Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

Mitäs mp.netin asiantuntijat ovat mieltä siitä, että PuMin avustaja puhuu infosodasta tai info-operaatiosta.

Leino:
Epäilyttävää, toimittajilla on sellaisiakin muistioita, joita viranomaisorganisaatio ei ole tuottanut, eikä tunne! Infosota

Kyllä tässä täyttyy ihan infosodan tunnusmerkit ml. laittomat toimet!

Helpottaako, jos käytetään termiä info-operaatio?
 
Mitäs mp.netin asiantuntijat ovat mieltä siitä, että PuMin avustaja puhuu infosodasta tai info-operaatiosta.

Leino:
Epäilyttävää, toimittajilla on sellaisiakin muistioita, joita viranomaisorganisaatio ei ole tuottanut, eikä tunne! Infosota

Kyllä tässä täyttyy ihan infosodan tunnusmerkit ml. laittomat toimet!

Helpottaako, jos käytetään termiä info-operaatio?

Minä ainakin, jos olisin maaginen Keisari Herodes, kehottaisin vilpittömästi molempia osapuolia sullomaan jäitä hattuun ja lähtemään ongelle.
 
Petteri Leino kirjoittaa twiitissään, että "Ensimmäistä kertaa kaikki faktat julkisuuteen."

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=6356
"Tiedotteet
10.09.2015 12:03
Puolustusministerin tiedotustilaisuus kello 14.30 valtioneuvoston tiedotustilassa

Puolustusministeri Jussi Niinistö pitää tiedotustilaisuuden torstaina 10.9.2015 mikäli hallitus tekee päätöksen puolustusministeriön kansliapäällikkönimityksestä valtioneuvoston yleisistunnossa. Mukana tilaisuudessa on myös ylijohtaja Jukka Juusti.

Tiedotustilaisuus järjestetään valtioneuvoston istunnon ja sitä seuraavan budjettitiedotustilaisuuden jälkeen valtioneuvoston tiedotustilassa kello 14.30.

Valtioneuvoston tiloihin akkreditoitujen toimittajien ja kuvaajien ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Median edustajia, joita ei ole akkreditoitu valtioneuvoston tiloihin, pyydetään ilmoittautumaan 10.9.2015 klo 14.00 mennessä osoitteeseen [email protected]

Sisäänkäynti valtioneuvoston tiedotustilaan on Aleksanterinkatu 3 H -portaan kautta, puolustusministeriöön Eteläinen Makasinikatu 8.

Lisätietoja antaa viestintäjohtaja Max Arhippainen p. 02951 40120."

"Puolustusministeri on luvannut kertoa kohun nostaneesta kansliapäällikön nimityksestä – seuraa suorana Ylen sivuilla
Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana Ylen verkkosivuilla kello 14.25 alkaen.
10.9.2015 klo 13:30 | päivitetty 10.9.2015 klo 13:38


http://yle.fi/uutiset/puolustusmini...yksesta__seuraa_suorana_ylen_sivuilla/8295691
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelen ystävääni Jukka Juustia ja toivotan menestystä.

Toivottavasti molemmat perustelumuistiot (nyt julkiset) ovat niin yksiselitteisiä, että päästään töissä eteenpäin. Eiköhän tässä ole jo muodostunut tarpeeksi vahinkoa, enkä nyt tarkoita näitä sivuja, jotka toimivat lähinnä piristeenä, vaan asian saamaa julkisuutta. Toivon myös, että muut nimitykset sujuvat ilman sekoilua ja kiistaa.
 
Juusti ei tunnu ainakaan olevan yhtään stressaantunut, hyvin huokuu dippa-inssi läpi, purkka suussa tiedotustilaisuuteen, väärän kokoinen takki ja vähän lisää purkkaa suuhun tilaisuuden aikana. Mieli on jo varmaan puoliksi ihan muissa mielenkiintoisissa teknisissä asioissa.
 
