MiKu

Toi doitsi olikin lähinnä poissulkevana esimerkkinä.

6.7 Cummins venyy yli 260 kW, joten perusvaunuun se olisi matalammalla teholla riittävä, ja jos vaunulle tulee tehontarvetta lisäpainon tai vauhdintarpeen myötä, niin uutta softaa sisään.

Painoluokka 500 kg.
Cummins on myös melko nopeakäyntinen moottori, paras vääntö alkaa 1600/1800 rpm, max kierrokset tosin ainoastaan 2600 rpm.

Mites valtrassa käytetty AGCO POWER 8.4? Traktorin (puimurin) moottorillahan ennenkin on kotimaiset panssariajoneuvot varustettu.

Alla maksimit, myös muita tehoversioita saatavissa:
1600NM/1500 rpm (kuvaajassa 1200-1600 rpm käytännössä max)

305 kW/2200 rpm (kuvaajassa 2000 rpm max teho, 2200 rpm max kierrokset)

690 kg kuivapainoa

Kehuvat ominaisuuksia matalilla kierroksilla:
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Cummins on myös melko nopeakäyntinen moottori, paras vääntö alkaa 1600/1800 rpm, max kierrokset tosin ainoastaan 2600 rpm.

Mites valtrassa käytetty AGCO POWER 8.4? Traktorin (puimurin) moottorillahan ennenkin on kotimaiset panssariajoneuvot varustettu.

Alla maksimit, myös muita tehoversioita saatavissa:
1600NM/1500 rpm (kuvaajassa 1200-1600 rpm käytännössä max)

305 kW/2200 rpm (kuvaajassa 2000 rpm max teho, 2200 rpm max kierrokset)

690 kg kuivapainoa

Kehuvat ominaisuuksia matalilla kierroksilla:
@Mikfin70 osannee valaista, mitä moottorin ominaisuuksia kannattaa painottaa? Teho, vääntö, kierrokset?
 
Aloin tässä hieman katsella moottorien painoja ja tuo Scanian moottori on vähän turhankin iso, tilavuudeltaan 11 L. Esim. Duramax on 6 L ja painoa vain alle 400 kg. Teholuokka on lähes sama.

Onko foorumilla mielipidettä mahdollisesta toisesta moottorista?
Eikö olisi järkevää valita sama moottori kuin Patria 6x6?
 
@Mikfin70 osannee valaista, mitä moottorin ominaisuuksia kannattaa painottaa? Teho, vääntö, kierrokset?
Vaihteisto vaikuttaa siihen mitä ominaisuuksia moottorilta pitää edellyttää, mutta vääntö on näistä yksi tärkeimmistä sekä kiihtyvyys 0-30 km/h ja teho/painosuhteentulisi olla yli 22 hv/tonni.
Ps. Moottorissa ei saa olla mitään ylimääräisiä järjestelmiä kuten urea, takaisinkierto jne.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihteisto vaikuttaa siihen mitä ominaisuuksia moottorilta pitää edellyttää, mutta vääntö on näistä yksi tärkeimmistä sekä kiihtyvyys 0-30 km/h ja teho/painosuhteentulisi olla yli 22 hv/tonni.
Ps. Moottorissa ei saa olla mitään ylimääräisiä järjestelmiä kuten urea, takaisinkierto jne.
Liitteenä suunnitellun vaihdelaation T300E ominaisuudet.

Vähän päälle 300 hv riittäisi nykypainolla pienellä varmuuskertoimella.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221109-133024.png
    Screenshot_20221109-133024.png
    294.9 KB · Luettu: 70
Vaihteisto vaikuttaa siihen mitä ominaisuuksia moottorilta pitää edellyttää, mutta vääntö on näistä yksi tärkeimmistä sekä kiihtyvyys 0-30 km/h ja teho/painosuhteentulisi olla yli 22 hv/tonni.
Ps. Moottorissa ei saa olla mitään ylimääräisiä järjestelmiä kuten urea, takaisinkierto jne.
Tuossa @mechanicus linkkaamassa Valtran moottorissa näyttäisi olevan urea-järjestelmä. Harmi, muutoin näytti hyvältä. Juuri mitä @-TripleX- viittasi, olisi hyvä jos mahdollisimman yleinen myös siviilipuolella.
Eikö olisi järkevää valita sama moottori kuin Patria 6x6?
Ei välttämättä, itse näkisin että yleisyys ylipäänsä on tärkeämpää. Pitää huollon ja varaosien hinnan matalana. Plus poikkeusoloissa löytyy osaajia korjata.
 
