MiKu

No mieti kenttäoloissa (lumihangessa/liejussa tms.) jousen vaihtoa. Kyllä minä ainakin rupesin siinä vaiheessa mieluummin kierrejousta vaihtamaan kokonaan ulkopuolelle asennettuun telapyörään kuin sauvajousta.

Ja jos joustovaraa halutaan paljon, niin sauvajousitus vaatii silloin kaksoissauvajousituksen, jota ei voi mitenkään sanoa yksinkertaiseksi.

Kuten jo taidettiin todeta, Merkavaan tuli kierrejousitus, koska muut eivät kestäneet äärioloja. Ja jos nyt oikeasti vertaa Merkavan jousitusta kaikkiin aikalaisiinsa, on se kokonaisuutena ylivoimaisesti yksinkertaisin sekä valmistaa että huoltaa. Ja vie vähiten panssaroitua tilaa.
Hinta ja yksinkertaisuus on kyllä sauvajousen puolella. Mieti sitä lumen ja jään kertymistä telakoneistoon talvella ja siihen liittyvää työtä pitää puhtaana. Sauvajousen vaihdossa riittää, kun löytää vain montun niin se saa vaihdettua.
En muista missään nähneeni tuollaista kaksoissauvajousitusta en edes Pzh2000 joka kuitenkin on melkoisen moderni tuote 2000-luvun alusta.

Kysymys, montako kertaa olet pessyt vaunun telakoneiston marraskuussa?
 
Mutta rautatiepuolella raskaiden linjadieselien voimalinja on nykyään järjestään dieselsähköinen. Raitiovaunu taas on massaltaan hyvinkin APC:n vertautuva liikkenneväline. Teollisuuslaitoksissa käytetään kaikkien kokoluokan sähkökoneita automaattijärjestelmien ohjaamana. Pitää paikkansa että valmista voimalinjaa APC:hen ei ole, mutta tarvikeosia löytyy kyllä kun viitsii katsoa muidenkin kuin sen lähimmän kiven alta.
Sitä paitsi, nuo käyttökohteet ovat hyvin erilaisia vaunuun verrattuna. Dieselveturissa tilaa on runsaasti, vaunussa jokaisesta kuutiometristä käydään taistelua. Raitiovaunu saa sähkönsä johdoista, sen ei tarvitse kantaa dieseleitä mukanaan.

Kokemukseni perusteella, mitä enemmän vääntöä sähkömoottorilta halutaan, sitä isompi on sen halkaisija. Juu, nopeakäyntisellä sähkömoottorilla voidaan käyttää alennusvaihteistoa, mutta sekin vie tilaa ja heikentää hyötysuhdetta.
 
Mitä tulee maavaraa, niin käsittääkseni kun sakut laativat spesifikaation itärintaman kokemusten perusteella Raupenschlepper Ostiin, yksi vaatimus oli em. kokemusten perusteella korkea maavara, ja RSO:ssa se on muistaakseni ainakin 500 mm (saksankielinen Wikipedia sanoo 550 mm).
Vääntösauvoissa tuo voidaan säätää kuntoon kulmanmuutoksella.
 
Jousituksesta tietämättömänä kommentoin: Sauva tai ulkoinen kierrejousitus, halvempi joudutaan valitsemaan.
Kiitos kaikille, keskusteluun osallistujille. Tässä ollaan aika hyvin pysytty alkuperäisen suunnitelman mukaan ja me kaikki tiedämme rahojen olevan tiukassa. Eikä me rakenneta mitään huippulaitetta.
 
Hinta ja yksinkertaisuus on kyllä sauvajousen puolella. Mieti sitä lumen ja jään kertymistä telakoneistoon talvella ja siihen liittyvää työtä pitää puhtaana. Sauvajousen vaihdossa riittää, kun löytää vain montun niin se saa vaihdettua.
En muista missään nähneeni tuollaista kaksoissauvajousitusta en edes Pzh2000 joka kuitenkin on melkoisen moderni tuote 2000-luvun alusta.

Kysymys, montako kertaa olet pessyt vaunun telakoneiston marraskuussa?
Panther, Leo 2, Abrams. Kaksoissauvajousitus.
 
Hinta ja yksinkertaisuus on kyllä sauvajousen puolella. Mieti sitä lumen ja jään kertymistä telakoneistoon talvella ja siihen liittyvää työtä pitää puhtaana. Sauvajousen vaihdossa riittää, kun löytää vain montun niin se saa vaihdettua.
En muista missään nähneeni tuollaista kaksoissauvajousitusta en edes Pzh2000 joka kuitenkin on melkoisen moderni tuote 2000-luvun alusta.

