Mittava poliisioperaatio Tampere–Pirkkalan lentoasemalla

EHBK - MAASTRICHT, TWR Beek Tower 119,480.
Mahdollisesti radion taajuus koneessa ei sattunut ihan justiinsa.. jos oli vaikkapa 119.580, ei radioyhteys muodostu.

Edit: erikoinen episodi silti. Lentäjät ovat saaneet selvityksen edelliseltä lennonjohdolta tyyliin ''vaihda Maastricht'n jaksolle 119,480 jne. Selvitykset luetaan takaisin, jotta ne tuli kuulluksi oikein. Jos uudelle taajuudelle vaihtamisen jälkeen yhteyttä ei saada, ensimmäisenä tarkistetaan radiosta onko taajuus radiossa oikein.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...lentokentalla-tasta-oli-kyse-epailty#comments

Esa Paloniemi
26.10.2016 00:40
Tampereen poliisioperaatio saattaa liittyä Kajaanin kuukauden takaiseen operaatioon. Sama vika samassa mekanismissa sekä Kajaanissa että Tampereella.

"Sellaista sattuu, on helppo ajatella. Toisaalta syyskuun 27. 2016, noin kuukausi sitten, Kajaanin lentoasemalla oli toinen suuri poliisioperaatio lentokoneeseen kohdistetun uhan vuoksi. Tuolloin tapausta ei selitetty muuten kuin sanomalla "mitään ei tapahtunut, uhka oli perätön" ja että ilmoitus uhasta olisi tullut ulkomailta.

Kuukaudessa kaksi merkittävää uhkaa suomalaisilla lentoasemilla on huomattavan paljon. Saattaa olla, että molemmissa tapauksissa syynä oli sama poliisin mainitseman uhasta hälyttävän mekanismin vika."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
 
Työkaverin tuttava oli kyseisellä lennolla. Pienenä huomiona koneessa oli muutama mieshenkilö. Pukeutuivat mannermaiseen bisnestyyliin. Keskittyivät töihinsä eivätkä välittäneet siivellä lentelevistä hävittäjistä kuten muut matkustajat. Heitä ei mitenkään erikoisemmin kentällä haastateltu, vaan poistuivat terminaalista hyvin nopeasti muiden matkustajien tavoin.
Ilmeisesti heillä ei mitään tekemistä asian kanssa mutta pisti silmään.
Miksi liikemiehet käyttäisivät lomalentoa ylipäätään?
 
No itse näkisin asian näin että,

On tullut hälyytys kaapatusta lentokoneesta joka tulossa suomen ilmatilaan ja tämän jälkeen pistetty suomessa isot rattaat pyörimään jonkun aikaa tämän hälytyksen annosta on tullut tieto että ulkomailla ollaan jo käyty siivellä ja todettu että väärä hälytys.

Tässä vaiheessa suomessa on todettu että rattaat on jo alkanut pyörimään sen verran kovaa että ei perutakkaan tilannetta vaan jatketaan maaliin asti ja saadaan tärkeää harjoitusta ja tietoa kuinka nopeasti ja millä voimalla pystytään oikeasti reagoimaan tilanteeseen

(saatan olla optimisti mutta näin minä oletan )
 
Pätkiviä nettiyhteyksiä ja bisnesmieheltä näyttäviä miehiä lomalennolla. Kyllä nyt on taas ollut folio tarjouksessa. :)

Se on kuule ihan tervehenkistä laittaa välillä foliolasit päähän ja vähän kyseenalaistaa, vaikkei aina mitään kyseenalaistettavaa lopulta olisikaan ;)

Onhan tämä hieman erikoinen sattumus kokonaisuudessaan ja Rafalet ja Hornetit kun kiikkuu siivellä, niin aika paatunut saa olla ettei yhtään herätä mielenkiintoa kun muu koneellinen kertoo tarinaa vielä lapsenlapsilleen. @Merten sheriffi, oliko näillä kenties mustat lasit :D
 
Käsittääkseeni transponderikoodit 7700, 7600 ja 7500 hälyttävät lennonjohdon, vaikka ne olisivat valittuina vain hetken. Maailmalla on tullut turhia hälytyksiä kun lentäjä on ollut huolimaton vaihtessaan transponderikoodia hätäkoodin yli. Esim vaihto 8700 -> 7700 -> 6700 aiheuttaa hälytyksen, vaikka 7700 on aktiivinen vain sekunnin murto-osan.
 
