Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@Mikfin70 paljonko CV:n tela painaa? Plus telapyörät ja sen sellaiset? Yritän saada hahmotettua paljonko Mikun kokonaispaino realistisesti tällä hetkellä on.
Lisää ainakin selviytymistä osumatilanteessa, kun on kaksi säiliötä.Mietin pitäisikö pa-tankki jakaa kahtia ja sijoittaa taakse?
Tankit pitäisi kiinnittää sponsooneihin, ne kestävät kyllä. Lähinnä sivusuuntainen tila pitäisi miettiä. Ja ovatko nuo jonkin standardin mukaisia, koska sitten homma helpottuu.Lisää ainakin selviytymistä osumatilanteessa, kun on kaksi säiliötä.
Voisiko olla periaatteessa polttoainetynnyri, kuten panssarivaunujen lisätankit? Ei tietenkään näytä hienolta, mutta ainakin huolto olisi helppoa.Tankit pitäisi kiinnittää sponsooneihin, ne kestävät kyllä. Lähinnä sivusuuntainen tila pitäisi miettiä. Ja ovatko nuo jonkin standardin mukaisia, koska sitten homma helpottuu.
Kannatan kahta säiliötä, en tiedä onko kuvan mukainen sijoittelu hyvä, jos ei ole muita säiliöitä, takana tapahtuva räjähdyksen sirpaleet (tai luodittakaa) tekevät reikiä molempiin säiliöihin, olisko kuitenkin parempi molemmilla sivuilla, jos polttoaine syttyy palaamaan vuotavasta säiliöstä, ei ole takaovien edessä liekki merta.Mietin pitäisikö pa-tankki jakaa kahtia ja sijoittaa taakse?
Kestääkö minkalaista luotia/sirpaletta?Tuollaisen tankin suunnittelin, mahtuu ~250 L yhteen. nopean femityksen perusteella pitäisi kestää kuormitus heittämällä.
Toistaiseksi ei mitään juurikaan, levyjen vahvuus on vain 6 mm. Sen voi paksuntaa 8 mm kuin muuallakin. Sisälle on tarkoitus tulla fuel bag, jossa yleensä on itsesulkuominaisuus.Kestääkö minkalaista luotia/sirpaletta?
Ovat herkät puuosumille eli sanoisin ei jatkoon.Tuollaisen tankin suunnittelin, mahtuu ~250 L yhteen. nopean femityksen perusteella pitäisi kestää kuormitus heittämällä.
Voisivat toimia vara/lisä säiliöinä hiukan pienempinä, varsinaiset polttoainesäiliöt olisi minusta paremmat molemmin puolin kylkiä.Toistaiseksi ei mitään juurikaan, levyjen vahvuus on vain 6 mm. Sen voi paksuntaa 8 mm kuin muuallakin. Sisälle on tarkoitus tulla fuel bag, jossa yleensä on itsesulkuominaisuus.
Pidä vankasti kiinni siitä, mihin tarpeeseen vaunu tulee. Jos käyttötarve muuttuu liikaa tai menee liian vaikeaksi, unohda koko juttu. Puman kehitys alkoi aikanaan NGP-projektista, joka hylättiin kylmän sodan päätyttyä: https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Gepanzerte_PlattformMitä opimme Miku projektissa tuosta Puma-katastrofista? Onko mitään saksalaisia osia tai suunnitteluideoita käytetty tai ajateltu käyttää joita voisi jättää heti kärkeen pois laskuista?
Hylkää samantien vaikka tiivistyssilikoninkin mikäli joku ehdottaa esimerkiksi Würthiä.
En ole perehtynyt Puman ongelmiin muuta kuin nopealla twitter- ja Wiki-lukaisuilla, joten sen ongelmista minulla ei ole kovin kattavaa tietoa? (Eikä ilmeisesti näytä olevan Bundeswehrilläkään... /s)Mitä opimme Miku projektissa tuosta Puma-katastrofista? Onko mitään saksalaisia osia tai suunnitteluideoita käytetty tai ajateltu käyttää joita voisi jättää heti kärkeen pois laskuista?
