Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
CV90 istuimet näyttäisi olevan telojen välissä, ei päällä. On kyllä aika ahtaan näköinen. Arctos-tyylisesti telan päällä istuttaessa tilaa tulee reilusti, mutta se miinan tuottama tälli tulee suoraan jakkaran alle.Periaatteessa ne polttoainetankit ovat erillinen osastonsa. Mutta niin, toinen vaihtoehto on leventää koko vaunua, jos sponsooneita ei halua.
En tiedä, mitä uhkia vastaan tuo loiva kulma on suunniteltu ja voisiko siitä oikeasti kimmota jotakin. Ainakin se lisää hieman läpäistävää materiaalivahvuutta (ellei osuma tule yläkulmasta), jos ei muuta.
Panssarilevy kulmassa -> alikali joutuu läpäisemään enemmän terästä (LOS-paksuus) -> saadaan samalla materiaalimäärällä parempi panssarisuoja, tai pienemmällä materiaalimäärällä sama panssarisuoja. Tietty viistopanssarin kanssa ongelmana voi tulla se, miten sen tilan saa järkevästi käytettyä hyödyksi.Luulen, että suunniteltu AP/APBC/APDS -juttuja vastaan.
Varmaan tulisi halvemmaksi koota vaunu suorista levyistä ilman montaa taitosta tai hitsaussaumaa. Tämä puhuisi sen puolesta, että istuimet sijoitettas talojen väliin jolloin olisi sivuseinämänä yksi paksumpi suora levy lattiasta kattoon riittäisi, eli runko muodostuisi suorakaiteen muotoisesta osasta jossa viisto etuosa (CV-90 mallia). Vastaavasti leveämpien telojen suunnittelu olisi vaikeampaa koska sisätilat jäisivät kapeaksi tai vaunun leveys kasvaisi liikaa. Kun kuitenkin ollaan suunnittelemassa APC:tä eikä IFV:tä niin kallistuisin kuitenkin siihen, että sijoitettas istuimet telojen päälle saadaan sisälle tilaa miehille ja varusteille enemmän, voisi yrittää viistota kylkien alaosaa kuten 6x6:ssa on, jolloin paine vaikutus ohjautuisi poispäin kylestä. Mitenkähän leveät kumitelat kestäisi tälläisessä vaunussa? jäisi miinaräjähdyksen telojen kappaleiden sinkoutumisen vaikutukset pienemmäksi. Sisätilojen koossa pyrkisin Actrossen mittoihin.Alan kallistua siihen, että yksinkertaistan mallin "boksi jossa yksi kalteva pinta (keula)" -tyyppiseksi. Eli mallia CV/Arctros.
Mietin vain kuinka korkeaksi vaunu tulee, jos istuimet ovat ns. lokasuoja päällä? Tuo korkeus on se syy miksi mietin äkkiä vastakkain.Varmaan tulisi halvemmaksi koota vaunu suorista levyistä ilman montaa taitosta tai hitsaussaumaa. Tämä puhuisi sen puolesta, että istuimet sijoitettas talojen väliin jolloin olisi sivuseinämänä yksi paksumpi suora levy lattiasta kattoon riittäisi, eli runko muodostuisi suorakaiteen muotoisesta osasta jossa viisto etuosa (CV-90 mallia). Vastaavasti leveämpien telojen suunnittelu olisi vaikeampaa koska sisätilat jäisivät kapeaksi tai vaunun leveys kasvaisi liikaa. Kun kuitenkin ollaan suunnittelemassa APC:tä eikä IFV:tä niin kallistuisin kuitenkin siihen, että sijoitettas istuimet telojen päälle saadaan sisälle tilaa miehille ja varusteille enemmän, voisi yrittää viistota kylkien alaosaa kuten 6x6:ssa on, jolloin paine vaikutus ohjautuisi poispäin kylestä. Mitenkähän leveät kumitelat kestäisi tälläisessä vaunussa? jäisi miinaräjähdyksen telojen kappaleiden sinkoutumisen vaikutukset pienemmäksi. Sisätilojen koossa pyrkisin Actrossen mittoihin.