Kohu vaikuttaa reilusti liioitellulta. Juusti hoitanee hommansa hyvin. Jos kokoomusta vituttaa kansliapäällikön vaihto, niin sepä ikävää. :rolleyes: Ja jos asiaan liittyy upseerien pelkoa siitä, että jopa DI voi päästä tähän pestiin, niin sekin on kyllä aika naurettavaa. Tulevia hankintoja silmällä pitäen Juusti voi olla mitä mainioin valinta tilanteeseen.

Nyt asia pois päiväjärjestyksestä ja kohti uusia asioita.

Juusti ei tunnu ainakaan olevan yhtään stressaantunut, hyvin huokuu dippa-inssi läpi, purkka suussa tiedotustilaisuuteen, väärän kokoinen takki ja vähän lisää purkkaa suuhun tilaisuuden aikana. Mieli on jo varmaan puoliksi ihan muissa mielenkiintoisissa teknisissä asioissa.
Ei Juustin ulkoasu taida hirveästi persuista erota. Tiedä sitten aikovatko persut parantaa pukeutumistaan hallituskauden aikana, sehän ei olisi mitenkään tavatonta.
 
Onnittelut herra kenraalille valinnan johdosta.

Tulevat haasteet materiaalihankintojen ja rajoitettujen taloudellisten resurssien yhteensovittamisessa tuottavat varmasti riittävästi tekemistä tuleville vuosille. En lainkaan epäile, etteikö näiden haasteiden kanssa kamppailemiseen ja sen kamppailun johtamiseen kenraali Juustilla ole paras osaaminen ja kokemus, mitä valtakunnassa on tarjolla.

"Yleinen käsitys" mielestäni tarkoittaa tässä tapauksessa asiaa paremmin tuntevien ihmisten lausuntojen perusteella esitettyä näkemystä tai vakiintunutta käsitystä asiasta, johon minun tiedossani ei ole tullut soraääniä kuin Jussi Niinistöltä ja tämän avustajalta. Julkisuudessa ei ole otettu yhtä voimakkaasti kantaa Juustin puolesta, vaikka tämä on, kuten juuri ilmaisin, ilmeisen pätevä virkaan. Huomioitavaa on, että kannaotot ovatkin nyt olleet mallia "miksi pätevä ja noheva Räty heivataan pois, kun hän on paras mies hoitamaan tehtävää". Kukaan ei siis ole suoraan sanonut, että Juusti olisi epäpätevä. Tulkitsen niin, että Räty hoitaa hommiaan arvosanalla kiitettävä, ja oletuksena Juusti hoitaisi arvosanalla hyvä. Hyvä riittäisi, mutta kiitettävää olisi tarjolla.

Huomautat minulle, että pätevyyden arviointi on subjetiivinen asia. Huomautat lisäksi, että Juusti on myös pätevä. Näistä seikoista olemme täsmälleen samaa mieltä, sillä juurihan minä alkuperäsiessä viestissä niin sanoin, eikö vain?

Se, mitä yllä sanon, ei ole tulosta viiltävästä henkilökohtaisesta analyysista hakijoiden pätevyydestä. Minulla, ja olettaisin, ettei kellään tällä palstalla, ole todellista kykyä arvioida, mitä kansliapäälliköltä vaaditaan. Itse luotan minua viisaampien arvioihin, joissa Räty on arvioitu parhaaksi. Minulle se riittää. Jussi Niinistö on tehnyt valinnan huomenna torstaina kuultavin perustein, ja sillä hyvä. Kun kaksilla rattailla ei voi ajaa, niin emme tule tietämän kumpi tuon pestin olisi hoitanut paremmin. Toivon vain, ettei nimityksellä ole negatiivisia seurauksia.

Näin on marjat. Toisinaan on helpompaa ulkoistaa vaikean asian tai ylipäätään kaikki ajattelu kokonaan muille ihmisille, jotka jollain perusteella kokee itseään viisaammiksi. Tällöin voi itse rauhassa keskittyä toistelemaan muiden antamia valmiita iskulauseita ja ajattelemaan asiasta jonkun muun käskemällä tavalla. Virran mukana lipuessaan voi köllötellä leppoisasti mukavuusalueellaan.

