MOT. Oikeus omaan rynkkyyn.

@22499 Jos itse ei kykene luomaan omaa mielipidettä asiasta tai tuomaan sitä esille kirjallisessa muodossa, niin on toki helppo vetää copypastea ja jättää asia siihen, että toteaa vallitsevan asiantilan olevan noin. Tuo ei kuitenkaan ole keskustelua, jossa olennaista on tuoda esille myös omia mielipiteitä. Harjoittamasi "keskustelutapa" kenties sopii sinne kasarmin takapihalle, jossa kukaan ei kyseenalaista, mutta ei ole kovin hedelmällinen tapa keskustella netissä. Eikä ihmisten kanssa yleensäkään.
Edellä mainittu oli mielipiteeni
 
Jos rynkyt pitää saada kotiin sillä perusteella että risuparrat pääsisivät torjumaan yllätyshyökkäystä tai kasailemaan sissiosastoja, on valtakunnan virallinen puolustusdoktriini kusee ja pahasti.
 
Jos rynkyt pitää saada kotiin sillä perusteella että risuparrat pääsisivät torjumaan yllätyshyökkäystä tai kasailemaan sissiosastoja, on valtakunnan virallinen puolustusdoktriini kusee ja pahasti.

Käy sanoo toi Seitajärvellä, Srebrenicassa tai Juutalaisille joiden sukulaiset marssitettiin soramontuille.
 
Tästä on kyse.

Kolme pikku miestä oppi luottamaan, niihin joiden kanssa he jakavat keittonsa. Vuonna kahdeksantoista vesivelliään söivät työläislapset ja joskus ei sitäkään.

Miten monta pikku miestä nälkään tapettiin, kun äidit vietiin leireihin ja isät ammuttiin. Kolme pikku miestä lumessa tallustaa, pian luokkataistelussa heidätkin karaistaan.

Kolmekymmenluvulla oli valta porvarin. Ja hätäaputöissä silloin kansaa koeteltiin. Ei ollut oikeutta työväenluokalla, kun suojeluskunnat ja poliisit pian lakot mursivat.

 
Tuoreeltaan katsottuna ohjelmasta jäi sellainen käsitys ettei koko asiaa ymmärretä puolustusvoimien, kepun ja sosialistien suunnalta. Tai ehkä kysymys onkin vain siitä ettei sitä edes haluta ymmärtää oikealla tavalla.

Kaikkien asevelvollisten reserviläisten täytyy saada halutessaan olla mukana maanpuolustustoiminnassa. Tottahan "kodinturvajoukkojen" (tai millä tahansa nimellä näitä kutsutaan) pitää olla jollain sopivalla tavalla kytköksissä puolustusvoimiin. Huolimatta siitä että ne toimivat rauhanaikana itsenäisesti ja jopa omalla kustannuksellaan. Miksi Suomen laki (asevelvollisuuslaki 2§) edes määrittelee asevelvollisuusen kestämään 60 ikävuoteen asti, jos kaikki asepalveluksensa suorittaneet todellisuudessa poistetaan puolustusvoimien virallisesta organisaatiosta jo 35 ikävuoden jälkeen?

Suomen tulisi huomioida puolustusvoimiensa miesvahvuudessa kaikki asepalveluksensa suorittaneet niin pitkään kun he ovat reserviläisiä ja asevelvollisia. Jo pelkästään siksi että asevoimien koko koulutetun reservin miesmäärä lisää puolustusvoimiemme valmiutta ja ennen kaikkea uskottavuutta.

Se minkälaisilla organisoinnilla asiat hoidetaan on oikeastaan järjestelykysymys. Kyllä Suomen maanpuolustuksen kokonaisuuteen mahtuu itsenäisesti organisoitu vapaaehtoinen reserviläistoiminta. Kysymyksen ratkaisu riippuu vain poliittisesta halusta ja vastuusta. Siitä meillä on ollut aina puutetta. Tulee väkisinkin mieleen 1930-luvun ajat jolloin maamme puolustusvoimia ajettiin alas huolimatta koko muun Euroopan, Neuvostoliiton ja erityisesti Saksan uhkaavasta varustautumisesta.

