MiKu

Hieno wanha video! Toisaalta: mitenköhän paljon kannattaa yleensä ottaen perustaa yhtään mitään ryssän valintoihin? Ehkä päinvastaiseen suuntaan nykynäyttöjen perusteella...

Kyllähän se tuollaisella alustalla menee ja kulkee, kun teloille riittää kantavaa pohjaa. Ja puskee kyllä voimalla. Vaan laitapa sinne metsään syvään lumeen tai suomaastoon niin liike loppuu kun tassut ilmassa mahansa päällä kököttää. Ei siinä sen kummempaa.
Enpä ole koskaan jäänyt esim. Rovalla ällillä kiinni ja maaleja tuli vietyä melko kinkkisiin paikkoihin. Tekan olen kyllä upottanut niitä ettei näkynyt kuin vähän takavaunun valoja.
Järki pitää olla päässä liikkuu millä hyvänsä.
 
Enpä ole koskaan jäänyt esim. Rovalla ällillä kiinni ja maaleja tuli vietyä melko kinkkisiin paikkoihin. Tekan olen kyllä upottanut niitä ettei näkynyt kuin vähän takavaunun valoja.
Järki pitää olla päässä liikkuu millä hyvänsä.
Se on selvä, että järkeä pitää käyttää ja taito on iso osa maastoajoa. Huono perustelu etenemiskyvylle, että toisella on jäänyt kiinni ja toisella ei. En minäkään ole omalla corolla versolla kiinni jäänyt, mutta 33" renkaisella lukkoperä hj60:llä olen. Tarkoittaako se, että corolla on vähintään yhtä hyvä maasto-ominaisuuksiltaan?

Ihan mielenkiinnosta: miten onnistuit upottamaan tekan noin syvälle? Eikö ollut uintikykyinen se yksilö vai miten ihmeessä se onnistuu?

Tässä on aika hyvää rypemistä pankulla:

 
Pahoittelut, nyt repesi pahasti ooteeksi.

Sitoakseni aiheeseen: ei MiKu konseptin ole mitään tarvetta kyetä ylläolevan videon tapaiseen maastoon. Normaali metsämaasto, ojien ylityskyky, ~70cm lumi, kannokon/kivikon kesto. Siinäpä lienee tärkeimmät.

Mitenkäs asiantuntijat: oletteko törmänneet tutkimuksiin tela-alustaisen vehkeen telan kohtaamiskulman vaikutuksesta etenemiskykyyn? Moottorikelkoissa on järkyttävän iso ero nykyaikaisella loivalla telan kohtaamiskulmalla jo omaan kymmenen vuotta vanhaan vehkeeseen.
 
Voit myös käyttää kuorielementtiä tavallisille solidiosille sw:ssa. Pitää vain manuaalisesti määrittää elementit. Sillä säästää kyllä elementtimäärissä paljon.

Alle miljoonan elementin malli on kyllä suorastaan pieni. Ei sovellu oikein jännityskeskittymien analyysiin kuin pienille kokonaisuuksille.

Yksi tapa mitä käytän usein jäykkyyksien arvioinneissa on laskea vain ominaistaajuuksia ja -moodeja. Selviää paljon harvemmalla elementtiverkolla ja tulokset kuvaavat jäykkyyttä erinomaisesti. Omissa hommissa juuri muuta ei yleensä tarvikaan. Kaikki suunnittelemani laitteet ovat jäykkyysrajoitteisia (staattisesti ja dynaamisesti). Lujuudet eivät tule koskaan rajoitteeksi.
Käyttökohteita tietysti on monenlaisia, jolloin tuo miljoonien elementtien käyttö voi olla perusteltua; itse olen laskenut suhteellisen suuriakin teräsrakenteita (kokoluokka kymmeniä metrejä), ja suurin elementtimäärä on ollut jotain 1,5 miljoonaa (siitäkin pomoni nurisi). Tricki on ollut laittaa tiheä verkko sinne, missä sitä tarvitaan, ja muualle harvempaa. Ja tietysti korvata mahdollisimman paljon solid-elementtejä kuorilla sekä palkeilla missä on pystynyt. Helvetillinen määrä käsityötä, mutta selvitään pienellä määrällä elementtejä ja tarkkuus on hyvä. Mitä ohuempaa peltiä, niin sitä suuremmin kuorilla. Ainoastaan kontaktialueet solideilla, koska ne yleensä toimivat luotettavammin kuin kuoret ja yleensä kontaktialueet ovat niin pieniä, että useampi elementti paksuuden yli ei aiheuta maailmanloppua. Miljoonista elementeistä olen kuullut vain CFD-laskennoissa.
 
