Ministeri Niinistö ja sotilasjohto eri linjoilla Suomen puolustuksesta – kenraalien uhkakuvana nopea

Minä taas en ole kasakka-avusteisen eutanasian kannattaja eikä kuollut oikein voi huolehtia lapsistaankaan. "We just have to agree to disagree" - vai miten se menikään lontooksi.



Molemmat on psykologisesti yhtä kuormittavia paikkoja joten miksipä ei jos se makkaranuotiokin kelpaa.

Et ole sitten kertaamassa käynyt kun kutsut sitä makkaranpaistoksi.

Muutenkin käsityksesi Puolustusvoimista on aika kummallinen. Oletko suorittanut edes varusmiespalvelusta?
 
Minä taas en ole kasakka-avusteisen eutanasian kannattaja eikä kuollut oikein voi huolehtia lapsistaankaan. "We just have to agree to disagree" - vai miten se menikään lontooksi.
Kun meillä aina olisikin ne optiot käsissämme. Poikani lienee tilanteen tullen siellä kärjessä ensimmäisiä ja tyttöni luonteensa mukaisesti varmaan kysyisi mistä noita kiinarynkkyjä saa.
 
Et ole sitten kertaamassa käynyt kun kutsut sitä makkaranpaistoksi.

Muutenkin käsityksesi Puolustusvoimista on aika kummallinen. Oletko suorittanut edes varusmiespalvelusta?

Kyllä, vuoden verran. Ehkä minulle sattui vain sitten huonot yksiköt, koska en lainkaan vakuuttunut systeemin erinomaisuudesta.
 
Kyllä, vuoden verran. Ehkä minulle sattui vain sitten huonot yksiköt, koska en lainkaan vakuuttunut systeemin erinomaisuudesta.

Tämä oikeutemme puolustaa maatamme ja siihen liittyvä varusmieskoulutus on siitä hauska, että voit ilmoittautua varusmiespalvelukseen vaikka toisenkin kerran jos ikä vain sallii. Valitse hieman mielekkäämpi joukko-osasto kun hyvät pohjat kerran on alla.

Jos ikä meni yli sallitun niin kertauksiin pääsee myös reservijärjestössä kuntoutumalla. Tai ihan suoraan pyytämällä.
 
Mikäli takalinjojen viimeisimmille reservimiehelle ei riitä liivejä jakolinjastolta tukitehtäväänsä ja siitä meinaa tehtävään ryhtyminen olla kiinni niin suositan että kyseinen reserviläinen hankkii itse liivinsä ja mentaliteetin puolesta sopiva valmistaja tuollaisen liivitarpeen täyttöön on minusta Victorias Secret. Se ei nimittäin ole mikään sellainen että "jos en saa sitä tai tätä niin en tee" vaan velvollisuus hoidetaan sillä mitä on. Ihmeellistä vässyköintiä minun arvoillani punnittuna tuollaiset puheet!
 
Kyllä, vuoden verran. Ehkä minulle sattui vain sitten huonot yksiköt, koska en lainkaan vakuuttunut systeemin erinomaisuudesta.
Kun taistelija ei koe suoriutuvansa, taistelija ei ole TAISTELIJA :D
Kun ei luota omiin välineisiinsä, ei taistelukumppaneihin eikä edes omaan joukkoonsa .. ei todellakaaan kannata lähteä kavereitaan tapattamaan eikä tekevien riesaksi.
:cool: Siinä mielessä olen selektiivisen joukon kannalla
 
Viimeksi muokattu:
Kun taistelija ei koe suoriutuvansa, taistelija ei ole TAISTELIJA :D
Kun ei luota omiin välineisiinsä, ei taistelukumppaneihin eikä edes omaan joukkoonsa .. ei todellakaaan kannata lähteä kavereitaan tapattamaan eikä tekevien riesaksi.
:cool: SIinä mielessä olen selektiivisen joukon kannalla

Juu kyllä minä suoriuduin ja olen myöhemmin suoriutunut pitkään huomattavasti selektiivisemmässä joukossa. Senpä takia minulla ei uskoa asevelvollisuuteen liiemmin olekaan. Tämähän on täällä raakasti virallisen liturgian vastainen mielipide ja sen näistä vastauksista huomaa. Minusta Suomi saa pitää asevelvollisuuden, mutta ei kannata yllättyä jos tositilanteessa niitä rohkeita miehiä ei olekaan ihan niin paljon kuin internetin keskustelupalsta antaa ymmärtää.
 