Hyvin kiteytetty! Tosiaan kukaan ei missään edes halunnut vastata siihen olennaiseen kysymykseen että jos jo 30 vuotias alkaa olla liian vanha puolustamaan maataan niin eikö olisi suhteellisen järkevää rakentaa järjestelmä jossa näille vapaaehtoisille 30 + vuotiaille ja miksei muillekin joilla ei ole sijoitusta keksitään jotain tekemistä?
Viitattiin jossain vähän maakuntajoukkoihin, mutta fakta on että ei sitä maakuntakomppaniaan mahdu kovin montaa upseeria tai edes aliupseeria, eivätkä kaikki muutenkaan halua sitoutua MAAKKin kertausrytmiin yms.

Ohjelmassa luotiin tosiaan varsin innokkaasti kuvaa siitä että jos jokaista karttaharjoitusta ei ole valvomassa PV:n henkilökuntaa niin sitten touhu olisi jotenkin arveluttavaa suojeluskunta puuhastelua johon vielä hakeutuisi "innokkaita, tiettyn poliittisen blokin yms. kannattajia jne. kuten Koskinen totesi ja Korkeaojan "oman käden oikeus" jutut olivat jo niin luokattomia että niitä ei edes jaksa kommentoida.

On kyllä niin pirun vaikea välillä ymmärtää tätä kyykyssä olemisen riemua, aina löytyy lajäpäin ns. omasta leiristä henkilöitä jotka vastustavat kiivaasti mm. tätä aseiden kotisäilytystä, kodinturvajoukkoja, ccw-lupia, castle-law tyyppistä lain säädäntöä jne. faktoihin perustuvia perusteluita ei saa koskaan, mutta vakaasti ollaan sitä mieltä että ei se vaan käy!

Näin jälkikäteen olen kyllä pirun tyytyväinen että MOT perui tulonsa viime metreillä, ne kun olivat tulossa kuvaamaan meidän SRA ampujankurssia pari viikkoa sitten. Eiköhän sekin olisi saatu näyttämään jotenkin arveluttavalta toiminnalta..
 
Onko nyt tyytymättömyyden ydin siinä, ettei MPK ja siellä olevat KOTU-yksiköt kelpaa toimintakanavaksi paikallisjoukoista mahtollisesti osattomiksi jääville, koska sijoittamattoman on siellä pääsääntöisesti mahdoton saada ylennystä, vaikka kuinka rehkisi? Ei kai MPK:n kouluttajaksi ole vaikea tolkullisen maanpuolustusaktiivin päästä, jos ei ole "rötöksiä omallatunnolla"? Tässä juuri lueskellessani kertomuksia Suomussalmen taisteluista, tuli siellä upseerienkin osalta esiin se väistämätön pitempään ylläpidettävän riehumistason lasku, joka keski-ikäisyyden päälle puskiessa tapahtuu. Vaikka kuntokin olisi kova ei palautumiskyky ole sama kuin nuorempana.

Onko nyt kyse siitä, ettei esikunnissa ole riittävästi paikkoja reservin suurille persoonille ja pelkät koulutustehtävät ei herrojen arvolle sovi? Eikö paikallisjoukkoihin pääse vai odotetaanko että tullaan kotoa hakemaan?
 
Mielestäni idea olisi periaatteessa hyvä ja kannatettava. Kaikki halukkaat, jotka eivät mahdu tuon 230.000 armeijan vahvuuteen voisivat mielestäni saada reeniä sydämensä kyllyydestä. Mutta, miten paljon sitä porukkaa on? Imaisevatko nuo paikallisjoukot kaiken?

Mielestäni oleellisempaa on kuitenkin muu harjoittelu, kuin rynkyn räplääminen kotona. Ei se niin vaikeaa ole.

