Mitä Ilmavoimille 6 miljardilla eurolla ?

Mitä Ilmavoimille 6 miljardilla eurolla ?


  • Äänestäjiä yhteensä
    30
  • Äänestys suljettu .

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Tässä tosiaan Pokkinen Iltiksessä kertoi että ilmavoimat tarvii 4 miljardia uusien häivekoneiden ostamiseen.

Näyttää siltä että 1 kpl F-35 JSF koneita maksaa yli 100 miljoonaa..tai niillä main. Sillä voisi saada 40 ko. häivehäätäjää.

Rauhanaikana koneet syö valtavasti varoja kun niitä huolletaan ja lennetään. Pilottien lentotaidon ylläpitäminen kuitenkin vaatii lentämistä jatkuvasti.

Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla ?
 
Tän voi poistaa jos tuntuu liian "älyvapaalta" heitolta. Ajattelin tuoda perspektiiviä asiaan.

Vitos vaihtoehdossa po. 10 F-35 konetta ja 200 FC-20 konetta.
 
Juke kirjoitti:
Tässä tosiaan Pokkinen Iltiksessä kertoi että ilmavoimat tarvii 4 miljardia uusien häivekoneiden ostamiseen.

Näyttää siltä että 1 kpl F-35 JSF koneita maksaa yli 100 miljoonaa..tai niillä main. Sillä voisi saada 40 ko. häivehäätäjää.

Rauhanaikana koneet syö valtavasti varoja kun niitä huolletaan ja lennetään. Pilottien lentotaidon ylläpitäminen kuitenkin vaatii lentämistä jatkuvasti.

Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla ?

Paitsi että F35 versiosta riippuen maksaa 250milj/usd-500milj/usd nämä siis joidenkin tahojen arvioita ja riippuen tuleeko peruutuksia vielä paljon ja miten ongelmat saadaan korjattua
 
30 kpl JAS Gripen koneita liisataan Sweduilta konehintaan 5 miltsiä/kone/vuosi.
15 vuoden liisauskustannuksiksi tulee 2.3 miljardia. Tuo määrä riittää rauhanajan valvonta- ja tunnistustehtäviin.

kolmella miljardilla voisi ostaa ilmatorjuntaa, kuljetus- ja viestikalustoa maavoimille sekä lisäksi kertaisharjoitusvuorokausia..

Loppurahalla voisi ostaa korvatulppia vaimentamaan ilmanvoimien kaluunaherrojen vertahyytävät tuskan parahdukset.
 
Raveni kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä tosiaan Pokkinen Iltiksessä kertoi että ilmavoimat tarvii 4 miljardia uusien häivekoneiden ostamiseen.

Näyttää siltä että 1 kpl F-35 JSF koneita maksaa yli 100 miljoonaa..tai niillä main. Sillä voisi saada 40 ko. häivehäätäjää.

Rauhanaikana koneet syö valtavasti varoja kun niitä huolletaan ja lennetään. Pilottien lentotaidon ylläpitäminen kuitenkin vaatii lentämistä jatkuvasti.

Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla ?

Paitsi että F35 versiosta riippuen maksaa 250milj/usd-500milj/usd nämä siis joidenkin tahojen arvioita ja riippuen tuleeko peruutuksia vielä paljon ja miten ongelmat saadaan korjattua

Eli 4 miljardilla saatais maks 10 kappaletta F-35 konetta..jos pahin toteutuu ?

---

Edit:

Kotimainen kevyt rynnäkkösuihkari olisi siis tämä http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=2068

Ja pintakannossa liikkuva minitukialus tämä;
finnish%2B_micro_flat_top32.JPG


Alus on noin 1/200 massaltaan ja 1/5 osa pinta-alaltaan verrattuna isompiin lentotukialuksiin.
 
Tuota 50-metristä minitukialusta testaillaan jo

http://www.tyovene.com/site/index.php/en/introduction/nb210203-hull-launched/
 
rukkaskikka kirjoitti:
Tuota 50-metristä minitukialusta testaillaan jo

http://www.tyovene.com/site/index.php/en/introduction/nb210203-hull-launched/



Upeeta..mitoissa tullut kämmi..tuo on nyt 5 m liian kapea ???!
 
