MiKu

Mitens olisi jäykisteen kiinnitys harvalla niittauksella/pulttauksela eikä hitsaamalla?
Harvuus ei ole valintakysymys. EC3 määrittelee puristuksella käytettävän maksimietäisyyden pultti/niittiliitokselle lommahduksen estämiseksi. Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta niittaus on nykyisin suhteellisen harvinaista (pop-niittejä ei lasketa) lentokoneiden ulkopuolella. Siinä voi ongelmaksi tulla jo työmäärä. Hitsauksen voi koneellistaa, mutta ruuvinvääntöä ei. Toisaalta ruuvinreikä ei tuo HAZia ja lämpökäsittelyn tarvetta. Toisaalta taas panssariajoneuvossa pulttauksella on huono kaiku. Jo pelkästään noiden moduulien yhteenpulttaus aiheuttaa suurta epävarmuutta ballistisesta kestävyydestä.

Tämä on sitä kuuluisaa kompromissien tekoa.
 
Muutoksia:

Pohja muutettu putkirakenteeksi (mietintä kesken)

Katon jäykkärit muutettu putkiksi
 

Liitteet

  • PIC.png
    PIC.png
    320.1 KB · Luettu: 41
  • PIC2.png
    PIC2.png
    263.3 KB · Luettu: 43
"Hitsauksen voi koneellistaa, ruuvinvääntöä ei" Olet varmasti asioista paremmin perillä kuin minä, mutta esim. NH-90:n rungon niittaus (edit: tarkemmin muisteltuna en enää olekaan varma oliko kyseessä vain poraus) ml. poraus on täysin automatisoitu. Eikö nykyajan robotiikalla pystytä jo kaikkeen mihin ihminenkin kykenee?

Ruuviliitos lienee kuitenkin nykyään kallein tapa massatuotannossa liittää osia toisiinsa. Lisäksi ilmailussa ja käsittääkseni myös autoteollisuudessa ruuviliitoksia vältetään, koska niillä on muita liitoksia suurempi todennäköisyys epäonnistua tai aueta. Niittaus ja/tai liimaus hitsauksen lisäksi käyttöön MiKu:ssa?
 
Viimeksi muokattu:
"Hitsauksen voi koneellistaa, ruuvinvääntöä ei" Olet varmasti asioista paremmin perillä kuin minä, mutta esim. NH-90:n rungon niittaus (edit: tarkemmin muisteltuna en enää olekaan varma oliko kyseessä vain poraus) ml. poraus on täysin automatisoitu. Eikö nykyajan robotiikalla pystytä jo kaikkeen mihin ihminenkin kykenee?
Lentokoneteollisuuden käytännöt eivät ole itselleni ihan niin tuttuja. Ainakin nopean googlailun perusteella niittauksen vastintyö (niitti vaatii vastimen/alasimen, ellei kyseessä ole blind rivet) on usein robotisoitu. NH90:sestä en tiedä.

Hitsausrobotti lienee yleisempi suomalaisessa konepajateollisuudessa kuin ruuvinvääntöön tahi niittaukseen erikoistunut robotti. Tietysti yleismallisen teollisuusrobotin voi ohjelmoida tekemään mitä vain. Huomionarvoista on, että robotin hitsauspäällä on tietyt pääsyvaatimukset tilankäytön suhteen - usein suuremmat kuin ihmisellä.

Ruuviliitos lienee kuitenkin nykyään kallein tapa massatuotannossa liittää osia toisiinsa. Lisäksi ilmailussa ja käsittääkseni myös autoteollisuudessa ruuviliitoksia vältetään, koska niillä on muita liitoksia suurempi todennäköisyys epäonnistua tai aueta. Niittaus ja/tai liimaus hitsauksen lisäksi käyttöön MiKu:ssa?
tekniikka3.jpg
Lähde: Sisu Auto.
 
Minulla on sellainen mielikuva, että Patrian hitsaustyöt tehdään alihankintana Toijalassa..
Tiedän missä niitä myös tehdään, eikä siitä sen enempää.

