Se on toistaiseksi placeholderi.Eikös tuo kalteva, ei-pystysuora, takaoven saranalinja tee sen, että ovi aukeaa "alamäkeen" ja siten tasamaalla vähän raskaampi sulkea? Lieneekö sitten käytännössä ongelma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se on toistaiseksi placeholderi.Eikös tuo kalteva, ei-pystysuora, takaoven saranalinja tee sen, että ovi aukeaa "alamäkeen" ja siten tasamaalla vähän raskaampi sulkea? Lieneekö sitten käytännössä ongelma.
Feature creep - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Muistutuksena: projektissa yritetään välttää feature creepiä, eli sitä, että uusia vaatimuksia ja ominaisuuksia hiipii mukaan tai scope karkaa yksinkertaisesta miehistönkuljetusvaunusta seuraavaksi Leopardiksi. Tämä vaatii välillä tiukkoja päätöksiä. Kaikkea ei voi mahduttaa yhteen konseptiin. Toimivia ratkaisuja voi hakea ja yhdistellä, mutta niiden pitää olla yksinkertaisia ja koeteltuja.
Feature creep - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Muistutuksena: projektissa yritetään välttää feature creepiä, eli sitä, että uusia vaatimuksia ja ominaisuuksia hiipii mukaan tai scope karkaa yksinkertaisesta miehistönkuljetusvaunusta seuraavaksi Leopardiksi. Tämä vaatii välillä tiukkoja päätöksiä. Kaikkea ei voi mahduttaa yhteen konseptiin. Toimivia ratkaisuja voi hakea ja yhdistellä, mutta niiden pitää olla yksinkertaisia ja koeteltuja.
Samaa mieltä, perusrakenne yksinkertainen kuten ällitälli, sisätilat muunnettavissa helposti, suojaus kohtuulinen - helposti lisättävissä ja erittäin maastokelpoinen - kuljettajalla hyvä näkökenttä, nopea tiellä.Projekti-ihmisenä kiinnostaa, mitä uutta MiKu toisi pelikentälle? Ajoneuvo itsessään ei tarvitse olla tekniikan ihme, mutta Ukrainan sotaa seuranneena ottaisin ainakin seuraavia simppeleitä juttuja varustelulistaan:
Pohdiskelen, että yhden MiKun voisi muuttaa esimerkiksi pioneereille sopivaksi tai komentoajoneuvoksi ilman suurta vaivaa. Muistan inttiajoista, kun yritimme käyttää perus Pasia joukkueen komentoryhmän vaununa; se oli täynnä majoitustavaraa, radioita, sinkoja, polttopuita ym ym, joka oli kaikki jalkautumisen tiellä ja tositilanteessa turha riski.
- Valmius naamiojärjestelmälle ja analogiselle omasuojaukselle kevyitä dronepommeja vastaan (erilliset tuotteet)
- Valmius dronelinkkiin
- Sisustan modulaarisuus niin, että esim. tuolit voi ottaa irti ja asettaa ne vaunun kyljille kuljetukseen ilman purkkavirityksiä
- Sähkölaitteiden hyvät latausmahdollisuudet
- Valmius ylimääräiselle virtapaketille (erillinen tuote, joka irroitettuna toimisi voimakoneena)
- Valmius miinanraivausjyrän tai kauhan asentamiseen ilman purkkavirityksiä (erilliset tuotteet)
- Valmius helposti kiinnitettäville lisäsäilytysmoduuleille katolle, taakse ja sivuille (erilliset tuotteet)
Millainen tämä olisi käytännössä?Valmius naamiojärjestelmälle ja analogiselle omasuojaukselle kevyitä dronepommeja vastaan (erilliset tuotteet)
Viekö paljon tilaa?Valmius dronelinkkiin
Tarkoitus olisi käyttää roikkuvia penkkejä, joiden istuinosan saa valautettua roikkumaan ja tarvittaessa kattokiinnitystä kokonaan irti pari tappia irroittamalla.Sisustan modulaarisuus niin, että esim. tuolit voi ottaa irti ja asettaa ne vaunun kyljille kuljetukseen ilman purkkavirityksiä
Tarkoitus olisi, tosin ne saisi joku sähköinsinööri suunnitella - sininen savu ei ole ominta alaani
- Sähkölaitteiden hyvät latausmahdollisuudet
- Valmius ylimääräiselle virtapaketille (erillinen tuote, joka irroitettuna toimisi voimakoneena)
Onko Miku liian kevyt moiseen? Miinanraivauksessa yleensä käytetään suht järeitä vaunuja, koska paineaallon jne. kesto. Plus nuo yleensä vaativat suht järeitä kiinnityspisteitä. @Mikfin70 osannee valaista asiaa?Valmius miinanraivausjyrän tai kauhan asentamiseen ilman purkkavirityksiä (erilliset tuotteet)
Näin olisi tarkoitus. Vaunussa ei ole koskaan liikaa kuljetustilaa.Valmius helposti kiinnitettäville lisäsäilytysmoduuleille katolle, taakse ja sivuille (erilliset tuotteet)
Teknisesti tuo on absurdia. Siis eihän mikään tekninen seikka sanele sitä, että vaihteiston käyttöakselin ja moottorin kampiakselin kierroslukujen on oltava samat. Näitten välistä suhdettaan voidaan vaihtaa hammaspyörillä lähes rajattomasti. Muutenhan ei olisi ollut mahdollista, että Shermanissakin käytettiin niin monia eri moottoreita.Vaunusuunnitteluun littyen: miksi saksalaiset suosivat ns. kierroskoneita > koska vaihteisto voitiin pitää keveänä.
