2. Suomessa mitatut rekyylivoimat 120mm heittimelle ovat luokkaa 150-160 kN. Tämäkin on niin iso, että esim. M113 vaunun takarunkoa piti vahvistaa (ja nimikin muuttui -->M106). Se ei siis voi olla mikään standardi, vaan pikemminkin lisähinnalla ostettu ominaisuus.
1: tarkistan asian kunhan taas pääsen excelin ääreen
2: Linkkaamani tutkimus mittasi parhaimmillaan 1500 kN luokkaa olevia huippurekyylivoimia. Onko nuo luettelemasi rekyylivoimat jossain saatavilla?
Taitavat (<200 kN) rekyylivoimat olla AMOS ja Nemo aseen rekyylivaimennuksen jälkeisiä mitattuja voimamaksimeja tai pilkku-/ yksikkövirheellisiä. Ei AMOS/Nemo -aseissa turhaan hidastinta ja
palautinta ole vain "hinnan nosto"mielessä.
Liikemäärä ja energia säilyvät edelleen, vaikka voiman maksimia leikataan eli matala voimapulssi alustaan kestää ajallisesti pidempään..... tai siis tekee edelleen työtä alkuperäisen painevoimapulssin työn verran. Hieman kuluu energiaa hidastimen öljyn lämmitykseen virtausvastuksissa ja muihin kitkatöihin, mutta vain hieman.
KRH TEKAn rakennetta voi katsella vanhan viestin latauslinkin eepoksesta s. 226,...,229, joka olisi hyvä lukea ainakin osittain.
Jos kuvaa 157g/s. 228 katsoo, niin vastin (kuvassa vasemmalla) on aika syvällä (ehkä ~300 mm) "kuopassa" verrattuna lattiapinnalla oleviin johteisiin (kuvassa oikealla). 300mm kuopan jälkeen pitää olla vielä "jotain", joka ottaa vastaan ja jakaa rekyylivoiman vaunun rakenteelle, loppuuko maavarat MiKu:ssa. Kun piirtää
vapaakappalekuvan aseesta, niin ymmärtää, että koko painevoiman resutantin on siirryttävä vaunun rakenteisiin paikallisesti (tai siihen rakennettuun vaimentimeen), joka sitten alkaa joustaa ja siitä siirtyy vaimennettu / leikattu maksimivoima "koko rakenteelle. Sen vuoksi rekylöivissä aseissa on kehto, johon hidastimet ja palauttimet on kiinnitetty, ja kehdosta vaimennettu voima siirtyy runkorakenteisiin. Edelleen liikemäärä (suorav. ja rotaatio), energia ja massa säilyvät ja niistä täytyy pitää kirjanpitoa laskelmissa. Energiasta osa kuluu lämmöksi, jota ei saa enää takaisin prosessiin, joten täytyy tietää mitä laskee ts. onko lämmöksi muuttuneella energialla ko kohdassa merkitystä. Suosittelen tarkasteluissa pysyttelyä vapaakappaleiden mukaisissa liikeyhtälöissä osa kerrallaan aseesta ..... maahan (teloihin saakka?).
Em. linkin opas lienee parasta, mitä suomenkielisenä on vapaasti saatavilla pv:n kaluston yleis-teknisenä esityksenä. Valitettavasti oppaan käyttötarkoituksen mukaisesti se ei ole kovin teknis-fysikaalinen, joten kaavat ovat harvassa ja "järkevät yhtälöt" rakenteiden mekaniikan / lujuusopin kannalta vielä harvemmassa. MPKK:n ja muiden sotaoppilaitosten kurssimonisteet ovat yksityiskohtaisempia ja toivottavasti teknis-tieteellisestikkin parempia, kurssin opettajasta riippuen, mutta ne eivät ole meidän tavallisten taatiaisten saatavilla. Yleisesti ottaen arvelen, että mitä vanhemman SKK:n/MPKK:n opetusmonisteen löytää, sen parempi se on ase-, ammus- tai ajoneuvotekniikan perinteiseen mekaniikkaan ja lujuusoppiin liittyvien asioiden ymmärryksen kannalta, mutta olenkin amatööri-fossiili.
