MiKu

Suunnitelmissa on pari luukkua katolle, kunhan nyt saan ensin perusasiat sille mallille. Yksikin ehkä riittänee?

Aseistuksesta: kehälavetti lienee halvin vaihtoehto, itse suosisin kauko-ohjattavaa asemaa (=ei tarvitse isoja aukkoja kattoon). Eikä sen tarvitse välttämättä olla mikään hypertekninen, 3-tasossa vakautettu vehje joka maksaa enemmän kuin itse vaunu. Tosin taas tullaan ongelmaan: tehdäkö itse vai ostaa ulkopuolelta? Tarvitaanko vakautusta? Yksi vaihtoehto olisi tietysti ns. manuaalinen overhead-ase, tähtäin periskoopilla ja lähinnä kontrollit vaunun sisällä. @Mikfin70 lienee taas parhain puhuja (anteeksi spämmäys!)

Johtajan haluaisin tekevän pääosin johtamista. Aseen kiinnitys rajoittaa näkyvyyttä ellei se tosiaan ole johtajan luukun päälle tuleva overhead-ase. Paras olisi kai olla erikseen ampuja.

Jos reiän tekeminen kattoon arveluttaa, niin entäpä sitten kauko-ohjattavan aseen paino? Olen ymmärtänyt, että tämä paino olisi tuottanut ongelmia ainakin Iveco LMV:ssä (halkeamat/murtumat).

RWS:iä on haukuttu foorumilla pitkään muutenkin. Hyvin harvasta löytyy (tai ainakaan löytyi takavuosina) minkäänlaista ilma-ammuntakykyä (Saabin Trackfire oli jossakin vaiheessa ainoa), tilannetietoisuus on mallia "pillin läpi katsominen" ja hankinta-/huoltokustannukset vielä päälle.

Noin yleisemmin MT-LB:n kk-torni olisi varmaan patarautana kierrätettävissä seuraajan päälle. Tai sitten laitetaan se kehälavetti ja "ITKK", onpahan jotakin, millä napsia helikoptereita.
 
Noin yleisemmin MT-LB:n kk-torni olisi varmaan patarautana kierrätettävissä seuraajan päälle. Tai sitten laitetaan se kehälavetti ja "ITKK", onpahan jotakin, millä napsia helikoptereita.
Tuosta MT-LB:n tornista olisin heti valmis luopumaan ja missään nimessä ei venäläistä kehälavettia.
Patrian OWS on elinkaarensa päässä ja katoaa jossain vaiheessa.
Kongsbergin RWS on ainoa järkevä ratkaisu, jos pysytään 12,7/0.5 cal aseissa.
 

Näitä torneja meillä on jo, joten en vaihtaisi ja ehdottomasti 3 hengen miehistö ja ristiin koulutusta.
Paljonko hinta?
 
Pahoin pelkään, että RWS:llä vaunun hinta tuplautuu, mutta asiakashan sen lopulta päättää. Eikä sitä ole pakko ottaa.
 
Tein alustavan analyysin pohjan miinasuojasta, 15 kg TNT:tä suoraan keskellä vaunua 277 mm päässä pohjasta. Kontaktien kanssa oli häikkää, joten tulokset eivät ole julkaisukelpoisia, mutta pohjaa joutunee vahvistamaan.
 
Eli vähän päälle 1,5 milj per ajoneuvo, joista ehkä itse ajoneuvon hinta 1 milj ja loput koulutusta, huoltoa jne? Olisiko yhden tornin hinta about 100k? Tämä siis vuoden 2004 hintatasolla.
Muistaakseni Protector kustansi 125k€ vuoden 2004 hintana jos valuuttakurssin muuntaminen meni joskus taannoin oikein. En muista enää mitä maksoivat NOKkeina.
 
