MiKu

Offtopic :)
Jos kranaatinheitin vaunun ongelma on rekyylin sieto, niin olisiko mieltä lähteä hakemaan ratkaisua soveltamalla vastinlevy ajatusta. Eli hydraulisesti (tai sähköisesti tai mekaanisesti) maahan laskettavat tukivarret, jotka ottaisivat rekyylin vastaan. Ikiaikainen ratkaisu, joka on käytössä erisovelluksina nostureissa (ulkoiset tukivarret) ja matkailuautoissa (sisäiset laskettavat tukivarret, joilla auton saa vaateriin)
Ei vaunulla silloin ammuttaisi liikkeestä, mutta paikoiltaan pystyisi ampumaan tuettuna ja irtautuminen olisi nopeaa.
Koko krh vaunu idea on tosin peruskonseptista vahvasti poikkeava. Ihan jo pelkästään se, että kattorakenteen pitää olla avattava, tekee rakenteesta isosti poikkeavan.
Offtopic loppuu
 

Liitteet

  • New_Georgian_armored_120mm_mortar_carrier_Didgori_Meomari_for_Middle_East.jpg
    New_Georgian_armored_120mm_mortar_carrier_Didgori_Meomari_for_Middle_East.jpg
    131.6 KB · Luettu: 353
  • 625a21afe874a59a06daa3ff1db41611.jpg
    625a21afe874a59a06daa3ff1db41611.jpg
    188.5 KB · Luettu: 38
Käsitän itse, että mainittu taktinen liikkuvuus = voi ajaa hangilla ja soilla kuten tekalla. Operatiivinen liikkuvuus = joukko voi ajaa kinnereillään itse keskitysmarssin kuten pasikalustolla. Johtaisin tästä itse, että pieni telapaine, tekninen luotettavuus ja korkeahko marssinopeus ovat kriittisiä vaatimuksia ja panssaroinnin taso sitten se, mihin rahkeet noiden muiden jälkeen riittävät. Hinta on myös olennainen, koska kaluston määrällinen tarve on suuri.
Olen lukenut tuosta aiemmin Suomen Sotilaassa. Tuossa onkin sitten pähkäiltävää. Kuten olen aiemmin linkannut, 8x8 päästään parhaissakin olosuhteissa 60% tela-alustan vetokyvystä. Ja toisaalta tela-alustalla monen sadan kilometrin telamarssit kuluttavat kalustoa turhaan. Tosin niin ne tekevät pyöräpanssariajoneuvoillakin, jos tarkkoja ollaan. Vaikka onhan noita pitkiä telamarsseja tehty, esim. aikoinaan Pz 38(t) ja israelilaisten sodissa. Mutta tela-ajoneuvon pintapaine, varsinkin tekan tasoa oleva, yhdistettynä Pasin nopeuteen on niin kaksi varsin äärilaidalla olevaa vaatimusta, että odotan mielenkiinnolla mihin hankkeessa päädytään. Ettei vain puolitelaan? /s
Olen epäileväinen, voiko CV:n teloilla saavuttaa riittävän pientä telapainetta suolla ja hangella ajamiseen. Tiettävästi Bulgariassa tuotetaan uusia ällejä, joten sieltä lienisi saatavilla uudet leveät vitjat MiKu- lauttaan. Tyhmää rautaa kuitenkin tuotteena, elinkaariratkaisuna voisi olla vaikka 2x telaketjut vaunulauttaan hankinnassa kuuluvana. Legacy- ällien myötä meillä on tietty myös valtava määrä ällin telaketjuja jo kotimaassa. Niissä tosin on eroja ja eroja ristiinsopivuuden suhteen, joista joku ps-alaan perehtyneempi varmasti osaisi eritellä paremmin todellista ristiinkäytettävyyttä. Tässä kuitenkin jälleen muutama ajatusheitto.
Päädyin CV:n telaan, koska epäilin sen olevan ns. off-the-shelf kamaa ja leveydeltään (535?) suht lähellä. Tietysti Miku on myös painavampi. Leveämpiä löytyy sitten lännestä tst-vaunun teloista, mutta ne taitavat muutoin olla turhan järeitä? Mieluiten telat saisivat olla OTS ja laajassa käytössä, ihan kustannusten ja saatavuuden takia. Jos tosiaan löytyy extra-leveää telaa, joka on tarkoitettu tst-vaunua kevyempään kalustoon niin kaikin mokomin! Mieluiten kuvalla ja edes jollain mittaspekseillä. Tietysti voidaan myös kysyä, voidaanko sellainen tela kehittää kotimaassa, paljonko se maksaa ja onko järkevää?
 
