MPK:n suuntaviivat päätetty

Sanoisin, että edes muutaman kymmenen kantahenkilökunnan jäsenen sijoittaminen edes puoli-vakituisesti *oman alansa* kouluttajiksi moisissa asioissa toisi moninkertaisen hyödyn verrattuna puuhasteluun. Se, että osaa jonkin alan, ei tarkoita sitä, että pystyy kouluttamaan toista alaa (poisluettuna aivan perusasiat).

Ja parempi kouluttajakoulutus *oman alansa* tehtäviin myös MPK:n reserviläiskouluttajille.
 
Sanoisin, että edes muutaman kymmenen kantahenkilökunnan jäsenen sijoittaminen edes puoli-vakituisesti *oman alansa* kouluttajiksi moisissa asioissa toisi moninkertaisen hyödyn verrattuna puuhasteluun. Se, että osaa jonkin alan, ei tarkoita sitä, että pystyy kouluttamaan toista alaa (poisluettuna aivan perusasiat).

Ja parempi kouluttajakoulutus *oman alansa* tehtäviin myös MPK:n reserviläiskouluttajille.

Itsellä on ihan sama onko kyse jousimetsästyksestä tai jostain sotahommasta niin itse haluan parasta mahdollista koulutusta vaikka en itse edes olisi parasta mahdollista ainesta, toivon että pääsen vielä PV koulutuksiin.
 
1) Eli taas kerran ressut kouluttelivat keskenään.
2) Tukevaa joukkoa ei kiinnostanut yhtään se mitä saadaan aikaan: laitettiin "joutava mies" hoitamaan pakolliset valvonnat. Ei näin!

Tällainen mielikuva minulle jäi.

Toivottavasti jaksoit antaa samaa myös järjestäjille?

Tähän ei oikeastaan ollut kunnolla mahdollisuutta ja olin todella väsynyt kaiken tetsaamisen ja edellisyön 2h unien jälkeen, joten ajatukset eivät olleet ihan näin jäsentyneet vielä siinä kohtaa. Tämän suuntaisesti kyllä.

1. Mitkä oli etukäteen asetetut koulutukselliset tavoitteet? (1-2-3-4 ..Tietää-Osaa-Hallitsee)
2. Mikä oli ilmoittautumisvaiheessa esitetty kohderyhmä? (oletetut etukäteisosaamiset?)
3. Koulutettiinko/Harjoiteltiinko koulutusvaiheessa tehtäviä, joita sovelletussa jaksossa tehtiin?
4. Toteutuiko sovelletun vaiheen tehtävät käsketysti? (Tehtävä > Käsky > Lopputulema?)
5. Mitkä asiat oli ohjelmassa koulutettavina asioina ja toteutuiko? (1-2-3-4 ..Tietää-Osaa-Hallitsee)

Tuohon ensimmäiseen ja viimeiseen en halua enkä ole oikea ihminen ottamaan kantaa. En yksityiskohtia nyt muistakaan ja onnistuminen on aina subjektiivinen arvio enkä voi muiden kurssilaisten puolesta tarkkaan nyt muista/tiedä, parempi etten siis kommentoi. Kohderyhmä oli sissi tai tiedustelukoulutuksen saaneet. Harjoiteltiin sovelletussa vaiheessa eteen tulevia asioita, mutta todella suppeasti. Esim. Oikeaoppista maastossa liikkumista 100m matka, pareittain, yksi toisto, esimerkkisuoritus katsomalla edistyneiden ryhmän toimintaa etäältä puoli minuuttia. Aikaa olisi ollut tuntien odottamisen sijaan rutkasti, joten esimerkiksi liikkumista olisi voinut harjoitella vaikka ryhmässä kilometrin parin lenkin kouluttajan antaessa ohjeita ja palautetta. Suoritteesta annettiin palaute vain suorittajalle, ei kollektiivisesti. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Sovelletun vaiheen tehtävät tulivat suht selkeästi käskettynä.

Tuolla "Jos tekisin saman kurssin nyt heti perään" tarkoitin omaa suoriutumista, en kouluttamista. Sanavalintani oli huono, jos "osallistuisin uudestaan" olisi ollut oikeampi, vaikka kyllähän tässä jo monta ideaa kehitysideaa koulutusvaiheeseen pulpahti mieleen jo.

Somekurin tiedostan ja haluan pitää kiinni, olen pyrkinyt esittämään objektiivisesti arvioiden vain oman mielipiteeni laadullisista seikoista, menemättä merkittäviin yksityiskohtiin. En toivottavasti ole rajoja ylittänyt (en usko) ja henkilöön en halua palautteessani mennä. Rakentavan palautteen antaminen on vaikea laji, mutta kehittyminen vaatii aina kriittistä tarkastelua ja keskustelua olisi kyse ihan mistä tahansa aiheesta...
 
