NiinFeature creep. Miku on omasta mielestäni pysynyt suhteellisen hyvästi kurssilla. Pieniä poikkeamia siellä sun täällä, mutta niistä ollaan palattu takaisin.
Länsimaissa on pitkään uskottu siihen, että ylivoimainen tekniikka korvaa määrän. Onhan sekin totta, tiettyyn pisteeseen saakka. Mutta kulutussodassa se terävin kärki yleensä kuluu nopeaa vauhtia. Ja edes nykyteknologialla huoltoa ei voi kovin kauaa laiminlyödä. Ainoastaan Yhdysvalloilla on varaa pitää huipputeknologiansa koko ajan tiptop-kunnossa ja rivivahvuudet tapissa, koska logistiset muskelit ovat aivan toista luokkaa kuin kellään muulla. Kun sitten pitäisi pärjätä kylmällä hallinlattialla 6 kk varusmiehen suorittamalla huollolla, alkaa tulla ongelmia.
Minä olen osasyyllinen tuohon hyvään huoltoketjuun, joka on meidän projekteissa. Kuten jotkut henkilöt tietää, olen usein vuotta, parikin vuotta aiemmin paikoissa, joista tulee uutisia politiikan epäonnistumisesta johtuviin konflikteihin.
Työni on yksinkertaistettuna mahdollistaa vaikea asia mahdollisimman helpoksi.
Voin joutua tilaamaan projektille rahaa satoja miljoonia taaloja, mutta siinä vaiheessa, kun minä projektille rahaa tilaan, kukaan ei enää änkytä vastaan, vaan kaikki tietää, että mikäli näin ei toimita huolto pysähtyy.
Joskus aiemmin olen sanonut täälläkin, että mitä Suomen puolustusvoimat tarvitsevat varautuakseen tulevalta ja jokainen on jutuistani mitä mieltä on, mutta olen oikeassa, kun nyt katsotaan taaksepäin! Nyt olemme takarajalla varustautumisessa, osittain jo myöhässä! Mikäli kaikki jutut joita työssäni kuulen, pitää paikkaansa edes osittain, meillä on edessä kaksi tietä.
1. Kusipään tilalle tulisi kukkaiskumous, johon en usko lainkaan
2. Kusipään tilalle tulee kunnon ämpärikusipää ja tähän minä uskon!
Eli heti valmistelu huoltoluolien tekoon, lentokenttien yhteyteen kunnon syväluolat laajaan korjaus/varusteluun.
Näitä MiKu prokkiksen välineitä helvetin kyydillä tilaukseen, kertausharjoitukset käyntiin jossa oikeasti puhutaan mikä odottaa rajan takana, kaukovaikutus kuntoon ja tämän MiKun kaltaisia välineitä, jotka ovat muuntautumiskykyisiä, valmistukseen!
Sorry jos meni offtopikiksi, mutta asia on näin kuten sanon!