Paljonko tekan ja MT-LBv:n pintapaineet ovat?
 
Bv 206: 1.68/1.97 PSI (etu-/takavaunu). MT-LBv: 3.98 PSI (MT-LB: 6.54).
Eli MPa:ksi muutettuna:
  • TEKA: 0,0116 / 0,0136 MPa
  • MT-LBv: 0,0274 MPa

Mikun telanpituus on L = 3180. CV:n teloilla (535):

  • 13 000 kg: 0,0375 MPa
  • 15 000 kg: 0,0432 MPa
13 000 kg:lla vaadittavat telanleveydet pintapaineisiin:
  • 0,0116: 1728,6 mm
  • 0,0136: 1474,4 mm
  • 0,0274: 731,8 mm
15 000 kg vaadittavat telanleveydet:
  • 0,0116: 1994,6 mm
  • 0,0136: 1701,2 mm
  • 0,0274: 844,4 mm
 
Tiettävästi Bulgariassa tuotetaan uusia ällejä, joten sieltä lienisi saatavilla uudet leveät vitjat MiKu- lauttaan. Tyhmää rautaa kuitenkin tuotteena, elinkaariratkaisuna voisi olla vaikka 2x telaketjut vaunulauttaan hankinnassa kuuluvana.Niissä tosin on eroja ja eroja ristiinsopivuuden suhteen, joista joku ps-alaan perehtyneempi varmasti osaisi eritellä paremmin todellista ristiinkäytettävyyttä.

Ällien telojen erityisesti V:n osalta ongelmana on niiden nopea kuluminen eli kesto n 3000 km ja kenkien herkkä vääntyvyys sekä telan pään katkeaminen.
Eli parempi ratkaisu käyttää CV telaa sekä niissä kumikenkiä ja talvella pitoharjoja.
Ero on vain vetopyörissä mikäli käytössä on kuminivel tai metallitappi.
 
Ällien telojen erityisesti V:n osalta ongelmana on niiden nopea kuluminen eli kesto n 3000 km ja kenkien herkkä vääntyvyys sekä telan pään katkeaminen.
Eli parempi ratkaisu käyttää CV telaa sekä niissä kumikenkiä ja talvella pitoharjoja.
Ero on vain vetopyörissä mikäli käytössä on kuminivel tai metallitappi.
Eli MPa:ksi muutettuna:
  • TEKA: 0,0116 / 0,0136 MPa
  • MT-LBv: 0,0274 MPa

Mikun telanpituus on L = 3180. CV:n teloilla (535):

  • 13 000 kg: 0,0375 MPa
  • 15 000 kg: 0,0432 MPa
13 000 kg:lla vaadittavat telanleveydet pintapaineisiin:
  • 0,0116: 1728,6 mm
  • 0,0136: 1474,4 mm
  • 0,0274: 731,8 mm
15 000 kg vaadittavat telanleveydet:
  • 0,0116: 1994,6 mm
  • 0,0136: 1701,2 mm
  • 0,0274: 844,4 mm
Veikkaan, että listaamani levyisiä teloja ei taida kauheasti löytyä. Joko rakennetta pitäisi keventää, jolloin tingitään sisämitoista, suojauksesta ja kantokyvystä, tai sitten vaunua pitää pidentää, mikä lisää painoa mutta toivottavasti lisää enemmän telapinta-alaa kuin lisää painoa.