Millasia liivejä nykyään on PV:llä käytössä, minkälaisen suojan ne antaa?
Sillä vaan kyselen kun oon sitä ikäluokkaa että silloin kun vielä olin reservissä niin ei tainnu liivejä oltu viel keksittykään.
Piti pelata niillä korteilla mitä jaossa oli käteen saanu.
Niin eikä parantunu sanoo etten mää kyl näin surkeissa vehkeissä lähe...
Ois tainnu häkki heilahtaa.
Juohtuipa vaan mieleeni
Emeritus res. Suis
 
Juu kyllä minä suoriuduin ja olen myöhemmin suoriutunut pitkään huomattavasti selektiivisemmässä joukossa. Senpä takia minulla ei uskoa asevelvollisuuteen liiemmin olekaan. Tämähän on täällä raakasti virallisen liturgian vastainen mielipide ja sen näistä vastauksista huomaa. Minusta Suomi saa pitää asevelvollisuuden, mutta ei kannata yllättyä jos tositilanteessa niitä rohkeita miehiä ei olekaan ihan niin paljon kuin internetin keskustelupalsta antaa ymmärtää.
On siinä pulmansa jos on liian pitkään selektivisoituneessa tilassa, ei havaitse muun ympärstön muutosta. Ei asevelvollisuusarmeijassa mitään moitittavaa ole enkä epäile hetkeäkään etteikö massiivisempi, monimuotoinen ja -taustainen asevalveollisuusarmeija suoriutuisi tehtävästään isossa kuvassa paremmin kuin pieni mutta tiiviisti yhteen nivottu ammattilaisjoukko. Koulutus on oltava ajan tasalla, porukan tulee olla motivoitunutta ja säännöllisen usein reenattua, oli joukko sitten reserviin perustuvaa tai työkseen tekevää ammattilaiskaartia. Täysin vapaaehtoisella pohjalla ei saa toimivaa, Suomen tarpeisiin soveltuvaa riittävän laajapohjaista ja määrällisesti riittävää armeijaa. Karsiva asevelvollisuus on ok ja "maanpuolustusoikeus" tulee turvata. Vaativiin erillistehtäviin ja enempi teknisiin vermeisiin tarvitaan enenevässä määrin myös ammatikseen työtään tekeviä.

EDIT: Ammattilainen voi vaatia parempia työkaluja, suojaavampia liivejä ..rauhan aikana jopa työtaistelutoimiin turvaten.
Reserviin perustuva motivoitunut taistelija tappelee viimeiseen veripisaraan, puolustustahtonsa ja velvollisuuden tuntoonsa pohjaten ..kunhan on jotkut välineet. Nillittää ehkä mutta tappelee sisukkaasti. :D Sitäpaitsi.. on olemassa semmoinen käsite kuin ottokalusto ja naapuriltakin voi lainata ;)

EDIT2: Uudistusta toki nykysysteemi kaipaa, enempi ammattimaisuutta ja osaamista.

Tähän olisikko yksi lisämahdollisuus... Osa-aikaisuudessa ?

Tarvitaan ehkä nykyisen ammattilais-reserviläisen joukon lisäksi osa-aikaisia sitoutuvia "valmiussotilaiksi" ja muihin tilapäisempiin tehtäviin. Esim. 1kk/vuosi palvelusta sopivalla osa-aikaisten kierrätyksellä ja säännöllisellä harjoittelulla voi tuottaa lisäresursseja. Sopimus pitää näihin olla pidempiaikainen ettei vaativakaan koulutus mene hukkaan.

5-10-20v sitoumus, urakehitys ja vuosittaiset palkalliset jakson tuottanevat lisää halukkuutta. Nykyinen talkoosotilas käytäntö MAAKK:ien osalta on hyvä verrokkimalli. Siitä kun kehittää edelleen niin mahdollisuuksia on, etenkin nuorempien ja nohevimpien osalta. Tähän osa-aikaisuuden mahdollistamiseen on haasteena "varsinaisten työtehtävien" yritysten suhtautuminen Maanpuolustuksen tarpeisiin ja siihen liittyvät käytännön järjestelyt. Porkkanoita pitää olla sopimussotilaiden lisäksi myös heitä vakinaisemmin työllistäville yrityksille? Koulutusta ja harjoittelua voidaan järjestää viikonlopuille mutta 1kk/vuosi "päivystysvuoro" on haasteellisempi, etenkin jos/kun se on tuon ajan kokopäiväistä.

Kaikki vaativatkaan sotilastehtävät eivät todella ole mitään hat-hat-hat 4000m levyliivit ja täyspakkaus yllä Cooperissa hommaa. Joissain hommissa tarvitaan enempi teknistä kyvykkyyttä ja koulutustaustaa myös siviiliosaamisen puolelta, kuten esim: ICT-alalta, tietoliikenne, logistiikasta, energia, kone/mekaniikka, koulutus/henkilöstövalmennus jne.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessahan on periaatteessa ollut jo jonkin aikaa "karsiva asevelvollisuus". Eli jo ennen palveluksen alkua kutsunnoissa "raakataan" pois sellaisia, joiden ei katsota pärjäävän varusmiespalveluksessa.
 
