TALO RAUMAN esikaupungissa on punainen ja hyvin perinteinen. Pihalla kasvaa vanha omenapuu ja syreenipensaita. Kaivon päällä seisoo haalistunut puutarhatonttu.
Mutta talon asukkaalla on niin erikoinen elämäntarina, ettei toista samanlaista liene koko Suomessa. Eläkeläinen
Lea Kulonurmi, 74, syntyi Stutthofin keskitysleirissä natsi-Saksassa.
Itse hän ei tietenkään muista mitään noista ajoista, mutta vuosien varrella hän on ottanut asioista selvää.
KULONURMEN äiti
Maire Aaltonen pestautui messi- eli salonkitytöksi rahtilaiva S/S Mercatoriin 1. elokuuta 1944. Aputyttöjen tehtävänä oli tiskata ja siivota.
Aluksen omisti Suomen Etelä-Amerikan Linja. Mercator lähti Luulajasta 21. elokuuta kohti Saksan hallinnoimaa Danzigia eli nykyistä Gdanskia. Lastina laivalla oli rautamalmia. Takaisin oli tarkoitus tuoda kivihiiltä.
Samalla laivalla työskenteli lämmittäjänä muuan
Yrjö Lehtonen.
Lea veikkaa äidin lähteneen laivalle tuoreen ihastuksensa Yrjön perässä, vaikkei sitä koskaan myöhemmin ääneen sanottu. Yrjö oli äitiä kymmenisen vuotta vanhempi, rauhallinen ja mukava mies.
Maire oli edelleen naimisissa nuoruudenrakkautensa, kustavilaisen kalastajan kanssa. Suhde oli kuitenkin riitaisa, ja Maire olisi halunnut erota. Epäonnistunut liitto oli kärsinyt lapsettomuudesta.
Siksi Maire ei uskonut lääkäriä, jonka luona hän kävi tarkastuksessa ennen laivan lähtöä. Lääkäri väitti hänen olevan raskaana.
Vaan totta se oli, kuten myöhemmin kävi ilmi.
Eikä Maire uskonut muiden ihmisten varoituksia, ettei Saksan alueelle kannattaisi enää lähteä. Puhuttiin, että Suomen ja Saksan liittolaisuus rakoili jo.
Mercator pääsi onnellisesti Danzigiin. Mutta sitten kaikki muuttui painajaiseksi.
Kulonurmen äiti Maire ja isäpuoli Yrjö työskentelivät molemmat rahtilaiva S/S Mercatorilla, jonka saksalaiset ottivat haltuunsa. (KUVA: LEA KULONURMEN KOTIALBUMI)
SYYSKUUN alussa 1944 Suomi katkaisi suhteet Saksaan ja solmi aselevon Neuvostoliiton kanssa. Saksalaisten suhtautuminen suomalaisiin merimiehiin muuttui heti. Entisistä aseveljistä tuli vihollisia.
Mercatorin miehistö sai määräyksen, että lastaus oli lopetettava. Paikalle tulivat aseistetut vartijat, ja radio takavarikoitiin.
Samaan aikaan satamassa oli kolme muutakin suomalaismiehistöistä alusta.
Suomalaiset merimiehet ja messitytöt joutuivat odottamaan epätietoisina ja nälkäisinä usean viikon ajan. Ruokaa oli jo tässä vaiheessa liian vähän.
Miehille tarjottiin mahdollisuutta työskennellä Saksan armeijassa tai laivastossa, mutta kaikki kieltäytyivät. Naisille ehdotettiin työtä laivaston pesuloissa, mutta eivät hekään suostuneet pestiin.
Sitten kaikki suomalaiset marssitettiin rautatieasemalle ja kuljetettiin pimeissä karjavaunuissa keskitysleiriin.
Merimiehet olivat tyrmistyneitä. Tässä vaiheessa Suomessakin tiedettiin kyllä, mitä keskitysleiri tarkoitti.
Suomalaiset joutuivat Stutthofin erityisleiriin, jossa oli vangittuna myös 260 norjalaista poliisia.
Miehet ja naiset asuivat samassa lautaparakissa, mutta eri huoneissa. Niiden välissä oli lukittu ovi. Kerrossängyt oli kyhätty laudoista, ja pehmikkeeksi vangit joutuivat itse keräämään olkia.