Harjoituksia varten voisi saada rynkyt PV:lta, tai käyttää omia "pyssyköitä". Mielestäni myöskin se tarve siirtää rynkyt koteihin on siltä osin ehkä epäoleellinen, että niitä aseita nyt kuitenkin Suomessa oli se 600.000? Eiköhän sen ensivaiheen vastarinnan tarvittavissa määrin saa sitten tehtyä aluksi hirvikiväärilläkin? Eiköhän Norincot ja muut saataisi rasvoista esiin aika nopeasti.

Valmiutta nostava ajatus voisi toki olla rynnäkkökiväärien pienimääräinen varastointi esim. poliisiasemille. Olisi poliisillakin tulivoimaa yllättävässä sotatilanteessa, jos tarvis.

Itse Motin ohjelma: mielestäni argumentit olivat puutteelliset eri osapuolilla
- Välittääkö venäläinen vihreä mies siitä, mikä on Suomen sisäinen lainsäädännöllinen asema kodinturvajoukoista, siinä vaiheessa, kun vangitsee suomalaisen vapaaehtoisen risuparran?
- Poliitikkojen ja Everstin vastaukset olivat aika tylyjä. Dialogi eri osapuolten kesken ei selkeästi toiminut.

Toisaalta, täytyy sanoa, että kun luki tämän ketjun, niin suhtaudun kyllä myöskin suurella varauksella rynkkyjen kotiinluovutukseen ja vapaasti organisoituviin kodinturvajoukkoihin. Huomaa, että jotkut ovat seuranneet huolella amerikkalaisten hörhöjen propagandaa netistä.

Vielä se pitää kommentoida, että ukrainalaisilla kodinturvajoukoilla ei ollut mitään mahiksia siinä vaiheessa kun vastaan tuli venäläinen panssarijyrä. Pystyivät vain vetäytymään lujaa ja tappiot olivat todella kovia.
 
Onko nyt tyytymättömyyden ydin siinä, ettei MPK ja siellä olevat KOTU-yksiköt kelpaa toimintakanavaksi paikallisjoukoista mahtollisesti osattomiksi jääville, koska sijoittamattoman on siellä pääsääntöisesti mahdoton saada ylennystä, vaikka kuinka rehkisi? Ei kai MPK:n kouluttajaksi ole vaikea tolkullisen maanpuolustusaktiivin päästä, jos ei ole "rötöksiä omallatunnolla"? Tässä juuri lueskellessani kertomuksia Suomussalmen taisteluista, tuli siellä upseerienkin osalta esiin se väistämätön pitempään ylläpidettävän riehumistason lasku, joka keski-ikäisyyden päälle puskiessa tapahtuu. Vaikka kuntokin olisi kova ei palautumiskyky ole sama kuin nuorempana.

Onko nyt kyse siitä, ettei esikunnissa ole riittävästi paikkoja reservin suurille persoonille ja pelkät koulutustehtävät ei herrojen arvolle sovi? Eikö paikallisjoukkoihin pääse vai odotetaanko että tullaan kotoa hakemaan?

Edelleen en ole katsonut ohjelmaa. Samalla totean, että on porukoita, joiden kohdalla ei ole ongelmaa, vaikka käytännössä kokonaisella joukko-osastolla on omat reserviläisaseet asekaapissa olleet vuosia. Tasapainoiset miehet hakevat marketista maitoa ja hoitavat töitään eivätkä meuhkaa.
 
Onko nyt tyytymättömyyden ydin siinä, ettei MPK ja siellä olevat KOTU-yksiköt kelpaa toimintakanavaksi paikallisjoukoista mahtollisesti osattomiksi jääville, koska sijoittamattoman on siellä pääsääntöisesti mahdoton saada ylennystä, vaikka kuinka rehkisi? Ei kai MPK:n kouluttajaksi ole vaikea tolkullisen maanpuolustusaktiivin päästä, jos ei ole "rötöksiä omallatunnolla"? Tässä juuri lueskellessani kertomuksia Suomussalmen taisteluista, tuli siellä upseerienkin osalta esiin se väistämätön pitempään ylläpidettävän riehumistason lasku, joka keski-ikäisyyden päälle puskiessa tapahtuu. Vaikka kuntokin olisi kova ei palautumiskyky ole sama kuin nuorempana.

