MiKu

Taas kysymys:

Mistä löytyisi tietoa sivuvälityksen ulkomitoista? DBS eikä Renk ilmoita final drive assemblyjen kokonaismittoja. Yritin mitata CV-rungosta, mutta perspektiivi tekee hommasta aika epätarkan. Mittasin, että isompi R= 300 mm, pienempi r= 220 mm ja kotelon pituus 750 mm ja syvyys 150 mm. Asettelussa tulee hieman ongelmaa, koska ällissä on koaksaalinen eikä offset final drive, ja vetopyörän sijoitus alkuperäisessä mallissa on sen mukainen.

Edit: korjattu termejä
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärränkö oikein, että pa-tankit tulevat sivujen ns. tobleroneihin? (takakuvassa valkoisen kolmion alle jäävä kolmio). Millaisella rakenteella mietit pohjan?
Joo tankit tobleroneihin. Noilla mitoilla tulisi tilavuutta suunnilleen 250 litraa / metri.

Lattiaa en tuossa yhteydessä miettinyt, se oli semmonen pikanen askin kanteen piirrustus. Mutta silloin kun sitä jalostit muutama sivu aiemmin, ajatuksena itellä oli semmonen kantattu "aaltopelti" joka hitsataan kiinni pohja ja lattialevyyn sloteista. Mutta itsellä on tosi vähän ymmärrystä noista vääntösauvoista ja niiden vaatimasta rakenteesta sekä huoltotilasta. Kuvan olen joskus nähnyt.. Lisäksi tuossa huononapuolena joko pohjaan tai lattiaan jää syvennykset.

Takana pitäisi olla ylösviiste vastaavasti kuin olit mikuun tehnyt, mutta tuossa nyt vain laatikko.

En myöskään lähde haastamaan mallinnuksilla tai jäykkyyslaskelmilla ja materiaalivahvuuksilla... Joskus kauan sitten kuriittani Solidworksillä jotain lennokin balsarakenteen kestävyyttä mallintanu. Ei riitä kompetenssi :)

1672851756866.png
1672851696581.png
 
Päiväkäyttöön prismat ovat hyvät, mutta pimeätoimintaan asentaisin lämpökameran samalla tavalla kuin BMP-2M on meillä saanut. Kameran on yksikkönä halvempi ja helpompi korjata sekä vaihtaa kuin esim erillinen pimeäprisma.
Mihin lienee joutunut esim T-72 vaunujen Prismat?
Mie olen miettinyt, voisko nuo vaunun johtajan prismat kokonaan korvata panssaroiduilla kameroilla, niin yö kuin päivä käyttöön? infrapuna ja zoomi optiikalla voisi paremmin havaita vihulaisen maastosta kuin prisman läpi. Edelleen minusta pitäisi olla 2-3 + 10 henkeä kuljetus kyky.
 
Mie olen miettinyt, voisko nuo vaunun johtajan prismat kokonaan korvata panssaroiduilla kameroilla, niin yö kuin päivä käyttöön? infrapuna ja zoomi optiikalla voisi paremmin havaita vihulaisen maastosta kuin prisman läpi. Edelleen minusta pitäisi olla 2-3 + 10 henkeä kuljetus kyky.
Varajärjestelmä pitää aina olla. Itse mietin molemmille sivuille takakulmiin kamerat joilla näkee koko kyljen eteenpäin.
Peruutuskamera jolla näkee taustan ja ettei kukaan ole takana.
Etukamera jolla näkee eteenpäin.
Sekä kamerat sivuille niin, että kuljetustilassa voi seurata minne mennään ja mitä ympärillä.
 
Varajärjestelmä pitää aina olla. Itse mietin molemmille sivuille takakulmiin kamerat joilla näkee koko kyljen eteenpäin.
Peruutuskamera jolla näkee taustan ja ettei kukaan ole takana.
Etukamera jolla näkee eteenpäin.
Sekä kamerat sivuille niin, että kuljetustilassa voi seurata minne mennään ja mitä ympärillä.
Tottakai noi kamerat, mutta tehokkaapi zoomi optiikka ja infrapuna kameraa johtajan käyttöön niin että voi havaita/havannoida vastustajaa kauempaa, pelastaa näi kevyen singon osumalta. En tiedä voisiko johtaja käyttää tota Trackfire asetta siihen tarkoitukseen vai onko sille eri käyttäjä.
 
Jouduin tekemään keulaan aika isoja muutoksia jotta sain nuo kaikki ajajan prismat mahdutettua.
 