Leirissä oli yhteensä kaksitoista suomalaisnaista, joista Maire Aaltonen oli siis kaiken lisäksi raskaana.
MILLAISTA Mairen elämä oli leirissä lokakuusta helmikuuhun?
Siitä Lea ei paljon tiedä. Pakkotyöhön äiti ei tiettävästi päätynyt, mutta naiset joutuivat esimerkiksi paikkaamaan saksalaisten sotilaiden vaatteita.
Stutthofin vankeusajasta ei myöhemmin kotona juuri puhuttu.
”Ei äiti paljoa kertonut. Enkä muista, että he olisivat Yrjön kanssa edes keskenään puhuneet paljon asiasta. Joskus oli pieniä katkelmia.”
Eikä Lea ehtinyt tarpeeksi kysellä, sillä äiti kuoli jo 46-vuotiaana mahasyöpään. Joskus myöhemmin Lea mietti, että keskitysleirin ala-arvoisella ruualla saattoi olla asian kanssa tekemistä.
Se on varma, että nälästä, sairauksista ja kylmyydestä kärsivät kaikki vangit. Parakit olivat jääkylmiä, niitä lämmitti talvipakkasellakin vain pieni kamiina.
Yksi merimiehistä,
Lepo Tuominen, kirjoitti päiväkirjaansa marraskuussa 1944 näin: ”8.11. Sairas tänään, nälkä koko päivä, porkkanasoppaa mukanaan roskia ja multaa.”
Samanlaiset merkinnät jatkuivat viikosta toiseen.
Toinen suomalaisvanki muisteli myöhemmin, että juomaksi saadussa teessä uiskenteli torakoita. Ruokatilanne vain huononi leirissä loppua kohti.
Norjalaiset saivat vastaanottaa Punaisen Ristin paketteja ja antoivat omistaan hieman suomalaisillekin. Se vähän auttoi.
Silti leirissä vallitsi usein vahvimman laki. ”Kerran äiti sai jostain vähän suolaa ja pani sen sängyn alle piiloon. Kun hän sitten meni hakemaan suolaa, se oli kadonnut. Joku oli sen varastanut.”
”Äiti kertoi, että hän oli joutunut varastamaan keittiöstä vettä synnytystä varten.”
SAKSALAISET kohtelivat vankeja eri tavalla syntyperästä riippuen. Suomalaiset eivät ehkä kokeneet pahimpia julmuuksia, mutta sekin riitti vaurioittamaan mielen loppuiäksi, että väkivaltaa joutui seuraamaan sivusta.
”Eräs merimiehistä tappoi itsensä pian sodan jälkeen, hän ei kestänyt. Ja kyllä suomalaisiakin hakattiin, sen olen kuullut”, Lea kertoo.
Hän veikkaa, että isäpuoli Yrjön kokemukset leiristä olivat vielä rankemmat kuin Mairella. Lea muistaa Yrjön sanoneen kerran näin: ”Jos joskus menisi edes päivä, ettei muistaisi niitä asioita.”
Erityisesti yksi tapaus oli sellainen, ettei Yrjö saanut sitä koskaan pois mielestään.
”Hän oli nähnyt, kuinka erästä poikaa oli vedetty kuorma-auton perässä, ja pojan isä joutui katsomaan sitä. Jotkut siellä kai nauttivat tällaisesta kidutuksesta.”
Varmasti kaikki suomalaiset näkivät pääleirin luurangonlaihoja vankeja, jotka laahustivat päivittäin pakkotyöhön. Kantaleirissä oli myös juutalaisia vankeja, kaasukammio ja krematorio.
Stutthof oli alun perin perustettu työ- ja vankileiriksi, mutta vuonna 1944 se toimi myös tuhoamisleirinä. Leirin kaasukammiossa murhattiin pääasiassa juutalaisnaisia.
Vankeja pahoinpideltiin ja hirtettiin pienistäkin rikkeistä, kuten perunankuorien varastamisesta.
Syksyllä Stutthofin pihat olivat mutavelliä. Eloonjääneet ovat muistelleet, että ruumiita lojui mudassa, odottamassa krematoriossa polttamista.