Tai sitten pitää miettiä saako CV:n telaan pultattua duckbill-tyyppistä levennystä. Tai sitten suunnitella ihan oma kuminiveltela.
 
ACEC Cobra
L/W/H: 4520 / 2750 / 2320

Miku
L /W/H: 6976,5 / 2821(1980) / 2246,3

MT-LB
L/W/H: 6450 / 2860 / 1860

Miku on siis liki 2,5 m pidempi kuin Cobra. Tämä johtuu ennen kaikkea pitkästä keulasta, jotta UFP ja LFP saadaan tarpeeksi loiviin kulmiin. Miku on myös älliä melkein 400 mm korkeampi.

Mistä mitoista lähdetään karsimaan, @Mikfin70 @KKpilot @ERAkko @Huhta ? Vai lähdetäänkö mistään?
 

Liitteet

  • Screenshot_20221208-133013.png
    Screenshot_20221208-133013.png
    216.1 KB · Luettu: 38
Viimeksi muokattu:
1: tarkistan asian kunhan taas pääsen excelin ääreen
2: Linkkaamani tutkimus mittasi parhaimmillaan 1500 kN luokkaa olevia huippurekyylivoimia. Onko nuo luettelemasi rekyylivoimat jossain saatavilla?
Piti kirjoittaa 150-160 tonnia (Ei kN).
Lähteenä tuo itse löytämäsi mittaustutkimus ja onnettomuustutkintaraportti
 
Pitäisikö Mikusta tehdä suosiolla kaksi versiota. Toinen korvaisi Tekat pohjoisessa ja toinen Mt-lbv:n etelässä. Pohjoisen versiossa pääpaino olisi maastoliikkuvuudessa jota maksimoitaisiin suojan kustannuksella. Etelän Mikussa taasen suoja olisi parempi ja hyväksyttäisiin sen mukanaan tuoma haitta pintapaineissa. Voisiko molemmissa versioissa perusrakenne olla sama, mutta suojan tasolla saataisiin Pohjoisen version painoa pudotettua riittävästi .
 
Veikkaan, että listaamani levyisiä teloja ei taida kauheasti löytyä. Joko rakennetta pitäisi keventää, jolloin tingitään sisämitoista, suojauksesta ja kantokyvystä, tai sitten vaunua pitää pidentää, mikä lisää painoa mutta toivottavasti lisää enemmän telapinta-alaa kuin lisää painoa.

Tai sitten pitää miettiä saako CV:n telaan pultattua duckbill-tyyppistä levennystä. Tai sitten suunnitella ihan oma kuminiveltela.
Ymmärrys kasvanee myös sen suhteen, miksei Bankussa tai NauhaSisussa ole ollut terminaaliballistista suojaa ja jälkeenpäinkin se on niihin hyvin rajoitetusti saatavilla jos lainkaan järkevään hintaan. Arvelen, että yritetty on useampaan kertaan. Sirpaleita (kaukaa räjähtäessä) ja kaukaa ammuttuja, maaliballistisesti "keveitä" luoteja (Stanag 1 nippa nappa, mutta tuskinpa) vastaan ehkä komposiittikoppi/-paneeleja voidaan tehdä, mutta todellista ballistista suojaa (Stanag 2) niihin ei saa tehtyä niin, että ne vielä toimisivat latukoneina eli kulkisivat lumen päällä kahlaamatta tai kesäisellä suolla, jotka lienevät Pohjois-Suomessa talvi-/kesäaikana tarpeen. Telathan niissä jo ovat lähes koko rungon leveyiset, jopa hieman ylileveät, joten se tie lienee kuljettu loppuun tai on aika loppuvaiheessa.