Näin toimiikin kansan ylivoimainen enemmistö, ja kyllä kansa tietää.
 
Joku iltapäivälehden toimittaja kirjoitti aiemmin että täsmäaseet muuttuu susikoiraan. Tiedotustilaisuus antoi kyllä hieman eri kuvan.
 
Tiedotustilaisuus oli aika turha. Ei mitään uutta, mitä nyt Juusti innostui Nato-suhteitaan kehumaan, kun Niinistö nolona vieressä. Selkeä moka Juustilta oli vetää faijansa kadettikoulun priimuksen status mukaan omakehuun. Uskomatonta!
 
Hyvä, että Jussi Niinistö otti kantaa tätä vuotamisen kulttuuria vastaa. Melkoista, että asiakirjoja vuodetaan ihan vain koska ei miellytä päätökset. Ei kuitenkaan ole kyse mistään Suomen maanpuolustusta vakavasti uhkaavasta tilanteesta. Uhan sijasta meillä on käsissämme mahdollisuus.
 
Tiedotustilaisuus oli aika turha. Ei mitään uutta, mitä nyt Juusti innostui Nato-suhteitaan kehumaan, kun Niinistö nolona vieressä
En nähnyt tiedotustilaisuutta, enkä ole edes kuullut siitä muuta kuin mitä tästä keskustelusta nopeasti luin.
Jos/kun Juusti on puhunut Natosta edes muutaman sanan positiiviseen sävyyn, niin nauran itsekseni maha kipeänä. Syy on se, että jotkut venäjännuolijapiirit hehkuttivat ja hekumoivat tämän nimityskohun tultua julki että nyt tulee Nato-haukalle kenkää ja kaikki muutkin natottajat saavat jauhot suuhun kun pahimman Nato-haukan tilalle tulee Nato-kielteinen mies jne jne. No, eihän Juusti mikään anti-natomies ole, eikä koko hommassa ole ylipäätään kyse Natosta, vaan ihan muista jutuista.
Nyt homma on paketissa ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo. Juusti ei ole huono mies tehtävään, eikä varsinkaan epäpätevä. Mielenkiintoinen kysymys onkin kai nyt se, miten Juusti saa pidettyä ministerin hatussa sen verran jäitä, ettei kovin pahaa keulimista tulisi.
 
Syy on se, että jotkut venäjännuolijapiirit hehkuttivat ja hekumoivat tämän nimityskohun tultua julki että nyt tulee Nato-haukalle kenkää ja kaikki muutkin natottajat saavat jauhot suuhun kun pahimman Nato-haukan tilalle tulee Nato-kielteinen mies jne jne.

Missä?

Itse olen nähnyt vain esim. HS:n kolumnissa tuontyyppistä kuviota. En selkeästi seuraa riittävän laaja-alaisesti erilaisia keskusteluja.
 
En nähnyt tiedotustilaisuutta, enkä ole edes kuullut siitä muuta kuin mitä tästä keskustelusta nopeasti luin.
Jos/kun Juusti on puhunut Natosta edes muutaman sanan positiiviseen sävyyn, niin nauran itsekseni maha kipeänä. Syy on se, että jotkut venäjännuolijapiirit hehkuttivat ja hekumoivat tämän nimityskohun tultua julki että nyt tulee Nato-haukalle kenkää ja kaikki muutkin natottajat saavat jauhot suuhun kun pahimman Nato-haukan tilalle tulee Nato-kielteinen mies jne jne. No, eihän Juusti mikään anti-natomies ole, eikä koko hommassa ole ylipäätään kyse Natosta, vaan ihan muista jutuista.
Nyt homma on paketissa ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo. Juusti ei ole huono mies tehtävään, eikä varsinkaan epäpätevä. Mielenkiintoinen kysymys onkin kai nyt se, miten Juusti saa pidettyä ministerin hatussa sen verran jäitä, ettei kovin pahaa keulimista tulisi.
Juusti kehui mm. että joka kerta käydessään Pentagonissa on tavannut kakkosmiehen, joka ei poliittinen, mutta vastaa materiaalihankinnoista + että nykyinen USA:n puolustusmin on entinen Pentagonin kakkonen. Edelleen Juusti kehui tavanneensa jonkun korkean Nato-viskaalin, jonka on kutsunut Suomeen. Juustin näiden juttujen jälkeen Niinistö riensi selittämään, että materiaaliyhteistyön suhteen ollaan paljon tekemisessä USA:n kanssa, Hornet kalustonkin takia. Jäi vähän paikkauksen makua, eli että Niinistö halusi laittaa sordiinoa.