Tein alustavan analyysin pohjan miinasuojasta, 15 kg TNT:tä suoraan keskellä vaunua 277 mm päässä pohjasta. Kontaktien kanssa oli häikkää, joten tulokset eivät ole julkaisukelpoisia, mutta pohjaa joutunee vahvistamaan.

Minusta tuo on varsin selvä lopputulos. Räjähteen määrä ylittää STANAG 4569 Level 4b:n (10 kg TNT keskellä vaunun alla). Läheskään kaikki tela-ajoneuvot eivät kestä edes tuollaista jytkyä. Osa rynnäkköpanssarivaunuista, mutta paljonkos tällä nyt olikaan painoa, 13-14 tonnia?

 
Minusta tuo on varsin selvä lopputulos. Räjähteen määrä ylittää STANAG 4569 Level 4b:n (10 kg TNT keskellä vaunun alla). Läheskään kaikki tela-ajoneuvot eivät kestä edes tuollaista jytkyä. Osa rynnäkköpanssarivaunuista, mutta paljonkos tällä nyt olikaan painoa, 13-14 tonnia?

Riku Neuvonen käytti samaa Protolabissa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221111-195719-817.png
    Screenshot_20221111-195719-817.png
    619.2 KB · Luettu: 32
Riku Neuvonen käytti samaa Protolabissa.

?

Samaa mallinnusmenetelmää?

En minä metodeja tai tuloksia kritisoi, kunhan yritin ilmaista, että en ole hämmästynyt tuloksista. Onhan tuo 15 kg jo aika reipas lataus ja vielä tela-ajoneuvolle, joka istuu lähellä maanpintaa.

Tuollaisten miinojen kestäminen on selvästi V-runkoisten ja likemmäs puolen metrin maavaralla kulkevien MRAP-tyyppisten ajoneuvojen heiniä. Eikä ihan kevyimmät sellaisistakaan välttämättä kestä, esim. irkkujen isonnettu RG-32 liki 10 tonnin massalla ja V-rungolla ei sekään tarjoa kuin 2a/2b-tasojen miinasuojausta, eli max. 6 kg pyörän alla tai keskellä ajoneuvon alla.
 
Mites modulaarisuuden tilalle? se yksi iso ovi taakse (CV mock). Onnistuuko siihen oven päälle tuollainen "aukaistava" palkki. Siihen yhdistettynä kattoa saa auki kuljetustilasta. Näin vois saada korkeampaa tavaraa kyytiin. Esim Leguan ja suoraan nostin ylös kyydissä tai pois ajaen. Siis ajatuksena Köyhänmiehen modulaarisuus: Iso takaovi ja sen saisi käännetty rampiksi ja oven yläpuolen palkki voidaan aukaista. Lopputulos olisi kuljetustila joka voidaan perästä (ehkä myös päältä täyttää) ja voisi korkeampana kuin "perus" kuljetustila. Siitä aukosta mahtuu useampaa sorttia tulevaisuuden laitetta kuljetukseen.
1668200340225.png
 
Kuten tuossa artikkelissa viitataan, ei kukaan alkane vaihtelemaan moduuleja kentällä. Kyse on lähinnä elinkaarikustannuksista ja vääjämättömistä päivityksistä. Byrokratia vaatii enemmän ja vähemmän dokumentointia ja testausta aina kun laitetta muutetaan (en haluaisi olla BW:n tai US Armyn R&D-osastolla), vaikka kyseessä olisi uuden takinpidikkeen lisäys. Periaatteessa kun on eri moduleita, niin ei tarvitse koko ajoneuvoa testata, riittää pelkkä kyseinen muutettu moduli. Moduuleita taas voi suunnitella myös muutoin ps-ajoneuvoon perehtymättömät firmat, mikä pitänee hintoja kurissa.