Vaikka en halua puuttua taikka komentoida asiaa, sen kuusi miljardia ei tulisi laittamaan pieneen määrään koneita jos samalla hinnalla voitaisiin nostaa puolustustasoa aivan toiseen potensiin nykyisen sijasta. Mutta en myöskään sijottaisi sitä kaikkea helvetilliseen määrään pienkoneita.
 
Niin se antaisi viholliselle mahdollisuuden kasvattaa ässiensä määrää nopeasti.

Toi mun jäällä 100 km/t porhaltavan tykkiasein ( miksei ohjuksinkin ) suojatun tukialuksen ajatus olisi olla olosuhteisiimme sovitettu taiteluyksikkö jossa tukialus suojaisi ilmatorjunnallaan samaan aikaan vihollista moukaroivia rynnäkkökoneita. Aivan uusi konsepti siis. Ajaa pitkin peltoa ja jääkenttiä ihan vihollisen iholle..ja tehdä ns. vanhanaikaiset siellä.

Rahaa jäisi sitten muuhunkin..jos vaikka näitä hankittaisiin 1000 kpl sijasta 800 miljoonalla vain 5 alusta ja 60 hävittäjää.
 
Meillä on ne 60 hävittäjää nyt. Ja sama määrä taikka 100 mixattua konetta voisi kuulostaa sopivalta, varsinkin jos niitä kaikkia rahoja ei hässittäisi yhteen konseptiin, vaan mietittäisiin mikä olisi se paras mahdollinen kuvio ,missä pystytään niin vaikuttamaan, kuin tiedustelemaan, ja turvaamaan mahdollisilta uhilta. Myös niiltä elektronisilta.

Sekä mahdollisesti mitä tulee olemaan kiertoradalla, mutta tuohon meidän rahat ei riittäisi vaan mukaan pitäisi kutsua koko balttian väki kummaltakin puolelta jorpakkoa. Huom. 2020 - 30 akselilla yksityinen avaruusteollisuus on ottamassa askelmia teollisuuden luomiseksi kiertoradalle.
 
Hinnathan nyt on pelkkää olettamaa ja veikkausta, mutta lähtökohtana nyt on noi annetut arviot.

Mites olis joku Gripenin ja F-35 koneen kombinaatio, esim. tyyliin 20 kpl F-35 ja 50 kpl Gripeniä tai 30 kpl F-35 ja 25 kpl Gripeniä tai vaikka 25 kpl F-35 ja 37 Gripeniä.

- Svedujen kanssa leivotaan diili Gripeneiden huollosta ja ylläpidosta niin ettei tankkausta kovin paljon ihmeempää duunata Suomessa.
- Tällöin olis 5. sukupolvi ja häive-edut ja samalla löytyisi myös lukumäärää
- mistä päästään lukumäärän joustavaan kasvattamiseen kun voisi olettaa (eli toivoa perusteetta) Suomen voivan saada ostaa lisää Gripeneitä jos äkillinen tarve yllättää.
- Gripenit voidaan, kuten mainittua vaikka liisata, vuokrata tjsp.

Totta kai kahden eri koneen logistiikka, osat, huollot jne. olisi. Mut elämä on ja siksi se diili tehtäsiin niin, et svenskit korjaa ja huoltaa Gripenit. Mut minkäs teet kun persaukisia ollaan?

Lapin lennosto siirretään lähemmäs Ruotsin rajaa esim. Tornio, Kemi, Oulu -akselille ja huollot hoidetaan Luulajassa olevan ilmavoimien tukikohdan kanssa kimpassa. Valtiosopimuksen avulla Suomen ja Ruotsin ilmavoimien koneet voivat pörrätä ilman monimutkaista paperisotaa, ennakkoilmoituksia jne. kummassa vaan tukikohdassa sen mukaan miten tunnit on kullakin koneyksilöllä täynnä. Pohjoisen Suomen ja Ruotsin ilmatilat olisivat yhtenäistä ilmatilaa ja molempien maiden johto- ja muut järjestelmät yhtenäistetään sitä mukaa kun ne vanhenevat.

Maantietä pitkin pohjoisten tukikohtien välillä olisi n. 2h ajoaika joten henkilöstö, varaosat ja muu kulkisi tietä pitkin halvalla ja nopeasti. FISWEAFA eli Finnish Swedish Air Force Agreement.