Kun sitten Niinistö otti vuodot puheeksi ja tuomitsi ne, Juusti rupesi kehumaan ettei kukaan materiaalipuolelta ole twitterissä ja niistä asioista ollaan hiljaa.Meni sitten paljastamaan Niinistöstä aika hauskan, Niinistölle nolon jutun: Kun ekan kerran meni tapaamaan Niinistöä (joka oli puolustusvaliokunnan pj) panssarivaunuista, eli Hollannin hankinnasta josta 2 v oltiin hiljaa, jottei kauppoja pilattu, oli tiukka paikka, kun Niinistö luuli että Juusti tulee kertomaan panssarivaunuista luopumisesta. ;)

1) Ettei olla twitterissä ei nykyään ole kehumisen aihe. Kyllä siellä voi olla hölöttämättä salaisuuksia
2) Mainio episodi kertoo nykyisen ministerin sielunelämästä. Panssareistaluopumispelko ;)
 
Näin on marjat. Toisinaan on helpompaa ulkoistaa vaikean asian tai ylipäätään kaikki ajattelu kokonaan muille ihmisille, jotka jollain perusteella kokee itseään viisaammiksi. Tällöin voi itse rauhassa keskittyä toistelemaan muiden antamia valmiita iskulauseita ja ajattelemaan asiasta jonkun muun käskemällä tavalla. Virran mukana lipuessaan voi köllötellä leppoisasti mukavuusalueellaan.

Näin toimiikin kansan ylivoimainen enemmistö, ja kyllä kansa tietää.

En yleensä vastaa trollauksiin, mutta menköön.

Tulkitsen lausuntosi piikiksi, jossa kritisoit tässä kyseisessä asiassa sitä, että olen turvautunut "yleiseen näkemykseen" sen sijaan, että olisin tehnyt itse arvion kansliapäällikköjen pätevyydestä. Tulkitsen myös niin, että olet itse tämän mainitsemasi virran ulkopuolella, joka tarkoittaa sitä, että olet PLM:n, Eduskunnan, PV:n ja muiden asiantuntijoiden kanssa yhtä pätevä arvioimaan tätä asiaa. Onnittelen, että olet vallan ytimessä sekä tietämykselläsi tavallista valistunutta kansalaista korkeammalla tasolla. Suhtaudun tästä lähtien kirjoituksiisi syvällä kunnioituksella ja arvostuksella, ja luen aiemmat viestisi täysin uusin silmin.
 
Juusti siinä tiedotustilaisuudessa vähän kertasi koska viimeksi tapasi Pentagonin kakkosta, Naton kakkosta ja koska taas tapaa heitä jne... hankintojen takia ollut koko ajan reissussa maailmalla, mutta ei-julkista toimintaa.

Media kun on rakentanut kuvaa, että hän on vain istunut jossain pimeässä kopissa data-sheettejä lukemassa.
 
Missä?

Itse olen nähnyt vain esim. HS:n kolumnissa tuontyyppistä kuviota. En selkeästi seuraa riittävän laaja-alaisesti erilaisia keskusteluja.

Tuumin tässä tuota asiaa siten, että on sen parempi mitä vähemmän nuo piirit saavat julkisuutta niin sen parempi. Mutta yleisellä tasolla voinee varmaan sanoa, että ne samat tyypit mitkä nyt yleensäkin sitä paha Nato, pahapahapaha USA ja rikolliset Kiovan natsit juttua rakastavat.
 
Back
Top