Pilkkukuume, lavantauti ja punatauti riehuivat joka puolella leiriä. Ahvenanmaalainen merimies
Ingmar Fredriksson kertoi sodan jälkeen, että hän joutui pitämään kiinni potilaasta, jota leikattiin ilman puudutusta.
Tässä sairastuvassa Lea luultavasti syntyi helmikuussa 1945. Kuva on Nykypostin lukijamatkalta Stutthofin keskitysleirimuseoon. Lea oli matkalla vuonna 1979. (KUVA: LEA KULONURMEN KOTIALBUMI)
MAIRE synnytti lapsen Stutthofin pääleirin sairastuvassa 1. helmikuuta 1945. Pikkuruinen tyttö sai nimekseen Lea.
Lea näyttää passiaan, jossa syntymäpaikaksi on tosiaan merkitty Stutthof.
Synnytyksestä hän ei tiedä juuri mitään muuta kuin sen, että muut suomalaiset naiset ja jotenkin myös norjalaiset poliisit auttoivat siinä.
”Äiti kertoi, että hän oli joutunut varastamaan keittiöstä vettä synnytystä ja vauvan pesemistä varten. Hygienia ei todellakaan ollut siellä paras mahdollinen.”
Mairella riitti ihmeen hyvin rintamaitoa, ja se varmasti pelasti Lean hengen. Lisäksi Lea sai sakariinivettä.
Äiti yritti imettää myös samassa sairastuvassa ollutta virolaisvauvaa, jonka nälkiintyneeltä äidiltä ei tullut tarpeeksi maitoa. ”Mutta ei äiti paljoa voinut antaa.”
Yhtenä päivänä äiti huomasi, että huoneessa oli oudon hiljaista. Virolaisen naisen vauva oli kuollut.
Oli kuitenkin yksi iloinen asia, josta Lealle kerrottiin usein vuosien varrella. Kun Lea oli syntynyt, Maire pääsi näyttämään vauvaa Yrjölle.
”Morjens kalaäijä!” oli Yrjö huikannut.
Se naurattaa Leaa vieläkin. ”En tiedä, miksi hän niin sanoi. Ehkä hän luuli minua pojaksi tai ehkä hän muuten vain heitti tuollaisen.”
Maire oli 29-vuotias, kun Lea syntyi. Enempää lapsia hän ei koskaan saanut.
Maire Aaltosen asiakirjoissa lukee, että hän palasi Suomeen yhdessä 46 merimiehen ja internoimisaikana syntyneen lapsen kanssa.
KUN neuvostojoukot alkoivat lähestyä keskitysleiriä, suurin osa vangeista lähetettiin kuolemanmarssille. Monen suomalaisen merimiehen järkyttävimmät muistot liittyvät juuri uuvuttavaan marssiin, joka tehtiin talven kylmyydessä. Osalla vangeista ei ollut edes kenkiä.
Maire, Yrjö ja Lea eivät kuolemanmarssille onneksi joutuneet. He vapautuivat Stutthofista loppukeväästä ja lähtivät sieltä viimeisten joukossa.
Suomeen kolmikko pääsi kuitenkin vasta kesäkuun alussa 1945.
Ensin he joutuivat kulkemaan vaivalloisen matkan kävellen satamaan. Maire ja Yrjö heittivät kaiken ylimääräisen tavaran matkan varrella pois, että jaksoivat kantaa vauvaa.
Tanskaan he pääsivät proomussa. Matka Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen kulki hitaasti, sillä leireiltä palaavat joutuivat useaan kertaan karanteeniin. Vaatteet jouduttiin hävittämään syöpäläisten takia. Apua saatiin Punaiselta Ristiltä.
Tunnelmaa ei nostanut se, että Mairen äiti kirjoitti Ruotsiin kirjeen ja kehotti Mairea jättämään vauvan sinne. ”Hän kirjoitti, että älä tuo sitä lasta tänne. Äiti pahoitti siitä tietenkin mielensä”, Lea kertoo.
Myöhemmin Lea tajusi, että ehkä mamma ajatteli vain lapsen parasta. Elämä sodanjälkeisessä Suomessa oli ankeaa, mutta vauraaseen Ruotsiin olisi adoptoitu mielellään lapsia.