Mietin vain kuinka korkeaksi vaunu tulee, jos istuimet ovat ns. lokasuoja päällä? Tuo korkeus on se syy miksi mietin äkkiä vastakkain.
MIL panssariteräsnormit RHA ja HH-RHA (High Hardness Rolled Homogenous Armour) teräksille kertovat kovuudesta, että:Millaiset ominaisuudet 2P-ps-teräksellä on? Tankogradin mukaan BMP:ssä käytetyn BT-70Sh:n kovuus on 534 BHN; ajatuksena oli, että koska Armox lienee ominaisuuksiltaan parempi kuin Ällissä käytetty ps-teräs, selvitään hieman vähemmällä. Hardoxissa taas ajatuksena oli käyttää hieman halvempaa terästä siellä missä pystyy. Tosin, kuten totesit, helpointa suojausvaatimusmielessä on käyttää pelkkää Armoxia. Jos 2P:n kovuus on BMP:n luokkaa, niin silloin peruspaksuudesta tuskin voidaan kauheasti luopua.
Onko tuohon 8-asteen kaltevuuskulmaan joku lähde/viite?Tosin, jos kyseessä on edes suhteellisen moderni alikali, niin kimpoamiskaltevuus taitaa olla luokkaa 8 astetta... Eli kyllä se tuostakin kaivautuu sisään.
Trendi nykypäivänä näyttää olevan hyvin kalteva UFP ja suhteellisen pysty LFP. Oma UFP kaltevuuteni kopsasin Wiesel 2:sta, näköjään Marderissa on suhteellisen sama: 65 ast. vert.
Ei kai se läpäisyä voi lisätä yleisesti, mutta joskus voi, ainakin simulointien perusteella.Ai niin: eikö paksuuden jakaminen 4-10 mm vs 14 mm monoliitti paranna hieman suojausta? Vai tapahtuuko niin että 4 mm ei jaksa rikkoa projektiilia tarpeeksi, vaan pikemminkin parantaa läpäisyä seuraavaan 10 mm levyyn?
Actrossen mitoissa on korkeudeksi kerrottu 2,5 m sama kuin Patrian 6x6. Kysymys kuuluukin, mitä kaikkea miesten lisäksi sisään pitäisi mahtua? täys taisteluvarustus, singot, radiot, ammuksia, yms. osan tavaroista voisi tietysti sijoittaa vaunun ulkopuolelle telojen päälle koteloihin jos polttoaineet olisi perässä, silloin istuimet voisi olla telojen välissä. Olisiko vaunua tarkoitus käyttää rahdin kuljetukseen, lissää tarvikkeita etujoukoille? (kuormalavoja). Entä ampulanssi- / komentoajoneuvona, silloin tarviisi väljät sisätilat. Ajatukseni olisi halpa riittävästi panssaroitu monitoimi ajoneuvo hyvällä maasto liikkuvuudella ei kuitenkaan IFV.Mietin vain kuinka korkeaksi vaunu tulee, jos istuimet ovat ns. lokasuoja päällä? Tuo korkeus on se syy miksi mietin äkkiä vastakkain.
Tuolla muotoilulla saadaan hyvin kasvatettua miinasuojausta.Äänestän siis taivutettujen levyjen käytön puolesta pohjan ja sivuseinien nurkissa. Toki kustannusarviot voivat johtaa
Tässäkin ilmeisesti projektiililla on merkitystä. Tankogradin T-72 artikkelin osassa 2 todetaan varhaisvaiheen 80-105-20 -panssaroinnista:Levyn jaosta:
Jälleen alumiinille löytyy kokeellinen testi, jossa t=9,53 mm eheän levyn ballistinen rajanopeus vbl=392 m/s
Jos kaksi levyä on päällekkäin (kiinni toisissaan, intact), kohtisuora läpäisy:
4,76 + 4,76 mm; vbl=445 m/s (saman paksuiset levyt, paras tulos)
3,18 + 6,35 mm, vbl=404 m/s (ohut etulevy, huonoin tulos kaksikerroksisille, hieman parempi kuitenkin kuin eheälle)
6,35 + 3,18 mm, vbl=421 m/s (paksu etulevy, parempi kuin ohut etulevy, mutta huonompi kuin samanpaksuiset).
