MiKu

Paras veikkaukseni on, että kiila on HHA ja sen tarkoitus on häiritä uhkaa (disturber)

Joskus olen nähnyt sellaisen selityksen kiilalle, että kiila muodostaa jyrkissä kulmissa "sokkelon", joka häiritsisi myös nuoliammusta. Syvyyssuunnassa kiilan mitta olisi sellainen, että osuessaan pääpanssariin (A4 pystylevy) nuoli ei ole pelkästään hieman epätasapainossa vaan sen perä on yhä kiilan vaikutuspiirissä ja potentiaalisesti katkeaa/pirstaloituu/kääntyy poikittain.
 
Joskus olen nähnyt sellaisen selityksen kiilalle, että kiila muodostaa jyrkissä kulmissa "sokkelon", joka häiritsisi myös nuoliammusta. Syvyyssuunnassa kiilan mitta olisi sellainen, että osuessaan pääpanssariin (A4 pystylevy) nuoli ei ole pelkästään hieman epätasapainossa vaan sen perä on yhä kiilan vaikutuspiirissä ja potentiaalisesti katkeaa/pirstaloituu/kääntyy poikittain.
Mahdollista. Alikaleilla on myös hyvin voimakas stabilisointitaipumus eli pyrkivät kääntymään kohdatun pinnan suuntaan. Eli jos etäisyys on sopiva, esim. kiilan yläosaan osunut nuoliammus pyrkii kääntymään alaspäin ja osuu muihin, mahdollisesti pystyssä oleviin muihin kerroksiin vinossa kulmassa. Samaan aikaa kiilassa oleva NERA aiheuttaa lisää lateraalivoimaa.
 
Mahdollista. Alikaleilla on myös hyvin voimakas stabilisointitaipumus eli pyrkivät kääntymään kohdatun pinnan suuntaan. Eli jos etäisyys on sopiva, esim. kiilan yläosaan osunut nuoliammus pyrkii kääntymään alaspäin ja osuu muihin, mahdollisesti pystyssä oleviin muihin kerroksiin vinossa kulmassa. Samaan aikaa kiilassa oleva NERA aiheuttaa lisää lateraalivoimaa.
Kuulostaa loogiselta juuri sen suhteen mitä tuossa muistelin. Parhaimillaan tuossa tulee kolme eri suuntiin viistottain olevaa pintaa vastaan (pääpanssarin sisällä mahdollisesti lisää) ja nuoli varmasti joutuu kohtuullisten sivusuuntaisten voimien vaikutuksen alle kesken läpäisyn.
 
EGR -jäähdytin on täysin eri asia kuin vesijäähdytetty pakosarja. EGR -jäähdytin on lähes kaikissa moottoreissa joissa on EGR.

Dieselmoottorissa pakokaasun jäähdyttäminen ennen turboa huonontaa hyötysuhdetta, koska hukkaa ahtamiseen käytettävissä olevaa energiaa. Ei ole edelleenkään tullut vastaan yhtään raskaan kaluston moottoria jossa olisi vesijäähdytetty pakosarja lukuunottamatta venemoottoreita.

Tuossa VW tapauksessa suurin syy vesijäähdytykseen lienee se, että voidaan käyttää halvinta katalyyttivaihtoehtoa jolla on pienin lämpötilankesto -> $$$$ profit.
Miten tämän kinnerin tapauksessa, sama tekniikka valittu ja väittävät samoja syitä valintaa ohjaavaksi. Näitäkin muutamia miljoonia vissiin tehty.

 
Miten tämän kinnerin tapauksessa, sama tekniikka valittu ja väittävät samoja syitä valintaa ohjaavaksi. Näitäkin muutamia miljoonia vissiin tehty.

Noita neljä yhteen kuten Chryslerin A57 ja Mikulle voimanlähteeksi? Pitäisi lähteä pakkasellakin käyntiin, bensavehje kun on. /s
 
Yksi tuollainen 1,5x0,96 oleva NERA-paketti painaa noin 275 kg. Eli ihan kohtuu iso painonlisäys.

Yhden puolen kylkisponsoonin peitto toisi noin 1 t lisäpainon.
 
Tältä näyttäisi NERA-paketti kyljessä:

Katso liite: 73450
Pitäisikö noiden NERA-elementtien olla kuitenkin pystyssä? Niin että todennäköisimmästä uhkasuunnasta = etuviistosta noin samalla tasalla tulisi mahdollisimman monta NERA-levyä läpäistäväksi? Suoraan sivusta suoja olisi sama ja takasektorista toki voisi päästä levyjen välistä suoraan peruspanssariin... 🤔
 
Tuleeko lisäarvoa NERAn tuominen kauemmaksi rungosta jollain ulokkeilla tai kehikolla? Panssaroinnissa paras paino-hyötysuhde lienee pelkällä ilmalla.
 
Pitäisikö noiden NERA-elementtien olla kuitenkin pystyssä? Niin että todennäköisimmästä uhkasuunnasta = etuviistosta noin samalla tasalla tulisi mahdollisimman monta NERA-levyä läpäistäväksi? Suoraan sivusta suoja olisi sama ja takasektorista toki voisi päästä levyjen välistä suoraan peruspanssariin... 🤔
Optimaalinen kulma NERA-levyillä on 60°. Pelkästään edestä ne voisivat olla pystyssä (kuin T-sarjojen gill-levyt) mutta näinkin ne suojaavat ja ennen kaikkea suojaavat myös suoraan sivusta.
 
