Mittava poliisioperaatio Tampere–Pirkkalan lentoasemalla

Onko se nyt niin mahdotonta uskoa, että viranomaiset saattaisivat tiedottaa ihan totuudenmukaisesti...? ;)

On joo ikävä kyllä nykyään... Heillä on nykyään tapana vähätellä tai sit jättää kokonaan kertomatta oleellisesti asiaan liittyvätkin asiat jos nyt saattuu liittymään tiettyyn porukkaan. Vituiksi on mennyt touhu ei voi muuta todeta. Miksi noin paljon piti poliiseja haalia kasaan jos tiedettiin et kyseessä on vain joku helvetin errori ?
 
"Hälytys perustui häiriöön, jonka mukaan koneessa olisi ollut mahdollisesti kaappaustilanne. Häiriön syystä ei voida kertoa tarkemmin, koska kyseistä mekanismia voidaan käytttää oikeassakin vaaratilanteessa. Kukaan ei ollut missään vaiheessa vaarassa. Lentokenttä ei ole vielä normaalisti toiminnassa ja toiminnan palautumisesta normaaliksi tiedotetaan heti kun se on toteutunut."

Ihan asiallista. Tietysti pitäisi osata vastata vielä kaikkiin mahdollisiin kuviteltuihin salaliittoihin, jotta porukka olisi tyytyväistä. Siinä menisikin muutamia A4-arkkeja.
 
On joo ikävä kyllä nykyään... Heillä on nykyään tapana vähätellä tai sit jättää kokonaan kertomatta oleellisesti asiaan liittyvätkin asiat jos nyt saattuu liittymään tiettyyn porukkaan. Vituiksi on mennyt touhu ei voi muuta todeta.
Joo, ja tietylle porukalle viranomainen saa tiedotukset vaikka lausua runoina poliisitalon katolla käsillään seisten eivätkä usko siltikään mitään.


Miksi noin paljon piti poliiseja haalia kasaan jos tiedettiin et kyseessä on vain joku helvetin errori ?
Ehkä viranomaiset halusivat toimia kaiken varalta siihen saakka, kunnes asiasta saatiin 100% varmuus?
 
On joo ikävä kyllä nykyään... Heillä on nykyään tapana vähätellä tai sit jättää kokonaan kertomatta oleellisesti asiaan liittyvätkin asiat jos nyt saattuu liittymään tiettyyn porukkaan. Vituiksi on mennyt touhu ei voi muuta todeta. Miksi noin paljon piti poliiseja haalia kasaan jos tiedettiin et kyseessä on vain joku helvetin errori ?

Tulee se palokuntakin paikalle kun automaattinen palohälytys on lauennut vaikka supermarketissa, oli sitten vikahälytys tai ei. Aivan samantyylinen juttu tässä.
 
En tiedä liittyykö tapaukseen, mutta voi ollakin, ja sama asia jonka kirjoitin hetki sitten toiselle foorumille-olisi pitänyt kirjoittaa ensiksi tälle koska mielestäni paljon olennaisempi foorumi asian suhteen- tultiin eilen ulkomailta ja räjähdejäämätestit tehtiin sekä mennen että tullen lentokentillä (Hki-Vantaa/Las Palmas), omaan kevyehkön parran, ja vaikka perus-/vanhakantasuomalainen olen myös suht tummatukkainen. Ei ole ko testejä ennen tehty vaikka aina välistä lenneltykin, ja varsinkin eilen Palmasissa testit tehtiin käsimatkatavaroille ja erinäisille muillekin esineille. Minusta ihan ok ja ymmärrettävää näinä aikoina, ja kuvastaa oivasti aikojamme joista ei nyt ihan realistisesti taideta valtamediassa kertoa.
 
On joo ikävä kyllä nykyään... Heillä on nykyään tapana vähätellä tai sit jättää kokonaan kertomatta oleellisesti asiaan liittyvätkin asiat jos nyt saattuu liittymään tiettyyn porukkaan. Vituiksi on mennyt touhu ei voi muuta todeta. Miksi noin paljon piti poliiseja haalia kasaan jos tiedettiin et kyseessä on vain joku helvetin errori ?
Aivan tavalliseen lento-onnettomuusvaaraan, kun kyseessä isompi matkustajakone, varataan aika rajusti ympäristön palokalustoa patsastelemaan lentokentän porteille ja platan reunoille. Ja lisää yksiköitä taitaa olla jo motarilla tulossa kohti lentoasemaa kun ko kone laskeutuu kiitotielle. Mutta Poliiseja näissä tapauksissa on normaalisti vain pari- kolme yksikköä mukana lähinnä seuraamassa tilannetta. Nämä siis tapauksissa kun koneen miehistö saanut ilmoituksen jostain häiriöstä koneen toiminnasta tai nousussa sattunut jotain kuten rengasrikko ym.
 