Se on kuule ihan tervehenkistä laittaa välillä foliolasit päähän ja vähän kyseenalaistaa, vaikkei aina mitään kyseenalaistettavaa lopulta olisikaan ;)

Onhan tämä hieman erikoinen sattumus kokonaisuudessaan ja Rafalet ja Hornetit kun kiikkuu siivellä, niin aika paatunut saa olla ettei yhtään herätä mielenkiintoa kun muu koneellinen kertoo tarinaa vielä lapsenlapsilleen. @Merten sheriffi, oliko näillä kenties mustat lasit :D
En osaa sanoa voin huomenna kysellä.;)
 
Katsekontaktia miehistöön, että mitä siellä näkyy. Lentokapteeni vai rättipäitä.

Ja sitten? Myös se oikea kapteeni voi olla nimeltään ja/tai habitukseltaan arabialainen. Hävittäjälentäjä ei voi millään varmistua siitä, että oikea lentäjä ei ole kaula katkottuna koneen vessaan sullottuna. Vaikka jollain ihmepodilla saataisiin lentäjästä tunnistettava kasvokuva, niin siltikään ei voida olla varmoja ettei sitä tähdätä jostain taempaa niskaan. Tai jollain muulla keinolla painosteta esittämään että kaikki on kunnossa. Siksi tilanne pitää katsoa loppuun asti kovat piipussa.
 
Käsittääkseeni transponderikoodit 7700, 7600 ja 7500 hälyttävät lennonjohdon, vaikka ne olisivat valittuina vain hetken. Maailmalla on tullut turhia hälytyksiä kun lentäjä on ollut huolimaton vaihtessaan transponderikoodia hätäkoodin yli. Esim vaihto 8700 -> 7700 -> 6700 aiheuttaa hälytyksen, vaikka 7700 on aktiivinen vain sekunnin murto-osan.

CessnaARC-RT-359ATransponder04.jpg

Kun koodia vaihdetaan, transponderi SBY eli standby asennossa. Toinen asia on, että koodin vaihto suoritetaan lennonjohdon käskystä. Jos tämän koodaa xxxx käskyn jälkeen 7500 tai muu hätäkoodi välähtää hetkellisesti lennonjohdon näytössä niin luulisi pöljemmänkin lennonjohtajan tajuavan, että ponderi jäi laittamatta koodin vaihdon ajaksi standby tilaan. Kaikki on tietysti mahdollista.

edit: Korostan vielä, että samat lennonjohtajat selvittää myös alempana olevaa muuta liikennettä. Transponderin kanssa tötöily ei varmasti ole uutta yhdellekään lennonjohtajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Finavia: Saimme tiedon kaappausepäilystä heti – ”Kaikki tehtiin niin sanotusti by the book”
Kotimaa26.10. 12.27 Päivitetty 12.33 TIINA SOMERPURO/KL arkisto
24025715-730x485.jpg

Raine Luojus sanoo, että tieto tuli samalla hetkellä kuin ulkomaiset kollegatkin.


Heidi Pesonen Aamulehti Lentoasemayhtiö Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus sanoo, että tieto tiistaisesta konekaappausepäilystä saatiin Suomeen viivytyksettä.
– Saimme tiedon samalla hetkellä, kun se on tullut (ulkomaisille kollegoille). Korkeintaan jonkun minuutin viive on voinut olla, Luojus kommentoi.

Kaappaus paljastui myöhemmin virheelliseksi viestiksi koneesta. Poliisi selvittää, onko syynä ollut tekninen vika, inhimillinen virhe vai molemmat yhdessä. Rikosta ei epäillä.

Koneen tultua Suomen ilmatilaan Ilmavoimat teki tunnistuslennon kahdella Hornet-hävittäjällä. Tilanteeseen liittyi Ilmavoimien mukaan yliäänilentotoimintaa ja -pamauksia.

Yliäänilento on aiheuttanut kysymyksiä siitä, tuliko tieto kaappausepäilystä viime tipassa, jolloin Hornetit olisivat joutuneet lähtemään matkaan kiireellä. Ilmavoimat ei vastaa suoraan, katsottiinko tilanne niin kiireiseksi, että se päätyi yliäänilentoon.

Lue myös: Virheeksi paljastuneen lentokonekaappauksen tutkinta alkoi Tampereella: 3 vaihtoehtoa
Luojus kiistää ehdottomasti, että tieto olisi saatu viime tipassa.

– Ei pidä paikkaansa. Tieto epäilystä saatiin meille heti, kun se oli tullut tietoon.

Tieto tuli Luojuksen mukaan ulkomaisilta kollegoilta.

– Kaikki aluelennonjohdot ovat linkittyneet toisiinsa, erityisesti naapurialuelennonjohdot. Meillä on suorat puhelinyhteydet, ja sitä kautta tiedot kulkevat.

