SYKSYLLÄ 1956
Martta Piilikangas kuuli perheestään ensimmäisen kerran 16 vuoteen.
Kun hän oli viimeksi nähnyt lapsensa
Eilan ja
Sirkan, he olivat 10- ja 16-vuotiaita, ja sellaisina tyttäret olivat äidin mielessä säilyneet.
Perheen kuulumisia toi Suomesta lähetetty kirje, jonka välissä olleista valokuvista Piilikangas tunnisti tyttärensä.
Kuopuksella oli yhdessä kuvassa päässään morsiushuntu, toisessa hänen vierellään oli aviomies ja neljä lasta.
Kun Piilikangas sai kirjeen, hän uskoi jo itsekin, että pääsisi pian kotiin.
Hänet oli vapautettu Neuvostoliiton vankileiriltä vuonna 1954, mutta hän oli joutunut jäämään Siperiaan, koska matkustuspaperit eivät olleet kunnossa.
Niiden järjestämiseen meni peräti kaksi vuotta.
MARTTA Piilikangas oli yksi monista suomalaisista, jotka joutuivat talvisodan aikana Neuvostoliiton vankileireille.
Suomalaisia sotilaita jäi Neuvostoliittoon vangiksi noin tuhat, mutta he pääsivät varsin pian myös pois.
Piilikankaan ja muiden siviilivankien kohtalo sen sijaan oli yleensä kolkompi, sillä usein heitä epäiltiin vakoilusta tai muusta neuvostovastaisesta toiminnasta. Tuomio vankileirille ei vaatinut kummoisia todisteita.
Piilikangas oli syntynyt vuonna 1902.
Talvisodan alkaessa hän oli pientilan emäntä Koivistossa Tervahartialan kylässä, Viipurin eteläpuolella.
Perheen kotina toimi korpimökki, joka sijaitsi Porosillan junaseisakkeen tuntumassa.
Seitsemän vuotta vanhempi puoliso
Jalmari oli ratavartija, joka oli sodan alla komennettu läheiselle rautatien korjaustyömaalle.
Martta oli suurimmaksi osaksi kotona yksin, hoiti perheen ainoaa lehmää ja kävi välillä hiihtämässä.
Lentokoneita lensi yli lähes päivittäin, ja välillä kuului pommien jytinää ja aseiden räiskettä.
Tyttäret Eila ja Sirkka oli evakuoitu sodan alta jo aiemmin Martan sisaren luo Keski-Suomeen.
Valtaosa muistakin Kannaksen asukkaista oli jo lähtenyt evakkoon, joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna, mutta Martta päätti ilmeisesti itse jäädä miehensä seuraksi.
Hän tiettävästi odotti Jalmarin työmaan mestarilta evakuointikäskyä. Sitä ei kuitenkaan ikinä ehtinyt tulla.
Helmikuussa 1940 Mannerheim-linja Koiviston tuntumassa murtui. Pian kotitalon pihalle asteli puna-armeijan partio ja otti Martta Piilikankaan kiinni.
Alkoi pitkä matka Siperiaan.
LÄHES kaikki tieto Martta Piilikankaan vaiheista Neuvostoliitossa perustuu hänen teokseensa Pakkotyövankina Siperiassa 1939–1956. Kirja ilmestyi vuonna 1957, ja kirjoittajan nimeksi kanteen merkittiin Martta Piili.
Vankeuden vahvistavat myös vuonna 1956 Suomessa julkaistut lehtijutut sekä suojelupoliisin arkisto.
Vankeus alkoi kuitenkin vasta helmikuussa 1940, toisin kuin kirjan nimessä mainitaan.
Kirja on esimerkki siitä, miten sota heitteli suomalaisia siviilejä muuallekin kuin evakoiksi uusiin maisemiin Suomessa.
Piilikankaan hurja kohtalo oli kuitenkin harvinainen, joskaan ei täysin poikkeuksellinen.
Tuhansia suomalaisia oli Neuvostoliiton leireillä jo ennen talvisodan alkua. 1930-luvun alun pulavuosina rajan yli oli loikannut ainakin 15 000 suomalaista.
Pohjois-Amerikasta taas oli matkustanut ”työväen paratiisiin” tuhansia suomalaistaustaisia siirtolaisia.
