Samovarius
Ylipäällikkö
No, jos puhutaan nimenomaan F-35:stä, niin se kärsii esmes huoltojärjestelmän raskaudesta ja keskittämisestä, ja vaatimus saman konerungon soveltuvuudestä STOVL-koneeksi on ihan omiaan kasvattamaan sen monimutkaisuutta turhaan (tämä on ollut F-35:n kritiikin ytimessä jokseenkin aina). Häive reunaehtona myös väistämättä vaikuttaa lento-ominaisuuksiin. Mitä tässä ensimmäisestä Persianlahden rähinästä lähtien on ollut monitoimihävittäjien trendinä, on myös ollut kyky ilmasta-maahan ja ilmasta-ilmaan -tehtäviin samalla lentosuoritteella. F-35 toki pystyy tähän, mutta vaatii siltä ulkoisen kuorman kantamista, mikä taas syö siltä sitä häiveen valttikorttia. En nyt muista missä vitjassa käytiin läpi sitä lämpöjälkeä, joka yhteen suureen moottoriin luottavalla F-35:llä oli väistämättä suuri.
Pointti nyt oli tuoda esiin sitä, miten on sangen vaikeaa korostaa tiettyä ominaisuutta muiden ominaisuuksien kärsimättä. Tämä on kostautunut ilmailun historiassa ennenkin, kuten vaikka luottaminen silkkaan suureen huippunopeuteen tai kehittyneeseen ohjusaseistukseen.
Pointti nyt oli tuoda esiin sitä, miten on sangen vaikeaa korostaa tiettyä ominaisuutta muiden ominaisuuksien kärsimättä. Tämä on kostautunut ilmailun historiassa ennenkin, kuten vaikka luottaminen silkkaan suureen huippunopeuteen tai kehittyneeseen ohjusaseistukseen.