Yksi vaihtoehto olisi raakasti tehdä kierteet itse putkien seinämiin; tarpeeksi vahvaa materiaalia (700, en nyt muista oliko vahvempaa saatavilla) niin kestäisi luultavasti ihan ok.
 
Muutoinkin pohjassa ajatukseni olisi seuraavanlainen:

Itse pohja 4-6 mm paksua 900 levyä.

Vääntösauvojen suojat 355 tai 460

Uloimmat runkoputket 700 tai vahvempaa.

Päälle sitten 5-8 mm 355 levy aukotuksella.

Itse kävelypohja olisi sitten lasikuitua tai muuta.
 
Olen muuttanut reikäjaotuksen EC3:n mukaiseksi. Tarkoitus käyttää 8.8 M20-ruuveja.

1669804836164.png
 
Kysymys @ERAkko :

Miten näet ruuviliitoksen keston ballistisesti suojatussa ajoneuvossa kuten Miku? Aikoinaan ruuviliitos sai huonon maineen, mutta _epäilisin_ että tuon ajan ruuvit eivät lujuudeltaan ja laadultaan vastaa nykypäivää. Mietityttävä seikka on liitoksen riittävä muodonmuutoskyky; panssariteräksen hitsausliitos kun voi olla suht hauras ja ratkeaminen ei ole hyvä vaihtoehto, lisäksi HAZ-alueen kontrollointi on hieman kysymysmerkki. Alilujalla lisäaineella tietysti saisi muodonmuutoskykyä, lujuuden ja kovuuden kustannuksella. Ruuviliitoksessa ei synny HAZia, mutta siitä ei ole iloa jos liitoselimet itsessään muuttuvat ammuksiksi. Ruuvien lujuusluokkina joko 8.8, 10.9 tai 12.9.
 
Mie oon taas miettinyt, jos Miku tehtäis elementeistä useassa eri paikassa niin yhdessä tulisi esim oikea sivu elementti ja muut elementit muualta, voisiko käyttää tuota ruuviliitosta elementtien yhdistämiseen jossain kokoonpanohallissa. Voisiko elementtien teossa käyttää pistehitsausta kuten autotellisuudessa, silloin kai jäykisteet ei voisi olla putkimallisia?
 
Mie oon taas miettinyt, jos Miku tehtäis elementeistä useassa eri paikassa niin yhdessä tulisi esim oikea sivu elementti ja muut elementit muualta, voisiko käyttää tuota ruuviliitosta elementtien yhdistämiseen jossain kokoonpanohallissa. Voisiko elementtien teossa käyttää pistehitsausta kuten autotellisuudessa, silloin kai jäykisteet ei voisi olla putkimallisia?
Näin onkin tarkoitus: elementit jotka liitetään toisiinsa. Silti liitoksen ballistinen kestävyys tulee pohtia tarkkaan.

Pistehitsaus vastushitsauksella kuten autoteollisuudessa ei toimi noin vahvoilla levynvahvuuksilla ja suurilla levykentillä. Käytännössä toinen vaihtoehto on käyttää laserhitsausta (joka on autoteollisuudessakin käytetty enemmissä määrin) tai alkuperäistä ajatusta tulppahitseistä, jos perinteisempään hitsauskoneistoon on tyytyminen. Tosin jo yhden jäykisteen tulppahitsien vaatima määrä on sellainen, että en haluaisi olla hitsari MIG/MAG:in kanssa sitä tekemässä.


Laser olisi näppärin, mutta niiden pajojen määrä tässä takapajulassa voidaan laskea liki kahden käden sormilla.
 
Jotain tutkimusta ruuviliitoksen kestävyydestä high strain rate -kuormituksessa.

 
Miten tsekkaat öljyt, vaihdat suodattimen, näet onko moottori edes paikoillaan? Kuva lehdestä Moottori

Katso liite: 71194

Joskus etsiskelin, miten pehmeäkonepeltisen panssariajoneuvon moottori on suojattu ja löysin videon Navistar Maxxpron hieman kotikutoisen näköisestä ratkaisusta; pari panssarilevyn palaa pultattu moottorin kylkeen.

Noilla kahdella videolla näkyy myös Maxxpron moottoriöljyn tarkistus.

 
Back
Top