Neuvostoliittoon oli paennut suomalaisia myös vuoden 1918 sisällissodan jälkeen.
Vuonna 1937 Neuvostoliitossa alkoi niin sanottu suuri terrori, kun
Josif Stalinin vainoharhaisuus yltyi huippuunsa.
Ulkomailta tulleita kommunisteja alettiin epäillä fasistien vakoojiksi.
Suomen valtiollinen poliisi arvioi, että jopa puolet Neuvosto-Karjalan suomalaisväestöstä vangittiin. Tuhansia myös teloitettiin.
Talvisodan aikana leireille vietiin kuitenkin myös sellaisia suomalaisia, jotka joutuivat Neuvostoliittoon vastoin tahtoaan.
Piilikankaan lisäksi näin kävi muun muassa opettaja
Hilma Kilkkiselle Petsamon Kalastajasaarennosta.
Hän jäi Neuvostoliiton valtaamalle alueelle heti sodan alussa, ja ilmeisesti englannin taito ja ulkomaille tehdyt matkat tekivät hänestä epäilyttävän. Tuomio: kymmenen vuotta vankeutta.
Asumukset vankileireillä olivat huteria ja ahtaita hökkeleitä. Kuva: GETTY
PIILIKANGASTA ei kohdeltu Neuvostoliiton puolella aluksi varsinaisesti vankina.
Häntä kyllä kuulusteltiin useasti ja siirreltiin paikasta toiseen Kannaksella, mutta hän sai asunnon Terijoelta sekä työn siivoojana ja keittäjänä Kannaksen Osuusliikkeen talosta.
Rauhan aikana helmikuussa 1941 Piilikangas kuuli radiosta suomalaisen jumalanpalveluksen.
Hän päätti lähteä hiihtämään radan vartta kotiinsa Koivistoon.
Kirjassaan hän ei kerro, mikä hänen ajatuksensa oli, mutta hiihtoretki oli joka tapauksessa virhe. Hän jäi kiinni.
Piilikangas passitettiin Leningradiin vankilaan.
Siellä hän oli kuulusteltavana peräti kuusi kuukautta. Kuulustelut kestivät usein aamuneljään.
”Yöllä ei saanut peittää päätään ja oli nukuttava niin päin, että vartija voi ovessa olevan tirkistysreiän läpi nähdä kasvot.
Kirkas valo paloi kopissa yötä päivää”, hän kirjoitti.
”Kuka käski sinua jäämään? Onko miehesi kuulunut suojeluskuntaan? Valehtelet! Kuka on tämä valokuvassa oleva sotilaspukuinen mies?
Riitelitkö miehesi kanssa? Miksi miehesi lähetti lapsenne pois kotoa?” kyselivät kuulustelijat kirjan mukaan. ”Sotilaspukuinen mies” saattoi tarkoittaa ratavartijapuoliso Jalmaria.
Aamuisin vangit saivat 600 grammaa leipää, 27 grammaa sokeria sekä kuumaa vettä.
Päivällä oli haaleaa keittoa, jossa ”jokunen kaalinlehti uiskenteli”. Illalla tarjottiin maissi- tai tattaripuuroa. Sellissä ei saanut päivisin istua tai maata, vaan koko ajan oli käveltävä.
Lopulta Piilikankaan terveys petti, ja hän sai hieman lisäruokaa.
Tässä vaiheessa niukatkin tarjoilut olivat kuitenkin vielä erinomaisia verrattuna siihen, mitä myöhemmin seurasi.
Piilikangas sai viiden vuoden tuomion muttei tietoa, miksi. Itse hän epäili hiihtoretkeään.
Vakoojiksi epäiltyihin sovellettiin usein artiklaa 58, joka mahdollisti neuvostovastaisuudesta syytettyjen tuomitsemisen olemattomin perustein.
Luultavasti tällä perusteella tuomittiin sekä Piilikangas että Hilma Kilkkinen.
Piilikankaasta teki epäilyttävän ehkä se, että hän oli jäänyt yksin mökkiinsä rajan tuntumaan muiden seudun asukkaiden paettua, sekä se, että hänen miehensä oli ratavartija.
LENINGRADISTA Martta Piilikankaan matka kohti Siperiaa jatkui monen vankileirin kautta.
