Mittava poliisioperaatio Tampere–Pirkkalan lentoasemalla

Sehän on erikoinen mekanismi, kun ei siitä voi edes kertoa.
Eli henkilökunnan on täytynyt laukaista mekanismi?
Väärinkäsityksestä mekanismi laukaistu..sattuuhan sitä :rolleyes:

Kyseessä kun ei ole El Al tai edes Finnair..

Ehkäpä tuo "tekninen häiriö" oli tietoa tai "räsähdys" joka ei tullut edes kyseisestä koneesta.
 
Kaikki järjestelmät voivat vikaantua. Niin hälytysjärjestelmät kuin muutkin. Ei aihetta suurempaan ihmettelyyn.

Ja kyllä, nykyaikaisissa matkustajakoneissa on järjestelmä, jolla ilmoittaa kaappauksesta käyttämättä puheviestintää.
 
Jotain mystistä tuossa tapauksessa on, kaikkea ei varmaankaan ole vielä kerrottu. Luin jostain, että konetta olisi hävittäjät seuranneet jo Ranskasta saakka. Olisiko kyseessä totaalinen radio blackout? Se toinen mahdollinen teoria, että transponderi olisi ollut jollain 7xxx koodila vahingossa ei oikein täsmää. Ellei sitten kyseessä ollut 7600. Muuten jos radiot olisivat pelanneet, niin kyllä sitä varmaan olisi kyselty matkan aikana, notta miksi teillä on hätäsquawk valittuna....

Kuitenkin joku yhteys jollain tapaa on luotu kun kone on tehnyt rinkiä Porin yllä ennen laksua Tampereelle.

Hmm....

----------
Flightradar24:n mukaan koodi näyttäisi olleen 1066 koko lennon ajan. Sitä en sitten tiedä, näyttääkö FR24 kaikissa tilanteissa koodin oikein.
Flightforum
 
Laitetaas nyt kevennystä; Ilja päätti tulla yllätysvierailulle. Asia havaittiin vasta Ranskan yllä.
Varmasti tilanne oikeasti oli tekninen häiriöilmoitus, mutta toki kaikkea hätkähdyttävää pitää katsoa myös maskirovka-lasien läpi.
Elikkäs, tapahtumassa ehkä harjoiteltiin hajautettua hyökkäystä Suomeen (kaikkien matkustajien sitä tietämättä). Ulkomaalainen urheilujoukkue lennätetään harmittomalta alkuperäkentältä ja samanaikaisesti kohdekentän läheisyyteen on ajettu kuljetusautoja, joissa tarpeellisia aseita ja varusteita. Huomiota herättämätön nopea maahan saapuminen ja laskeutumisen jälkeen nopea varusteiden haltuunotto sekä toiminnan aloittaminen.
Charter-kone samaan tyyliin Turkuun ja HelsinkiVantaalle niin eikös sillä saa hyvän rähinän käyntiin.
Uutisen mukaan joitain matkustajia poliisin on tarpeen kuulustella tapahtumasta...... mitä lie.....

.
 
On kyllä taas lehdistössä niin uskottavaa juttua tämän tapauksen johdosta et ei hyvää päivää... Noh ehkä joku ihminen joka ei tajua mistään mitään voi uskoa et kyse on jostain "häiriöstä". Tai no mielenterveysongelmiahan noi nykyään on jos uusi tulokas flippaa ja katkoo vaikka kauloja. Konetta on Miragella (vai oliko Rafale?) ja Hornetilla saatettu ja kone on osannut vetää rinkiä sopivasti et poliisit kerkeää paikan päälle asemiin. On nii paljon outoja sattumuksia ettei oikein mene ainakaan mistään teknisestä häiriöstä koneessa enää tämä juttu. Kyllä vaan on todettava et Suomi on todellakin rikastunut tässä parin viimeisen vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Lentoyhtiö tiedottaa fb:ssa

October 25th, 15:32 Lithuanian time (12:32 UTC), Small Planet Airlines got notified by Air Traffic Control in Maastricht (Netherlands) about possible hijack of aircraft, flight No. LLX 5288, operating from Malaga (Spain) to Tampere (Finland). ATC initiated emergency procedures and fighter jets were scrambled to check the aircraft and got visual confirmation from flight crew indicating positive status of the flight.
Flight continued normally following flight plan towards Tampere airport and landed in Finish airport safely at 18:03 local time (15:03 UTC).
Small Planet Airlines informed Tampere Airport about incident en-route and special procedure was initiated in Tampere Airport after arrival of flight LLX 5288.
Small Planet Airlines Germany flight LLX 5288 with 149 passengers and 6 crew members, was operated by Airbus 320 aircraft, registration LY-SPG. It took off from Malaga Airport on 12:36 (10:36 UTC) local time.
Radio communication failure is suspected as reason for an incident. Further investigation will follow later.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Kaikki järjestelmät voivat vikaantua. Niin hälytysjärjestelmät kuin muutkin. Ei aihetta suurempaan ihmettelyyn.

Ja kyllä, nykyaikaisissa matkustajakoneissa on järjestelmä, jolla ilmoittaa kaappauksesta käyttämättä puheviestintää.

Transponderin hätäkoodit. Muitakin tekstiviestintälaitteita koneista löytyy.
7500 = seven and five - man with the knife, kone kaapattu
7600 = seven and six - radio nix , radio rikki
7700 = seven and seven - man in the heaven, yleinen hätäkoodi
 
Poliisin virka-apupyyntöön liittyen Puolustusvoimat sai tiistaina 25.10.2016 tiedon siviililentokoneen kaappaukseen liittyvästä epäilystä.