Tuossa @mechanicus linkkaamassa Valtran moottorissa näyttäisi olevan urea-järjestelmä. Harmi, muutoin näytti hyvältä. Juuri mitä @-TripleX- viittasi, olisi hyvä jos mahdollisimman yleinen myös siviilipuolella.
Kyllä siitä löytyy kaikki vaihtoehdot, myös emission control tier 0. Tuolta voi klikkailla:
Agriculture -> tier 0, 6 cylinder
 
Tein muutoksia:

- PA-tankit siirretty kylkipanssaria vasten (suoja 4 mm Armox)

- sponsoonit voisivat olla esim. lasikuitua tai muuta vastaavaa, leveyttä jää sisälle 416 mm ja 276 mm PA-tankin kohdilta, eli toimisivat varastointibokseina. Lasikuidulla säästettäisiin painossa

- takaosa muutettu 8 mm vahvuiseksi

Kattorakenteesta en ole ihan varma. Sitä pitäisi jäykistää, mutta paino karkaa. Yksi idea jota pyörittelin olisi PU/vast. ja lasikuituinen päälylevy. Se luultavasti toimisi myös lämpöjälkeä himmentävänä.

Edit: Näillä ratkaisuilla sain tiputettua rungon painon 11 228 kilosta 9 451 kiloon, tst-paino on nyt hieman alle 13 t. Eli samaa luokkaa kuin M113:lla.
Onko nuo sponsonit edes välttämättömiä, jos mahdollisimman halpaa halutaan tehdä? Toki telojen päälle jonkinlainen lokari lienee tarpeen ja ulkonäöstä tulee mukavan (lainausmerkit saa lisätä oman maun mukaan) 50-lukulainen. Varastointilaatikot saa sitten ostaja maksaa jos sellaisia haluaa... eli ne voisivat olla lisävaruste? Isommasta lisämaksusta saa lisäpanssarina toimivat? Sisätilalämmitin ja talvirenkaat telat kaupan päälle jalopuu- ja nahkasisustuksen ostajalle!
 
  • Haha
Reactions: EK
Yksi idea jota pyörittelin olisi PU/vast. ja lasikuituinen päälylevy. Se luultavasti toimisi myös lämpöjälkeä himmentävänä.
Miten kosteudenhallinta tuollaisen voileipä/PU -rakenteen kanssa? Vaikka sen saisi tiiviiksi päältä, niin pitäisi kestää aikaakin. Myös kondensio voi muodostua ongelmaksi pintojen väleissä => korroosio ja muut ongelmat.
 
Miten kosteudenhallinta tuollaisen voileipä/PU -rakenteen kanssa? Vaikka sen saisi tiiviiksi päältä, niin pitäisi kestää aikaakin. Myös kondensio voi muodostua ongelmaksi pintojen väleissä => korroosio ja muut ongelmat.
Se siinä tietysti voi muodostua ongelmaksi. Mutta kattoa pitäisi jotenkin jäykistää.

Vaihtoehdot:

1. Paksumpi levy
- kasvattaa painoa, onko tarpeellista jos kattoa ei haluta suojata ylettömästi muuhun suojaukseen nähden? Pinta-ala on iso, milli lisää paksuuteen tuo 65 kg lisää painoa.

2. Kennorakenne
-kevyt ja jäykkä, korroosio jos käytetään heterogeenisiä materiaaleja, kustannus jos käytetään terästä

3. Jäykisteet
- ulkopuolelle, koska sisätilan korkeus halutaan pitää, mutta miten sadevesi, lumi, jää jne.

4. Jäykistepokkauset
- lisää kustannuksia, monimutkaistaa muotoilua ja hitsausta, yksinkertainen
 
Onko nuo sponsonit edes välttämättömiä, jos mahdollisimman halpaa halutaan tehdä? Toki telojen päälle jonkinlainen lokari lienee tarpeen ja ulkonäöstä tulee mukavan (lainausmerkit saa lisätä oman maun mukaan) 50-lukulainen. Varastointilaatikot saa sitten ostaja maksaa jos sellaisia haluaa... eli ne voisivat olla lisävaruste? Isommasta lisämaksusta saa lisäpanssarina toimivat? Sisätilalämmitin ja talvirenkaat telat kaupan päälle jalopuu- ja nahkasisustuksen ostajalle!
Näkisin, että tuollaiset lasikuitu/komposiittimuovisponsonit maksavat ehkä muutamia satoja lisää hintaan; niiden aiheuttama kustannus on siis <1% vaunun kokonaishinnasta. Vaunusikana sanoisin, että ylimääräistä kuljetuskapasiteettia ei ole koskaan liikaa, ja on painon kannalta edullisempaa kuljettaa varusteet ulkona kuin panssarin suojassa sisällä.
 
Miten kosteudenhallinta tuollaisen voileipä/PU -rakenteen kanssa? Vaikka sen saisi tiiviiksi päältä, niin pitäisi kestää aikaakin. Myös kondensio voi muodostua ongelmaksi pintojen väleissä => korroosio ja muut ongelmat.
Jos venetehtaat saavat voileipärakenteen kestämään vuosien suolavedessä lillumista, niin en näkisi tuota ratkaisemattomana ongelmana. Vaahtomateriaalina lienee yleensä PVC tai PET ennemmin kuin PU. Ja googlatessa selvisi, että myös terästä tai alumiinia voidaan nykyään käyttää pintalevyjen lisäksi vaahtosisuksena...
 