Mitä Suomessa sen jälkeen tehtiin, sitä Luojus ei lähde avaamaan.

– Kun tieto tällaisesta epäilystä tulee, tilannetta selvitetään tietyn koodiston mukaan. En voi niitä keinoja avata, koska emme halua kertoa niitä julkisuuteen, etteivät ne joudu mahdollisille kaappausta yrittäville.

Lisäksi Luojus painottaa, että tiistain toiminta oli poliisijohtoista, ja lennonjohdon rooli oli avustaa poliisia.

– En ota mitään kantaa siihen, miten tilanteessa toimittiin.

Finavian toiminnan osalta Luojus vakuuttaa, että kaikki sujui suunnitelmien mukaan.

– Kaikki tehtiin niin sanotusti by the book.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/fin...ti-kaikki-tehtiin-niin-sanotusti-by-the-book/
 
Ja sitten? Myös se oikea kapteeni voi olla nimeltään ja/tai habitukseltaan arabialainen. Hävittäjälentäjä ei voi millään varmistua siitä, että oikea lentäjä ei ole kaula katkottuna koneen vessaan sullottuna. Vaikka jollain ihmepodilla saataisiin lentäjästä tunnistettava kasvokuva, niin siltikään ei voida olla varmoja ettei sitä tähdätä jostain taempaa niskaan. Tai jollain muulla keinolla painosteta esittämään että kaikki on kunnossa. Siksi tilanne pitää katsoa loppuun asti kovat piipussa.

Tietenkin. Manuaalitarkastus silti tehdään ja katsellaan, millaisin mielialoin siellä ollaan. Jos mitään todistettavaa vaaraa ei näy, sekin on informaatiota. Ei se asetta pitelevä pysty kontrolloimaan ilmeitä.

200px-Beanladen.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimat erittäin niukkasanainen Tampere–Pirkkalan poliisioperaatiosta
Kotimaa26.10. 11.47 JUKKA VUOKOLA
24024587.jpg


Anu Leena Koskinen Aamulehti Ilmavoimat vastaa erittäin niukkasanaisesti Tampere-Pirkkalan-lentokentällä tiistaina nähtyyn operaatioon liittyviin kysymyksiin.
Puolustusvoimat sai tiistaina tiedon siviililentokoneen kaappaukseen liittyvästä epäilystä. Kone oli matkalla Malagasta Suomeen Tampere-Pirkkalan-lentokentälle.

Kaappaus paljastui myöhemmin virheelliseksi viestiksi koneesta, minkä syytä tutkitaan.

Ilmavoimat teki tunnistuslennon kahdella Hornet-hävittäjällä, jotka tunnistivat koneen Suomen ilmatilassa. Kone pääsi laskeutumaan Pirkkalaan illalla.

Tilanteeseen liittyi Ilmavoimien mukaan yliäänilentotoimintaa ja -pamauksia. Ääni syntyy siitä, kun Hornet rikkoi äänivallin.

Ilmavoimat ei vastaa suoraan, katsottiinko tilanne niin kiireiseksi, että se päätyi yliäänilentoon.

– Tiistaina 25.10. poliisin virka-apupyynnön mukaisesti suoritetulla tunnistuslennolla käytettiin kansainvälisen käytännön mukaisia menetelmiä, joita harjoitellaan säännöllisesti. Tunnistuslentotoiminnassa käytetään tarpeen mukaan Hornet-monitoimihävittäjän koko nopeusaluetta, jotta tunnistava kone pääsee tunnistettavaan kohteeseen nähden sopivaan asemaan, Ilmavoimista viestitetään Aamulehdelle.

Matkustajat kuvasivat Hornetista kuvia ja silminnäkijöiden mukaan hävittäjät tulivat todella lähellä. Ilmavoimat ei halua kertoa, miksi näin lähelle tultiin.

– Tunnistuslennoilla käytettävien operatiivisten menetelmien yksityiskohdat eivät valitettavasti ole julkista tietoa, se kertoo niukasti.

Ilmavoimien tiedotuspäällikkö Joni Malkamäki kertoo, että Ilmavoimat suoritti virka-aputehtävää poliisin pyynnöstä. Tunnistuslennot ilmassa ovat tyypillisiä Ilmavoimille kuuluvia tehtäviä.

– Toimintaan liittyvät vakiintuneet käytännöt ja toimintatavat, joita myös harjoitellaan säännöllisesti ilmassa, myös Malkamäki kertoo.

Esimerkiksi laulaja Marita Taavitsainen kertoo poikkeuksellisesta lennosta ja julkaisi kuvia hävittäjistä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/ilm...nainen-tampere-pirkkalan-poliisioperaatiosta/
 
Back
Top