"Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara" ???

Ei vittu, ei riitä painelääkkeiden milligrammat...
Jos yhtään helpottaa, niin silloisena vielä kisaleirityksessä olleena thai-nyrkkeilijä tasasin vähän nostoja noiden kanssa kauppakartanonkadulla itiksessä ysärillä, omaan silloiseen mammaan kohdistuneiden sikailu-yritystensä johdosta... lopputulemat olivat lähinnä suomalaisreservilästä suosivia, tai erittäin suosivia.
Silloin oli vielä rahattomana opiskelijana varaa, ja tahtotila. Jälkimmäinen on edelleen voimissaan :) . Mitään ei siis virallisesti tapahtunut, ja kaikki vanhentuneita juttuja vaikka olisikin jotain ollut. Mitä tietenkään ei siis ollut:cool:.
Mutta mitään noi ei kyllä osaa, siitä lienemme yksimielisiä. Ja myöhemmät 12 vuotta sitä puna-ämmää oli kyllä pahin asia mitä Suomelle ikinä tapahtui. Sen seurauksia maksamme edelleen, kirous Kalevi Sorsan suvun päälle ikuisuuteen Ahtisaaren sabotoinnista.
Olin itse Eduskuntatalon edessä komppa-jäpityksessä toisen joukkueen kulmamiehenä, kun presidentit Koivisto ja Ahtisaari tarkastivat meidän toivottavasti suorahkot ruodut eräänä maaliskuisen hyisenä päivänä 1994, ja olin silloin optimistisen tyytyväinen uuden ajan alkuun. 6 vuotta myöhemmin alkoi puna-akan mädännäisyyden levittäminen, olin tosin jo muuttanut pois Härmästä.
 
Opetellaan uimaan vaan :rolleyes:



Ja vitut sopeudutaan johonkin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, se on maassa maan tavalla tai maasta pois
 
Kukaan itseään kunnioittava somali ei ryhdy integroitumaan Suomeen. Eikä missään tapauksessa alistu halventamaan itseään, sukuaan ja heimokunniaansa toisten (ja jopa vääräuskoisten) orjana. Ei edes palkkaa vastaan..ja sitä paitsi Suomi maksaa heille elämisen ja täyden ylöspidon ilmankin.
- somalien osalta tilanne on Suomessa ratkaistu. Jo kolmas sukupolvi aloittelee täällä elämäänsä. Nuorinkaan polvi ei tule oppimaan kunnolla suomenkieltä..eivät ammattia eivätkä tule työmarkkinoille.
- toki on poikkeuksia. Aivan kaikki täällä syntynet somalit eivät pitäydy täysin vanhassa kulttuurissaan. Suurin osa kuitenkin.

Hmmm...omien havaintojeni perusteella somalit oppivat suomea melko hyvin moniin muihin maahanmuuttajaryhmiin verrattuna. Tämä johtuu siitä että somalit eivät usein osaa englantia. En ole itse paljonkaan havainnut heillä kuvailemaasi "herrarotu" -asennetta. Se on tyypillisempää Itä-Euroopasta tai Lähi-Idästä tulleilla. Se että somalit eivät työllisty tai koulutu hyvin on toki tiedossa mutta syy tuskin löytyy siitä etteivät halua olla tekemisissä 'vääräuskoisten' kanssa. Itse asiassa varmaan ovat ennemmin tekemisissä heidän kanssa kuin Lähi-idästä tai Pohjois-Afrikasta peräisin olevien 'oikeauskoisten' kanssa (joista joillekin somali on myös vääräuskoinen...).
 
En, tai sitten olen unohtanut. En ole lukenut jokaista foorumille kirjoitettua viestiä.
 
Monikulttuurisuus tuo meille erilaista musiikkia vaikkapa kurdeilta. Ottakaa ne verenpainelääkkeet jo valmiiksi.


En jaksanut kuunnella sanoja ja sanomaa kovin tarkkaan, mutta jos vastaavan videon tekisi "white mafia" ak-47 viittauksineen valkoiset naamiot (kartiot) päässä ilman sanojakin, niin vihapuhe-bänniin ja oikeuteen menisi, jotta heilahtaa.
 
Hän kuvailee heitä juuri herraskansaksi.

Ahaa. En niin paljon ole somalien kanssa ollut tekemisissä, mutta oma kokemukseni on että 'herraskansa' kuvailu sopii enemmän Balkanin tai Lähi-Idän suunnan tulijoihin kuin somaleihin.
Somalit myöskin oman kokemukseni perusteella oppivat suomea kohtuullisen hyvin, koska eivät useinkaan osaa englantia. Isojen maailmankielien puhujilla (englanti, ranska, venäjä, arabia) on paljon hereämmin se näkemys ettei heidän tarvi opetella mitään paikallisia pilipali-kieliä. Ja etenkin englanninkieliset eivät usein suomea opi yhtään.
 
Lähes kaikki omat kokemukseni somaleista ovat täysin negatiivisia. Sen kummempaa herrakansa-asennetta en ole kyllä huomannut, mutta omien kokemusten mukaan omaisuuden kunnioitus, kyky noudattaa lakeja, agressiivisuus ja huono osaaminen sekä moraali työskentelyssä tuntuvat olevan monelle tapaamalleni somalille sopivia piirteitä.
 
Lähes kaikki omat kokemukseni somaleista ovat täysin negatiivisia. Sen kummempaa herrakansa-asennetta en ole kyllä huomannut, mutta omien kokemusten mukaan omaisuuden kunnioitus, kyky noudattaa lakeja, agressiivisuus ja huono osaaminen sekä moraali työskentelyssä tuntuvat olevan monelle tapaamalleni somalille sopivia piirteitä.
En itse ole kokenut positiivista somalikohtaamista mutta pakkohan jollain on niitäkin olla...
 
Hmmm...omien havaintojeni perusteella somalit oppivat suomea melko hyvin moniin muihin maahanmuuttajaryhmiin verrattuna. Tämä johtuu siitä että somalit eivät usein osaa englantia. En ole itse paljonkaan havainnut heillä kuvailemaasi "herrarotu" -asennetta. Se on tyypillisempää Itä-Euroopasta tai Lähi-Idästä tulleilla. Se että somalit eivät työllisty tai koulutu hyvin on toki tiedossa mutta syy tuskin löytyy siitä etteivät halua olla tekemisissä 'vääräuskoisten' kanssa. Itse asiassa varmaan ovat ennemmin tekemisissä heidän kanssa kuin Lähi-idästä tai Pohjois-Afrikasta peräisin olevien 'oikeauskoisten' kanssa (joista joillekin somali on myös vääräuskoinen...).
siihen on syynsä miksi somaleita sanotaan afrikan mustalaisiksi...
 
En itse ole kokenut positiivista somalikohtaamista mutta pakkohan jollain on niitäkin olla...

Itse asiassa minulla on. Ja ihan epäsuhtaisen paljon. Töissä ja harrastuksissa.

Ja ei, en ole typerä palikka ja kuvittele, että somalit olisivat jotenkin kavereita pilkun jälkeen kartsalla. :cool:
 
Back
Top