Kone oli matkalla Malagasta Suomeen Tampere-Pirkkalan lentokentälle. Ilmavoimat suoritti poliisin virka-apupyynnön mukaisesti tunnistuslennon kahdella Hornet-hävittäjällä, jotka tunnistivat ilma-aluksen Suomen ilmatilassa. Tunnistuksen jälkeen kone saatettiin laskuun Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Tilanteeseen liittyi yliäänilentotoimintaa ja -pamauksia Pohjanmaalla. Tapauksen jatkotiedottamisesta vastaa poliisi.
PV
 
Ilta-Sanomat kirjoitti:
Tampereen lentokentällä poliisioperaatio – Matkustaja IS:lle: Hävittäjät seurasivat konetta Ranskasta asti

Julkaistu: 25.10. 18:53 , Päivitetty: 25.10. 18:58

Pirkkalan kentälle laskeutunutta konetta saattoi useampi hävittäjä.
Pirkkalaan laskeutuneessa koneessa istuva Ilta-Sanomien tuotepäällikkö Sirja Wilen-Kuisma kertoo hävittäjien seuranneen konetta Ranskan ilmatilasta aina Pirkkalaan asti.

– Molemmin puolin konetta lensi hävittäjiä, jotka ovat nyt ilmeisesti myös laskeutuneet tänne.

Kentälle laskeutuneena olleeseen koneeseen saapui sisään Wilen-Kuisman mukaan poliiseja. Kone oli matkalla Malagasta Pirkkalaan. Konetta oli vastassa kentällä kymmeniä poliisiautoja.

Matkustajat ovat juuri pääsemässä koneesta ulos. Wilen-Kuisman mukaan heidät viedään passintarkastukseen ja tämän jälkeen kysytään muutamia kysymyksiä.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.
Pietari Koskinen

Kaikki ei kyllä nyt todellakaan täsmää mikäli tämä juttu pitää paikkansa ja ainakin teorian harjoituksesta voi huoletta unohtaa. Liekö Pirkkalassa nähty ranskalaisia hävittäjiä tänään?
 
Poliisin virka-apupyyntöön liittyen Puolustusvoimat sai tiistaina 25.10.2016 tiedon siviililentokoneen kaappaukseen liittyvästä epäilystä.

Kone oli matkalla Malagasta Suomeen Tampere-Pirkkalan lentokentälle. Ilmavoimat suoritti poliisin virka-apupyynnön mukaisesti tunnistuslennon kahdella Hornet-hävittäjällä, jotka tunnistivat ilma-aluksen Suomen ilmatilassa. Tunnistuksen jälkeen kone saatettiin laskuun Tampere-Pirkkalan lentoasemalle. Tilanteeseen liittyi yliäänilentotoimintaa ja -pamauksia Pohjanmaalla. Tapauksen jatkotiedottamisesta vastaa poliisi.
PV

Miksiköhän ilmavoimille noin julmettu kiire tuli? Jos kerran kone on ollut hävittäjien saatossa jo Ranskasta lähtien, niin luulisi hitaamminkin ehtiä Rovaniemeltä jonnekin Saaristomerelle? Siinähän on pari tuntia aikaa körötellä vastaanottamaan.

Onko normaalia, että Hornetia lennetään kahden henkilön miehistöllä tuollaisiin tehtäviin?
 
Kaikki ei kyllä nyt todellakaan täsmää mikäli tämä juttu pitää paikkansa ja ainakin teorian harjoituksesta voi huoletta unohtaa. Liekö Pirkkalassa nähty ranskalaisia hävittäjiä tänään?

Sisälukutaitoni ei kerro tuossa väitetyn, että ranskalaiset hävittäjät olisivat saattaneet koko matkaa.
 
Sisälukutaitoni ei kerro tuossa väitetyn, että ranskalaiset hävittäjät olisivat saattaneet koko matkaa.

Tuskinpa Hornetit Ranskaankaan asti ovat vastaan lentäneet. Toki on mahdollista ettei silminnäkijä ole mahdollisen vastuun vaihdon jälkeen erottanut koneiden eroa, millä ikinä konetyypillä ranskalaiset sitten operoineetkaan. Itse en spekuloi enempää ennenkuin lisätietoja saadaan - jos edes saadaan.
 
Eipä vaikuta kauhean vakavalta.

Kun koneessa oli 149 matkustajaa, niin Facebook olisi jo täynnä juttua jos koneessa olisi tapahtunut jotakin erikoista.
 
Miksiköhän ilmavoimille noin julmettu kiire tuli? Jos kerran kone on ollut hävittäjien saatossa jo Ranskasta lähtien, niin luulisi hitaamminkin ehtiä Rovaniemeltä jonnekin Saaristomerelle? Siinähän on pari tuntia aikaa körötellä vastaanottamaan.

Onko normaalia, että Hornetia lennetään kahden henkilön miehistöllä tuollaisiin tehtäviin?

Hyvä kysymys. Eikö tieto kulkenut?

Siis kyseessä oli kaksi hävittäjäkonetta.
 
Seuratkaapa jannut virkatason regointia. Vaikka koodi kuitattiin vikana koneesta, toiminta vedettiin varmasti loppuun asti. Hävittäjä visuaalisesti varmisti ulkopuolta ja sai merkkejä lentohenkilökunnalta. Samalla kone päästettiin kentälle vasta kun vastaanottopumppu oli kasassa ja tilanteen purku tarkasti valvovan silmänalla.

Pointsini on ettei ilmailuturvallisuudessa ole sellaista kämmiä kuin "sori sori, mun moka!"

Nuo tilanteet viedään hälytyksestä loppuun asti ihan syystä. Tämä siis siinäkin tapauksessa, että kyseessä olisi aito vikatilanne tai epäily tilanteesta, josta ei saada ulkopuolelta varmuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top