Jäljellä on
- Vaunun oman ja muun painon kevennys ja sen uhraaminen ballistiseen suojaukseen ---> ballistisesti suojattu, kallis panssaroitu ajoneuvo, jolla ei voi kuljettaa mitään, mutta vetää voi jv-hiihtoryhmää
- Koko rakenteen uusiminen keveillä (kalliilla) rakenneratkaisuilla (komposiittirunko, keraamikomposiittipanssarointi) -->lopputulos hieman hyötykuormaa, muutoin kuten edellä. Jenkit ja britit (ACAVP Advanced Composite Armoured Vehicle Platform) tätä yrittivät 1980-90 luvuilla APC-vaunuilla normaalin metallirakenteen korvaajana, mutta siihen se jäi eli toistaiseksi ei ole onnistunut edes "ei-painokriittisissä" tapauksissa. Ongelmina (hinnan lisäksi) tykistökranaatin tms. lähiräjähdyksen paineisku ja sirpaleet --> laaja-alainen vaurio, kantava runko ja ballistinen suoja erotettava, jottei kantava runko delaminoidu ja menetä kantokykyään. Vaikeuksia korjauksissa. Yleisesti tekevät joitain keveitä ballistisia suojia sinne tänne keveisiin laitteisiinsa (Land Rover taso), mutta koko rakenteena ei maakulkuneuvoissa kompostit ole yleistyneet, vai ovatko?
- Jonkinasteien ballistinen suoja kaiketi on nyt Broncossa ja Häglunds:n uutukaisessa ainakin etusektorista (yllättäen viistokeulaisia ja ainakin osittain komposiittimateriaaleja hyödynnetty), mutta mikähän lienee niiden käytännön "lumikelluvuus" vs. hyötykuorman kantokyky ym. vastaavat talviset maasto-ominaisuudet, jotka Bankussa ja NaSu:ssa ovat olleet merkittävän hyviä, oletan.

Arvelen, että Miehistönkuljetus ja Panssarivaunut -ketjuissa on useita lumiliikkuvuuteen ja sen tarvetta panssaroidun vaunukaluston suhteen käsitteleviä viestikokonaisuuksia, joten ei tätä kannattane täällä avata uudelleen. Ainakin Mikfin70 on jossakin viestissään avannut eteläisen Suomen lumitilannetta ja panssaroidun kaluston liikkuvuusvaateita vs. lumitilanne Ymmärsin niin, että pohjoisessa bankuilla/Nasuilla maastossa ilman suojaa ja teitä pitkin suojatuilla vaunuilla. Etelämpänä sekä maastossa että teillä suojatuilla vaunuilla. Jos menee väärin, niin virhe minun piikkiini.

Bankkujen ja NaSujen tilalle pitäisi jotain saada lähivuosina ja vaateet ovat tietysti suuret, mutta eiköhän sielläkin arkirealismi palauta vaatimuksia kohtuullisemmalle tasolle aikaa myöden. Luonto ja talous opettavat.... MiKua tähän ei kannattane sotkea.

Oikeastaan aiheen voinee kiteyttää:
Hangessa hiihdetään suksilla / kävellään lumikengillä, sitä suurempi pinta-alaisilla, mitä painavampi kävelijä on. Haarniska päällä tuskin kannattaa yrittää, joten suojauksesta on tingittävä, jos hanki- tai suoliikkuvuus ja vedessä kelluvuus ovat määrääviä.
 
Vanha fakta pätee eli 1,5 x maavara on normaali max liikkuvuus lumella ja suolla eli n 60 cm kun on tiivistä lunta vaunun alla niin liikkuvuus alkaa kärsimään.
Etelä-Suomessa on harvassa ne talvet milloin liikkuvuus alkaa kärsimään lumen takia.
 
Näkisin, että MT-LBv:n pintapaine lienee realistisin tavoite, maksimi tavallisen ällin pintapaine (esim. maks. panssarit päällä tai upgradattuna).
 
Vertailua:

Ground Pressure (kg/cm 2 )0.46 standard track / 0.28 wide track

^MT-LB(V) https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/mt-lb-specs.htm

The now BAE Systems, Steel Products Division (previously United Defense) tracks are 533 mm wide and this, together with the length of track in contact with the ground, gives a nominal ground pressure of 0.586 kg/cm2.