Varsinaiset siirrot tehtiin junalla.
Yhdessä junassa Piilikangas nukkui umpivaunussa kaksikerroksisen laverisängyn alla.
Ruuaksi sai leipää, vettä ja murenan sokeria. Välillä vaunun lattialle kaadettiin suolakaloja lähelle käymäläreikää.
Söi ken halusi. Toinen juna taas oli hyvinkin siisti.
Piilikankaan kirjassa vuodet ja vankileirit vaihtuvat nopeasti.
Hän sairasteli usein, ja ensimmäisten vuosien leirikuvauksissa toistuvat selostukset työstä ja sairastumisista. Ilmeisesti Piilikangasta vaivasi ainakin vatsahaava.
Kerran hän menetti vartijan hoputtaessa hermonsa. Kuulustelussa hän kertoi, ettei Suomessa tällainen rääkkääminen tulisi kuuloonkaan: ”Petoja te olette, huusin virkailijoille, pahempiakin kuin pedot. Petokin antaa uhrilleen armoniskun, mutta te kiusaatte ikuisesti.”
Seuraus: kymmenen vuotta lisää pakkotyötä.
Piilikangas kertoo kirjassaan tyrmistyksestään yhdellä virkkeellä.
Sitten hän palaa taas leiriarjen kuvaukseen. Tuntuu, ettei hän edes odottanut pääsevänsä pois.
PIILIKANKAAN kokemuksia on mahdotonta mitenkään vahvistaa, mutta epäuskottavia ne eivät ole, arvioi tutkija ja tietokirjailija Erkki Vettenniemi.
Hän on tehnyt väitöskirjansa leirivankien muistelmista.
Vettenniemi luonnehtii Piilikankaan kerrontaa hyvin eleettömäksi ja hillityksi.
Mukana on kyllä joitain tunteenpurkauksia, mutta nekin lienevät todellisuuteen nähden tasoiteltuja.
”Poliittinen ja sotahistoriallinen tapahtumahistoria tekstistä on riisuttu”, Vettenniemi sanoo.
Monissa muissa suomalaisvankien muistelmissa neuvostojärjestelmä sen sijaan saa tuomion
Tutkija on kiinnittänyt Piilikankaan kirjassa huomiota siihen, miten paljon tämä kuvaa vankien välistä solidaarisuutta.
Leirillä jaetaan leipää ja rukoillaan yhdessä kansallisuusrajoista huolimatta. Piilikangas kuvaa kauniisti arkea ja jopa leiripäällystöä.
Venäläisvastaisuudesta häntä ei voi syyttää. Vettenniemi arveleekin, että Piilikangas oli jo Kannaksella asuessaan altistunut venäläisille vaikutteille eikä sen takia vierastanut niitä.
”Tai sitten hän vain oli luonteeltaan lämmin ja sosiaalinen, ihmisiin ja ihmisyyteen luottava.”
Ei solidaarisuus toki aukotonta ollut. Kerran Piilikankaalta esimerkiksi varastettiin kengät, ja syylliseksi paljastui venäläismummo, joka ensin oli surkutellut kenkien katoamista.
”Mummo sai hakea ne piilopaikasta, ja silloin hän itkien selitti, että hänellä oli nälkä ja näillä kengillä olisi saanut paljon leipää.
Eräs luottovanki oli luvannut vaihtaa kengät leipään”, Piilikangas kirjoitti kirjassaan.
Nälkä aiheutti leireillä paljon ongelmia ja tilanteita. Kotona 78 kiloa painanut Marttakin kuihtui pahimmillaan vain 32-kiloiseksi.
Pahimpia Piilikankaan mielestä olivat rikosvangit.
He olivat Piilikankaan leireillä vähemmistönä, mutta onnistuivat silti terrorisoimaan ”poliittisia” vankeja.
Kerran rikosvangit söivät parakissaan Missa-koiran, jonka yksi poliittisista vangeista oli tuonut mukanaan töistä palatessaan ja josta oli tullut tälle rakas.
Leirit olivat alkeellisia kyliä. Mies kurkkii naisten kylpyhuoneeseen Vorkutassa vuonna 1945.
