutettu, koska kun ohjus avaa tutkansa maali havaitsee sen varmuudella."

Vähän epämääräistä kirjoittelua taas toimittajilta. Ikään kuin niputetaan kaikki ohjukset yhdeksi tutkaohjatuksi, jonka "maali" havaitsee varmuudella. Ja yllä kuva "rynnäkköristeilyohjuksen" laukaisusta.
Sinällään kaikki mitä tuossa sanotaan on totta. Myöskin se, että voidaan olla melko varmoja, että kun ohjus avaa tutkansa, niin maali tosiaan havaitsee sen sekunnin sisällä. Ei ehkä tiedä ihan tarkasti mistä suunnasta uhka tulee, mutta varoitus piippaa kyllä välittömästi. Toimittaja tietenkin koittaa saada suppeaan kappaleeseen olennaisen siitä, mitä evp-kenraali on sanonut.

Kenraalit eivät ehkä myöskään pidä valmistusta kotimaassa välttämättömänä, mutteivat myöskään kiellä siitä koituvia etuja, jos näin tehdään.

Amerikkalaiskone tosiaan sopisi Suomen seuraavaksi koneeksi ja oikea kilpailu käydäänkin kahden koneen välillä. Hyvä niin, kumpikin käy.
 

olenkin ollut alusta asti sitä mieltä, että nykyisten aseiden käyttäminen HX:ssä on erittäin tärkeä aspekti. Jos nykyaseistus happanee 2045, niin voitaisiin selvitä yhdellä lisähankintasatsilla koko elinkaari. 2030-2045 nykyaseilla, 2045-2060 uusilla aseilla. Eurooppalaiset vaihtoehdot vaatisivat kaksi satsia.
 
Nykyiset amraamit voi hapannuttaa nasamsiin, ei tarvitse välttämättä niihin ripustautua. Varsinkin kun meteor kovettaa eri tavalla, mutta tuntuvasti.
Jassmiini on oikeastaan ainoa tosi kiperä paikka. Ei ole julkisesti tiedossa parempaa pötkylää ja sitä kaiken lisäksi printataan hiki hatussa kun muilla lähinnä menee brosyyriä. ;)

Tosin meille hankittu määrä on sen verran pieni, että sen jäännösarvo on helposti mitätön suhteessa integrointikuluun. Joten kannattaako jos ei osteta lisää uutta?
 
Kylläpä gripukkaa nyt virvotaan vitsalla.

Yllättävää:
"Aholan mukaan Suomessa on Euroopan paras aseistus eikä hänen mielestään ole mahdollista, että Suomi luopuu sekä Horneteista että nykyisistä aseistaan."

On kiva olla oikeassa:
"Kumpikaan entisistä komentajista ei pidä erityisen tärkeänä, että koneet koottaisiin Suomessa."

..mutta se tärkeä kohta tulee heti perään:

Myöskään Ahola ei pidä kokoonpanoa Suomessa oleellisena vaan tärkeämpää on tietotaito.

– Kone pitää tuntea läpikotaisin, jotta sitä voidaan huoltaa ja ylläpitää.

Ahola varoittaa luottamasta tukeen kriisiaikana, oli sitten kyse tietotaidosta tai jostain muusta.

Jos nyt yksi uusi asia on opittu viimeisen viikon aikana taas lisää historiamme ensimmäisessä rauhan ajan poikkeustilassa, se on maailmanlaajuisten logistiikkaketjujen keveys. Toinen elintärkeä, mikä liittyy tähän, ja josta kenraalit eivät sano sanaakaan, on dataliikenne ja sen suvereniteetti. Se on oleellisesti isompi asia kuin joukko yksittäisiä ohjuksia, jotka he nostavat pääosaan ja jonka Puranen taasen nimenomaisesti jättää sivuosaan.

(Itse asiassa en ole varma, tietääkö nämä kenraalit, että datasetit prosessoidaan amerikkalaisessa tukikohdassa. Ei ole ollut tapeetilla muualla paitsi eurooppalaisten kauppiaiden systemaattisessa suvereniteettipainotuksessa. Jos käyvät kuuntelemassa @magitsu n linkkaaman Flynnin juttelun, ehkä heilläkin pistää korvaan termi "spy plane", jota Flynn käyttää. Tai Boeingin hxchallenge-edustajan maininnat SH:n datan kulkemisesta sekin amerikkalaisten kontrollissa. Mutta logistiikasta on saatu tosiaan paljon evidenssiä tällä viikolla, miten se kaikkien Ystävien kanssa hoituu pahassa paikassa.)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ei mene läpi nyt eurolan yhteinen depottikorjaamo. Sen jos LM laittaa niin saattaa jäädä pääsemättä suorituskykyarviointiin. Eli jokuvaanin märkä uni.
Eikä mikään eurolan yhteinen varasto, josta hädän tullen Suomelle olisi tarkoitus tuoda lisää varaosia. Mielummin nipistetään muutama F-35 paketista, jos sillä saadaan taloudelliset edellytykset 10 miljardissa luoda tänne kaikkiin korjauksiin kykenevä korjaamo ja tarpeeksi iso määrä varaosia, yms...
 