Tulos tietysti patee taas vain ko. testille, jossa ammus oli tasapäinen lieriö.
Simulointien tuloksia (kohtisuoraan):
Monikerrosrakenteen "hyvyys" riippuu suhteesta h/D, jossa h=takalevyn paksuus ja D on ammuksen halkaisija.
h/D=0,3 (ohut takalevy) oli parempi kuin h/D=0,75 (paksu takalevy).
Etulevy leikkautuu --> pieni energia, joka kasvaa jos leikkauspinta-ala kasvaa (levyn paksuus).
Ohut takalevy taipuu enemmän ja siten se kuluttaa energiaa taivutusmuodonmuutoksella, joka leviää laajemalle alueelle.
Tässä kannatta pohtia lujuusoppia: Leikkaus- vs taivutusjännitykset ja vastaavat muodonmuutokset sekä muodonmuutostyö niissä!! Back to Basics.
Edelleen simulointia (kohtisuoraan):
Ilmaraolla on saatu vähäisempi parannus tasapäisillä projektiileilla Weldox maaleihin kuin raottomille kaksikerrosmaaleilla.
Kartiopäisillä projektiileilla (kuten luodit aika usein) monoliittipanssari oli parempi kuin kaksikerrosrakenteet, joista ilmaväliversiot olivat huonoimmat (kohtisuora läpäisy)!
Päätelmänä esitetään: These simulations confirm the main conclusion, that the effect of lamination is very different for two types of projectile nose shapes.
Pieni lujuuslisäapu jakamisessa voi tulla siitä, että ohuet levyt karkenevat kovemmiksi kuin paksut, mutta t< 14 mm paksuuksilla ei taida olla vielä merkittävää eroa kovuuksilla.
Mind you, HBN 534 oli Bemmin BT-70Sh -teräkselle, ei 2P:lle. Tosin, kun nettiä kaivelee löysin tällaisen:Jos MiKu:ssa tarkoitus on saavuttaa "sama" suojaustaso kuin MT-LB:lla, (mikä se sitten onkin, esim. Tankograd pitäisi kirjoittaa auki), niin vaikea on valita panssarilevyt erilailla, kun kovaa terästä HBN 534 on käytetty jo perusmallissa. Järkevästi pitäisi kuvata uhka ja suunnat ja vasta sen jälkeen voi pohtia levyn paksuuksia ja materiaaleja, jos niitä muutella haluaa järkevästi teknisesti perustellen.
Esim. Levyn jako kerroksiin voi lisätä luodin kohtisuoraa läpäisyä, vaikka se ihmeelliseltä saattaa tuntua.
Materiaalia voi pakata takakannelle riippuen kansiluukkujen sijoittelista. Taakse ovien viereen kuljetuslaatikot kuten CV, missä kulkee mm. a-tarvikkeita, kertasinkoja, telmiinat sekä sukset.Actrossen mitoissa on korkeudeksi kerrottu 2,5 m sama kuin Patrian 6x6. Kysymys kuuluukin, mitä kaikkea miesten lisäksi sisään pitäisi mahtua? täys taisteluvarustus, singot, radiot, ammuksia, yms. osan tavaroista voisi tietysti sijoittaa vaunun ulkopuolelle telojen päälle koteloihin jos polttoaineet olisi perässä, silloin istuimet voisi olla telojen välissä. Olisiko vaunua tarkoitus käyttää rahdin kuljetukseen, lissää tarvikkeita etujoukoille? (kuormalavoja). Entä ampulanssi- / komentoajoneuvona, silloin tarviisi väljät sisätilat. Ajatukseni olisi halpa riittävästi panssaroitu monitoimi ajoneuvo hyvällä maasto liikkuvuudella ei kuitenkaan IFV.
