Voisiko tuo "ylläpito ja huolto" sisältää myös kehitystyön (joko nykyisen tai tulevan)? Ja kun kerran puhutaan huollosta, niin olisiko mukaan laskettu myös lentokoneasentajien palkat ym.? Itselleni ei noista linkeistä selvinnyt, että rahat olisivat menossa suoraan Saabille, saati että niitä maksettaisiin kerralla.
Hallitus oli arvioinut aiemmin, että koneiden hintalappu veronmaksajille on noin 10 miljardia euroa vuoteen 2042 mennessä, kun mukaan luetaan ylläpito ja huolto.
Hornet vs. Gripen on mielenkiintoinen vertailu. Gripenillä on etuja puolellaan, ja voisin itse kuvitella vaihtavani Hornetit päikseen Gripeneihin. Tämä olettaen, ettei vaihdoksesta tulisi meille koulutus tms. kuluja, mutta saisimme hintaerotuksen takaisin, korkoineen. Alunperin Hornet oli kyllä monta kertaa parempi valinta kuin Gripen, mutta Gripen on kirinyt kiinni. Ei Gripenistä (E-mallistakaan) olisi Hornetin korvaajaksi, mutta kyllä Gripen (C-malli) on mielestäni parempi kone kuin Hornet (C-malli).
JAS 39C Gripen
+Pienempi RCS (0,5 m^2 vs. Hornetin 3,0 m^2)
+Parempi tutka (seurantaetäisyys pienelle hävittäjälle 90 km vs. Hornetin 72 km)
+Pienempi siipikuormitus (283 kg/m^2 vs. Hornetin 454 kg/m^2)
+Suurempi huippunopeus (korkealla) (2 Mach vs. Hornetin 1,8 Mach)
+Mitoiltaan pienempi kuin Hornet (kääntyy helpommin ahtaissakin paikoissa, mahdollisesti etu kaartotaistelussa)
+Halvemmat hankinta- ja huoltokulut (lentotunnin ja konehankinnan hinta)
F/A-18C Hornet
+Enemmän integroituja aseita
+Enemmän ripustimia (9 vs. Gripenin 8)
+Kaksi moottoria (luotettavuus)
(Nämä tiedot ovat Wikipedian
Gripen ja
Hornet artikkeleista ja pakistanilaisfoorumilta (
Tutkien kantama ja
RCS).)
Ilmeisesti ohjaamot ovat melko lailla samaa tasoa, diginäyttöjä löytyy kummastakin. Oletettavasti myös omasuojajärjestelmät ovat tasoltaan yhteneviä. Toimintasäteessä ja asekuormassa ei ole merkittävää eroa.
Näitä on aika hankala pohtia maallikkona toisen käden tiedon varassa. Mm. Gripenin tutkan paremmuus kumotaan
tässä Hejsanin viestissä.