Tai siis näin ainakin on konsepti. Käsittääkseni yhtäkään modulaarista ajoneuvoa ei ole ollut käytössä tarpeeksi pitkään, jotta nuo visioidut edut olisi ulosmitattu. Enkä ole artikkelin kirjoittajan kanssa ihan samaa mieltä siitä, ettei modulaarisuudesta ole haittaa. Se lisää aina suunnittelukustannuksia, pitää hakea ns. standardia esim. moduulien kiinnitykseen, kytkentöihin jne. Se lisää vaatimuksia valmistustoleransseille. Se vaatii ns. tuplarakenteita, kun moduulin sekä ajoalustan pitää olla itsekantavia. Tämä tarkoittaa lisää painoa, vähemmän käyttökelpoista tilaa, enemmän liikkuvia osia. Tämä kaikki suunnittelutyö pitää jyvittää tarpeeksi moneen ajoneuvoon jotta suuruuden ekonomia tulee voimaan. Lisäksi se vaatii juuri sitä, että asiakas  käyttää modulaarisuutta hyväkseen. Esim. Suomen PV:n kokoinen asiakas tuskin hyötyy siitä niin paljoa, koska erikoisajoneuvoja ei ole suhteessa kovinkaan montaa. Kun taas US Army vou hyvinkin saada säästöjä, varsinkin jos ajoneuvo voidaan jakaa usean aselajin ja puolustushaaran kesken.
Vaikka moduuli vaihdettaisiin jossain tukikohdassa kaukana kentältä, tarvitaan silti yllättävän paljon logistiikkaa kuskaamaan erilaisia moduuleita, nostureita nostamaan niitä ja jotain järkevää tilaa säilöä sivussa olevia kappaleita. Moduuleilla tarkoitan tässä tapauksessa koko ajoneuvon tarkoituksen muuttavaa, noh, moduulia. On vaikea ymmärtää konseptin hyötyä Ukrainan kaltaisessa totaalisessa sodassa, jossa huoltopumpun täytyy pysyä perässä usein improvisoiduissa paikoissa, joita vaihdetaan pommitusuhan takia jatkuvasti.

Valmistuspuolella näkisin, että saavutetaan enemmän hyötyä osittaisesta modulaarisuudesta, jossa suurin osa ajoneuvoista tehdään yleisintä tarvetta varten (tässä tapauksessa miehistönkuljetusvaunu) ja erikoismalleja varten on sitten oma aihio, joka käyttää perusmallin osia ja rakennetta niin paljon kuin mahdollista. Erikoismallin aihio voisi olla hyvinkin moduulinen, mikä nostaa tietysti hintaa, mutta hyöty saavutetaan perusmallin yksinkertaisuudella.
 
Tein alustavan analyysin pohjan miinasuojasta, 15 kg TNT:tä suoraan keskellä vaunua 277 mm päässä pohjasta. Kontaktien kanssa oli häikkää, joten tulokset eivät ole julkaisukelpoisia, mutta pohjaa joutunee vahvistamaan.
Miinauhka AEP 55 vol 2 mukaan löytyy tuolta (taulukko 99.1/s. 1160).

Jos halutaan suoja IED:tä vastaan, niin ohessa julkaisu 40 kg?? TNT panoksen laskelmista pyörävaunun alla. Huom: 1) Pohjan V-muodon (ja räjäytysetäisyyden) vaikutus. 2) Noilla on joku vaimennussysteemi. Ideahan on hyvä, mutta varmaan kallis.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214914714000373

IED standardi lienee AEP 55 vol 3, mutten löytänyt vapaasti verkosta ladattavaa versiota.

Ohessa intialais - ranskalaisen ArcelorMittal valmistajan MARS- suojausteräksien levyn paksuustaulukko Stanag 4569/ AEP 55 vol1 Ed C KE-ammuksien (luodit/nuolet) vastaan taustatiedoksi:

Armox:lle ja Ramorille löytyi norjalaisen tukkurin taulukko:

Turkkilais-suomalaiselle Miilux:lle tuommoinen:

On hieman pohtimista, miten kannattaa tehdä peruspanssari ja sen päälle luokkaa nostavat lisälevyt / panssarit ja ovatko jälkimmäiset terästä vai jotain muuta.
Miinasuojana vierastan HB 500 laatuja. Pehmeämpi, sitkeämpi ja paremmin hitsattava saisi pohjalevy olla.
 