^CV90 http://www.army-guide.com/eng/product264.html

Näkisin, että MT-LBv:n pintapaine lienee realistisin tavoite, maksimi tavallisen ällin pintapaine (esim. maks. panssarit päällä tai upgradattuna).

CV90:n liikkuvuutta on sitäkin kehuttu vuolaasti, joten ehkäpä 0.60 kg/cm^2 voisi olla sellainen maksimi. Tavoite toki pienempi, mutta en pyrkisi autistisella raivolla 0.28:iin.
 
Ymmärrys kasvanee myös sen suhteen, miksei Bankussa tai NauhaSisussa ole ollut terminaaliballistista suojaa ja jälkeenpäinkin se on niihin hyvin rajoitetusti saatavilla jos lainkaan järkevään hintaan. Arvelen, että yritetty on useampaan kertaan. Sirpaleita (kaukaa räjähtäessä) ja kaukaa ammuttuja, maaliballistisesti "keveitä" luoteja (Stanag 1 nippa nappa, mutta tuskinpa) vastaan ehkä komposiittikoppi/-paneeleja voidaan tehdä, mutta todellista ballistista suojaa (Stanag 2) niihin ei saa tehtyä niin, että ne vielä toimisivat latukoneina eli kulkisivat lumen päällä kahlaamatta tai kesäisellä suolla, jotka lienevät Pohjois-Suomessa talvi-/kesäaikana tarpeen. Telathan niissä jo ovat lähes koko rungon leveyiset, jopa hieman ylileveät, joten se tie lienee kuljettu loppuun tai on aika loppuvaiheessa.

Jäljellä on
- Vaunun oman ja muun painon kevennys ja sen uhraaminen ballistiseen suojaukseen ---> ballistisesti suojattu, kallis panssaroitu ajoneuvo, jolla ei voi kuljettaa mitään, mutta vetää voi jv-hiihtoryhmää
- Koko rakenteen uusiminen keveillä (kalliilla) rakenneratkaisuilla (komposiittirunko, keraamikomposiittipanssarointi) -->lopputulos hieman hyötykuormaa, muutoin kuten edellä. Jenkit ja britit (ACAVP Advanced Composite Armoured Vehicle Platform) tätä yrittivät 1980-90 luvuilla APC-vaunuilla normaalin metallirakenteen korvaajana, mutta siihen se jäi eli toistaiseksi ei ole onnistunut edes "ei-painokriittisissä" tapauksissa. Ongelmina (hinnan lisäksi) tykistökranaatin tms. lähiräjähdyksen paineisku ja sirpaleet --> laaja-alainen vaurio, kantava runko ja ballistinen suoja erotettava, jottei kantava runko delaminoidu ja menetä kantokykyään. Vaikeuksia korjauksissa. Yleisesti tekevät joitain keveitä ballistisia suojia sinne tänne keveisiin laitteisiinsa (Land Rover taso), mutta koko rakenteena ei maakulkuneuvoissa kompostit ole yleistyneet, vai ovatko?
- Jonkinasteien ballistinen suoja kaiketi on nyt Broncossa ja Häglunds:n uutukaisessa ainakin etusektorista (yllättäen viistokeulaisia ja ainakin osittain komposiittimateriaaleja hyödynnetty), mutta mikähän lienee niiden käytännön "lumikelluvuus" vs. hyötykuorman kantokyky ym. vastaavat talviset maasto-ominaisuudet, jotka Bankussa ja NaSu:ssa ovat olleet merkittävän hyviä, oletan.

Arvelen, että Miehistönkuljetus ja Panssarivaunut -ketjuissa on useita lumiliikkuvuuteen ja sen tarvetta panssaroidun vaunukaluston suhteen käsitteleviä viestikokonaisuuksia, joten ei tätä kannattane täällä avata uudelleen. Ainakin Mikfin70 on jossakin viestissään avannut eteläisen Suomen lumitilannetta ja panssaroidun kaluston liikkuvuusvaateita vs. lumitilanne Ymmärsin niin, että pohjoisessa bankuilla/Nasuilla maastossa ilman suojaa ja teitä pitkin suojatuilla vaunuilla. Etelämpänä sekä maastossa että teillä suojatuilla vaunuilla. Jos menee väärin, niin virhe minun piikkiini.