Liitteet

  • fov.png
    fov.png
    337.7 KB · Luettu: 80
  • pic0.png
    pic0.png
    311.1 KB · Luettu: 88
En myöskään lähde haastamaan mallinnuksilla tai jäykkyyslaskelmilla ja materiaalivahvuuksilla... Joskus kauan sitten kuriittani Solidworksillä jotain lennokin balsarakenteen kestävyyttä mallintanu. Ei riitä kompetenssi :)
Puuhan on hyvinkin veemäinen materiaali mallinnuksen kannalta. Mekaaniset ominaisuudet vaihtelevat rajusti ja ellei puu ole ns. engineered wood, ne vaihtelevat myös kuormitussuunnan jne. mukaan. Puu on lujuuslaskentamielessä enemmänkin komposiitti kuin homogeeninen kuten teräs.
 
Varajärjestelmä pitää aina olla. Itse mietin molemmille sivuille takakulmiin kamerat joilla näkee koko kyljen eteenpäin.
Peruutuskamera jolla näkee taustan ja ettei kukaan ole takana.
Etukamera jolla näkee eteenpäin.
Sekä kamerat sivuille niin, että kuljetustilassa voi seurata minne mennään ja mitä ympärillä.
Jotenkin noin?

Mallinsin pikaisesti kaupallisen ajoneuvo-FLIR -kameran. Todelliset sotilaspuolen kamerat lienevät hieman isompia.
 

Liitteet

  • camera.png
    camera.png
    128 KB · Luettu: 78
  • camera1.png
    camera1.png
    160.4 KB · Luettu: 66
Jotenkin noin?

Mallinsin pikaisesti kaupallisen ajoneuvo-FLIR -kameran. Todelliset sotilaspuolen kamerat lienevät hieman isompia.
MiKun kehittämistä on ollut mukava seurata.

Noista takakylkiin sijoitetuista kameroista (ovatko ne mustat pikkurasiat kameroita?) olisin kysynyt, että olisiko niiden hyvä olla joustavalla tai taipuisalla tavalla kiinnitettyjä? Tai suojattuja esim. kiilamaisella kehikolla? Meinaan, ettei kamera karise pois jos vähän kylki kraapaasee ajellessa.
 
MiKun kehittämistä on ollut mukava seurata.

Noista takakylkiin sijoitetuista kameroista (ovatko ne mustat pikkurasiat kameroita?) olisin kysynyt, että olisiko niiden hyvä olla joustavalla tai taipuisalla tavalla kiinnitettyjä? Tai suojattuja esim. kiilamaisella kehikolla? Meinaan, ettei kamera karise pois jos vähän kylki kraapaasee ajellessa.
Kyllä, ne ovat kameroita. Tarkoitus on kehittää niihin suojamuhvit, kunhan paikat on lyöty lukkoon.
 
Luukusta vielä, parempi sellainen joka aukeaa sivusuunnassa eikä ole ns. Mikkihiiren korva aukiollessa.
CV:ssä on hyvä johtajan luukku.
Sateenvarjoasento on aika ehdoton johtajalle, jos ei ole tarkoitus antaa mitään "Mk.I Eyeball" parempaa tähystysvälinettä. Rauhanaikana CV:n luukku menettelee myös ihan oikeana sateenvarjona.
 
Miten olisi, että panssarin tekisi kaksiosaiseksi niin että väliin jäisi pieni parin sentin ilmarako. Sitten ajoviimalla tai puhaltimella puhaltaisi ulkoilmaa keulasta perään rakoa pitkin niin että ulkopinta jäähtyy molemmilta puolilta ulkoilman lämpötilaan. Lämpöjälki pienentyisi aika merkittävästi. Keulasta kattoa pitkin perään, ehkä myös sivuihin. Sisemmän levyn ei tarvitse olla paksukaan, kunhan pysyy kasassa, voi olla jopa eri materiaalia.

Ideaa saa vapaasti soveltaa, en ole lukenut koko ketjua tai tiedä onko tälläistä jossain käytössä.

Muuten sanoisin projektista, että vaikka tämä on tälläinen huvittelu harjoitus niin jos tästä tekee mahdollisimman halvan palikka mallin niin periaatteessa olisi mahdollista tuotantoonkin koska ostajilla on aina rahasta pula ja määrä korvaa laadun, eli kaikki hienoudet pitäisi karsia pois tai jättää optioksi.
 
Miten olisi, että panssarin tekisi kaksiosaiseksi niin että väliin jäisi pieni parin sentin ilmarako. Sitten ajoviimalla tai puhaltimella puhaltaisi ulkoilmaa keulasta perään rakoa pitkin niin että ulkopinta jäähtyy molemmilta puolilta ulkoilman lämpötilaan. Lämpöjälki pienentyisi aika merkittävästi. Keulasta kattoa pitkin perään, ehkä myös sivuihin. Sisemmän levyn ei tarvitse olla paksukaan, kunhan pysyy kasassa, voi olla jopa eri materiaalia.