?

Samaa mallinnusmenetelmää?

En minä metodeja tai tuloksia kritisoi, kunhan yritin ilmaista, että en ole hämmästynyt tuloksista. Onhan tuo 15 kg jo aika reipas lataus ja vielä tela-ajoneuvolle, joka istuu lähellä maanpintaa.

Tuollaisten miinojen kestäminen on selvästi V-runkoisten ja likemmäs puolen metrin maavaralla kulkevien MRAP-tyyppisten ajoneuvojen heiniä. Eikä ihan kevyimmät sellaisistakaan välttämättä kestä, esim. irkkujen isonnettu RG-32 liki 10 tonnin massalla ja V-rungolla ei sekään tarjoa kuin 2a/2b-tasojen miinasuojausta, eli max. 6 kg pyörän alla tai keskellä ajoneuvon alla.
Pahoittelen, väsyneenä tekstinjuoksu ei ollut maailman selkeintä.

Tarkoitin, että Neuvonen käytti samaa standardia (not a surprise there, just saying the obvious). Hänen korkein kennonsa oli 80 mm, joten Mikun tapauksessa pitäisi jäädä jonkinlainen pelivara, koska kenno on korkeampi. Tosin ydinprofiili on erilainen, Neuvosella välipokkauksella varustettu "hattu" vs Mikun V-ydin.

Laitoin tuon 15 kg lähinnä hatusta, koska halusin tutkia ylipäänsä dynamiikkaa. Plus FE-mallit ovat useimmiten turhan jäykkiä ja liian täydellisiä, joten jonkilainen varmuuskerroinkin tulee olla. Analyysin teen maanantaina.
 
Ohessa intialais - ranskalaisen ArcelorMittal valmistajan MARS- suojausteräksien levyn paksuustaulukko Stanag 4569/ AEP 55 vol1 Ed C KE-ammuksien (luodit/nuolet) vastaan taustatiedoksi:
https://industeel.arcelormittal.com/fichier/mars-protection-grades/
Tämä oli todella kiinnostava, varsinkin noiden multilayer -ehdotusten takia. Panin muutaman asian merkille:

1: AD arvot voivat olla monikerroksisille pienemmät vaikka yhteispaksuus on suurempi kuin monoliittisellä??
2: Suurimmassa osassa etulevy on ohuempi kuin taustalevy
3: Suurimmassa osassa etulevy on kovempaa laatua kuin taustalevy
4: Monikerrosrakenne ei kaikissa tapauksissa tuo painonsäästöä.
 
Mitä eroa käytännössä on Stanag 4569:n ja EN1522:n välillä? Ensimmäinen vaatii 30 ast yläkulman huomioimisen? Vaaditut levynpaksuudet näet eroavat joissain kohdin paljon.
 
Tämä oli todella kiinnostava, varsinkin noiden multilayer -ehdotusten takia. Panin muutaman asian merkille:

1: AD arvot voivat olla monikerroksisille pienemmät vaikka yhteispaksuus on suurempi kuin monoliittisellä??
2: Suurimmassa osassa etulevy on ohuempi kuin taustalevy
3: Suurimmassa osassa etulevy on kovempaa laatua kuin taustalevy
4: Monikerrosrakenne ei kaikissa tapauksissa tuo painonsäästöä.
Kommentti 1: AD? Missä vaihtoehdossa niin käy umpiteräslevyillä? Joissakin yhdistelmissä on lineri: lasikuitu Class 1) tai Kevlar Class 2 huomioitu lisäsuojana, jolloin neliöpaino on paksummasta kokonaismitasta huolimatta pienempi.
Toisissa välilevyissä on käytetty rei'itettyä levyä (perforated), jonka tunnnistaa helposti P merkistä levyn tyyppimerkinnän perässä. "Verkkoaidan neliöpaino on pienempi kuin umpilevyn" ja syy lienee selvä? Taulukon merkintöjä kannattaa lukea muutamaan kertaan, että ymmärrys lopulta syntyisi.
Lisäksi: Jos "terästehtailija" esittää rakenteita, niin pyrkiikö hän hyvään suoja-arvoon vai tehtaansa hyvään taloudelliseen tulokseen eli tehtaansa liikevoittoon? Eikös jälkimmäinen ole yksityisen yrityselämän tavoitteena.

