"Yleinen käsitys" mielestäni tarkoittaa tässä tapauksessa asiaa paremmin tuntevien ihmisten lausuntojen perusteella esitettyä näkemystä tai vakiintunutta käsitystä asiasta, johon minun tiedossani ei ole tullut soraääniä kuin Jussi Niinistöltä ja tämän avustajalta. Julkisuudessa ei ole otettu yhtä voimakkaasti kantaa Juustin puolesta, vaikka tämä on, kuten juuri ilmaisin, ilmeisen pätevä virkaan. Huomioitavaa on, että kannaotot ovatkin nyt olleet mallia "miksi pätevä ja noheva Räty heivataan pois, kun hän on paras mies hoitamaan tehtävää". Kukaan ei siis ole suoraan sanonut, että Juusti olisi epäpätevä. Tulkitsen niin, että Räty hoitaa hommiaan arvosanalla kiitettävä, ja oletuksena Juusti hoitaisi arvosanalla hyvä. Hyvä riittäisi, mutta kiitettävää olisi tarjolla.
Huomautat minulle, että pätevyyden arviointi on subjetiivinen asia. Huomautat lisäksi, että Juusti on myös pätevä. Näistä seikoista olemme täsmälleen samaa mieltä, sillä juurihan minä alkuperäsiessä viestissä niin sanoin, eikö vain?
Se, mitä yllä sanon, ei ole tulosta viiltävästä henkilökohtaisesta analyysista hakijoiden pätevyydestä. Minulla, ja olettaisin, ettei kellään tällä palstalla, ole todellista kykyä arvioida, mitä kansliapäälliköltä vaaditaan. Itse luotan minua viisaampien arvioihin, joissa Räty on arvioitu parhaaksi. Minulle se riittää. Jussi Niinistö on tehnyt valinnan huomenna torstaina kuultavin perustein, ja sillä hyvä. Kun kaksilla rattailla ei voi ajaa, niin emme tule tietämän kumpi tuon pestin olisi hoitanut paremmin. Toivon vain, ettei nimityksellä ole negatiivisia seurauksia.