Itsellä on ihan sama onko kyse jousimetsästyksestä tai jostain sotahommasta niin itse haluan parasta mahdollista koulutusta vaikka en itse edes olisi parasta mahdollista ainesta, toivon että pääsen vielä PV koulutuksiin.

Ongelmanahan tässä on, että porukka ei välttämättä saa sitä parasta mahdollista koulutusta. Etenkin jos jokin ihan eri alan "kynänpyörittäjä" (mitenkään halveeraamatta esikuntatyöskentelyä) laitetaan vetäjäksi. Tässä PV:llä olisi parantamisen varaa.
 
Ongelmanahan tässä on, että porukka ei välttämättä saa sitä parasta mahdollista koulutusta. Etenkin jos jokin ihan eri alan "kynänpyörittäjä" (mitenkään halveeraamatta esikuntatyöskentelyä) laitetaan vetäjäksi. Tässä PV:llä olisi parantamisen varaa.

Kyllä ja toivon silti että tulee myös karsinta ainekseen kaikessa mitä koulutetaan.
Itse en ottaisi karsiutumista itseeni vaan minulle se olisi todiste koulutuksen laadusta, monta kertaa itse voi asian vielä muuttaa kun kriteerit ovat tiedossa.
Terve kilpailu pitää motivaation ja tason korkeana.
 
Tällainen mielikuva minulle jäi.



Tähän ei oikeastaan ollut kunnolla mahdollisuutta ja olin todella väsynyt kaiken tetsaamisen ja edellisyön 2h unien jälkeen, joten ajatukset eivät olleet ihan näin jäsentyneet vielä siinä kohtaa. Tämän suuntaisesti kyllä.



Tuohon ensimmäiseen ja viimeiseen en halua enkä ole oikea ihminen ottamaan kantaa. En yksityiskohtia nyt muistakaan ja onnistuminen on aina subjektiivinen arvio enkä voi muiden kurssilaisten puolesta tarkkaan nyt muista/tiedä, parempi etten siis kommentoi. Kohderyhmä oli sissi tai tiedustelukoulutuksen saaneet. Harjoiteltiin sovelletussa vaiheessa eteen tulevia asioita, mutta todella suppeasti. Esim. Oikeaoppista maastossa liikkumista 100m matka, pareittain, yksi toisto, esimerkkisuoritus katsomalla edistyneiden ryhmän toimintaa etäältä puoli minuuttia. Aikaa olisi ollut tuntien odottamisen sijaan rutkasti, joten esimerkiksi liikkumista olisi voinut harjoitella vaikka ryhmässä kilometrin parin lenkin kouluttajan antaessa ohjeita ja palautetta. Suoritteesta annettiin palaute vain suorittajalle, ei kollektiivisesti. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Sovelletun vaiheen tehtävät tulivat suht selkeästi käskettynä.

Tuolla "Jos tekisin saman kurssin nyt heti perään" tarkoitin omaa suoriutumista, en kouluttamista. Sanavalintani oli huono, jos "osallistuisin uudestaan" olisi ollut oikeampi, vaikka kyllähän tässä jo monta ideaa kehitysideaa koulutusvaiheeseen pulpahti mieleen jo.

Somekurin tiedostan ja haluan pitää kiinni, olen pyrkinyt esittämään objektiivisesti arvioiden vain oman mielipiteeni laadullisista seikoista, menemättä merkittäviin yksityiskohtiin. En toivottavasti ole rajoja ylittänyt (en usko) ja henkilöön en halua palautteessani mennä. Rakentavan palautteen antaminen on vaikea laji, mutta kehittyminen vaatii aina kriittistä tarkastelua ja keskustelua olisi kyse ihan mistä tahansa aiheesta...
Erittäin hyvin ja asiallisesti perusteltu. Siellä oli myös "varsinainen" tied kurssi, josta olisit saanut mitä todennäköisemmin juuri hakemaasi määrätietoista ja suunniteltua tiedustelukoulutusta ja varsinaista alan tekemistä. Kouluttajien ja kurssien kirjo on laaja, jopa alaan koulutettujenkin osalta. Tämä pätee myös paikallisesti, ei vain valtakunnallisesti.
 
Erittäin hyvin ja asiallisesti perusteltu. Siellä oli myös "varsinainen" tied kurssi, josta olisit saanut mitä todennäköisemmin juuri hakemaasi määrätietoista ja suunniteltua tiedustelukoulutusta ja varsinaista alan tekemistä. Kouluttajien ja kurssien kirjo on laaja, jopa alaan koulutettujenkin osalta. Tämä pätee myös paikallisesti, ei vain valtakunnallisesti.