Käyttökohteita tietysti on monenlaisia, jolloin tuo miljoonien elementtien käyttö voi olla perusteltua; itse olen laskenut suhteellisen suuriakin teräsrakenteita (kokoluokka kymmeniä metrejä), ja suurin elementtimäärä on ollut jotain 1,5 miljoonaa (siitäkin pomoni nurisi). Tricki on ollut laittaa tiheä verkko sinne, missä sitä tarvitaan, ja muualle harvempaa. Ja tietysti korvata mahdollisimman paljon solid-elementtejä kuorilla sekä palkeilla missä on pystynyt. Helvetillinen määrä käsityötä, mutta selvitään pienellä määrällä elementtejä ja tarkkuus on hyvä. Mitä ohuempaa peltiä, niin sitä suuremmin kuorilla. Ainoastaan kontaktialueet solideilla, koska ne yleensä toimivat luotettavammin kuin kuoret ja yleensä kontaktialueet ovat niin pieniä, että useampi elementti paksuuden yli ei aiheuta maailmanloppua. Miljoonista elementeistä olen kuullut vain CFD-laskennoissa.
Jep, tarkoitin tässä yhteydessä simulaation kokoa. En niinkään fyysistä kokoa. Monimutkaiset rakenteet vaativat paljon elementtejä pienessäkin fyysisessä koossa. Pitäisi osata löytää tasapaino simulaation hieromisen ja riittävän hyvän välillä. Osien välistä vuorovaikutusta simuloitaessa tulee monesti iso määrä elementtejä. MiKun tapaus on siinä mielessä helppo tapaus, että kaikki kosketukset käytännössä pitää olla jäykkiä kiinnityksiä.

Toinen aspekti on simulaatiomallin verifiointi... Viimeisimmässä projektissa simuloin pienen erittäin dynaamisen systeemin yksinkertaisesti solikalla ja suunnittelin osat sen pohjalta. Kaikkea ei vain kyennyt, muisti ja teho loppui kesken. Tämä simuloitiin myös ls-dynalla. Tein protoilla mittauksia interferometrillä (+muut mittalaitteet) ja verifioitiin simulaatiot. Oma simppeli simulaatio oli hämmästyttävän lähellä todellista käytöstä. Ls-dyna toki kertoo dynamiikasta järkyttävästi lisää, mutta samaan tulokseen olisin päässyt ihan omin pikku kätösin. Ls-dynan voima tulee seuraavassa vaiheessa, kun aletaan optimoimaan systeemin dynamiikkaa.
 
Kranaatti kuoppa ja buli buli.

Ok, eli pää edellä sukellus kuoppaan. Ymmärrän.

Hyvä se on cv menemään. Tainnut aiemminkin nähdä sun linkittämänä tämän pätkän. Yllättävän hyvin tuo kalastajamallin cv meni nevallakin siihen asti, että piti tulla pankuilla hinauspuuhiin. En kyllä testitilanteen ulkopuolella uskaltaisi tuollaiseen paikkaan ellei olisi pakko.

Videolla näkyy itse asiassa tuo loivan telan kohtauskulman vaikutus. Onko se joku bradley mikä jumii säälittävästi miehen kantavalla ohuella hangella? Cv menee sukkasillaan pintoja pitkin eikä keula yritäkään sukeltaa. Sama näkyy pehmeällä ajossa. Keula pyrkii nousemaan pintaan ja tela saa pitoja. Eli loivaa kohtauskulmaa MiKu:lle!
 
Ok, eli pää edellä sukellus kuoppaan. Ymmärrän.

Hyvä se on cv menemään. Tainnut aiemminkin nähdä sun linkittämänä tämän pätkän. Yllättävän hyvin tuo kalastajamallin cv meni nevallakin siihen asti, että piti tulla pankuilla hinauspuuhiin. En kyllä testitilanteen ulkopuolella uskaltaisi tuollaiseen paikkaan ellei olisi pakko.