Kuva: GETTY
ARVIOT Neuvostoliiton pakkotyöleirien ja niille sijoitettujen vankien määrästä vaihtelevat suuresti.
Joidenkin tutkimusten mukaan Gulagin eli leirien ja siirtoloiden ylihallinnon piiriin kuului jopa 30 000 toimipistettä ja vankilaa.
Arviot vankimäärästä 1920–1950-luvuilla puolestaan liikkuvat useissa miljoonissa.
Vuosikymmenten saatossa miljoonia vankeja myös kuoli leireillä.
Leirit olivat osa Neuvostoliiton taloutta maan perustamisesta lähtien.
1920-luvun alussa maan johto saattoi ehkä vielä ajatella leirien olevan keino kontrolloida ja uudelleenkouluttaa vastavallankumouksellisia, mutta parissa vuodessa niistä tuli tärkeä osa neuvostotaloutta. Esimerkiksi 1950-luvun alussa vangit muodostivat viidenneksen Neuvostoliiton rakennustyövoimasta ja vastasivat esimerkiksi kaikesta timanttien ja platinan louhinnasta.
Vankien joukko oli kirjava.
Leireillä oli esimerkiksi toisessa maailmansodassa vangiksi jääneitä saksalaisia sekä puna-armeijan sotilaita.
Hyvä neuvostokansalainen kun olisi taistellut kuolemaan asti. Ukrainalaisiakin oli paljon.
Osa oli pakotettu Saksan miehityksen aikana pakkotyöhön Saksaan, ja sodan jälkeen heidät ohjattiin vastaaville leireille Neuvostoliittoon.
Kun Stalin kuoli keväällä 1953, neuvostojärjestelmä alkoi vapautua – ainakin aiempaan nähden. Pakkotyöteollisuutta alettiin ajaa alas.
VUOSIEN mittaan Martta Piilikangas oli useilla eri leireillä.
Nimeltä kirjassa mainitaan Bielaja, Jäijy ja Kemerovo.
Tutkija Erkki Vettenniemi arvioi, että Bielajalla Piilikangas tarkoittaa todennäköisesti leiriä Belajajoen varrella Uralin länsirinteillä. Jäijy viittaa Jajan kaivosleiriin Etelä-Siperiassa.
Kemerovo sijaitsee Keski-Siperiassa.
Piilikankaan selviytymisstrategia leireillä oli keskittyä työhön ja ”kätkeä toivottomuus sisimpäänsä”, kuten hän kirjoittaa.
”Oli parempi olo, jos ei nähnyt eikä kuullut ympäriltä mitään ja yritti unohtaa olosuhteet ja tehdä työnsä, niin kuin se olisi ollut jokapäiväisen elämän ehto. Niinhän se olikin.”
Vuonna 1954 leirillä alkoi eräänä päivänä kiertää huhu, jonka mukaan kaikki yli 50-vuotiaat ja sairaat tultaisiin vapauttamaan.
Piilikangas oli tuolloin 52-vuotias ja viettänyt leireillä yli neljänneksen elämästään.
Hän pääsi pois vielä samana iltana. Mukaansa hän sai päällä olleet vaatteensa sekä vähäiset ansionsa pakkotyöstä.
Työkaverit leirin keittiöstä pakkasivat hänelle evääksi mukaan jauhoista, ruokaöljystä ja kananmunista valmistettuja sämpylän tapaisia kakkaroita.
Kirjaan hän kirjoitti: ”Tuntui kuin olisi hyvästellyt kotiväkeä pitkälle matkalle lähtiessä, ja kaikkien silmissä kiilsivät kyyneleet.”
Paluu Suomeen ei kuitenkaan heti onnistunut.
Piilikankaan pyyntö päästä kotimaahansa evättiin.
Sen sijaan hän päätyi erään vanginvartijan kotiin asumaan ja kotiapulaiseksi.
Piilikangasta pompoteltiin yli kahden vuoden ajan miliisilaitokselta toiselle papereiden perässä.
Se oli kuluttavaa, sillä matkaa lähimpään kaupunkiin Krasnojarskiin oli 400 kilometriä ja junalippu maksoi 150 ruplaa.
Vuosien vankeuden aikana Piilikankaalle oli jäänyt säästöön ”palkastaan” 70 ruplaa.