Ei se varmasti itse kurssista ollut kiinni, tässä oli paljon hyvääkin niin kuin sanoin. Samanasuuntaista kuulin muillakin kursseilla olleilta. Ehkä enemmänkin kyse on kurssien suunnitteluun ja toteutukseen käytettävissä olevista resursseista ja vapaaehtoispohjalta toimivien ihmisten ajankäytöstä.

Muok. Tiedustelukurssilla olleiden kanssa en jutellut.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaimmilla MPK kursseilla missä olen ollut, kouluttajat ovat pysyneet lestissään.
On parempi järjestää vaikka Virve koulutusta ensiapu kurssin täyttökoulutuksena kuin että ruvetaan säätämään.
 
  • perehdytyskoulutukseen
  • miehistön peruskoulutukseen
  • miehistön täydennyskoulutukseen
  • alipäällystön ja muun päällystön peruskoulutukseen
  • alipäällystön täydennyskoulutukseen ja
  • sopimuspalokunnan päällikön peruskoulutukseen
Niin. Tossa tuo Creidikin postaama veparin koulutusohjelma. Mitäpä sanotte? Näyttää ainakin teoriassa selvältä. Niin selvältä, ettei intti tuollaiseen pysty iki kuuna valkeana. Aikaa on ollut ja vapaaehtoisia. Resurssista on turha itkeä: parvi muita -kansalaisjärjestöjä- on kyennyt luomaan aivan yhtä rajallisilla resursseilla toimivat ja tuottavat koulutusohjelmat.

Kuten olen kaakattanut vuosia: normi-ihmisellä pitää olla käsitys siitä, mihin koulutus valmentaa. Seinille hymistellyt 720 astetta ympäripyöreät hyssyttelyt eivät vaan kaikille piisaa pontimeksi. Ja näkeehän sokea margareettakin selatessaan MPK-kurssitarjotinta, että yksilön ja sitä kautta joukkojen kannalta tuon tarjottimen läpi käyminen ei johda mihinkään. Vaikka sen kävisi läpi kolme vuotta peräkkäin.

Mikään, ei ni mikään ole muuttunut noin 20 vuoteen. Aina on ollut kehitysvaihe päällä ja uudelleenorganisointia on piisannut.....on luettu samat jutut vuosittain läpi ja todettu, miten fantastinen onkaan imu touhussa.

Vanhin poika on käynyt vepari-tarjottimen läpi päätyyn ja kaiketi osaa asiansa päätellen siitä, mihin tehtäviin häntä on käytetty. Minä olen käynyt spr-asiaa ja onhan siinä eroa, kun vertaa MPK-een.

Kummasti ne vapaaehtoiset sitoutuvat, kun tietävät jetsulleen mihin tähtäävät ja asettavat tavoitteen. Löyhän lehmänhenkäyksen perässä harva jaksaa kiitää vuosikausia. Turha on kitistä -sitoutumiskammosta- jos touhu on kuin vasikanhuttua.

Minua on harmittanut hitokseen vapaaehtoisen maanpuolustuksen sotilaallisen siiven tila tässä maassa jo niin kauan, että jos vi----een voisi kuolla, niin kasvaisin horsmaa jo varmasti.

Hattua nostan niille vapaaehtoisille, jotka ovat kyenneet motivoitumaan vuosikausiksi toimintaan. Heitä voi kutsua oikeasti vakaumuksellisiksi maanpuolustajiksi.
 
Mitä jos koko homman tärkein tavoite onkin PR-toiminta ja toiminnassa mukana olevien oman itsetunnon pönkitys? Joskus makkaraa paistaessa kävi vaan tuollaisia ajatuksia mielessä...
Niinhän se on ollutkin vuoteen 2014 asti ennen kun nykyiset Paikallisjoukkojen perustettiin ja julistettiin että vapaaehtoisilla on merkittävä rooli PAIKP:ssa! Ei vaan pysynyt muutoksessa mukana koulutuspuoli ja kyennyt muuttamasn puuhastelua järjelliseksi toiminnaksi kaikialla. Piristävänä poikkeuksena jo mainittu Helsinki, jossa homma on tiukasti KAARTJR:n johdossa ja toimii.
 
Niinpä niin, en ole itse vepari, mutta kylän palokunta on käynyt pihassa kun pirtti meinasi palaa viime pakkasien aikaan, yritän muistessani aina kehua.

Mutta jatketaan VPK analogialla:

Oletetaan että maakunnassa X on Paikallisjoukkojen tukikohta johon vapaaehtoiset kokoontuvat keskiviikkoiisn harjoituksiin ja juttelemaan mukavia. Vapaaehtoiset käyvät miehistön alipäällystön ja päälystön kursseja Kovan tilanteen sattuessa viranomainen antaa tekstiviestillä käskyn "Miehittäkää tukikohta", jolloin kaikki joilla tilanne sen sallii ryntäävät tuttuun paikkaan ja vetävät releet niskaan.