Minua hämmästyttää nuo homogeeniset suoja-arvot: MARS vs Armox, joista jälkimmäiset ovat hieman paksumpia samoilla kovuuksilla. Ramor on sitkeydeltään huonompaa kuin Armox, joten sen ehkä huonommat arvot ovat ok. Arvelen, että Miilux-levyt ovat (tai ovat olleet) Rautaruukin (nyk SSAB Suomi) karkaistua levyä eli Ramoria (tai vastaavaa Raex:ia). Nykyisin ei tiedä, tuovatko karkaistavan aihion Miilux:lle jostakin muualta, turkkilaisten omistuksessa kun ovat. Miilux kamppailee "Ramor"-luokassa, arvelen. Miilux:lla on sortimentissaan reikälevyjä mittatilauksenakin tehtynä, näemmä.

2. ja 3. Useimmissa selvästi kovempi levy (HB 600 /HB 650) on lisätty eteen/väliin, joten silloin voinee käyttää ohuempaa paksuutta peruspanssariin (takalevyyn) nähden. Varsinkin, jos peruslevy on hyvin hitsattavaa laatua esim HB 380, jonka tehtävänä lienee myös epäsuoran tulen kranaattien räjähdyspaineen (Blast) tai "sirpalepilven" kesto lähelle osuneille ehkä ilmassa räjähtäville tapauksille. Tätä uhkaa ei liene MiKu:ssa paljon pohdittu?
Luokassa class 1 painekuorma ja sirpalevaara on vain luokkaa ~käsikranaatit, mutten tiedä niiden mitoitusperustetta. Jostakin esityskalvosta olen joskus kopioinut (en tiedä ovatko luvut oikein, mutta idea on järkevä):
"Class 1 a: m(ex) > 300 g ? Comp B / C4 HE, 0,4 g terässirpale (esisirpaloitu, min 750 kpl "pallo"), v= ~1200 m/s." (Räjähdysainemäärä "yli" 300 g ihnetyttää eli kuinka paljon sitä voi olla / pitää olla. Sirpalenopeus ~1200 m/s vastaa hyvin lähellä räjähtävää pienehköä kranaattia tai käsikranaatin räjähdystä. Sirpaleiden lähtönopeudeksi yleensä käytetään ~1200...1400 m/s kranaateille.
"Class 1 b: m(valettu TNT)= 550 g + väliräjäytin ~10...30 g (tarvitaan, että TNT lähtee), 4 g terässirpale (esisirpaloitu min 350 kpl "sylinteri), v~950 m/s." 4 g:n sirpale tunkeutuu ~3 mm panssarilevyyn (Ehkä ~RHA?) nopeudella 1000 m/s ja ~5 mm nopeudella 1500 m/s (lähiräjähdys ehkä "täysosuma), jos Yleistä Ase- ja asejärjestelmäoppia, 2001, on uskominen (teoksen kuva 239/s. 321).
Jälkimmäinen on pahempi uhka ja sen testaaminen kattanee myös 1a tapauksen. Luoteihin nähden nämä ovat yksittäisinä projektiileina helppoja, mutta kun sirpaleita tulee lähekkäin monta (kokonaisimpulssi), niin se voi mitoittaa paksuutta esim. jos levykentän pysyviä taipumia ei sallita. En tiedä! Ehkä tämän voi tässä vaiheessa MiKu:ssa unohtaa, mutta idea kannattaa muistaa, jos "tosityö" tulee eteen. Tuommoisen testin voivat tehdä Class 1 luokan hyväksyntäkokeissa.