Bronco on mielenkiintoinen vaihtoehto. Se on runko-ohjattu, eli siinä ei tarvita kalliita telaohjauskoneistoja (Renk yms.) . On erittäin ketterä pituuteensa nähden, koska telat kulkevat samaa uraa.
Telat ovat rungon alla, eikä sivuilla. Se estää "mahastaan" kiinni jäämistä syvässä lumessa ja soisessa maastossa ja suojaa myös miinoilta. Täysin uintikykyinen
 

Liitteet

  • Bronco_01-800x445.jpg
    Bronco_01-800x445.jpg
    74.1 KB · Luettu: 55
Bronco on mielenkiintoinen vaihtoehto. Se on runko-ohjattu, eli siinä ei tarvita kalliita telaohjauskoneistoja (Renk yms.) . On erittäin ketterä pituuteensa nähden, koska telat kulkevat samaa uraa.
Telat ovat rungon alla, eikä sivuilla. Se estää "mahastaan" kiinni jäämistä syvässä lumessa ja soisessa maastossa ja suojaa myös miinoilta. Täysin uintikykyinen
Eipä tuo "platform" alusta ole pelkästään Broncon ja Bandvagnin ominaisuus, RSO:ssa oli sama.

Veikkaan että siihen lienee syynsä miksi tuo ei ole yleistynyt sotilasajoneuvopuolella.
 

Liitteet

  • 220px-HGM_Raupenschlepper_Ost.jpg
    220px-HGM_Raupenschlepper_Ost.jpg
    10 KB · Luettu: 71
Se siinä tietysti voi muodostua ongelmaksi. Mutta kattoa pitäisi jotenkin jäykistää.

Vaihtoehdot:

1. Paksumpi levy
- kasvattaa painoa, onko tarpeellista jos kattoa ei haluta suojata ylettömästi muuhun suojaukseen nähden? Pinta-ala on iso, milli lisää paksuuteen tuo 65 kg lisää painoa.

2. Kennorakenne
-kevyt ja jäykkä, korroosio jos käytetään heterogeenisiä materiaaleja, kustannus jos käytetään terästä

3. Jäykisteet
- ulkopuolelle, koska sisätilan korkeus halutaan pitää, mutta miten sadevesi, lumi, jää jne.

4. Jäykistepokkauset
- lisää kustannuksia, monimutkaistaa muotoilua ja hitsausta, yksinkertainen
Näyttäisi siltä, että Patria 6x6:n katossa on muutamakin pyöröputkista tehty jäykkäri poikittain. Samoin Misun katolla on samantyyppiset jäykisteet.
 

Liitteet

  • 51205019208_ac6d9da06a_b.jpg
    51205019208_ac6d9da06a_b.jpg
    321 KB · Luettu: 67
  • 14-svyle-2597925652d3359e6a6.jpg
    14-svyle-2597925652d3359e6a6.jpg
    215.1 KB · Luettu: 61
Näkisin, että tuollaiset lasikuitu/komposiittimuovisponsonit maksavat ehkä muutamia satoja lisää hintaan; niiden aiheuttama kustannus on siis <1% vaunun kokonaishinnasta. Vaunusikana sanoisin, että ylimääräistä kuljetuskapasiteettia ei ole koskaan liikaa, ja on painon kannalta edullisempaa kuljettaa varusteet ulkona kuin panssarin suojassa sisällä.
En lisäisi mitään palavaa kuten lasikuitu.
 
Bronco on mielenkiintoinen vaihtoehto. Se on runko-ohjattu, eli siinä ei tarvita kalliita telaohjauskoneistoja (Renk yms.) . On erittäin ketterä pituuteensa nähden, koska telat kulkevat samaa uraa.
Telat ovat rungon alla, eikä sivuilla. Se estää "mahastaan" kiinni jäämistä syvässä lumessa ja soisessa maastossa ja suojaa myös miinoilta. Täysin uintikykyinen
Ja kalliimpi, kuin BvS 10.
 

Mielenkiintoisia kuvia Rosomakin ja CV:n panssarista.
 
Bronco on mielenkiintoinen vaihtoehto. Se on runko-ohjattu, eli siinä ei tarvita kalliita telaohjauskoneistoja (Renk yms.) . On erittäin ketterä pituuteensa nähden, koska telat kulkevat samaa uraa.
Telat ovat rungon alla, eikä sivuilla. Se estää "mahastaan" kiinni jäämistä syvässä lumessa ja soisessa maastossa ja suojaa myös miinoilta. Täysin uintikykyinen
Ruotsalaiset testasivat tuonkin ajatuksen CV:tä luodessaan:

 
Back
Top