Suomessahan on periaatteessa ollut jo jonkin aikaa "karsiva asevelvollisuus". Eli jo ennen palveluksen alkua kutsunnoissa "raakataan" pois sellaisia, joiden ei katsota pärjäävän varusmiespalveluksessa.
Näin on hyvä. Reeniä vaan lisää :D ..ja patruunoita.
 
Juu kyllä minä suoriuduin ja olen myöhemmin suoriutunut pitkään huomattavasti selektiivisemmässä joukossa. Senpä takia minulla ei uskoa asevelvollisuuteen liiemmin olekaan. Tämähän on täällä raakasti virallisen liturgian vastainen mielipide ja sen näistä vastauksista huomaa. Minusta Suomi saa pitää asevelvollisuuden, mutta ei kannata yllättyä jos tositilanteessa niitä rohkeita miehiä ei olekaan ihan niin paljon kuin internetin keskustelupalsta antaa ymmärtää.
AINA pitää kyseenalaista, jopa omatkin mielipiteet ja ymmärrys. :cool: On hyvä että skeptikkoja on joukossa mutta niille ei saa antaa valtaa :D
 
Et ole sitten kertaamassa käynyt kun kutsut sitä makkaranpaistoksi.

Muutenkin käsityksesi Puolustusvoimista on aika kummallinen. Oletko suorittanut edes varusmiespalvelusta?
JEP. Kannattaa kysellä niiltä, ketkä ovat palvelleet/kerranneet viimeisen 10v aikana ja myös niiltä, ketkä vapaaehtoisina ovat kouluttautuneet MPK -harjoituksissa/kursseilla viimeisen 5v aikana.
JOS on ollut aktiivinen koko ajan 40-30-20-15-10-5-2-1 vuotta.... on nähnyt jotain kehitystä tapahtuvan ja nimenomaan parempaan :cool:.

EDIT: Olen kenraalien kannalla uhkakuvan luonteen suhteen mutta maanpuolustuksellisesti on Niinistökin oikealla asialla.
On haastava tilanne kun uhkaan vastaaminen edellyttää teknisesti edistynyttä suurvalta-armeijaa mutta resurssit nämä.
NATO ym. läntisten arvojen liittoutumiset helpottaa hengitystä mutta ei ratkaise peruspulmaa KANSALLINEN TURVALLISUUS JA OMANSA PUOLUSTAMINEN. Toki Ruotsikin voisi osallistua talkoo-kustannuksiimme kun toimimme "etuvartionaan" ;) ..ja Norja
 
Viimeksi muokattu:
2000-luvun alussa meille lyötiin käteen kuuskekkoset kertausharjoituksissa ja ei se kenenkään motivaatiota pahemmin syönyt. Kannattaa olla hyvissä ajoissa yhteydessä aluetoimistoon varustetoiveiden osalta...

En halua lannistaa, mutta siitä on jo 15 vuotta:oops:
 
En halua lannistaa, mutta siitä on jo 15 vuotta:oops:
Niinhän siitä on! Silloin kuuskekkoset olivat varmaan jo poistovuorossa ja ne oli hyvä käyttää ressuilla lopullisesti loppuun... Sen jälkeen ei olekaan kuuskekkosia enää näkynyt. Keväällä kertaukset taas kutsuvat ja eiköhän varusteet tälläkin kerralla ole ihan käyttökelpoiset. :)
 
Eli tunnustat suoraan että olet pelkurimaisempi kuin edellisen sodan osallistujat joilla ei ollut mitään muuta suojaa luodilta kuin sarkapuku ja silti monet menivät jopa vapaehtoisesti?
Huhhuh. Mitenkähän tämän keskustelun osallistujat saataisiin tajuamaan, että se edellinen sota loppui yli 70 vuotta sitten. Jos katsoo ikkunasta ulos niin voi jopa havaita tiettyjä muutoksia. Nykyään se suojaliivi nyt vaan on standardikamaa niin länsimaiselle kuin venäläisellekin sotilaalle. Suomi alkaa olla tässä massojen aseistamisessa lihamuuriksi Pohjois-Korean kaltaisten maiden kanssa aika yksin. Tästä suojaliivin välttämättömyydestä pitäisikin tehdä kysely suomalaisille ammattisotilaille foorumin huru-ukkojen sijaan, tulos voisi yllättää...
 
Varmaan yllätyttäisiin... me ei-niin-pro-huru-ukot me taistelemme vielä niillä varusteilla joita jaetaan. Prot tarvitsee taktiset nailonit ja palkan.
 
Back
Top