Lopulta odotettu kirje miliisiltä saapui syksyllä 1956, perunannostoaikaan.
Siinä luki, että viisumi odottaisi Krasnojarskissa. Emäntänsä pyynnöstä Martta Piilikangas kuitenkin vielä odotti, että perunat saatiin nostettua.
MITEN on mahdollista, että viaton suomalainen perheenäiti saattoi joutua vuosiksi Neuvostoliiton vankileirille?
Ja miksei Suomen valtio saanut häntä sieltä kotiin jo paljon aiemmin?
Kysymykset ovat yksinkertaisia, mutta niin ovat vastauksetkin.
Keskeisin syy oli se, että talvisodan aikana diplomaateilla oli muutakin tekemistä kuin metsästää yhtä karjalaista emäntää.
Talvisodan päätyttyä ja ennen jatkosodan alkamista Neuvostoliittoon päätyi rajaseudulta kaikkiaan noin kaksisataa suomalaista siviiliä, rajavartijaa tai sotilasta.
Osa siepattiin Suomen puolelta, osa päätyi rajan toiselle puolelle humalassa tai seikkailu mielessään.
Lisäksi Neuvostoliitossa oli suomalaisia sotavankeja.
Suomen viranomaisilla ei yksinkertaisesti ollut kovin paljon keinoja painostaa ylivoimaista naapuria, jonka leireillä oli miljoonia ihmisiä eri puolilta maailmaa.
Toisekseen Piilikankaan sieppauksella ei tiettävästi ollut suomalaisia silminnäkijöitä.
On mahdollista, että Piilikankaan perhe ainakin jossain vaiheessa luuli Martan kuolleen.
Kirjassaan Martta kertoo kirjoittaneensa Suomeen jo ennen Siperiaan joutumista, mutta ei ole tiedossa, tuliko kirje ikinä perille.
”Ainakin kuulustelupöytäkirjat Martasta on tehty, ja ne voisivat vielä jopa löytyä. Niistä selviäisi syytteet, ehkä myös leirihistorian vaiheet.
Asia vaatisi kuitenkin jälkeläisiltä pyyntöä Venäjälle ja venäläisiltä taas tahtoa kartoittaa arkistoja”, tutkija Erkki Vettenniemi sanoo.
MARTTA Piilikangas ylitti Suomen rajan lopulta 26. syyskuuta 1956 Vainikkalan raja-aseman kautta. Päivämäärä tallentui suojelupoliisin etsivän raporttiin.
Kolmisen viikkoa myöhemmin Maaseudun Tulevaisuudessa ja Turun Sanomissa julkaistiin kirjoitukset Piilikankaasta, joka oli palannut vuosien vankeuden jälkeen Suomeen. Jalmari-puolison ammatiksi mainitaan teksteissä ”rajavartija”, mutta Erkki Vettenniemi on selvittänyt, että Jalmari oli kuitenkin rata- eikä rajavartija.
Tätä kuvausta kirjakin tukee.
Turun Sanomat kirjoitti: ”Rajavartija Jalmari Piilikangas ja hänen kaksi tytärtään olivat Helsingin asemalla vastaanottamassa kovia kokenutta puolisoaan ja äitiään, jälleennäkemisen riemun ollessa rajattoman.”
Mutta mitä Piilikankaalle tämän jälkeen tapahtui?
Siitä ei juuri tiedetä. Hänestä ei ole tiettävästi säilynyt yhtään valokuvaakaan.
Sekin on mysteeri, mitä Piilikangas teki Suomessa ne muutamat viikot ennen kuin palasi kotiin.
On vaikea kuvitella, millaista paluu arkeen on Suomessa ollut.
Miten hänen lapsensa ja lapsenlapsensa ovat suhtautuneet? Entä aviomies? Vanha kotikin oli menetetty sodassa.
Kirjansa Martta Piilikangas lopetti toiveikkaisiin mutta epävarmoihin ajatuksiin:
”Vielä tunti, ja sitten olisinkin Suomessa. Olin kuitenkin jo nyt suomalaisten seurassa, ja tämä vaunu veisi minut Helsinkiin saakka.
Mieleeni nousi turvallisuuden tuntu, jollaista en ollut kokenut näitten vuosien aikana. Takana olivat vankilat, takana Siperia. Juna lähti liikkeelle. Länteen, kotiin...”