Bankkujen ja NaSujen tilalle pitäisi jotain saada lähivuosina ja vaateet ovat tietysti suuret, mutta eiköhän sielläkin arkirealismi palauta vaatimuksia kohtuullisemmalle tasolle aikaa myöden. Luonto ja talous opettavat.... MiKua tähän ei kannattane sotkea.

Oikeastaan aiheen voinee kiteyttää:
Hangessa hiihdetään suksilla / kävellään lumikengillä, sitä suurempi pinta-alaisilla, mitä painavampi kävelijä on. Haarniska päällä tuskin kannattaa yrittää, joten suojauksesta on tingittävä, jos hanki- tai suoliikkuvuus ja vedessä kelluvuus ovat määrääviä.

Pohdiskelua TEKA:n kevytpanssaroinnista:

NIJ Level III+ -suojaus (lienee ekvivalentti STANAG 4569 Level I:een luotisuojauksen osalta) 25x30 cm alueelle tekee 1,67 kg. Siis 750 cm^2 1,67 kg, eli neliömetri tekee 22,27 kg. (Pyöritinkö luvut oikein? Joku tarkistuslaskee.)


Wikipediasta luettuna BV206 on 6,9 metriä pitkä, 1,87 metriä leveä ja 2,4 metriä korkea. Yksinkertaistamisen vuoksi oletan TEKA:n olevan yhtä putkea (vaikka nivelen vuoksi ei olekaan), jolloin kyljen pinta-alaksi tulisi 6,9 m * 2,4 m = 16,56 m^2. Molemmat kyljet yhteensä 33,12 m^2. Katon pinta-alaksi tulisi samalla laskukaavalla 1,87 * 6,9 m = 12,90 m^2. Keulasta ja perästä suojattava alue on 1,87 m * 2,4 m = 4,49 m^2. Keula ja perä yhteensä 8,98 m^2. Koko TEKA 33,12 m^2 + 12,90 m^2 + 8,98 m^2 = 55 m^2, jos pohja jätetään suojaamatta.

55 m^2 * 22,27 kg / m^2 = 1224,85 kg. BV206:n kantokyky 2250 kg, eli reilu puolet kuljetuskapasiteetista lähtee pois. Hinta tuolla Varustelekan levyllä alvittomana n. 3500 € / m^2, eli yhteensä lähemmäs 200 k€. Toki ajoneuvovalmistuksessa materiaalista saanee tukkualennuksen, osa panssaroinnista pitäisi toteuttaa panssarilasilla (ellei ajeta kameroiden/prismojen varassa), panssarimateriaali pitää pystyä kiinnittämäänkin jne... Mutta siis, paljon lähtee kuljetuskapasiteetista ja hintaakin tulee reippaasti.
 
Taas hullua ideaa: 120mm krh vastimen voisi integroida takaramppiin. Siis sen saa kiinnitettyä takaramppiin ja irrotettua myös. Ramppi alas ja vastin ottaa maahan.
 
Pitäisikö Mikusta tehdä suosiolla kaksi versiota. Toinen korvaisi Tekat pohjoisessa ja toinen Mt-lbv:n etelässä. Pohjoisen versiossa pääpaino olisi maastoliikkuvuudessa jota maksimoitaisiin suojan kustannuksella. Etelän Mikussa taasen suoja olisi parempi ja hyväksyttäisiin sen mukanaan tuoma haitta pintapaineissa. Voisiko molemmissa versioissa perusrakenne olla sama, mutta suojan tasolla saataisiin Pohjoisen version painoa pudotettua riittävästi .

Tämä voisi olla mahdollista.

@Pzgnrl kertoili aiemmin MiKun telan kontaktipinnan pituudeksi 3,7 metriä. 533 mm leveillä CV90:n teloilla yhden telan kontaktipinnaksi tulisi tällöin 19 721 cm^2. Kaksi telaa 39 442 cm^2.