Malagaanko kone on nyt menossa? LY-SPG

Näitä näyttää tapahtuneen aiemminkin eri yhtiöille:
http://www.muscatdaily.com/Archive/...iggers-false-hijack-alarm-in-Philippines-4tdb
"Apparently the pilot committed an error activating the 7500 squawking signal," the statement said, referring to the hijack alarm. It said an investigation would still be needed to confirm why the distress signal was pressed."

Sitä ei kuitenkaan ole taidettu vielä nähdä että signaalin saisi käännettyä päälle matkustamosta tai jopa maasta käsin?
 
Viimeksi muokattu:
Oma veikkaus, että koneessa matkustajana joku henkilö kenellä etninen tausta ja mahdollisesti vääriä ystäviä.
Samalla huonolla tuurilla jokin tekninen häiriö kommunikaatiossa ja soppa on valmis. Tästä ei uutisoida, koska mitään näyttöä ei löydy. Kaveri suuntaa minne suuntaakin ja ainostaan supon seuranta jossain taustalla.
 
Lentoyhtiöllä itsellään mahdollisesti tässä myös sormensa pelissä.
Ettei vaan jäljet johda sylttytehtaalle bulvaanien kautta? Diplomaattipostia josta isä aurinkoinen saattaisi olla hyvinkin kiinnostunut. Koneen kippari päättää "teknisen vian vuoksi" suorittaa hätälaskun Kaliningradiin. Mahdollisesti ollut tiedustelutietoa asiasta ja eri maiden hävittäjät saattaneet matkustajakonetta määränpäähän.
Edit: Mikä maa vuotaa ensiksi informaatiota venäläisten SU-27 koneiden lähestyneen matkustajakonetta?
 
Jotenkin on jäänyt pieni epäilys kytemään, että nyt on jonkunlainen varoitus/hälytystila Euroopassa meneillään, hiljainen toki. Kaveri kertoi samanlaisesta räjähdejäämätarkastuksesta myöskin syysloman ajalta lentoasemilta. Kyseisessä siis lähes huomaamaton tarkastus joka kestää luokkaa minuutin kaksi.
 
Jotenkin on jäänyt pieni epäilys kytemään, että nyt on jonkunlainen varoitus/hälytystila Euroopassa meneillään, hiljainen toki. Kaveri kertoi samanlaisesta räjähdejäämätarkastuksesta myöskin syysloman ajalta lentoasemilta. Kyseisessä siis lähes huomaamaton tarkastus joka kestää luokkaa minuutin kaksi.
Juu Arlandassa kerroin hiljattain läpivalaisussa, että repussa lastenruokaa lasipurkeissa sekä vesipullo. Gona turvatarkastaja näytti vaan, että antaa mennä. Oli vielä edessä hauska lentomatka. College housuista putosi lompakko keskikäytävälle ja nousun yhteydessä se liukui nätisti Saabin perälle saakka. Komeasti ketjussa lompakko löysi perille rivi riviltä aina minulle eteen asti. SORRY offtopic mut oli hauska juttu.
 
Jotenkin on jäänyt pieni epäilys kytemään, että nyt on jonkunlainen varoitus/hälytystila Euroopassa meneillään, hiljainen toki. Kaveri kertoi samanlaisesta räjähdejäämätarkastuksesta myöskin syysloman ajalta lentoasemilta. Kyseisessä siis lähes huomaamaton tarkastus joka kestää luokkaa minuutin kaksi.
Tai sitten vuodesta 2001 alkaen turvatoimia on askel askeleelta kiristetty ja esimerkiksi räjähdeskannereiden käytöstä on tullut arkipäivää lentokentillä tekniikan yleistyttyä. Kuten sanoin, ilmailuturvallisuudessa ei juuri leikitä.
 
