Hornet vs. Gripen on mielenkiintoinen vertailu. Gripenillä on etuja puolellaan, ja voisin itse kuvitella vaihtavani Hornetit päikseen Gripeneihin. Tämä olettaen, ettei vaihdoksesta tulisi meille koulutus tms. kuluja, mutta saisimme hintaerotuksen takaisin, korkoineen. Alunperin Hornet oli kyllä monta kertaa parempi valinta kuin Gripen, mutta Gripen on kirinyt kiinni. Ei Gripenistä (E-mallistakaan) olisi Hornetin korvaajaksi, mutta kyllä Gripen (C-malli) on mielestäni parempi kone kuin Hornet (C-malli).Hallitus oli arvioinut aiemmin, että koneiden hintalappu veronmaksajille on noin 10 miljardia euroa vuoteen 2042 mennessä, kun mukaan luetaan ylläpito ja huolto.
Muistaakseni 90-luvun hävittäjähankinnan aikoihin Gripen oli per kone Hornetia kalliimpi. F-16 taisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan olla ainoa Hornetia halvempi. Missä valuutassa tuo Gripenin hinta sitten oli määritelty ja mikä sen kurssikehitys sittemmin oli, siitä ei ole tietoa.JAS 39C Gripen
+Halvemmat hankinta- ja huoltokulut (lentotunnin ja konehankinnan hinta)
Tämä koski koko elinkaaren kustannuksia, ostohinnasta ei ole kerrottu oikein muuta kuin se, että F-16 oli halvin.Muistaakseni 90-luvun hävittäjähankinnan aikoihin Gripen oli per kone Hornetia kalliimpi. F-16 taisi julkisuudessa olleiden tietojen mukaan olla ainoa Hornetia halvempi. Missä valuutassa tuo Gripenin hinta sitten oli määritelty ja mikä sen kurssikehitys sittemmin oli, siitä ei ole tietoa.
Ok, hämäriä muistikuvia. Pitääkö tuo siis tulkita niin, ettei Gripen juuri poikkea joukosta myöskään lentotunnin hinnassa?Tämä koski koko elinkaaren kustannuksia, ostohinnasta ei ole kerrottu oikein muuta kuin se, että F-16 oli halvin.
Se pitää tulkita niin, että Gripen olisi ilmavoimien laskelmien mukaan tullut kalliimmaksi kuin Hornet. Siihen tulkinnat sitten jäävätkin kun ei tiedetä mitkä laskuperusteet ovat olleet. Kyse on joka tapauksessa ollut arvioista ja kun Gripenistä ei ole ollut esittää mitään oikeita lukuja niin sitäkin enemmän.Ok, hämäriä muistikuvia. Pitääkö tuo siis tulkita niin, ettei Gripen juuri poikkea joukosta myöskään lentotunnin hinnassa?
Eikö vaihtoehtona ollut myös Ruotsin J-Drakenit 5-10 vuoden siirtymäkaudelle. Ei kovin järkevä vaihtoehto tuokaan, kun puhutaan kuitenkin jo 2000- luvusta.Viggenin käyttöönotto väliaikaisesti ja sitten Gripeniin siirtyminen olisi tuonut ylimääräisiä kustannuksia. Lisäksi se olisi edellyttänyt vankkaa uskoa siihen, että Gripenistä tulee lopulta hyvä kone.
Tuo on toisaalta myös erinomainen paikka ohjata päätöstä haluttuun suuntaan.Se pitää tulkita niin, että Gripen olisi ilmavoimien laskelmien mukaan tullut kalliimmaksi kuin Hornet. Siihen tulkinnat sitten jäävätkin kun ei tiedetä mitkä laskuperusteet ovat olleet. Kyse on joka tapauksessa ollut arvioista ja kun Gripenistä ei ole ollut esittää mitään oikeita lukuja niin sitäkin enemmän.
En tiedä, muistan vain että Ruotsi tarjosi Viggeneitä vuokralle mikäli Gripen ei valmistu ajoissa. Vaikea kuvitella, että Suomi olisi Drakeneihin tyytynyt. Vaikka se olisi halvemmaksi tullutkin kuin Viggenit.Eikö vaihtoehtona ollut myös Ruotsin J-Drakenit 5-10 vuoden siirtymäkaudelle. Ei kovin järkevä vaihtoehto tuokaan, kun puhutaan kuitenkin jo 2000- luvusta.
Allekirjoittanut ei ole erityisen hyvin kärryillä siitä miten sukupolvia on tapana laskea, mutta käytännössä Hornet on kymmenen vuotta uudempaa rautaa ja selvästi modernimpaa suunnittelua. Toki Viggen oli kohtalaisen pätevä päivitysten ansiosta.Viggen oli varsin moderni kone loppuun saakka. Suuret leikkaukset budjetissa pakottivat luopumaan koneesta.
Eikös se ole Hornettimme kanssa samaa
Sukupolveakin?
Minä muistan tämän(kin) eri tavalla. Minusta Ruotsi tarjosi meolle nimenomaan omia Drakeneitaan ylimenokaudelle. Olisiko Ruotsilla edes ollut hävittäjä-Viggeneitä, joista se olisi voinut luopua? C-mallin Gripenhän oli vielä kaukaisessa tulevaisuudessa.En tiedä, muistan vain että Ruotsi tarjosi Viggeneitä vuokralle mikäli Gripen ei valmistu ajoissa. Vaikea kuvitella, että Suomi olisi Drakeneihin tyytynyt. Vaikka se olisi halvemmaksi tullutkin kuin Viggenit.
Jos me olisimme ostaneet Gripeneitä, niin olisimme kyllä saaneet A ja B malleja...Minä muistan tämän(kin) eri tavalla. Minusta Ruotsi tarjosi meolle nimenomaan omia Drakeneitaan ylimenokaudelle. Olisiko Ruotsilla edes ollut hävittäjä-Viggeneitä, joista se olisi voinut luopua? C-mallin Gripenhän oli vielä kaukaisessa tulevaisuudessa.
Viggen on kolmatta sukupolvea, Hornet neljättä.Viggen oli varsin moderni kone loppuun saakka. Suuret leikkaukset budjetissa pakottivat luopumaan koneesta.
Eikös se ole Hornettimme kanssa samaa
Sukupolveakin?