Ideaa saa vapaasti soveltaa, en ole lukenut koko ketjua tai tiedä onko tälläistä jossain käytössä.

Muuten sanoisin projektista, että vaikka tämä on tälläinen huvittelu harjoitus niin jos tästä tekee mahdollisimman halvan palikka mallin niin periaatteessa olisi mahdollista tuotantoonkin koska ostajilla on aina rahasta pula ja määrä korvaa laadun, eli kaikki hienoudet pitäisi karsia pois tai jättää optioksi.
Kaksiosaisuus kannattaa tehdä vain niiltä kohdin missä on suurimmat lämmön lähteet eli keulassa ja muutoin voi käyttää esim. eristävä maaleja nlämpöjäljen pienentämiseen. Näistä on tehty paljon tutkimuksia Lakialassa ja niitä näkee mm. BMP-2 modifikaatiossa.

Tuon kylkikameran osalta mietin, että se voisi olla myös kamera joka muodostaa kuvan ns lintuperspektiivistä samalla tavalla, kuin osassa autoja on. Lisäksi helpottaa ajajan ajoa, jos tuo keulakamera asennetaan keskilinjalle. Mallia voi katsoa miten sijoitus on BMP:ssä.

Kyllä johtajalla pitää olla se näyttö sekä mahdollisuus käyttää asetta sekä aseessa olevaa tekniikkaa maaston tarkkailuun, minkä lisäksi kuljetustilassa paikka aseen käyttäjälle.
 
Tuon kylkikameran osalta mietin, että se voisi olla myös kamera joka muodostaa kuvan ns lintuperspektiivistä samalla tavalla, kuin osassa autoja on. Lisäksi helpottaa ajajan ajoa, jos tuo keulakamera asennetaan keskilinjalle. Mallia voi katsoa miten sijoitus on BMP:ssä.

Tähän varmaan riittää että Mikussa on selkeä valmius kameroille joka suuntaan. Eli joku teline + kaapelointikourut 8-10 pisteeseen ympäri runkoa.

Alkuun voisi jopa olla pelkkä yksinkertainen peruutuskamera + pari sivukameraa, mutta helppo lisätä kameroita tai päivittää parempaan joskus myöhemmin.
 
Tähän varmaan riittää että Mikussa on selkeä valmius kameroille joka suuntaan. Eli joku teline + kaapelointikourut 8-10 pisteeseen ympäri runkoa.

Alkuun voisi jopa olla pelkkä yksinkertainen peruutuskamera + pari sivukameraa, mutta helppo lisätä kameroita tai päivittää parempaan joskus myöhemmin.
Jos haluaisi saada myyntiä, niin halvimmassa mallissa pitää olla jo kyky pimeätoimintaan ja säästö syntyy kameroilla vs. perinteinen prismavalonvahvistintekniikka.
 
Jos haluaisi saada myyntiä, niin halvimmassa mallissa pitää olla jo kyky pimeätoimintaan ja säästö syntyy kameroilla vs. perinteinen prismavalonvahvistintekniikka.

Sitten yksi tai usempi kamera mount kannattaa varustaa samantien yökameralla.

Oma pointti siis oli että kameroiden sijoittelupaikkoja kannattaa olla jo valmiiksi tuplasti enemmän kuin on tämänhetkinen tarve. Niille löytyy varmasti käyttöä tulevaisuudessa.
 
Kysymykseni ei ole MIKU-specifinen, mutta koskee kameroita. Kuinka panssariajoneuvoissa nykyään varmistetaan kameroiden taistelukestävyys?

Pelkkä optiikka ja sensori ovat "peruutuskamera"-tason laitteissa todella pieniä. Teknisesti olisi mahdollista tehdä tästä osasta nopeasti vaihdettava ja sijoittaa kameran elektroniikka erikseen panssarin suojaan.

Toisaalta kameran kanssakin voitaisiin käyttää prismaa, mutta sen vaihtaminen vaunun sisältä vaatisi kameran tuomisen vaunun sisälle. Prisma voisi joka tapauksessa olla huomattavasti pienempi, kuin silmällä katseluun tarkoitetut. Tai sitten vain tehdään kamerasta samalla tavalla vauhdettava kuin prisma. Nämä keinot tietty rajoittavat mahdollisia kameran sijoituspaikkoja.
 
Back
Top