Kysymys, montako kertaa olet pessyt vaunun telakoneiston marraskuussa?
Vastaus: 0 kertaa.
 
Pitkittäisestä sauvajousituksesta sen verran, että sakujen E-sarjan vaunuissa olisi hylätty poikittainen sauvajousitus ja siirrytty kokonaan rungon ulkopuolelle asennettaviin joysituksiin. Tärkeänä syynä sotatalous.
 
Tarkoitat tuolla kai sitä, että kaikilla polviakseleilla on oma sauvajousi?
En tarkoita. Saatan olla Leon/Abbyn osalta väärässä, kiitos Spielbergerin. Mutta Pantherissa on satavarmasti niin, että kullakin polviakselilla on 2 sauvajousta. Toinen ottaa puhdasta vääntöä, toinen vääntöä + taivutusta. Esimerkiksi Tigerissä oli vain 1 sauva/polviakseli. Pantherissa joustovara oli luokkaa 510 mm, Tigerissä 220 mm, T-34 240 mm, Leo 1 373 mm ja Leo 2 530 mm.
 
En tarkoita. Saatan olla Leon/Abbyn osalta väärässä, kiitos Spielbergerin. Mutta Pantherissa on satavarmasti niin, että kullakin polviakselilla on 2 sauvajousta. Toinen ottaa puhdasta vääntöä, toinen vääntöä + taivutusta. Esimerkiksi Tigerissä oli vain 1 sauva/polviakseli. Pantherissa joustovara oli luokkaa 510 mm, Tigerissä 220 mm, T-34 240 mm, Leo 1 373 mm ja Leo 2 530 mm.
Pantterissa kyseessä oli lähinnä materiaalipuutteiden vuoksi toteutettu ratkaisu. Sen takia Leo2:ssa päästään samaan yhdellä sauvalla. Neuvostoratkaisu (aka T-64) olisi käyttää sauvaa putken sisällä.
 

Liitteet

  • d90363_ee22610f3beb44c9921cb55bda907124~mv2.png
    d90363_ee22610f3beb44c9921cb55bda907124~mv2.png
    347.3 KB · Luettu: 43
  • d90363_a6d89582b5fc45859947b02e682101cb~mv2.png
    d90363_a6d89582b5fc45859947b02e682101cb~mv2.png
    92.2 KB · Luettu: 44
En tarkoita. Saatan olla Leon/Abbyn osalta väärässä, kiitos Spielbergerin. Mutta Pantherissa on satavarmasti niin, että kullakin polviakselilla on 2 sauvajousta. Toinen ottaa puhdasta vääntöä, toinen vääntöä + taivutusta. Esimerkiksi Tigerissä oli vain 1 sauva/polviakseli. Pantherissa joustovara oli luokkaa 510 mm, Tigerissä 220 mm, T-34 240 mm, Leo 1 373 mm ja Leo 2 530 mm.
Tuosta pantherista minäkin olen varma. Siinä oli kullakin polviakselilla 2 sauvajousta. Käsittääkseni ratkaisussa yksinkertaisesti vain pidennettiin keinotekoisesti sauvajousen pituutta ja sitä kautta joustomatkaa.

Ymmärtääkseni kahden sauvajousen ratkaisu ei ole ollenkaan niin monimutkainen ratkaisu, kuin miltä se saattaa kuulostaa.
 
En tarkoita. Saatan olla Leon/Abbyn osalta väärässä, kiitos Spielbergerin. Mutta Pantherissa on satavarmasti niin, että kullakin polviakselilla on 2 sauvajousta. Toinen ottaa puhdasta vääntöä, toinen vääntöä + taivutusta. Esimerkiksi Tigerissä oli vain 1 sauva/polviakseli. Pantherissa joustovara oli luokkaa 510 mm, Tigerissä 220 mm, T-34 240 mm, Leo 1 373 mm ja Leo 2 530 mm.
Kannattaa unohtaa nuo 80 vuoden takaiset vaunut, nykypäivänä käytetään yhtä sauvajousta/polviakseli ja pituusliikkeen valmennukseen käytetään iskunvaimentimia.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221108-201750-01.jpeg
    Screenshot_20221108-201750-01.jpeg
    117.3 KB · Luettu: 43
Back
Top