Standardeista löytyy varmaan tarkasti speksatut uhkat ja niiden edellyttämät testit, joten se penkokoon, jota asia kiinnostaa.

Miinoista tai maahan kätketyistä räjähteistä on myös esitetty tieto (taas muistiinpanoissa vain, eikä edes omissa vaan kaverilta kopioitua "dataa"), että jos maa on kosteaa, niin maahan kaivetun miinan räjähdyksen impulssi on suurempi kuin kuivan maan. Esim. 22 % maan kosteus, maan tiheys kasvaa ---> Impulssi kasvaa 27 % kuivaan maahan nähden (mikä on kuiva maa?) tai siis siirtyy enemmän tasapohjaiseen vaunun lattiaan ja sen liikemääräksi (hyppää korkeammalle tai lattia nousee/kiihtyy nopeammin ja lyö kantapäihin, jos ei penkit ja jalkojen "paikat" ole katosta / seinistä ripustettu).
Löytyi dokumenttikin aiheesta ja luvuista ("kuiva maa" on näemmä 7 % kosteus raportissa). En ole lähemmin tutustunut rapsaan, kun sen nyt vasta löysin. Pääkonstruktööri lukekoon, jos katsoo tarpeelliseksi:
https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA571638.pdf

4. "Monikerrosrakenne ei tuo kaikissa tapauksissa painonsäästöä": Tervetuloa maaliballistiikan "ihmeelliseeen maailmaan". "Mun idea oli niin hyvä, mutta..." "No kyllä se paperilla toimi, mutta..." :rolleyes:
Metallikerrosrakenteen (monikerrosrakenteen) toimivuutta voi pohtia ihan perusasioiden kautta: Kumpi toimii paremmin levy + ilmaväli + levy vai levy+levy kontaktissa? Mihin työhön energiaa hukkuu noissa tapauksissa ja eroavatko tilanteet työn kulumisen suhteen toisistaan? Koulufysiikan / mekaniikan perusteella pitäisi löytyä ainakin yksi selkeä ero, joka "ehkä" vaikuttaa. Kannattaa pohtia, jos on laskenut muutakin kuin "mäkeä" fysiikan / mekaniikan / lujuusopin tunneilla /kursseilla.

Noin yleisesti näyttää siltä, että monikerrosrakenteet toimivat pienillä iskunopeuksilla (~300 .... 400 m/s saakka), jonka jäkeen on likimain sama onko levy yhtenäinen vai kerroslevy kohtisuorassa (Nato 0) tapauksessa neliöpainon ollessa kriteerinä. Valitettavasti luodeilla iskunopeus on luokkaa (650....1000) m/s (joillakin AP-luodeilla hieman yli >1000 m/s), joten levyn jakamisen hyöty jää vähäiseksi kohtisuorissa tapauksissa (Nato 0) eli vaunun kyljet ja "tasaperä" peruspanssaroinnissa. Etusektorissa kallistuskulmat ja sektorikulma kyljissä muuttavat tilannetta ilmavällisen monikerrospanssarin (lisäpanssarit) eduksi luotisuojauksessa ja keveiden nuolien (kal 30 mm aseet) suojauksessa.