Hylkää samantien vaikka tiivistyssilikoninkin mikäli joku ehdottaa esimerkiksi Würthiä.
Feature creep. Miku on omasta mielestäni pysynyt suhteellisen hyvästi kurssilla. Pieniä poikkeamia siellä sun täällä, mutta niistä ollaan palattu takaisin.Pidä vankasti kiinni siitä, mihin tarpeeseen vaunu tulee. Jos käyttötarve muuttuu liikaa tai menee liian vaikeaksi, unohda koko juttu. Puman kehitys alkoi aikanaan NGP-projektista, joka hylättiin kylmän sodan päätyttyä: https://de.wikipedia.org/wiki/Neue_Gepanzerte_Plattform
Wikin mukaan NGP-projektissa oli tarkoitus yksinkertaistaa panssarijoukkoja 1970-luvun kalustosta vähän samankaltaisesti kuin Venäjä yrittää nyt Armata-alustalla. Painopiste oli aktiivisuojauksessa ja miehittämättömässä tornissa. Projektin loputtua aloitettiin Puman kehitys, joka lähti liikkeelle näistä kahdesta kriteeristä. Tähän lisättiin sitten ajan kuluessa mm. ilmakuljetusvaatimus, joka aiheutti heti vaatimusristiriidan ja tietysti nosti hintaa sekä kompleksisuutta (suursodan etulinjan kalustosta nopean toiminnan vaunuksi).
Feature creep on aika klassinen projektin sekoittaja, mutta konsulttitermein projektin "scope" on minusta oleellisempi. Mitä oikeastaan halutaan ja miten sitä on tarkoitus käyttää.Feature creep. Miku on omasta mielestäni pysynyt suhteellisen hyvästi kurssilla. Pieniä poikkeamia siellä sun täällä, mutta niistä ollaan palattu takaisin.
"Scope creep" on myös käytössä oleva termi ainakin mun alalla. Pumalle vaikuttaisi tämän keskustelun perusteella käyneen juuri noin. Selkeästä perusajatuksesta lähteneelle projektille on ladottu lisää ja lisää uusia tehtäviä vailla huolta niiden sopivuudesta samaan alustaan. Esim. ilmakuljetteisuus ja vahva panssarointi ovat lähes antiteesejä keskenään.Feature creep on aika klassinen projektin sekoittaja, mutta konsulttitermein projektin "scope" on minusta oleellisempi. Mitä oikeastaan halutaan ja miten sitä on tarkoitus käyttää.
Pumasta en oikein saa selkoa, mikä sen idea lopulta on. Verrataan esim Israelin Nameriin, jonka konsepti on hyvin selkeä: raskaasti panssaroitu tela-ajoneuvo jalkaväen kuljettamiseen ja tukemiseen. Ei kompromisseja, vaan helkutisti panssaria ja hyvä liikkuvuus odotetussa maastossa sekä mahdollisuus kuljettaa koko ryhmä vaunun sisällä.
Saksalaiset rakentamassa painavaa ja kallista panssaria joka hajoilee koko ajan?Feature creep on aika klassinen projektin sekoittaja, mutta konsulttitermein projektin "scope" on minusta oleellisempi. Mitä oikeastaan halutaan ja miten sitä on tarkoitus käyttää.
Pumasta en oikein saa selkoa, mikä sen idea lopulta on. Verrataan esim Israelin Nameriin, jonka konsepti on hyvin selkeä: raskaasti panssaroitu tela-ajoneuvo jalkaväen kuljettamiseen ja tukemiseen. Ei kompromisseja, vaan helkutisti panssaria ja hyvä liikkuvuus odotetussa maastossa sekä mahdollisuus kuljettaa koko ryhmä vaunun sisällä.