Onko nyt kyse siitä, ettei esikunnissa ole riittävästi paikkoja reservin suurille persoonille ja pelkät koulutustehtävät ei herrojen arvolle sovi? Eikö paikallisjoukkoihin pääse vai odotetaanko että tullaan kotoa hakemaan?


Eivät kaikki asu suurissa keskuksissa ja treenaa metron vyörytystä.
Suojeluskunnat toimivat nimenomaan omilla asuinpaikoillaan, ei sieltä lähdetä ajamaan kymmenien kilometrien päähän joka kerta kertaamaan.

Oma sukuni piti hyvinä vanhoina aikoina omaa ampurataa omalla kylällä sen lisäksi että kirkolla oli Suojeluskunnan yhteinen rata.
Siellä kirkolla oli muuten jaos tykkejäkin, hirveä ajatus.
 
Niin siihen on joskus vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annettua lakia valmisteltaessa ottanut kantaa esimerkiksi perustuslakivaliokunta, joka nyt Suomessa tulkitsee sääntelyn perustuslaillisuutta. Tällöin (2007) nähtiin heidän tulkintansa kautta se, että puolustusvoimien aseiden käyttö, ja hallussapito kuuluu valtion sotilaallisen voiman käytön piiriin, jota ei voida antaa ja ulkoistaa viranomaisen ulkopuolelle. Aikoinaan annetuissa perustelumuistioissa katsottiin perustelluksi se, että vapaaehtoinen resurssi voidaan kanavoida viranomaisen työn ja tehtävän tueksi, edellä mainitulla reunaehdolla ilman, että lakia täytyisi säätää perustuslain säätämisjärjestyksessä. Siksi (koska ei ole lainsäätäjän tahto) en näe perustelluksi sitä, että valtion voimankäyttövälineitä jaettaisiin kyläpäälliköille, koska siihen ei myöskään ole mitään operatiivista tarvetta.

Suomessa ampuma-aseiden hallussapitäjälle asetataan kohtalaisen tiukat vaatimukset. Sen suhteen ei ole juurikaan ongelmia sille säilyttääkö aseita kotonaan tai ei. Käytännössähän aktiiviset ressuharrastajat kuitenkin omistavat aseensa ja siihen on monia käytännön syitä. Varmemmaksi vakuudeksi lisänä on vielä tämä hallinnollinen ja perustuslaillinen syy ettei armeijan aseita anneta yksityisten haltuun.

En kylläkään ymmärrä miksi koko hankkeen pitäisi tyssäytyä tähän yksittäiseen "rynkyn" hallintaan ja säilytykseen. Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen liittyy paljon muutakin kuin ammunnan harjoittelu. En näkisi mitenkään mahdottomana vaikka toimittaisiin normaalioloissa aseettomina, harjoitellaan kaikenlaista muuta sotilastaitoihin liittyvää asiaa. Aseharjoitukset otettaisiin mukaan ihan omana harjoitusosiona. Käytännön tasolla niiden järjestämiseen löytyy useita vaihtoehtoja:

1.) Käytetäisiin ampumaharjoituksissa omia reserviläiskäyttöön sopivia aseita. Mahdollisesti osa reserviläisistä harjoittaa metsästystä ja urheiluammuntaa. Näistäkin harjoituksista saa hyvää kokemusta aseenkäsittelyyn sekä itse ampumiseenkin.

2.) Harjoitellaan omilla aseilla SRA:n lajien puitteissa jne. Voin kertoa että se on hyvin opettavaista ja järjestelmällistä toimintaa. Aseet ovat hyvin verrattavissa armeijan kalustoon, mutta ovat yleensä paljon laadukkaampia kaikissa suhteissa.

3.) Kodinturvajoukot voisi mainiosti perustaa oman alueellisen ampumaradan ja jopa hankkia sopivia aseita yhdistyksen jäsenten ja kaikien muidenkin ampujien käyttöön. Radalle voi palkata ammunnanvalvojan joka johtaa myös kaupallista ampumatoimintaa ko. radalla. Tämä olisi siitäkin hyvä että myös ne joilla ei itse ole mahdollisuutta hankkia aseita pääsisivät harrastamaan ja harjoittelemaan ammuntaa.