Suomen ja Ruotsin lentäjät harjoitteleisivat toisiaan vastaan säännöllisesti ja tästä sakista asetettaisiin kv-tehtäviin aina FI-SWE osasto silloin kun sellaisia tarvitaan jossain maailmanpalossa. Ja kas, Ruotsi-Suomi puolustusyhteistyö on muuttunut sanahelinästä konkretiaksi ja silti meillä olisi oikeasti kova vehje eli F-35. Voipa olla, et svenssonitkin hankkii noita F-35 koneita? Suomi ja Ruotsi hankkivat ehkä jopa yhteisostona F-35 koneet? Synergiaa kahden konetyypin muodostamassa ilamavoimassa rajojen molemmin puolin. Suomi huoltaa ja fiksaa molempien F-35 koneet, Ruotsi molempien Gripenit. Suomi saa sopimuksen myötä Ruotsin ilmatiedustelun resursseja käyttöön.

Hankkeen läpiviemiseksi välttämätön mediaseksikkyyskin olisi riittävä koska tähän on ympätty pohjoismaisen ulottuvuuden lisäksi kv-operaatiot. Siten poliittinen maailmahaliporukka saadaan hankkeen taakse sillä parannetaanhan tässä maailman tilannetta ja rauhaa! Kokisimme ruotsalaisittain vastuuta maailmasta. Hei kliffaa, nami, nami, spruits, spruits. Samalla tosiasiallinen maanpuolustuskyky kovassa mielessä paranisi. Todellinen Win-Win hanke.

Kunnon koneilla ja konemäärällä olis jotain jakoa ja voisihan tätä FISWEAFA kehitellä kahden väliseen turvatakuutoimintaan jahka pää on saatu auki, tosin Ruotsi ei tästä enää juuri hyötyisi. Molemmissa maissa näytettävä Reality TV-sarja kuvaa FISWEAFA:n kv-osaston arkea niin pohjoisessa lumessa ja jäässä kuin kuumassa Libanonissa ja missä lie.

"mä en ole koskaan halunnut tehdä muuta olla lentoupseeri ilmavoimissa ja nimenomaan lentää FISWEAFA:n lipun alla" kertoo lentäjä, kutsumanimeltään Viikatemies, uudessa jaksossa. Katso neloselta ketkä ovat turvallisuutemme tekijöitä!"

15-20 v kuluttua FISWEAFA laajenee edelleen ja molemmat maat rakentavat yhteisomistukseen sotilaallisen tiedustelusatelliitin joka laukaistaan Kiirunasta.
 
Tai voishan toi olla huonon humoristisesti Gulf of Bothnia Treaty Organization GOBTO...
 
Juke kirjoitti:
Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla ?
Kyproksen tukipaketti, Kreikan 4. tukipaketti, Espanjan tukipaketti, Italia, Ranska... Tähän asti tappiota on tullut Kreikasta 900 miljoonaa euroa (saksalaisten laskelmien mukaan. VM valehtelee). Koska sirkus jatkuu, lähivuosina tappiot nousevat miljardeihin. Jo yksistään Suomen pankin euroriskit target-järjestelmän kautta ovat 50+ jaardia. Vienti hyytyy, työttömyys nousee, valtion budjetin alijäämä kasvaa.

Oikea, toteutuva vaihtoehto on valtiontalouden kriisiytyminen. Kuusi miljardia lisärahoitusta on täysi mahdottomuus, ellei puhuta Kreikan ilmavoimista. En usko edes neljään. Realistisempaa on kaksi miljardia lisärahaa, loput PV:n normaaleista hankintamenoista. Lisäleikkauksetkin on vaihtoehto.

"Hornetit v***uun, Suomea puolustetaan biteillä".
- Alexander Katainen, Suomen feodaalialueen suurruhtinas Ilta-Pravdan syväluotaavassa rektaalihaastattelussa 30.11.2019
 
Suomen GDP on 192.773 miljardia (2011 est.) Joten kuusi miljardia siitä on vähän päälle kolme prosenttia. Eli ei mikään mahdoton paikka. Varsinkin jos kansalta kysytään että haluavatko he parantaa turvallisuutta.
 
ctg kirjoitti:
Suomen GDP on 192.773 miljardia (2011 est.) Joten kuusi miljardia siitä on vähän päälle kolme prosenttia. Eli ei mikään mahdoton paikka. Varsinkin jos kansalta kysytään että haluavatko he parantaa turvallisuutta.
Puolustusmateriaalihankintamäärärahat ovat tänävuonna 592 milj. Eli 10 vuoteen ei PV ostelisi mitään muuta kuin uusia hävittäjiä.
 