Kaikki ulkomailta Suomeen palanneet kuulusteltiin valtiollisen poliisin Valpon toimesta. Maire Aaltosen asiakirjoissa lukee, että hän ”palasi Suomeen yhdessä 46 merimiehen ja internoimisaikana syntyneen lapsen kanssa 6.6.1945 Turun kautta”.
Asiakirjoissa kerrotaan myös Mairen matkasta keskitysleiriin, mutta ei juuri oloista siellä.
Lopuksi Mairen, kuten monen muunkin papereihin, on kirjoitettu: ”Gestapon kuulusteltavaksi ei kuulusteltava ole joutunut, eikä häntä ole värvätty Saksan salaisen poliisin palvelukseen.”
”Äitiä kuulusteltiin, ettei hän ole vieraan vallan vakooja”, Lea hymähtää.
Mairella itsellään oli tärkeämpääkin mietittävää. Heillä ei ollut Suomessa paikkaa, minne mennä asumaan. Lopulta veljen vaimo suostui ottamaan heidät veljen kotiin Turun Nummenpakkaan.
”Enon perheessä oli melkein samanikäinen lapsi, serkkupoikani. He ymmärsivät äitini ahdingon.”
Pian myös äidinäidistä tuli Lealle läheinen. Sodanjälkeisessä asuntopulassa Lea, äiti ja Yrjö joutuivat asumaan välillä hänenkin luonaan. He nukkuivat hetekoilla mamman pienessä hellahuoneessa.
VAIKKA äiti ei Stutthofia koskaan kovin paljon muistellut,
Hitleristä hän puhui aina ikävään sävyyn. Ja tuttavapiirissä kaikki kyllä tiesivät, missä Lea oli syntynyt.
“Ihmiset aina kysyivät, että onko tämä se lapsi, joka tuotiin sieltä”, Lea kertoo. “Kyllä se nostettiin usein esiin. Itselleni tuli siitä melkein kammo, enkä olisi halunnut olla esillä.”
Sitä Lea ei osaa sanoa, halusiko äiti suojella häntä, eikä siksi kertonut liikaa yksityiskohtia leiristä.
Hän uskoo, että leirikokemukset kyllä vaikuttivat äitiin ja Yrjöön loppuelämän ajan. ”Minä elin lapsuuteni pariskunnan kanssa, joka oli kokenut tuollaista. Varmasti se oli hiukan erilainen lapsuus kuin monella muulla.”
Äiti ei merille koskaan palannut, mutta Yrjö lähti vielä joksikin aikaa. Myöhemmin äiti työskenteli työmaaruokalan emäntänä ja Yrjö kivityömiehenä.
Äiti ja Yrjö menivät naimisiin, kun Lea oli noin 5-vuotias. Hääkuva on Lean kotona piirongin päällä. Äiti ja Yrjö näyttävät onnellisilta, ja iloisesti hymyilevä Lea on puettu merimiespukuun.
Lapsuudestaan hän muistaa parhaiten sen, että oli yksin kotona, kun aikuiset olivat päivisin töissä. Sitä ei kukaan ihmetellyt. Lastentarhaan oli vaikea päästä.
”Olin pitkät päivät yksin ja touhusin omiani. Muistan, että olin välillä koko päivän yöpaita päällä.”
Lopulta äiti ajatteli, että oli sittenkin viisaampaa laittaa Lea muualle asumaan. 6- tai 7-vuotiaana Lea lähetettiin kasvattilapseksi maataloon Vehmaalle. Vanha lapseton pariskunta piti hänestä hyvää huolta, mutta tietysti Lea ikävöi äitiä. Lauantaisin töiden jälkeen äiti tulikin usein höyryjunalla käymään.
YKSITOISTAVUOTIAANA Lea pääsi takaisin kotiin. Hän tunsi olevansa maailman onnellisin ihminen. He olivat jälleen perhe, äiti, Yrjö ja Lea.
Isäpuoli Yrjö oli hänelle aina kuin oikea isä. Biologisen isänsä Lea tapasi vain kerran, 15-vuotiaana. Siitä ei jäänyt kovin mukavaa muistoa, isä oli humalassa.
Kun äiti kuoli, Lea oli 17-vuotias. Hän jäi kahdestaan Yrjön kanssa.