MiKu:ssa oli "räätälöity" uhka länsimaisen standardoidun uhkan sijasta, joten on elettävä "tilauksen" mukaan.
Kuitulujitetut komposiittirakenteet jättäisin spall-liner tasolle ja peruspanssarin sisälle suojaan.
Vaikka FY-Composites täällä hehkutetaan, niin ovat kuitenkin ensisijaisesti henkilösuojauksen experttejä kuitulujitetuilla rakenteilla (kypärät / sirpalepaneelit) sekä tekevät ajoneuvoihin spall-liner:ta tilauksesta. Tuskinpa kuitenkaan pintapuolelle asetettavia lisäpanssareita raskaita luoteja vastaan. Eivät ne toimi ilman kovia osia (keraameja, =kallis + huono moniosumakesto, tai metalli-inserttejä = edullisempi + moniosumakestoa siihen saakka, kun kuitulujite on revennyt). Mitä järkeä on leipoa Armox 600 / kovia titaanilevyjä kuttaperkan sisään, kun ne voi suoraan pultata perusmetalliperuspanssarin päälle?
Sama pätee myös SHS-suojaukseen. Se on keraamipanssaroinnin kaltainen tuote, ehkä Niche-tuote johonkin hyvin spesifiseen yksittäiseen uhkaan, muttei sovellu yleiseksi ratkaisuksi sotilasajoneuvon peruspanssarointiin. SHS perusajatus aikanaan oli kulutuspinnat (siis Hardox käyttötarkoitus teollisuuden kuljettimissa jne), mutta siitä tuli liian kallis tuote ja jäljelle jäi "hätävarana" ballistinen suojaus ja siitäkin joukkotuotantona ilmeisen kallis vaihtoehto eikä välttämättä merkittävästi kevyempikään peruskeraameihin nähden. Arvelen, että SHS-maailmasta ei apua järkevin kustannuksin löydy MiKu-projektiin."Mun idea oli niin hyvä, mutta..."

Mitä eroa käytännössä on Stanag 4569:n ja EN1522:n välillä? Ensimmäinen vaatii 30 ast yläkulman huomioimisen? Vaaditut levynpaksuudet näet eroavat joissain kohdin paljon.
Stanag on sodankäyntiä varten, EN1522 on pankkineitien/-rouvien (jos niitä vielä jossakin on), kaupan kassojen tai nykyisin sairaanhoidon vastaanottotilojen (valitettavasti) jne. siviilikohteiden suojausta varten (Architectural Armour).

BS EN 1522 Bullet Resistant Standard - Architectural Armour

Tavoitteet, uhkat ja testit sen mukaan... eli Stanag:ssa sotilasaseet/ampumatarvikkeet (esim 25 mm APDSFS jäykemmästä päästä esimerkkinä, harvalla pankkirosvolla käytettävissä) ja EN1522 siviilimäiset aseet ja ampumatarvikkeet (pistoolit/haulikot/metsästyskiväärit ja niiden ampumatarvikkeet). Sotilaat ovat sen verran fiksuja, että voivat ampua puustakin tielle tai vuorilta laakson pohjalle (Nato +30-astetta vaakatasosta), mutta pankkirosvot joutuvat seisomaan pankin lattialla elantoaan tienatessaan ja ampumasuunta on jokseenkiin horisonttaalinen (Nato ~0).
Jos Valtran Suolahden tehtaan linjalta valmistuu tumman vihreä Traktori, niin se on Stanag 4569/AEP 55 maailmaan tarkoitettu. Jos traktori on punainen tai sininen tai kirkkaan vihreä, niin se on EN1522 mukaista suojaa vailla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen projekti, peukkua suunnittelijalle ja sparraajille!

Ajan trendejä haistellen voisi MiKun suunnitella myös siten, että se on nopea varustaa ulkoisella droneräkillä?

Pörisijöiden kehitys sotilaallisessa mielessä on saanut Ukrainassa kummasti vauhtia ja siellä on tullut sattuneesta syystä myös kenttätestausta. Erilaisia ominaisuuksia ja käyttötarkoituksien kirjoa laajennetaan pikkulentimien kohdalla koko ajan, joten tässä vaiheessa ei kannattane lukittautua mihinkään tiettyyn malliin, vaan varataan sellaiselle/sellaisille kohtuullinen tontti kannelta.
 
Back
Top