4.) Kun sovitaan pelisäännöt niin silloin tällöin olisi sopivaa käydä ampumassa armeijan radalla, intin aseilla ja panoksilla. Kantahenkilökunnan edustajan valvonnassa. Mahdollisesti myös korvausta vastaan jollei verovaroja riitä harjoituspaukkuihin. Tällainen puolustusvoimien ohjauksessa tapahtuva harjoitus olisi muutenkin hyvä yhteys puolustusvoimien viralliseen toimintaan. Näissä tilaisuuksissa voitaisiin harjoitella nimenomaan sotilasaseilla.

Voi olla että kodinturvajoukoille löytyisi vielä muitakin vaihtoehtoja ampumatoiminnan harjoittamiseen. Tällä tavalla järjestellen vapaaehtoiseen koulutukseen olisi mahdollista saada aika kattavasti ampumaharjoittelua. Varsinkin jos järjestettäisiin ammunnan puitteissa myös kilpailutoimintaa.

Lisäksi he jotka haluavat saada aseen kotisäilytykseen voisivat hakea luvat ja hankkia oman reserviläisaseen. Hyvillä perusteluilla, tunnollisen ja kokeneen harrastajan on mahdollista saada luvat myös sarjatuliaseelle. Ihan ensimmäiseksi aseeksi sellaista ei todennäköisesti anneta, muuta kuin armeijan alokkaille. Eivätkä hekään saa sitä omaan kaappiinsa.

Muuten ehdotan ettei nyt juututtaisi tähän ampuma-aseen tyyppiin/malliin ja säilytyspaikkaan niin päästäisiin jatkamaan hyvän asian valmistelua..
 
Viimeksi muokattu:
Välittääkö venäläinen vihreä mies siitä, mikä on Suomen sisäinen lainsäädännöllinen asema kodinturvajoukoista, siinä vaiheessa, kun vangitsee suomalaisen vapaaehtoisen risuparran?

Välittääkö se kuuluisa itärajan lähellä asuva lihava ja risupartainen reserviläinen omasta muodollisesta maanpuolustusoikeudestaan tai sen puutteesta siinä vaiheessa, kun raitapaita on polttanut pihalla olevan traktorivajan, hirttänyt koiran laskuvarjon punoksiin ja meinaa työntyä 8- vuotiaan ekaluokkaisen pissavehkeisiin?

Entä 2 viikkoa myöhemmin? Välittääkö hän siinä vaiheessa siitä, että poliisi laittaa meiliä ja sanoo, että "Tules käymään laitoksella ja ota aseet ja hallussapitoluvat mukaan. Olet kuulemma ammuskellut siellä tontillasi."

:)
 
Osasyy virallisten tahojen nihkeyteen kodinturvajoukkoja kohtaan saattaa olla se, ettei niiden suorituskyvystä voida olla varmoja. Koska valtiolta ei liikene rahaa kodinturvajoukoille, niiden kalusto, kokoonpano ja koulutus olisivat isoa kysymysmerkkiä ja vaihtelevuus suuri. KT-joukkojen yhteistoiminta samalla alueella toimivaan PV-joukkoon tapahtuisi todennäköisesti läheteillä ja tapaamisyhteyksillä, koska yhteistä johtamisjärjestelmää tuskin saadaan aikaan ilman PV:n kalustoa, jota siis ei ole antaa. Vähäisten kokemusteni mukaan samalla alueella omaa sotaansa käyvät joukot ampuvat aika usein toisiaan, vaikka samalla puolella olisivatkin. Voin ladella esimerkkejä, jos joku tuntee asian tarpeelliseksi.

Lyhyesti: PV pyrkii pitämään sotimisen helpommin hallittavissa, kun käytössä on vain tuttuja organisaatioita. Tämä on mielestäni ihan ymmärrettävää. Joskus hommat toimivat paremmin pienellä tutulla joukolla, kun muut eivät ole häiritsemässä.

Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että KT-joukoille löytyisi tekemistä sekä rauhan että sodan aikana. Näiden joukkojen kalusto voitaisiin pitää täysin omakustanteisina, sillä PV:llä ei hirveästi ole ylimääräistä. Se, mikä ei mene heti jakoon PV:n joukoille, olisi hyvää pitää omassa taskussa kalustotappioiden korvaamiseen. Siviilimarkkinoilta jo nyt saatavat aseet ovat riittävän tehokkaita KT-joukkojen tarpeisiin ja patruunahuolto ei ole iso ongelma. Rauhan aikana tarvittaessa rinnakkaislupia muiden aseisiin ja sodan aikana toivon, ettei hirveästi lupia kysellä, jos on oikealla asialla. Koulutuksessa voitaisiin ehkä käyttää PV:n henkilöstöä ainakin ajoittain, jos sitä on irrottaa. Olisiko KT-joukkojen koulutus hyvä harjoittelutilaisuus nuorille ammattisotilaille?

Pari juttua kuitenkin jää vähän mietityttämään. Miten varmistuttaisiin siitä, että kaikki KT-joukot ovat oikealla asialla eikä mukana ole esimerkiksi järjestäytynyttä rikkollisuutta tms? Miten seulottaisiin joukosta ne sekavimmat yksilöt? Ja miten toteututetaan yhteistoiminta PV:n joukkojen kanssa sodan aikana tai muiden viranomaisten kanssa rauhan aikana?

P.S. En ole lukenut ihan jokaista viestiä yksityiskohtaisesti läpi, joten jos näihin on jo jossain vastattu, niin pahoittelen mitä syvimmin. (En oikeasti.)
 
Järjestelmämme kriittisin kohta on liikekannallepano ja kohteiden suojaus, ei ole mitään loogista argumenttia tällaista organisaatiota jättää perustamatta.
Tämä vielä korostuu nykyaikana jolloin kaikki tapahtuu nopeammin ja sodankuva on muuttunut.
Vastustamisen täytyy olla ideologista ja psykologista, pimein virtauksin varustettua sellaista.
 
Välittääkö se kuuluisa itärajan lähellä asuva lihava ja risupartainen reserviläinen omasta muodollisesta maanpuolustusoikeudestaan tai sen puutteesta siinä vaiheessa, kun raitapaita on polttanut pihalla olevan traktorivajan, hirttänyt koiran laskuvarjon punoksiin ja meinaa työntyä 8- vuotiaan ekaluokkaisen pissavehkeisiin?

Entä 2 viikkoa myöhemmin? Välittääkö hän siinä vaiheessa siitä, että poliisi laittaa meiliä ja sanoo, että "Tules käymään laitoksella ja ota aseet ja hallussapitoluvat mukaan. Olet kuulemma ammuskellut siellä tontillasi."

:)

Siihen on jo kai lait hätävarjelusta ja itsesuojelusta :)
 
Siihen on jo kai lait hätävarjelusta ja itsesuojelusta :)

Oulun käräjäoikeus tuomitsi torstaina 21-vuotiaan oululaisnaisen hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoinpitelystä neljän kuukauden ehdolliseen vankeuteen.

Naisen tapailema 22-vuotias oululaismies tuli naisen kotiin syksyllä 2011 humalassa eikä suostunut lähtemään pois naisen käskyistä huolimatta. Tilanne äityi käsirysyksi, ja mies väänsi naisen lattialle ja kuristi tätä.

Nainen löi tilanteessa miestä kolme kertaa hedelmäveitsellä olkapään alueelle.

Käräjäoikeuden mukaan nainen käytti enemmän väkivaltaa kuin hyökkäyksen torjumiseksi olisi ollut tarpeellista.

Käräjäoikeus tuomitsi miehen 60 vuorokauden ehdolliseen vankeuteen pahoinpitelystä.


http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/veitsella-lyonyt-sai-ehdollista-hatavarjelun-liioittelusta/613078/
 
Back
Top