Julkisen sektorin osuus tuosta BKT:stä on palttiarallaa 54%. Eli se osuus jota tuo kuusi miljardia pitäisi oikeasti repiä on siinä 88-89 Miljardia. Eli kuuden-seitsemän prosentin luokkaa. Jos hankintameno jaetaan esim viidelle vuodelle pitäisi verotuksen kiristyä semmoiset 1.3%
 
Materiaaliostoihin käytettävä vuotuinen fyrkkamäärä oli joskus jossain 700 miljoonan nurkilla, mutta nyt sitä lienee supistettu. Jos nyt edes toi aiempi taso plus kertaluontoinen hankintaraha siihen päälle. Se olis vaan 8,5 vuotta jos vuotuinen rahamäärä olis 700 milliä.

Intin ylläpito nyt vaan vie sen tietyn prosentin bruttokansantuotteesta. Hyvinä aikoinakin ollaan menty jatkuvasti alle NATO:n suositteleman määrän tai vaikka sen määrän mitä Ruotsi pistää puolustukseen. Ihan ilmaiseksi nyt vaan ei voi kuvitella saavansa mitään. Jos tästä vielä paljon höylätään niin intti-meinkinki on kohta kuin kehitysmaissa...

Nyt kannattais alkaa pistää jo rahaa sivuun noista määrärahoista. Joka toinen tai kolmas vuosi aluks nollalinjaa ja kartuttaa pottia et saadaan kunnon lentovehkeet. Sori vaan alueelliset joukot ja maavoimat taas kerran...
 
Miksi sen pitää olla julkisista menoista pois, sillä eikö firmalla ole ihan oma lohkonsa koko piirakasta ja sen kokoa voidaan kasvattaa tarpeen mukaan. Muutenhan meillä menisi todella huonosti. Eikä se 1.3 prosenttia viiden vuoden ajalta ole helvetisti. Varsinkin kun sitä voidaan myös laskea sopivana aikana. Niin kuin tän globaalin laman jälkeen. Joten 2020 - 2030 akselilla homma voi pelittää ihan erinlailla kuin nyt.
 
ctg kirjoitti:
Miksi sen pitää olla julkisista menoista pois, sillä eikö firmalla ole ihan oma lohkonsa koko piirakasta ja sen kokoa voidaan kasvattaa tarpeen mukaan. Muutenhan meillä menisi todella huonosti. Eikä se 1.3 prosenttia viiden vuoden ajalta ole helvetisti. Varsinkin kun sitä voidaan myös laskea sopivana aikana. Niin kuin tän globaalin laman jälkeen. Joten 2020 - 2030 akselilla homma voi pelittää ihan erinlailla kuin nyt.

Koska jos kansalaiset eivät halua maksaa lisää veroja, minä muuten en halua, jostain muusta tulisi sitten tinkiä. Henkilökohtaisesti olisin valmis tinkimään puolue(18milj€)-, lehdistö(18milj€)- ja kehitystuesta(1074 milj€). Noilla summa saataisiin kasaan. Todellisuudessa ei ole tietysti realistista odottaa poliitikkojen olevan valmis tinkimään noista tuloistaan.
 
Jos päätös hävittäjähankinnasta pitäisi tehdä NYT, valinta olisi Gripenin tuorein versio jonkinlaisella omistusjärjestelyllä. F-35 on tällä hetkellä mielestäni vähän samassa asemassa kuin Gripen 90-luvun alussa; ilmassa on teknisiä kysymysmerkkejä. Lisäksi hankinta varmasti arvelluttaa myös taloudellisessa mielessä.

Jos valinnan deadline on vuonna 2030, valitsemme jonkin silloisista saatavilla olevista 5/5+ - sukupolven laitteista. Tästä ei liene pienintäkään epäilystä.
 
Back
Top