Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikä on tuon hinta verrattuna vääntösauvajousitukseen?Muutamia huomioita:
-Muistelen vuosia, sitten lukeneeni M113:sta testatusta sähkövoimansiirrosta, jossa generaattoria pyöritti sama tehoinen moottori kuin vaunussa normaalisti on. Testeissä suoritusarvot olivat kauttaaltaan paremmat kuin normivaunulla. Jo 1920-luvulla luvulla ainakin USA:ssa kokeiltiin linja-autoissa sähkövoimansiirtoa hyvin lupaavin tuloksin. Aiheesta löytyy paljon perusteellisia artikkeleita sen ajan SAE Journal -lehdistä.
-Maavaraminimiksi asettaisin 500 mm.
-Onko pakko käyttää vääntösauvajousitusta? Jos haetaan kestävyyttä, yksinkertaisuutta ja helppoa huollettavuutta, valitsisin Merkava-tyyppisen kokonaan rungon ulkopuolelle asennettavan kierrejousituksen.
Millä tavalla tuo jousitus on luetellulla tavoilla parempi?Jos haetaan kestävyyttä, yksinkertaisuutta ja helppoa huollettavuutta,
Onko sulla arviota jo kokonaispainosta tässä vaiheessa näillä vahvuuksilla?Miku muokattuna laatikoksi, UFP ja LFP muutettu edellisen postauksen vaatimiin vahvuuksiin.
Tietääkseni ainoa tuotantovaunu, joka käytti pitkittäisiä vääntösauvoja oli Ferninand... Ja sille lienee hyvä syy miksei sitä ole jälkikäteen käytetty.Helppo tapa saada sisäkorkeutta olisi muuttaa poikittainen vääntövarsijousitus pitkittäiseksi. Saisi myös lisää terästä sivuun lisäpanssaroinniksi.
Ei, vielä. Liikaa muuttujia toistaiseksi auki.Onko sulla arviota jo kokonaispainosta tässä vaiheessa näillä vahvuuksilla?
Mutta rautatiepuolella raskaiden linjadieselien voimalinja on nykyään järjestään dieselsähköinen. Raitiovaunu taas on massaltaan hyvinkin APC:n vertautuva liikkenneväline. Teollisuuslaitoksissa käytetään kaikkien kokoluokan sähkökoneita automaattijärjestelmien ohjaamana. Pitää paikkansa että valmista voimalinjaa APC:hen ei ole, mutta tarvikeosia löytyy kyllä kun viitsii katsoa muidenkin kuin sen lähimmän kiven alta.Kuten edellä jo on tuotu ilmi, sähköinen voimansiirto ei ole oikein koskaan ottanut tuulta alleen ajoneuvopuolella. Kun nyt on tarkoitus ideoida edullinen tela-APC, välttäisin kaikenlaisia proggressiivisia ideoita ja päinvastoin käyttäisin niin paljon hyllytavarana saatavaa tarvikeosaa kuin mahdollista.
Japanissa tehdään kyllä autojakin. Mutta kyllä tuo minusta on pikemminkin peräisin jonkun manga/animepiirtäjän kynästä.Toki sitten on myös näitä liian ufoiksi meneviä laitteita, kuten EBRC Jaguar, jonka suunnittelijat on taidettu lainata autoteollisuudesta...
Kierrejousituksessa on useammankin huhun mukaan sotilasajoneuvoissa havaittu talviolosuhteissa ongelmia jään kertymisen kanssa.Muutamia huomioita:
-Maavaraminimiksi asettaisin 500 mm.
-Onko pakko käyttää vääntösauvajousitusta? Jos haetaan kestävyyttä, yksinkertaisuutta ja helppoa huollettavuutta, valitsisin Merkava-tyyppisen kokonaan rungon ulkopuolelle asennettavan kierrejousituksen.
Kuinka paljon tilaa 200 kW generaattori ja 2x100 kW sähkömoottoria vievät? Pystytkö heittämään kokoarviota? Meillä on nyt tiedossa moottorin ja Renkin vaihteiston koko, joten tilavuuksia on helppo vertailla.Mutta rautatiepuolella raskaiden linjadieselien voimalinja on nykyään järjestään dieselsähköinen. Raitiovaunu taas on massaltaan hyvinkin APC:n vertautuva liikkenneväline. Teollisuuslaitoksissa käytetään kaikkien kokoluokan sähkökoneita automaattijärjestelmien ohjaamana. Pitää paikkansa että valmista voimalinjaa APC:hen ei ole, mutta tarvikeosia löytyy kyllä kun viitsii katsoa muidenkin kuin sen lähimmän kiven alta.
Japanissa tehdään kyllä autojakin. Mutta kyllä tuo minusta on pikemminkin peräisin jonkun manga/animepiirtäjän kynästä.
Ei varsinaisesti ole vaikeaa tai hankalaa, muutaman sauvajousen olen vaihtanut.Jos sauva hajoaa, se vaihtaminen on peestä
Ällin ongelma on pohjaPELTI joka vääntyy herkästi.Ällissä maavara on muuten 400 mm, eikä se silti ole ongelma sen liikkuvuuden kannalta.
No mieti kenttäoloissa (lumihangessa/liejussa tms.) jousen vaihtoa. Kyllä minä ainakin rupesin siinä vaiheessa mieluummin kierrejousta vaihtamaan kokonaan ulkopuolelle asennettuun telapyörään kuin sauvajousta.Millä tavalla tuo jousitus on luetellulla tavoilla parempi?
Ottaen huomioon, että kierrejousta käytetään paljon sotilaskuorma-autoissa (mm. Unimog), niin nuo huhut vaikuttavat epäilyttäviltä.Kierrejousituksessa on useammankin huhun mukaan sotilasajoneuvoissa havaittu talviolosuhteissa ongelmia jään kertymisen kanssa.
Merkavassa tuohon on päädytty sen takia, että vääntösauvat eivät kestäneet kunnolla Golanin basalttitasangoilla.
Ällissä maavara on muuten 400 mm, eikä se silti ole ongelma sen liikkuvuuden kannalta.