Näen, että tähän tuskin kannattaa pyrkiä, ellei haluta käytännössä CV90:n Armadilloa.Alikaliiperinuoliammusten läpäisyn estämistä ei liene haaveiltu, jos suojaustaso on sama kuin MT-LB. Spall-linerilla pyritään kaventamaan sirpaleviuhkaa sisällä läpäisyn sattuessa. Tämän perusteella nokka voisi olla jyrkemmässä kulmassa, jos nuoliammuksen uhkan pysäyttämisestä voi luopua eikä sitä elinkaaren aikana tulla vaatimaan jälkeenpäin. Jos nuoliammuksen uhkaan etusektorista varautuu, niin sitten pitää keulan olla viistottu CV90 tapaan ja lisälevyt nokalle.
TLDR:Mind you, HBN 534 oli Bemmin BT-70Sh -teräkselle, ei 2P:lle. Tosin, kun nettiä kaivelee löysin tällaisen:
Siinä mainitaan kovuudeksi 480.
Tankogradin Älli-artikkelissa mainitaan seuraavaa:
"The armour consisted of welded 2P armour-grade high hardness steel plates set at various obliquities. The upper and lower glacis of the hull, together with the sloping "cheeks" connecting the upper glacis to the sponsons, all have a thickness of 14mm, while all other plates have a thickness of 7mm. This includes the sponson floor plates, the hull roof, and hull belly.
The upper plate, including the windshield covers, is sloped at 54 degrees. The transmission compartment roof and access panel are both 7mm thick, and sloped at 80 degrees. The lower glacis is sloped at 45 degrees, making it nominally weaker than the upper glacis, but it is supplemented by the trim vane. The trim vane is of an unknown material and thickness. The sides are flat on the lower half of the hull, but the sponsons are sloped at 23 degrees. The rear is slightly tilted by a few degrees, but is effectively flat.
Frontally, the armour is only immune to 7.62mm armour-piercing rounds (B-32 AP-I) at point blank range in a limited frontal arc of 90 degrees, which is largely due to the lower sides. On the sides, protection from 7.62mm armour-piercing rounds is guaranteed only within an arc of 150 degrees and at a range of 250 meters. The sides and rear do not provide all-round protection from 7.62mm armour-piercing rounds, only ball ammunition. Protection from 12.7mm armour-piercing bullets is provided at point blank range but in a narrow arc of unknown size. Owing to the thin, flat lower sides, 12.7mm B-32 can pierce the armour from no less than 400 meters at an impact angle of 45 degrees, as the table below shows, with a probable limit of around 500 meters. With this in mind, the protected frontal arc from point blank range is likely to be no more than 60 degrees. "
Nälkä kasvaa syödessä. Mahdollinen lopputulos:Eikös tästä ole tarkoitus tulla taistelutaksi josta miehistö poistuu ajoissa ennen taisteluun joutumista joka kestää kenties 14mm ammuksia ja sirpaleita? Eikä mikään etulinjaan ajettava IFV?
Todella viistot keulan levyt, kuten esim BMP-1/2, toimivat myös onteloammuksia (raketteja, ohjuksia) vastaan. Onteloammuksen sytytin ei toimi osuman tullessa riittävän pienessä (isossa) kulmassa. Eli keulan viistoudessa ei tule huomioida pelkkää alikaliuhkaa.Alikaliiperinuoliammusten läpäisyn estämistä ei liene haaveiltu, jos suojaustaso on sama kuin MT-LB. Spall-linerilla pyritään kaventamaan sirpaleviuhkaa sisällä läpäisyn sattuessa. Tämän perusteella nokka voisi olla jyrkemmässä kulmassa, jos nuoliammuksen uhkan pysäyttämisestä voi luopua eikä sitä elinkaaren aikana tulla vaatimaan jälkeenpäin. Jos nuoliammuksen uhkaan etusektorista varautuu, niin sitten pitää keulan olla viistottu CV90 tapaan ja lisälevyt nokalle.