Jos MiKun taistelupaino kevytversiona olisi esim. 15 000 kg, niin telapaine olisi 0,38 kg/m^2. Jos raskasversiossa olisi 5000 kg lisää panssarointia, niin sen taistelupaino olisi 20 000 kg ja telapaine olisi 0,51 kg/m^2.

Mutta tuliko kevytversiosta jo liian raskas? Jos halutaan samasta ajoneuvosta kevyt ja raskas versio, niin kevyt versiokin pitää mitoittaa raskaamman mukaan. Eli suuri hyötykuorma toisessa versiossa pakottaa tekemään ratkaisuja (moottori, vaihteisto, telapyörät, jousitus jne.), joiden jälkeen kevyt versio ei enää ole niin kevyt kuin se muutoin voisi olla, koska se on vain puolityhjä raskas versio.
 
Mielenkiintoinen katkelma @ERAkko linkkaamasta kirjasta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221209-054852.png
    Screenshot_20221209-054852.png
    977.5 KB · Luettu: 20
  • Screenshot_20221209-055149.png
    Screenshot_20221209-055149.png
    763.4 KB · Luettu: 22
Aina kannattaa käyttää osia ristiin ja olemassa olevia. Esim VAG on tästä loistava esimerkki. Golf 1-5 osa osista käy ristiin bolt-on. Vaikka ikäeroa on +30vuotta. Sama Dodge/Chrysler LX korit 2005-2023 käy osat ristiin. Ei ole häpeä säästää. :)
 
Laukaisupainelogiikalla ajateltuna 7,62 NATO aiheuttaisi 344 MPa:n pesäpaineilla (arvio Wikistä) ja patruunan kannan säteellä R=12 mm 155, 6 kN voiman. Jos sellainen todellisuudessa kohdistuisi aseen kautta ampujaan, niin luultavasti olkavarsi lentäisi huithelvettiin.
Tämä viesti ei vie MiKu:a eteenpäin, mutta palauttaa piirustuksen ymmärryksen ja statiikan perusteet (vapaakappalekuva, sisäiset voimat ja paineen aiheuttama "nettovoimavaikutus) arvoonsa tulosten järkevyyden arvioinnin kannalta. Lisäksi löytyi ampuja - ase (Kalasnikov 7,62) vuorovaikutuksen mittaus- ja simulointijulkaisu tarpeettomaksi mutta mielenkiintoiseksi lisätiedoksi.

7,62 * 51 Patruunan mitat, jonka mukaan kannan halkaisija on R1=12,014 mm. Se ei ole säde. Ohessa linkki piirrokseen:

Painevoimista ja vuorovaikutuksista: Kannattaa piirtää vapaakappalekuvia tarpeen mukaan luodista, hylsystä, lukosta, hylsypesästä ja aseen rungosta (laatikosta RK:ssa) jne, jos ei ole ennen niistä sellaista tehnyt. Niistä näkee, mitä painepinta-alaa vastaava paineen resultanttivoima jää ulkoisesti vastaan otettavaksi voimaksi jäljelle. (Vapaakappalekuvien piirtäminen kotitehtävänä).
Ruuti palaa hylsyn sisällä, joten paine kohdistuu hylsyn sisäpinnalle (esim ulkohalkaisija - 2 * hylsyn seinämän paksuus), myöhemmin piipun sisäpinnalle, kun luoti etenee piipussa, ja koko ajan paine kohdistuu luodin perään, tosin luotiin hieman matalampana paineena kuin hylsyn pohjaan, koska ruutikaasuakin hylsypohjan ja luodin perän välissä on kiihdytettävä (sisäballistiikan laskelmia).
Laukaustilanteeessa aseen painetta sulkevat osat on lukittu jotenkin.aseen runkoon ja lukon, hylsyn sekä piipun / patruunapesän tulee muodostaa kaasutiivis kokonaisuus.

