Kun katson tätä nimitysasiaa omalta työltäni yksityiseltä sektorilta liiketalouden alalta, niin minusta tässä ei ole mitään ihmeellistä. Kaikissa firmoissa uusi johtaja tuo oman kaartinsa töihin ja jotkut entiset siirretään sivuun. Siinä mielessä tapahtunut on arkipäiväistä. Ei se minun näkökulmaani muuta mihinkään vaikka tässä nyt ei ole yrityksestä kyse. Tällaista on organisaatioiden johtaminen.
On iso ero, onko kyse yksityisestä organisaatiosta, vai ministeristä ja kansliapäälliköstä:
Yksityisellä puolella on selvä vastuuketju
- Omistajat vastuussa omista rahoistaan, asettavat hallituksen
- Hallitus on yleensä erittäin kokenutta ja ansioitunutta liike-elämän kaartia. Entisiä ja nykyisiä toimitusjohtajia, liikkeenjohdon asiantuntijoita jne
- Toimitusjohtaja. Ihan kyvytöntä kaveria ei mihinkään valita. Tai kyvytön ei kauaa tehtävässä pysy. Kyvykäskin erotetaan herkästi.
- TJ tietysti vaihtaa tarvittaessa alaisiaan jne.
- Kaikki ovat kuitenkin samassa veneessä
Ministeriön kansliapäällikkö todennäköisesti on tai pitäisi olla taas kova jehu, vastaavasti kuten yksityisellä.
Ongelma on, että jos ministeri ei henkilökohtaisista syistä tykkää kansliapäälliköstä, hän voi tämän vaihtaa ja jopa nimittää tietyissä rajoissa oman kaverinsa tilalle.
Ainoa tapa saada ministeri vastuuseen teoistaan on julkisuuden ja poliittisen paineen kautta.