Mutta silloin Lea oli jo tavannut
Jukan, jonka perässä muutti pian Turusta Raumalle. Lapsia syntyi kaksi, tyttö ja poika.
Töihin Lea oli mennyt jo 15-vuotiaana. Ensin hän työskenteli neulomossa, myöhemmin talonmiehenä. Viimeiset kaksikymmentä vuotta hän oli Rauman kaupungilla koulusiivoojana.
Nyt Lea on ollut eläkkeellä jo kymmenisen vuotta. Lapsenlapsia on neljä, hekin jo melkein kaikki aikuisia. Erottuaan hän löysi uuden puolison
Simontyöpaikaltaan Raumalla.
Lea Kulonurmi (toinen oikealta) ja muut Nykypostin lukijamatkalaiset menevät sisälle vankiparakkiin Stutthofin keskitysleirissä syksyllä 1979. (KUVA:LEA KULONURMEN KOTIALBUMI)
LEA on käynyt kerran syntymäpaikassaan Stutthofissa, nykyisen Puolan alueella. Se tapahtui vuonna 1979, 40 vuotta sitten.
Nykyposti-lehti etsi lehti-ilmoituksella suomalaisia, jotka olivat olleet keskitysleirissä – lähinnä siis merimiehiä. Tuttava vinkkasi asiasta Lealle, ja hän otti toimitukseen yhteyttä.
Lehti järjesti lukijamatkan Stutthofin keskitysleirimuseoon ja kirjoitti siitä jutun.
Päähenkilöinä olivat Lea sekä oppaana toiminut
Veijo Johansson, yksi vangituista merimiehistä. Hän oli pitänyt salaa päiväkirjaa koko leirilläoloajan.
Lea lähti matkaan silloisen miehensä Jukan kanssa. Lapset olivat vielä niin pieniä, että saivat jäädä kotiin.
Kommunistinen Puola näytti harmaalta, eikä Gdanskin satamassa saanut valokuvata. Stutthof veti hänet hiljaiseksi. ”Näin krematoriot. Ja oli siellä kenkäpinot ja hiusläjätkin”, Lea muistelee.
Hän näyttää kuvaa, jossa hän seisoo ruosteisen sängyn edessä. Kuvan takana on teksti: ”Tässä huoneessa, ’sairastuvassa’, Lea syntyi 34 vuotta sitten.”
Lealla on edelleen tallessa tuo marraskuun 1979 Nykyposti-lehtikin. Siinä kerrotaan muun muassa näin:
”Stutthofissa myös vankina ollut Veijo Johansson kertoo Lealle: ’Kyllä me miehet olimme huolissamme äidistäsi. Kuulimme äitisi synnytyksestä kai seuraavana päivänä. Jostakin norjalainen poliisi oli löytänyt sideharsoa, jota käärittiin sinun ympärillesi ja sitten sinut paketoitiin sanomalehtipaperin sisälle, ettet olisi paleltunut.’”
Viime joulukuussa Lean 25-vuotias pojantytär kävi Stutthofin museossa. Hän lähetti mummolle kännykkäkuvia leirin parakeista ja puulavereista. Se oli vaikuttava reissu, lapsenlapsi kertoi.
”En nyt kuitenkaan ajattele olevani kovin traumatisoitunut tämän takia.”
YHTEENSÄ noin 360 suomalaista merimiestä joutui natsi-Saksan keskitysleireille. Tarkkaa lukua ei kukaan tiedä. Naisia oli joukossa yllättävän paljon, lähes 40.
Stutthofin lisäksi suomalaisia oli Brauner Bergin työleirissä sekä Pölitzin keskitysleirissä, joka oli yksi Stutthofin alaleireistä. Siellä oli erityisen ankarat olot.
Leireillä kuoli vähintään 28 suomalaista, ja ainakin neljä kuolleista oli naisia. Osa menehtyi sairauksiin ja aliravitsemuksen aiheuttamaan heikkouteen. Osa kuoli Pölitzin leirin pommituksessa.
Elokuvaaja
Jani Ahlstedt on tehnyt
Piikkilankakaruselli-nimisen dokumenttielokuvan suomalaisten merimiesten koettelemuksista natsi-Saksan keskitysleireillä.