Esim. kotimaisessa RK:ssa lukon "väkäset" tukeutuvat rungon (laatikon) sulkuolakkeisin. RK:n piippu on kierreliitoksella lukittu runkoon (laatikkoon) ---> Piippu (jossa patruunapesä), runko ja lukko ovat "yhtäpuuta" laukaushetkellä ---> Niiden väliset voimat ovat kappaleen sisäisiä voimia, eivätkä ne välity muihin kappaleisiin tai tukipisteille. Jos ei muuten hoksaa sisäisiä ja ulkoisia voimia, niin pitää rakenne purkaa osiksi ja voima - vastavoima merkitä osien välille vapaakappalekuviin, kirjoittaa yhtälöt ja ratkoa ne, jotta asia valkenee.

Paineen aiheuttamasta resultanttivoimasta jää jäljelle piipun painepinta-alan verran eli luotiin kohdistuvan paine*pinta-ala verran voimaa ja sen vastavoima, joka ei kumoudu aseen "sisäisenä voimana".
Tiedetään sisähalkaisija 7,62 mm (pikkukaliiperi) ja isokaliiperi ~7,8 mm ??, mutta rihlan geometriaa ei tunneta --> arvataan piipun painepinta-alan halkaisijaksi keskihalkaisija ~7,7 mm.

Sitä vastaava voima kohdistuu luotiin, joten se ei ole aseen rungon sisäistä voimaa / rasitusta. Sen vastavoima eli hylsyn pohjaan piipun painepinta-alalle kohdistuva painevoima on otettava ulkoisesti vastaan jotenkin, joko tukivoimina staattisesti jäykästi tai aseen liikkeenä + tukivoimina (esim ampujan olkaa vasten) dynaamisesti. Luodin ja piipun kosketuksen (kitkan ja rihlakulman mukaisen rotaatiokiihtyvyyden vaikutus) voimat unohdetaan merkityksettömänä tarkastelun idean kannalta.

Voiman hetkellinen huippuarvo maksimipaineella 344 MPa on F=p*A=344 MPa * 3,14/4 *7,7^2 mm^2 = 16 019 kN = 16 kN (vastaa ~1,6 tn massana) eli 1/10-osa aiemmin esitetystä, kun korjauksena huomioitiin hylsyn mittojen järkevyys ja "netto painepinta-ala". Tähän päästiin tehtävä statiikan perusteiden mukaisella tarkastelulla.

Voima vaikuttaa hylsyn ja lukon välissä ja välittyy sieltä eteenpäin aseen tukipisteille (ampujan ja aseen välille). Se aiheuttaa koko systeemin (ase + ampuja) liiketilan dynamiikan mukaiset voima- ja liikevaikutukset. Koska ase on kohtuullisen jäykkä, niin tukireaktio aseen ja ampujan välillä on ruutikaasun painepulssin (herätevoima) muotoinen, mutta huipustaan leikkautunut, kun osa voimasta menee systeemin (ase + ampuja) kiihdyttämiseen. Kun painepulssi (heräte) loppuu, niin systeemi pyrkinee ensin hidastumaan ja sitten takaisin tasapainoon, mutta siihen menee merkittävästi pidempään kuin alkuperäisen herätteen aika.

Ohessa iltalukemiseksi linkki 7,62 Kalasnikovin laukaussyklin mittaus- ja simulointituloksiin ase-ampuja systeeminä. Aseen tukeen kohdistuva mitattu voimapulssi (olkapää ase) on paineherätteen muotoinen ja mitatut maksimiarvot ovat 2,5 ... 3 kN makuulta (prone) ammuttaessa ja ~2,5 kN seisaaltaan (off hand) ammuttaessa, kun testissä oli kolme eri kokoista ja painoista ampujaa. FEM-simuloinnin tuloksien järkevyyttä on vaikea arvioida. Esim Mises jännitystuloksia olkapäästä värikuvna, lieneekö inehmo von Mises -materiaalia, jota erityisesti metallien alkavan plastisoitumisen malliksi on suositeltu.
 
Back
Top