Videolla näkyy itse asiassa tuo loivan telan kohtauskulman vaikutus. Onko se joku bradley mikä jumii säälittävästi miehen kantavalla ohuella hangella? Cv menee sukkasillaan pintoja pitkin eikä keula yritäkään sukeltaa. Sama näkyy pehmeällä ajossa. Keula pyrkii nousemaan pintaan ja tela saa pitoja. Eli loivaa kohtauskulmaa MiKu:lle!
Bradleyn osalta suuri ongelma saattaa olla se että vaihdetta ei ole lukittu, jolloin kierrosten noustessa ja vaihteen vaihtuessa katoaa ensin hetkellisesti veto ja sen seurauksena pito. Ohjausliike on yhtä turmiollinen.
Toki CV:n asento on takapainoisen näköinen jolloin on kuin vene juuri ennen blaania.
 
Bradleyn osalta suuri ongelma saattaa olla se että vaihdetta ei ole lukittu, jolloin kierrosten noustessa ja vaihteen vaihtuessa katoaa ensin hetkellisesti veto ja sen seurauksena pito. Ohjausliike on yhtä turmiollinen.
Toki CV:n asento on takapainoisen näköinen jolloin on kuin vene juuri ennen blaania.
Joskus Bemmillä harjoiteltiin suosta evakuointia.

Ongelmana oli se, ettei tarpeeksi pahaa suopilkkaa löytynyt, joten yliltn H käski vain jättää vaunut siihen että päästään harjoittelemaan.

Kun kannelta hyppäsi alas, upposin munia myöten jorpakkoon.
 
Mä en myöskään allekirjoita, että älli tai U- vaunu olisi kovin moksiskaan lumihangesta. Molemmilla on ajettu iloisesti syvilläkin hangilla. U- vaunu pitkällä rungollaan suorastaan liitää hangella.

Soiden ylittämisessä en ihan osaa sanoa, painaako siinä enemmän ällin kyky katkoa rungollaan ohuempia näreitä alleen mennessään vai tekojen parempi kyky mutkitella isompien puiden välistä. Riippunee tarkasta maastotyypistä. PS- telavehkeet menevät yllättävän pahoissakin suomaastoissa, kunhan ajoreitillä ei joudu tekemään jyrkkiä kääntöjä.
 
Bradleyn osalta suuri ongelma saattaa olla se että vaihdetta ei ole lukittu, jolloin kierrosten noustessa ja vaihteen vaihtuessa katoaa ensin hetkellisesti veto ja sen seurauksena pito. Ohjausliike on yhtä turmiollinen.
Toki CV:n asento on takapainoisen näköinen jolloin on kuin vene juuri ennen blaania.
Enpä tiedä paljonko amerikkalaiset harjoittelevat lumessa ajoa?
 
Oletetaan ajoneuvo täysin jäykäksi kappaleeksi ja se saa heittimeltä keskeisen impulssin. Impulssi taas aiheuttaa ajoneuvolle nopeuden B josta tulee kineettinen energia. Kineettisen energian tulee olla yhtä suuri kuin jousen puristumiseen menevä energia (olettaen, että energia ei absorboidu muualle): E = <integraali 0 -> L> (Fx)dx eli lineaarisen jousen tapauksessa E=0,5*F2*L (missä F2 on puristuneen jousen voima ja L puristuma). Tällä tavalla laskemalla:

Mass A, kg
15.5​
Speed, A, m/s
900​
I, kgm/s
13950​
Mass B, kg
13000​
Speed B, m/s
1.073077​
Kinetic energy B, J
7484.712​
L, mm
100​
F2, kN
149.6942​
Spring k, kN/mm
1.496942​

Ajoneuvon jousivakiota ei kyllä liene syytä mitoittaa impulssin mukaan. Ei myöskään liene kovin tavallista, että ammuttaisiin suoraan ylöspäin jne. Ajoneuvoon vaikuttavia voimia saisi paremmalle tasolle, jos heittimen vastimen kiinnitys joustaisi sopivasti suhteessa muuhun ajoneuvoon. Miten lienee toteutettu KRH Tekassa?
Laskennassa alkuarvo eli lähtönopeus oli varsin paljon pielessä. 900 m/s olisi tykille sopiva lähtönopeus. Nammon sivujen mukaan HE kranaatin massa on 13 kg ja HE ER 15.2 kg.