Martta Piilikankaan sukulainen ja muut muistelevat: ”Muistan mummon kertoneen, miten surkea paikka Siperia oli”
YLLÄ OLEVA kirjoitus julkaistiin lokakuussa 2019 HS Teema -lehden
talvisotanumerossa.
Lehden ilmestymisen jälkeen toimitus sai yhteydenottoja ihmisiltä, jotka tiesivät lisää
Martta Piilikankaan vaiheista.
Myös tutkija
Erkki Vettenniemi on sittemmin löytänyt supon arkistoista lisätietoja Piilikankaan vaiheista.
Arkistoista selvisi, että
Jalmari-puoliso sai tiedon vaimonsa kohtalosta jo keväällä 1948, kun toinen suomalaisvanki
Hilma Kilkkinen pääsi käymään Suomen Moskovan-suurlähetystössä.
Kilkkinen oli kertonut lähetystössä Martasta, jonka oli tavannut Etelä-Siperiassa Jajan kaivosleirillä – leirillä, josta Martta käytti nimeä Jäijy.
Tiedon saatuaan Jalmari Piilikangas aikoi itse hankkiutua Neuvostoliiton suurlähetystöön, mutta ulkoministeriö kehotti jättämään asian viranomaisille.
Viranomaiset eivät saaneet asiaa eteenpäin vuosiin.
Ulkoministeriö kuuli Martta Piilikankaasta seuraavan kerran kesällä 1953, ilmeisesti vapautetuilta vangeilta.
Pian tämän jälkeen supon etsivä kävi puhuttamassa Jalmari Piilikangasta.
Jalmari Piilikangas kertoi lähteneensä tapaamaan evakkoon lähetettyjä tyttäriään 10. helmikuuta 1940 ja palanneensa 16. päivä, mutta matka oli tyssännyt Viipuriin.
Koivisto oli juuri menetetty. Martta Piilikangas oli yritetty evakuoida, mutta hän oli vastustellut evakuointia yrittäneitä sotilaita ”purren ja potkien”.
Jalmari Piilikangas kertoi supon etsivälle vaimonsa olevan ”tavattoman itsepäinen”.
Ei olisi ollut ihme, vaikka tämä olisi kertonut ”vihamielisen” käsityksensä Neuvostoliitosta suorin sanoin, aviomies sanoi.
Ja juuri näin Martta Piilikankaan kirjan mukaan kävikin.
LUKIJOIDEN joukosta löytyi Martta ja Jalmari Piilikankaan tunteneita ihmisiä.
Sirkka Kuparinen asui Kiuruveden Niemiskylässä paritalossa Jalmari Piilikankaan seinänaapurissa. Kuparinen muistaa lapsuudestaan, että Martan katoaminen Neuvostoliittoon oli yleisessä tiedossa ja että sille tielle Martan uskottiin jääneen. Kyläläiset mielsivät Jalluksi kutsutun Jalmarin leskeksi.
Syksyllä 1956 kymmenvuotias Sirkka oli pihalla leikkimässä, kun hän huomasi tiellä vieraan miehen ja moottoripyörän.
Kylällä vieraisiin kiinnitettiin heti huomiota.
”Hän ajoikin pihaan, meni Piilikankaan puolelle, viipyi hetken ja tuli pois.
Jallu tuli kertomaan isälle, että Martta oli löytynyt ja tulee kotiin. Hän oli tästä selvästi häkeltynyt”, Kuparinen muistelee.
Sitä Kuparinen ei muista, menikö Martan paluuseen viikko vai kuukausi.
Eräänä päivänä Martta kuitenkin pelmahti pihalle ja tuli tervehtimään naapureitaan.
”Siitä yhteiselo alkoi. Hän ei koskaan ollut millään tavalla hankala, oli tyytyväinen kaikkeen.
Hän oli aina seurallinen ja hymyssä suin ja kävi silloin tällöin meillä juttelemassa iltapäiväkahvilla.”
Kovin kauan Martta ei Sirkka Kuparisen perheen naapurissa asunut, sillä Jalmarin jäätyä eläkkeelle
Piilikankaat ostivat noin kilometrin päästä pienen Nurkkala-nimisen rintamamiestalon.