Tuleeko lisäarvoa NERAn tuominen kauemmaksi rungosta jollain ulokkeilla tai kehikolla? Panssaroinnissa paras paino-hyötysuhde lienee pelkällä ilmalla.
Sponsoonit ovat käytännössä jo itsessään tällainen kehikko: niiden sisällä on lähinnä varastotilaa, ja varsinainen pääpanssari, joka suojaa miehistötilaa, on kauempana.
 
Noita neljä yhteen kuten Chryslerin A57 ja Mikulle voimanlähteeksi? Pitäisi lähteä pakkasellakin käyntiin, bensavehje kun on. /s
Itse käyttäisin Toyotan 2.5 litraista 4-sylinteristä voimansiirtoineen. Sellainen molemmille teloille, kokonaisteho noin 400 hv. Ohjaus biteillä. Voimansiirto periaatteltaan kuin RAV4 stä, mutta kestääkö? Järjestelmähän on nerokas, koska siinä ei ole yhtään kuluvaa kytkinpintaa ja sitä ei oikein voi kuormittaa liikaa pl. sähkömoottorien jäähdytys. Voisi jättää monimutkaiset mekaaniset vaihteistot kokonaan pois.

Valitettavasti saavutettava liikkeellelähtövääntömomentti on melko vaatimaton vaunulle. Sitä voisi paikata isommilla sähkömoottoreilla ja akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse käyttäisin Toyotan 2.5 litraista 4-sylinteristä voimansiirtoineen. Sellainen molemmille teloille, kokonaisteho noin 400 hv. Ohjaus biteillä. Voimansiirto periaatteltaan kuin RAV4 stä, mutta kestääkö? Järjestelmähän on nerokas, koska siinä ei ole yhtään kuluvaa kytkinpintaa ja sitä ei oikein voi kuormittaa liikaa pl. sähkömoottorien jäähdytys. Voisi jättää monimutkaiset mekaaniset vaihteistot kokonaan pois.
Ja sota-aikana huoltaa koneet vaan vaihtamalla uudet tilalle pakkolunastetuista perheenisien toyotoista! Vihreätkin innostuu varmasti hybridivoimalinjasta niin, että budjettikin pääsee paukkumaan yli raamien. WinWin situaatio kaikin puolin kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Eo artikkelin perusteella tehty levy

1675320233659.png
 
Eo artikkelin perusteella tehty levy
Joskus noita epästabiloivia panssareita mietin perstuntumalla. Reikälevy lienee halvin tuottaa, joku heksakenno voisi tuoda jotain lisäarvoa suojaukseen, mutta todennäköisesti kallis. Erityisesti heksakenno -levyä/verkkoa voi myös lomittaa, miksei reikälevyäkin. Lomittamisella ajan päällekkäisten levyjen kohdistamista siten, ettei niiden reiät kohtaa suorassa kulmassa.

Voisiko tuollaisen Mikun kylkeen mallinetun nera-paketin tehdä reikälevyllä ja lomittamisperiaatteella painon säästämiseksi?
 
Joskus noita epästabiloivia panssareita mietin perstuntumalla. Reikälevy lienee halvin tuottaa, joku heksakenno voisi tuoda jotain lisäarvoa suojaukseen, mutta todennäköisesti kallis. Erityisesti heksakenno -levyä/verkkoa voi myös lomittaa, miksei reikälevyäkin. Lomittamisella ajan päällekkäisten levyjen kohdistamista siten, ettei niiden reiät kohtaa suorassa kulmassa.

Voisiko tuollaisen Mikun kylkeen mallinetun nera-paketin tehdä reikälevyllä ja lomittamisperiaatteella painon säästämiseksi?
Jossain tutkimuksessa reikäkennoa oli tuotettu hitsaamalla putkia yhteen. Reiän muodolla ei ole kauheasti väliä. Reikälevyn tuottaminenkaan ei tapahdu kivuttomasti: nopein tapa on laserleikata se ennen karkaisua, mutta muodonmuutosten hallinta voi olla vaikeahkoa. Toinen ja hitaampi vaihtoehto on porata/vesileikata reiät karkaisun jälkeen. Se on hidasta ja kallista.

Riippuu siitä, mitä uhkaa vastaan operoidaan. Reikälevy on pääasiassa kineettisiä ammuksia vastaan. Onteloihin sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Yritän hahmotella Mikun eri suojaustasoja. NERA tepsii sekä onteloihin että kineettisiin ammuksiin, ja edustaa suojauksessa sitä vahvinta vaihtoehtoa. Reikälevyt taas olisivat vaihtoehto, jos asiakas haluaa lähinnä suojata raskailta konekivääreitä, edestä mahdollisesti pieniltä konetykeiltä.
 
Säädin hieman panssariexceliäni reikäpanssarin osalta tuo aiemman tutkimuksen perusteella. Kun TE on vähän päälle 2 ja tiheys 4, massatehokkuus sekä tutkimuksessa käytetyn reikäpanssari + RHA yhdistelmän massatehokkuus ovat oikeansuuntaiset.

Vklpna ehkä haarukoin, millaista suojaa tuolla saisi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top