Tässä on taulukko laskettuna realistisemmilla alkuarvoilla 2 m putkella (paitsi originaali nimettynä "Tykki X"):

Tykki X​
HE​
HE ER​
Mass A, kg​
15.5​
13.3​
15.5​
Speed, A, m/s​
900​
362​
400​
I, kgm/s​
13950​
4814.6​
6200​
Mass B, kg​
13000​
13000​
13000​
Speed B, m/s​
1.07307692307692​
0.370353846153846​
0.476923076923077​
Kinetic energy B, J​
7484.7​
891.6​
1478.5​
L, mm​
100​
100​
100​
F2, kN​
149.694​
17.831​
29.569​
Spring k, kN/mm​
1.497​
0.178​
0.296​
Jousto ajoneuvon omamassalla jousivakiolla, mm​
86.8​
729.1​
439.6​
 
Miku on palannut joulutauolta! En tiedä, kuinka paljon foorumi tätä kaipasi, mutta tässä se nyt on. Tein muutamia muutoksia:

- Etukannen rivat poistettu, niitä ei tarvita enää jäykistämään
- Moottorikantta pidennetty, jotta moottori ja vaihteisto saadaan yhtenä pakettina ulos
- Takakannen poikittaiset putket korvattu kolmella pitkittäisellä putkella, tehtävä ei enää jäykistää vaan toimia sidontapisteinä
- Takakannen miehistöluukuille lisätty saranat
- Takaluukun saranoiden kulma muutettu vaakasuoraan
- Sponsoonien päälle hahmoteltu luukkuja
- Eteen lisätty hahmotelma kolmesta hinauspisteestä

Pohdittavaa:
- PA-tankin toteutus
- Johtajan luukun/tornin toteutus, en ole tyytyväinen nykyiseen
 

Liitteet

  • pic.png
    pic.png
    219.4 KB · Luettu: 84
  • pic2.png
    pic2.png
    186.9 KB · Luettu: 81
Miku on palannut joulutauolta! En tiedä, kuinka paljon foorumi tätä kaipasi, mutta tässä se nyt on. Tein muutamia muutoksia:

- Etukannen rivat poistettu, niitä ei tarvita enää jäykistämään
- Moottorikantta pidennetty, jotta moottori ja vaihteisto saadaan yhtenä pakettina ulos
- Takakannen poikittaiset putket korvattu kolmella pitkittäisellä putkella, tehtävä ei enää jäykistää vaan toimia sidontapisteinä
- Takakannen miehistöluukuille lisätty saranat
- Takaluukun saranoiden kulma muutettu vaakasuoraan
- Sponsoonien päälle hahmoteltu luukkuja
- Eteen lisätty hahmotelma kolmesta hinauspisteestä

Pohdittavaa:
- PA-tankin toteutus
- Johtajan luukun/tornin toteutus, en ole tyytyväinen nykyiseen
Neljä PA-säiliötä molemmin puolin telan päälle ja moottoritilan kokoojasäiliö esim. 75 l mihin kaikista neljästä säiliöstä menee putket ja kokoojasäiliöltä ruiskutuspumpulle ja esilämmittimille.
 
Löysin CV90:n rungosta kuvia. Antanee perspektiiviä Mikuunkin.
 

Liitteet

  • kT5PgPe.jpg
    kT5PgPe.jpg
    130.1 KB · Luettu: 58
  • Bewygal.png
    Bewygal.png
    171.3 KB · Luettu: 61
Jälkimmäisestä kuvasta voi hieman laskea suhteita runko vs lokasuojat. Eli selviää polviakselien, telapyörien ja telan tarvitsema leveys. CV:ssä toki ylitys on hieman suurempi, mutta vain max 10 cm
CV90:n sponsoonin leveydeksi saan suunnilleen päälle 570 mm kuvasta mittomalla.

Mikussa sponsoonin leveys on 430 mm.
 
Back
Top