Oheinen vanhan viestin linkin kirja (Military Metallurgy) olisi myös syytä silmäillä läpi teknisenä yleissivistyksenä aseisiin, ampumatarvikkeisiin, panssarointiin ja muihinkin sotatarvikkeisiin liittyen:
Ruutiasetekniikasta, ammustekniikasta jne 780 sivua asiaa oheisista linkeistä ladattuna (Rheinmetall:n aseraamattu 1982 pdf:nä, en tiedä onko kopiontilaatueroja linkkien pdf-tiedostoissa, muitakin latauslinkkejä löytyy Handbook on Weaponry Rheinmetall pdf -haulla?) iltalukemiseksi muutamaksi illaksi.
Handbook Weaponry. ...
www.docdroid.net
Download [R. Germershausen (Ed.)] Handbook on Weaponry(BookZZ.org)...
kupdf.net
Asemekaniikka (Gun Mechanics) alkaa s. ~413 ...., mutta kyllähän se alkukin olisi syytä silmäillä, jotta ymmärtää, missä on hiekkalaatikon reunat. Sisäpuolella saa puuhastella, mutta ulkopuolella tulee vaikeuksia luonnontieteellisistä syistä. Newtonilaisen mekaniikan opit ja niiden seuraukset riittänevät, kun toiminta lienee melko paljon valon nopeuden alapuolella ja kappaleet ovat selkeästi alkeishiukkasia suurempia kokonaisuuksia.
Itse viheltäisin tämän "KRH-MiKu" vaiheen poikki ja keskittyisin siihen perusversioon. Perusversiota tehdessä pitäisi miettiä, miten näihin erikoisversioihin ja myöhempiin elinikäpäivityksiin voi / pitäisi varautua vai eikö pidä? Jälkimmäisellä menettelellylä ei pitkälle potki, mutta leikkiähän tämä vain on, jos kokemuksia haluaa kerätä. Jos ymmärrys on tavoitteena, niin sitten kannustan pohtimaan päivitys- ja versiointiasioiden huomioimista esim. kirjaamalla selvästi vaatimuslistan, jotka tulee toteutua nyt, seuraavaan sarakkeeseen mahdolliset toteutettavat toiveet ja viimeiseen sarakkeeseen "ei onnistu" -toiveet jos semmoisia on esitetty ko. aiheesta.
Esim. Excel:iin tyyliin tai jotenkin muuten, vaikkapa kaikki osavaateet eri riveillä:
- Vaunu miehistö 2 joht + ajaja, kulkee myös pelkällä ajajalla ok, miehittämätön versio no jaa, miehittämätön ja tulittava versio NOT / ehdoin xxxx ehkä
- JV-ryhmä 8+1 henk kuljettaminen varusteineen: ok pakko onnistua, jv-ryhmä + ?? henk, ok, mutta katolla ?? henkilöä, jv ryhmä + >??? henkilöä varusteineen: NOT, xxx kävelköön.
- Aseistus ????
