Mikfin70
Ylipäällikkö
Hinta ja yksinkertaisuus on kyllä sauvajousen puolella. Mieti sitä lumen ja jään kertymistä telakoneistoon talvella ja siihen liittyvää työtä pitää puhtaana. Sauvajousen vaihdossa riittää, kun löytää vain montun niin se saa vaihdettua.No mieti kenttäoloissa (lumihangessa/liejussa tms.) jousen vaihtoa. Kyllä minä ainakin rupesin siinä vaiheessa mieluummin kierrejousta vaihtamaan kokonaan ulkopuolelle asennettuun telapyörään kuin sauvajousta.
Ja jos joustovaraa halutaan paljon, niin sauvajousitus vaatii silloin kaksoissauvajousituksen, jota ei voi mitenkään sanoa yksinkertaiseksi.
Kuten jo taidettiin todeta, Merkavaan tuli kierrejousitus, koska muut eivät kestäneet äärioloja. Ja jos nyt oikeasti vertaa Merkavan jousitusta kaikkiin aikalaisiinsa, on se kokonaisuutena ylivoimaisesti yksinkertaisin sekä valmistaa että huoltaa. Ja vie vähiten panssaroitua tilaa.
En muista missään nähneeni tuollaista kaksoissauvajousitusta en edes Pzh2000 joka kuitenkin on melkoisen moderni tuote 2000-luvun alusta.
Kysymys, montako kertaa olet pessyt vaunun telakoneiston marraskuussa?