Siellä Jalmari Piilikangas kuoli 66-vuotiaana syksyllä 1961.
NURKKALAN-AJOILTA 1960-luvun lopulta Martta Piilikankaan muistaa
Petri Lonkila, joka yhä asuu Niemiskylässä.
Lonkila muistaa Martan pelokkaana mutta ystävällisenä tätinä, joka antoi aina markan tai pari koululaisten keräyksiin ja tarjosi mehulasillisen.
Lonkilan serkku
Hillevi Laukkanen taas kävi äitinsä kanssa toisinaan Martan luona kylässä viemässä lämpimän rieskan.
Laukkanen muistaa äitinsä kertoneen, miten Martan kanssa tuli joskus puhetta Neuvostoliitosta.
”Äiti on yrittänyt pehmennellä, että onhan tilanne nykyään erilainen, kun on rauha.
Martta oli torpannut puheet heti, että sieltä ei tule mitään hyvää”, Laukkanen muistaa.
Petri Lonkilakin muistaa kylällä puhutun, että Martta pelkäsi ”ryssän” tulevan viemään hänet uudestaan.
Tältä osin Laukkasen ja Lonkilan muistot eroavat siitä, miten Sirkka Kuparinen mieltää Martan kokeneen vankeutensa.
Kuparinen muistaa Martan puhuneen usein kokemuksistaan muttei millään tapaa katkerasti.
HS ONNISTUI tavoittamaan Martan
Eila-tyttären pojan
Kari Pennasen.
Vuonna 1950 syntynyt ja Vantaalla lapsesta asti asunut Pennanen muistaa yhä Martan paluun.
”Muistan, kun vanhemmat lähtivät Marttaa Helsinkiin junalle vastaan.
tse jäin kotiin. Jotenkin vanhempani ja Martta olivat menneet asemalla ristiin, ehkä eivät tunnistaneetkaan toisiaan”, Pennanen muistelee.
”Äitini oli ollut kymmenvuotias, kun joutui eroon omasta äidistään.
Martta oli tullut Neuvostoliitosta rahattomana mutta saanut kerättyä junassa rahaa muilta suomalaisilta.
Niillä rahoilla hän tuli taksilla pihaamme. Kyllä sitä hämmästynyt oli, kun vieras, pikkuinen mummo tuli tupaan.
Tapauksesta jäi mieleen, että hänellä oli mukanaan toppasokeria ja venäläinen suklaarasia.”
Kari Pennasen lapsuudessa Martan vaiheista Neuvostoliitossa ei vaiettu, mutta eivät ne perheen elämää leimanneetkaan.
Pennanen muistaa, miten hänen lapsuudenperheensä kävi kesäisin Kiuruvedellä mummolassa.
”Mummo oli uskovainen, ja sunnuntaisin piti aina olla ihmisiksi. Ei saanut mellastaa eikä keinua tuvassa.
Muistan mummon kertoneen, miten surkea paikka Siperia oli, ei ollut ruokaakaan. Mutta ei hän pahemmin vaiheistaan kertonut. Joitain venäjän sanoja opin häneltä pikkupoikana, stoi ja rukiver.
Ei hän mitenkään esittänyt, että osaisi venäjää, mutta puhui kai kuitenkin aika hyvinkin.”
Pennanen ei tunnista ajatusta siitä, että hänen isoäitinsä olisi pelännyt Neuvostoliittoon kaappaamista tai mitään muutakaan.
”Ei minulle tullut ikinä kuvaa, että hänellä olisi mitään pelkoa ollut, mutta ehkä hän varjeli meitä, ettemme saaneet samaa vaivaa.”
Kari Pennanen kertoo joskus pohtineensa, millaista elämä hänen äitinsä lapsuudenperheessä on ollut ensin Martan katoamisen ja sitten paluun jälkeen. Molemmat ovat olleet melkoisia mullistuksia.
”Äiti joskus puhui ohimennen siitä, ettei oma äiti ollut ehtinyt opettaa kaikkia niitä asioita, joita äideillä oli tapana opettaa, mutta ei siitä isoja ongelmia ollut tullut.”
Martta Piilikangas kuoli Kiuruvedellä 76-vuotiaana vuonna 1978.