- Hyötykuorma 1 max xxxx kg ok, hyötykuorma 2 lisäpanssarin kanssa max xxx, hyötykuorma 3 erikoislisäpanssarin kanssa max xx, NOT / osa kuormaa kävelköön niin sitten OK
- Panssarointi 1 7,62 ball, ok pakko onnistua t=?? mm, 7,62 API + 12,7/0,5'' AP ??, OK etusektorista t=?? vino, kyljistä ei, paino xxx kg, 7,62 API + 12,7 / 0,5'' AP 100 %, NOT, ehkä paino xxx kg, voidaanko hyväksyä, väheneekö hyötykuorma liikaa
- Panssarointi 2 Stanag 1: ok peruspanssari, Stanag 2: Ok lisämassa m=??, Stanag 3: NOT, liian painava
- Panssarointi 3 (25 mm KE): ??? (YES lisämassa/ not), 35 mm KE ??? (Oh No, lisämassa /not), RPG 7 ontelo ~400 mm läpäisy: NOT, vain aktiivisella suojalla ????? £/€/$
- Vetokuorma 1 ??? kg perävaunu OK, Vetokuorma 2 ???? kg perävaunu OK, mutta muuta kuormaa pois tms??, vetokuorma 3 xxxxxx kg, NOT tai päivitetään voimansiirto
- Voimansiirto nyt (moottori vaihteisto ??), MLU 1 (15 ...20 v kuluttua) suurempi teho tms?, MLU 2 (vuonna N+1) varaudutaan / ei välitetä
- Sähköinen voimantuotto/siirto, nyt NOT, tulevaisuudessa YES/NOT/jotain väliltä esim. hybridi
- Häive perus: OK, parempi, enintään:OK, huippu: NOT/Yes joillakin ehdoilla xxxxx €
- NBC nyt taso xx OK, päivitys tasolle xxx OK, päivitys huiputasolle NOT / erikoisvaunu
- Jne. mitä vaatimukset ovatkin.
- ......
- Hallittu hävitys, maatuvat / kierrätettävät / palavat materiaalit (Tämä rivi täytynee nykyisin olla elinkaaren rauhanomaista loppuhuipennusta ajatellen. Voisihan loppu olla käyttö liikkuvana maalina pst-ammuntoihin. Jossain olisi "MiKu"jen-vuori eikä yhtään reikää ainoassakaan, vaikka kuinka yrittivät. "Liian matala, liian luja, liian nopea, häive, sateinen / tuulinen päivä jne")
Ymmärsin taannoisen jäsen Norsun lähettämän viestin
#344 perusteella hänen olevan mahdollisesti sopiva henkilö projekti-ihmisenä neuvomaan, millainen yksinkertaisen vaatimus-, totetutus- ja toteumalistan pitäisi olla / millaiselta sen pitäisi näyttää, jotta harrasteprojektin etenemä tai jonkin ratkaistun asian jäädytys saataisiin hallintaan. Nyt tavoitteet, totetutus ja toteuma näyttävät elävän ja muuttuvan päivittäin tai viesteittäin eikä mikään oikein mene lukkoon. Tietysti pitää hetken aikaa (pari päivää vai viikko kaksi?) antaa asian poreilla viesteissä. Sen jälkeen valita ratkaisu ja lukita se ainakin alustavasti (tähän ei enää palata kuin kuolleen ruumiin yli).
Pääkonstruktööri tietysti kommentoikoon, onko tällaiseen hänen mielestään tarvetta vai rajoittaako/loukkaako se hänen ajatuksiaan tai vapauksiaan liikaa vai työllistääkö se liikaa harrasteprojektia.
Ko. listaa voisi täyttää vain pääkonstruktrööri, mutta saisi se olla meidän muiden hämmentäjien näkösällä jossakin Foorumin tunnetussa kätkössä, jotta näkisi, kannattaako johonkin asiaan enää puuttua vai onko se kohta jo päätetty ja suljettu muutoksilta. Jossakin vaiheessa yksityiskohtia pitää lukita, jos edes hahmon aikoo saada "puolivalmiiksi" historia-dokumentointia ajatellen.
Tämän viestin lopuksi Kung Fu-Tse:n miete vuodelta 479 B.C.
Tell me - and I will forget
Show me - and I will remember
Let me do it - and I will understand.
Lähde: Outinen, H.
Statiikka tekniikan opiskelijoita varten osa 1. 9.p. Pressus Oy. 1996. Tampere. 132 s. (Suosittelen koko sarjaa Statiikat I ja II, Dynamiikka, harjoituskirja (-t??) ja vastauskirja, jos kone- tai rakennustekniikan mekaniikan perusasiat kiinnostavat, Ilmeisesti divarista saatavilla enää nykyään. Periaatteessa entisen Teknillisen koulun teknikko-opetuksen oppikirjoja.)
Kung Fu-Tse:n miete on hyvä ja sen mukaisesti tehden syntyy ehkä ymmärrystä pelkän kokemuksen sijasta.