How the Wehrmacht's Diesel Stalled
A blog about World War II era archive documents, primarily dealing with armoured warfare.www.tankarchives.ca
Kyllä kannattaa asentaa vaunuun, ei ole mikään iso investointi.Onko NBC-suojauksesta näkemyksiä? Tarvitaanko sitä ajoneuvoihin vai mennäänkö suojanaamareilla?
Esimerkkinä voisi olla ketjun alussa puhuttu Duramax 6,6 L, joka ottaa tehot ulos 2400 RPM vs Cumminsin 6,7 L joka otti tehot ulos huomattavasti alempana (oliko1600-1900 RPM?). Painoeroa on parisen sataa kiloa. Eli jos Duramaxiin laittaa alennusvaihteen, niin vastaako se silloin Cumminsia? Kevyt kierroskone plus alennusvaihde vai raskaampi matalalla vääntävä. Elämä on valintoja.Teknisesti tuo on absurdia. Siis eihän mikään tekninen seikka sanele sitä, että vaihteiston käyttöakselin ja moottorin kampiakselin kierroslukujen on oltava samat. Näitten välistä suhdettaan voidaan vaihtaa hammaspyörillä lähes rajattomasti. Muutenhan ei olisi ollut mahdollista, että Shermanissakin käytettiin niin monia eri moottoreita.
Ja on syytä muistaa sekin, että esimerkiksi Tigerin Maybachin maksinikierrokset olivat 3000 rpm, ei päätä huimaava ja hyvinkin lähellä monia muita aikalaisiaan. Ainoastaan tuo neukkujen V-2 kierisi tosiaan vain sen 1800-1900 rpm. Mutta mäntänopeudessa ei sitten olekaan niin isoa eroa.
Kyllä kannattaa asentaa vaunuun, ei ole mikään iso investointi.
Kantavien rakenteiden optimoinnissa suunnitteluvaiheessa lienee tavallisesti tapana optimoida rakennetta annettuja kuormituksia vastaan eikä päinvastoin.STANAG-tasot eivät vaikuta oikein optimoiduilta niillä tasoilla, joita tällaisella ajoneuvolla kannattaa yrittää tavoitella. Tason 3 (7,62 NATO WC AP 360ast) ja Tason 4 (14,5x114 B-32 360ast) välillä on aika iso gäppi. Suojauksessa tuo tarkoittanee useiden tonnien painoeroa. Taso 3 tuntuu itsessään liian heikolta, taso 4 taas alkaa mennä CV:n tontille. Siksi näen, että räätälöinti on tarpeen. Ammattilaiset voivat sitten olla eri mieltä. En ole ammattilainen, olen vain miehistön ressuparta.
Tykistöammuksien uhka palautuu yksittäisen projektiilin (FSP Fragment Simulating Projectile) läpäisyn arvioinniksi luotien tapaan. Se ei ole vaatimus luokissa 1-3 , mutta käyttäjä voi sen vaatia.Jos on tarkoituksena miehistönkuljetuspanssari (APC) eikä rynnäkköpsv(IFV), niin fokuksen pitäisi olla tykistöammusten (152-155mm) sirpaleiden torjunnassa (ja miinoissa), eikä teoreettisissa ap-luotien läpäisykykypohdinnoissa.
Asiallinen ja huomionarvoinen kommentti .En lukenut koko ketjua, mutta sellaiseen olen käytännössä törmännyt, että kun on joku miehistön kuljetin, niin ei aina tartte olla jalkaa paksu panssari siinä vehkeessä, vaan riittäisi joku irrotettava mantteli sen vaunun päälle, kun on tarvis liikkua sirpaloivassa maastossa?
Olisiko tuossa mitään ideaa, että turpaan ja kylkiin kiinnitettävä lisäkuori?
Tässähän on kyse siitä, mikä kolmiossa paino-suoja-hinta on pysyvä muuttuja, ja mikä muuntuva. Tuon painon kantavan kuorirakenteen voi suunnitella vaikka alle millisestä pellistä kennorakenteilla (from experience) ja vaikka ihan perinteisellä autonrakennustekniikalla mutta suoja-arvoa sillä ei ole. Jos painoluokka 10 - 15 t on ehdoton painoraja, ja siihen kuuluu myös päivitysten jälkeinen tila, on pakko tinkiä joko suojasta tai hinnasta (ylöspäin). Eksoottisilla komposiitti-keraami-nanoteräs yhdistelmillä varmasti saataisiin suoja kuntoon, mutta tehtävänanto on olla MT-LB:n korvaaja massa-armeijalle. Ottaen huomioon ällitällin antaman suojaustason, ollaan siitä kuitenkin vähän paremmalla tolalla. Tarkoitus on lisäksi ajatella juurikin suojaustason päivitettävyyttä.Kantavien rakenteiden optimoinnissa suunnitteluvaiheessa lienee tavallisesti tapana optimoida rakennetta annettuja kuormituksia vastaan eikä päinvastoin.