Jotenkin on jäänyt pieni epäilys kytemään, että nyt on jonkunlainen varoitus/hälytystila Euroopassa meneillään, hiljainen toki. Kaveri kertoi samanlaisesta räjähdejäämätarkastuksesta myöskin syysloman ajalta lentoasemilta. Kyseisessä siis lähes huomaamaton tarkastus joka kestää luokkaa minuutin kaksi.

Enpä usko tuossa olevan mitään sen ihmeempää. Esim. itseltäni on otettu tuo pyyhkäisytesti varmaan puolenkymmentä kertaa tänä vuonna, viimeksi Oulussa Helsingin koneeseen noustessa jolloin ottivat mielestäni aika satunnaisesti jonosta porukkaa ihan laidasta laitaan. Ja voin vakuuttaa että habitukseni ei taatusti tuo yhdellekkään profiloijalle ensimmäisenä mieleen maahanmuuttajaa saatikka sitten muslimiterroristia:).

Veikkaanpa että tuo pyyhkäisymenetelmä (joka itse asiassa vie kokonaisuudessaan n. 10 sekuntia: ottavat pari pyyhkäisynäytettä ja lukevat näytteen koneessa joka kertoo muutamassa sekunnissa onko mukana jotain epäilyttävää) on yksinkertaisesti "uusi normaali". Tekniikka kehittyy ja halpenee koko ajan, joten miksipä ei siirryttäisi entistä nopeampaan ja varmempaan/turvallisempaan järjestelmään. Ymmärtääkseni kun nuo laitteet koirien tapaan havaitsevat pienimmätkin jäämät, mitä ikinä sitten etsitäänkään, jolloin esim. inhimillisen erehdyksen mahdollisuus eliminoituu.
 
Tulee se palokuntakin paikalle kun automaattinen palohälytys on lauennut vaikka supermarketissa, oli sitten vikahälytys tai ei. Aivan samantyylinen juttu tässä.

Toki tulee mut sit myös jengi vapautetaan hyvin nopeasti eikä turhaa roudata paikalle. Ja nythän matkustajat ovat kertoneet et siel on passit kuvattu jne. Ei tämä tapaus ihan nyt vaan mene normaalisti teknikaalista... Missähän kohdassa a320 manuaalia mahtaa olla toi et "kuvaa matkustajien passit vian iskiessä" :P
 
Aivan tavalliseen lento-onnettomuusvaaraan, kun kyseessä isompi matkustajakone, varataan aika rajusti ympäristön palokalustoa patsastelemaan lentokentän porteille ja platan reunoille. Ja lisää yksiköitä taitaa olla jo motarilla tulossa kohti lentoasemaa kun ko kone laskeutuu kiitotielle. Mutta Poliiseja näissä tapauksissa on normaalisti vain pari- kolme yksikköä mukana lähinnä seuraamassa tilannetta. Nämä siis tapauksissa kun koneen miehistö saanut ilmoituksen jostain häiriöstä koneen toiminnasta tai nousussa sattunut jotain kuten rengasrikko ym.


Joo olen ollut lentokentällä töissä reilun 10 vuotta, et tiedän homman about :)

edit: Hassu sattumus et kommentointi on esim. iltasanomissa suljettuna tämän tapauksen kohdalla. Yleensähän ne on tietyt uutiset mitä ei saa kommentoida ;) Noh mut kone tuli ehjänä maihin ja kaikki o fine. Ja viranomaisetkin saivat reeniä.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten vuodesta 2001 alkaen turvatoimia on askel askeleelta kiristetty ja esimerkiksi räjähdeskannereiden käytöstä on tullut arkipäivää lentokentillä tekniikan yleistyttyä. Kuten sanoin, ilmailuturvallisuudessa ei juuri leikitä.
Täysin mahdollista, mutta huomioiden omat kokemukset (jokunen lento sinne sun tänne) ja ripaus kavereiltakin viimeaikoina kuultua näyttäisi siltä että tarkkuutta on varsin napakasti kiristetty viime aikoina, ja varsinkin parrakkaiden suht valkoistenkin miesten osalta. Tulevaisuus näyttää olenko aihesta oikeassa ;) ,vahvasti arvaan että olen. Kuten jo aiemmassa totesinkin olen täysin kiristyneiden ilmailuturvallisuusmääräysten puolella.
 
Back
Top