Honcho
SMLNKO M/83
Reserviläiskirje näyttää jo nyt, ennen lähettämistään, päätyneen tukevasti osaksi Venäjän Suomeen kohdistamaa disinformaatio-operaatiota. On ilmeistä, että kirjeiden saapuessa myöhemmin tässä kuussa, disinformaatio-operaatio tulee jatkumaan ja todennäköisesti laajenemaan. On syytä muistaa, että neuvostoliittolais-venäläisessä traditiossa tiedustelu on monesti määritelty kaksisuuntaisena prosessina: vastaosapuolta koskevan tiedon keruuna ja vastaosapuolta heikentävinä toimina.
Millaisia elementtejä aiheeseen liittyvässä disinformaatio-operaatiossa saattaa lähitulevaisuudessa olla luvassa?
Yleiseen mielipiteeseen vaikuttaminen. Esim:
- Kannustaminen kirjeen sisällön julkaisemiseen.
- Sodan ajan tehtävien ja velvollisuuksien vähättely. (”Vittu mitään EU/natsi/orja/fasisti/perseennuolija -yhteiskuntaa ruveta puolustamaan. Mulla ja kaikilla muilla täyspäisillä on jo valmiina Kanarialla talo odottamassa.”)
- Puolustusvoimien toiminnan ja reserviläiskirjeen lähettämisen leimaaminen aggressiiviseksi/turhaksi/moraalittomaksi/vääräksi.
Vaikuttaminen poliittisiin päätöksentekijöihin. Esim:
Vaikuttaminen PV:hen. Esim:
- Erilaisten ”asiantuntijoiden” aktivoituminen.
- Painotetaan, ettei missään olosuhteissa ole syytä eskaloida kriisiä, tehdä hätiköityjä päätöksiä tai vaarantaa hyviä naapurisuhteita.
Jossain aikaisemmassa viestissä pohdittiin putinisti-häiriköiden motiiveja luoda mielikuvaa Suomen ja Venäjän välisten suhteiden huonoudesta. Ainakin osasyy löytyy, kun tarkastelee sellaisten venäläisrahastojen kuin Русский мир tai Фонд поддержки и защиты прав соотечественников, проживающих за рубежом toimintaa. Osa niiden toimintaideaa on rahoittaa muista valtioista tehtäviä negatiivisia uutisia, joilla voidaan myöhemmin perustella Venäjän vähemmän miellyttävää toimintaa.
- Tietojen urkinta.
- Mustamaalaus.
- Häirintä.
Erittäin hyvää päättelyä, juuri näin uskon että tulee tapahtumaan. Toisaalta venäläisillä on näiden informaatio-operaatioiden kanssa Suomessa myös "track record" että eivät tunnista tilannetta jossa eivät voi kuin hävitä vaan jatkavat sinnikkäästi seisaaltaan eteenpäin kuin Taipaleenjoella sillä seurauksella että rahat meni, mutta vaikutus oli päinvastainen kun toivottiin.
On jopa käynyt mielessä, että kun nämä operaatiot varmaan suoritetaan niin että heillä on joku oma "maajohtaja" joka kanavoi rahat Suomen suuntaan trollaileville ja muille lahjottaville, niin onko tämän Suomen-vastaavan intresseissä aina mennä eteenpäin joka asiassa vaikka tietäisi että operaation nettovaikutus on maanpuolustushengen lisääntyminen ja Venäjä-myönteisten tahojen heikentynyt äänisaalis eduskuntavaaleissa?
Suomalaiset eivät joka asiassa ainakaan ole niin hyviä ymmärtämään Venäjän tarkoitusperiä kuin on joskus luultu (ehkä sokeiden maailmassa Suomi on se yksisilmäinen?) mutta Venäjällä ei tunnu olevan harmainta aavistusta siitä miten vahingollisia sille itselleen osa näistä "kampanjoista" on. Vielä reilu vuosi sitten olin itse valmis useinkin olemaan uskomatta Venäjästä pahaa, ellei eksplisiittisiä todisteita ollut - tuntui että Venäjä ei saa reilua käsittelyä mediassa monissa asioissa. Mikään "Venäjä-mielinen" en sinänsä ole koskaan ollut, lähinnä kyse oli siitä että sen kiistatonta huonoutta ehkä silloisen näkemyksen mukaan liioiteltiin mediassa. Nyt tehokkaan informaatiosodankäynnin ja trollailun jälkeen olen sitä mieltä että Venäjän valtio on lähes korjauskelvoton hirviö joka on aina syyllinen kunnes toisin eksplisiittisesti todistetaan - ja olen entistä valmiimpi tappelemaan vastaan jos se meinaisi joskus muutakin sotaa kuin informaatiosellaista meitä vastaan lietsoa. Että olipa p-leen tehokas trolli-operaatio