Elokuva valmistui kesäkuussa. Sen tekemiseen meni lopulta kuusi vuotta, ja siinä ajassa suuri osa haastateltavista ehti jo kuolla.
Yksi heistä oli
Aarne Kovala, joka joutui Stutthofiin 16-vuotiaana. Kun Kovala kertoo filmissä kuolemanmarssista ja vartijoiden silmittömästä vankien ampumisesta, hän itkee lohduttomasti.
Ahlstedt aikoo nyt tarjota dokumenttia ulkomaisille elokuvafestivaaleille. Yleisradio ei ole ostanut siihen esitysoikeuksia.
Myös Ahlstedtin tietojen mukaan Lea Kulonurmi on ainoa suomalainen, joka on syntynyt natsien keskitysleirissä. Tosin myös Brauner Bergin työleirissä syntyi yksi suomalainen vauva,
Raimo-poika.
MILLAISET jäljet leirillä syntyminen jätti Leaan?
Keski-Euroopassa on edelleen elossa tuhansia keskitysleireillä syntyneitä ja kasvaneita ihmisiä. Näissä maissa on alettu puhua entisten lapsivankien ”keskitysleirisyndroomasta”. Se tarkoittaa sitä, että leirilapsuus on vaikuttanut lapsiin tavalla tai toisella, vaikka he eivät itse muistaisi siitä mitään. Monille heistä on tullut psyykkisiä oireita, kuten masennusta tai unettomuutta, vasta myöhemmällä iällä.
Asia saa Lean mietteliääksi. ”Vaikea tietysti sanoa, mikä johtuu mistäkin. Mutta en nyt kuitenkaan ajattele olevani kovin traumatisoitunut tämän takia.”
Lea ei muista, että äitikään olisi nähnyt leiristä toistuvia painajaisia.
Kun hän hetken miettii, hän muistaa äidin kertoneen, että he joutuivat leiriltä lähdön jälkeen vielä pommituksiin. Äiti oli hypännyt vanhaan pommikuoppaan ja laittanut Lean vatsansa alle turvaan. Sen on täytynyt olla todella pelottava tilanne.
Mutta ei ennen vanhaan traumoista muutenkaan puhuttu, Suomi oli täynnä sodasta toipuvia miehiä ja naisia.
”Olivathan ne sotien jälkeiset ajat aika vaikeita kaikille”, Lea toteaa.
1950-luvulla suomalaiset merimiehet saattoivat hakea korvausta internointiajoistaan. ”Äitikin taisi saada jonkin korvauksen, sillä muistan hänen ostaneen niillä rahoilla uuden mustan kävelypuvun”, Lea kertoo.
Korvaukset olivat kuitenkin pieniä, eivätkä kaikki edes saaneet niitä. Leakin haki myöhemmin korvausta, mutta ei saanut mitään.
Lea Kulonurmi toivoo, että suomalaisten merimiesten kohtalosta natsi-Saksassa puhuttaisiin enemmän. (KUVA: JUHA SINISALO)
LEA KULONURMI on viimeisiä, joilla on omakohtainen kosketus keskitysleireille joutuneisiin suomalaisiin merimiehiin.
Tiettävästi enää yksi merimiehistä on elossa. Hän on
Pentti Roslöf, joka oli Pölitzin leirillä nuorena miehenä.
Hämmästyttävä sattuma on, että Lea ja Pentti olivat aikoinaan samassa työpaikassa Rauman kaupungilla: Lea siivoojana, Pentti maalarina. Niin pieni Suomi on.
Viimeksi he tapasivat muutama vuosi sitten ohimennen raumalaisessa kaupassa. Nyt Pentti Roslöf on jo yli 90-vuotias.
Leasta suomalaisten merimiesten kohtalosta natsi-Saksassa on puhuttu liian vähän. Hän toivoo, ettei asia unohdu suomalaisesta historiankirjoituksesta.
Lean mielestä asiasta pitäisi puhua senkin takia, ettei sellaista tapahtuisi koskaan enää uudestaan.
”Vaikka eihän ihminen ikinä opi, jatkuvasti nytkin soditaan”, hän huokaa.
Lähteenä on käytetty muun muassa Sven-Erik Nylundin tutkimusta Suomalaisten merimiesten internoinnit toisen maailmansodan aikana.