Jos on vuonna 1995 eläkkeelle jäänyt siltojen suunnittelija, voi nykypäivänä aika hyvällä ammattitasolla kommentoida vuonna 2025-2030 käyttöön otettavaa uutta siltaratkaisua. Sitten jos on ilmataistelun asiantuntija, tiedot vanhentuvat 25 vuodessa ihan toisella nopeudella.
 
Olen povannut tuota kokoonpanoa aiemmin sillä ajatuksella, että siinä määrin kuin tarpeen huolto-osaamisen synnyttämiseksi. Eli tuohon komentajien ei välttämätön, mutta hyödyllinen on helppo yhtyä.

Nyt ei enää tarvitse ainakaan maailmalla naureskella suomalaisten huoltovarmuudesta jatkuvasti höpisemiselle.
 
Jos on vuonna 1995 eläkkeelle jäänyt siltojen suunnittelija, voi nykypäivänä aika hyvällä ammattitasolla kommentoida vuonna 2025-2030 käyttöön otettavaa uutta siltaratkaisua. Sitten jos on ilmataistelun asiantuntija, tiedot vanhentuvat 25 vuodessa ihan toisella nopeudella.
Näillä ammattilaisilla on noin tuhat kertaa paremmat valmiudet edelleenkin, 25 vuoden kuluttua, kommentoida näitä asioista, kuin useimmilla tännekin rinta rottingilla kirjoittelevilla. :)

Nämä herrat eivät ole mitään sillan suunnittelijoita, vaan operatiivisia käyttäjiä ja johtajia, jotka ovet nousseet äärettömän tiukan seulan läpi puolustushaaransa komentajiksi. Perusasiat, joiden ympärillä tässä pyöritään, eivät myöskään ole muuttuneet niin paljon kuin luulet.
 
Eiköhän tässä tarkoitettu enemmän Jykä Laukkasta kuin ilmavoimakomentajia, vaikka ensin mainittu sopivasti gripukkaa puolsikin.
 
"Finland has mandated that it must have a homeland planning organisation, overhaul, maintenance and repair capability to cover all circumstances."
"According to the HX team, no matter how well a candidate performs in the air, if it cannot engage in combat due to slow operation tempo, its value is low. The same holds if operational tempo is fast, but the aircraft doesn’t perform well in the air."

Nelisivuinen pdf HX:stä.

 
Näillä ammattilaisilla on noin tuhat kertaa paremmat valmiudet edelleenkin, 25 vuoden kuluttua, kommentoida näitä asioista, kuin useimmilla tännekin rinta rottingilla kirjoittelevilla. :)

Nämä herrat eivät ole mitään sillan suunnittelijoita, vaan operatiivisia käyttäjiä ja johtajia, jotka ovet nousseet äärettömän tiukan seulan läpi puolustushaaransa komentajiksi. Perusasiat, joiden ympärillä tässä pyöritään, eivät myöskään ole muuttuneet niin paljon kuin luulet.

Ja minulla on pieni epäilys, että nykyinen, ja eläkkeellä olevat komentajat pitävät varsin tiiviisti yhteyttä, ja mahdollisesti vaihdetaan ajatuksia myös ei julkisista asioista ;)
 
Sitten varmaan spekuloimme ja jännitämme vuositolkulla K9-option toteutumista. Ja Maavoimien muitakin hankintoja.
Mutta hei, ensimmäiseen raidetykki- tai lasertykkihankintaan ei ole enää mahdottoman pitkä aika!
 
Katsotaan ne kortit ennen kuin spekuloidaan. Sama koskee niitä sarvimiinoittavia korvettejakin.
 
Saisiko veikkauksia Super Hornetin tarjouksesta, onko liian optimistista että siinä olisi noin 60 normi Super Hornetia ja Growlerit päälle, vai onko realistista että Super Horneteja on joku viisikymmentäjotakin plus Growlerit?
 
Back
Top