Kuten huomautin, kyseinen tarkastelu ei täytä minkään standardin asettamia vaatimuksia, eikä sitä näin voi pitää muuna kuin anekdoottina. Silti se demonstroi, että miinasuoja on päivitettävissä lähes "ilmaiseksi" käyttämällä pohjassa kennorakenteita, hyödyntäen vääntösauvojen suojakuorien väliin jäävää tilaa. Korkeus on jopa isompi kuin Protolabissa käytetty, ja kuten pitäisi olla tiedossa, kennon korkeuden lisäys kasvattaa sen jäykkyyttä exponentiaalisesti.Miinatarkastelu (15 kg TNT) on verrattain raju noihin luotiuhkiin (myös "mustapäähän") nähden, kuten keskustelussa on todettu.
Teknistä perusasiaa, joten joka ei semmoisesta pidä, niin ohittakoon viestin.Kuten huomautin, kyseinen tarkastelu ei täytä minkään standardin asettamia vaatimuksia, eikä sitä näin voi pitää muuna kuin anekdoottina. Silti se demonstroi, että miinasuoja on päivitettävissä lähes "ilmaiseksi" käyttämällä pohjassa kennorakenteita, hyödyntäen vääntösauvojen suojakuorien väliin jäävää tilaa. Korkeus on jopa isompi kuin Protolabissa käytetty, ja kuten pitäisi olla tiedossa, kennon korkeuden lisäys kasvattaa sen jäykkyyttä exponentiaalisesti.
Käsi ylös virheen merkiksi. Noinhan se on. Väsyneenä ei pitäisi kirjoittaa mitään, varsinkaan nettiin, hukkuu jo perusasiat.Teknistä perusasiaa, joten joka ei semmoisesta pidä, niin ohittakoon viestin.
No ei ole tuommoista eksponenttiaalisuutta palkin, laatan tai kuoren (kennon) taivutusjäykkyyden kasvun suhteen tiedossa eikä sitä liene olemassakaan.
Aluksi eksponenttifunktioon voi tutustua oheisesta viitteestä:
Arvelen, että kuoren/"kennon" taivutusjäykkyys D kasvaa korkeuden neliössä D = C * h^2 tai enintään kuutiossa D= C*h^3, jos olisi ns. samaa umpimateriaalia koko kuori. Nyt kennorakenne lienee keskeltä "höttöä", joten laippojen (pintalevyjen) materiaalin ja pinta-alan (paksuuden) pysyessä vakiona kuoren taivutusjäykkyyden kasvu on verrannollinen laippojen etäisyyden eli korkeuden neliöön h^2 . Termi C sisältää tarvittavat ainevakiot kuten kimmokertoimen E ja Poisson vakion nyy sekä muut lukuarvot kuten laipan (pintalevyjen) mitat.
Eksponenttiaalisessa funktiossa ja sen kasvussa laippojen etäisyyden h pitäsi olla eksponenttina (A^h), mutta se ei ole, vaan sitä korotetaan 2:een tai enintään 3:een potenssiin ja siten taivutusjäykkyyden kasvu voi olla enintään kuutiollista, muttei mitenkään eksponenttiaalista.
Eksponenttiaalinen, neliöllinen ja kuutiollinen funktio ja niiden kasvu on lukion matematiikan funktio-oppia.
Laatan taivutusjäykkyys lujuusopin jatkokurssien asiaa, millä kurssilla sitä sitten käsitelläänkin.
Ks. esim. tuolta: Homogeenisen, tasapaksun laatan (umpiaine) taivutusjäykkyys on verrannollinen korkeuden kuutioon h^3: Kaava 2:15 s.293 /pdf sivu 14.
Palkin taivutusopin perusteella taivutusjäykkyyden verrannollisuus pitäisi ymmärtää h^2 neliöllisenä terminä (laippojen etäisyyden neliö) ja palkin taivutus lienee lujuusopin ensimmäisellä kurssilla ja viimeistään toisella jo syvällisemminkin käsitelty asia.
Kennon korkeuden h lisäys EI KASVATA TAIVUTUSJÄYKKYYTTÄ EKSPONENTTIAALISESTI vaan vähintään neliöllisesti ja enintään kuutiollisesti.
Vetojäykkyys ei kasvane lainkaan tai hyvin vähän "hötön" lisäyksen myötä kennorakenteilla.
Homogeenisen umpiaineen vetojäykkyys (ts pinta-ala) kasvaa lineaarisesti korkeuden h suhteen.