Kun ensimäiset kolme miestä on rensselit niskassa ilmoittautuu tukikohta miehitetyksi ja toimintavalmiiksi, tehtävään voidaan lähettää partio jossa on johtaja, viestimies ja varamies. Siitä eteenpäin vahvuus vain kasvaa.
 
Niinpä niin, en ole itse vepari, mutta kylän palokunta on käynyt pihassa kun pirtti meinasi palaa viime pakkasien aikaan, yritän muistessani aina kehua.

Mutta jatketaan VPK analogialla:

Oletetaan että maakunnassa X on Paikallisjoukkojen tukikohta johon vapaaehtoiset kokoontuvat keskiviikkoiisn harjoituksiin ja juttelemaan mukavia. Vapaaehtoiset käyvät miehistön alipäällystön ja päälystön kursseja Kovan tilanteen sattuessa viranomainen antaa tekstiviestillä käskyn "Miehittäkää tukikohta", jolloin kaikki joilla tilanne sen sallii ryntäävät tuttuun paikkaan ja vetävät releet niskaan.

Kun ensimäiset kolme miestä on rensselit niskassa ilmoittautuu tukikohta miehitetyksi ja toimintavalmiiksi, tehtävään voidaan lähettää partio jossa on johtaja, viestimies ja varamies. Siitä eteenpäin vahvuus vain kasvaa.
Ja meinaat että vastapuoli ei tuikkaa tuota tuleen varusteineen?
Konteissa on se hyvä puoli etteivät tiedä etukäteen mihin ne menevät.
 
Piristävänä poikkeuksena jo mainittu Helsinki, jossa homma on tiukasti KAARTJR:n johdossa ja toimii.

Helsingin hyvä puolion se että siellä voi perustaa vaikka trasvestiittiklovnien vaskisoitinorkesterin ja siihen riittää porukkaa, maanpuolustuksesta nyt puhumattakaan.

Helsingin huono puoli vapaaehtoisuuden kannalta on se että siellä tarve vapaaehtoisen maanpuolustuksen resursseille on pienin, koska pääkaupunki suojataan muutenkin.

Ja meinaat että vastapuoli ei tuikkaa tuota tuleen varusteineen?
Konteissa on se hyvä puoli etteivät tiedä etukäteen mihin ne menevät.

Meinaan että jos GRU Spetsnaz tai Venäjän ilmavoimien kaukotoimintalaivue hyökkää ensi töikseen Tyrnävän Maakuntakomppanian toimintakeskukseen niin konfliktin parametrit pitää miettiä uudestaan.
 
Meinaan että jos GRU Spetsnaz tai Venäjän ilmavoimien kaukotoimintalaivue hyökkää ensi töikseen Tyrnävän Maakuntakomppanian toimintakeskukseen niin konfliktin parametrit pitää miettiä uudestaan.
Muutaman desantin riskeeraaminen tuohon voisi säästää monta GRU:ta/peznatsia.
Nyt näitä ei juuri kiinnosta joku homeinen toimintakeskus kun porukka ja kalusto olisi muualla.
 
Helsingin huono puoli vapaaehtoisuuden kannalta on se että siellä tarve vapaaehtoisen maanpuolustuksen resursseille on pienin, koska pääkaupunki suojataan muutenkin.

Voisiko ajatella, että Helsingin ylitarjontaa hyödynnetään kanavoimalla sitä osaamista muualle maahan? En tarkoita yksittäisten taistelijoiden sijoituksia vaan "viemällä osaamista" yhteistoiminnan muodossa esimerkiksi tarjoamalla kouluttajia, auttamalla kehittämään toimintaa jne.
 
Korostin.
1) Eli taas kerran ressut kouluttelivat keskenään. Ei näin!
2) Tukevaa joukkoa ei kiinnostanut yhtään se mitä saadaan aikaan: laitettiin "joutava mies" hoitamaan pakolliset valvonnat. Ei näin!
Eli syytä paskaan koulutukseen oli niin sysissä kun sepissäkin. Ei ihme että tämä sekoilu ei hyödytä ketään.

3) kyllä. Ja siksi MPK ja vapaaehtoinen koulutus pitää integroida täysin osaksi PV:a ja PVKOM alaisuuteen.
Omilla vähäisillä kokemuksilla osittain samaa mieltä mutta herää kysymys miksi asioita ei ole saatu kehittymään kun jo yli kymmenen vuotta sitten oli esimerkiksi pauli salon ta koulutus reservissä aivan huippua, toki se vaati yhden erittäin motivoituneen kouluttajan pv:ltä mutta kyllä ainakin niillä kursseilla missä itse olin niin loput kouluttajat oli reservistä mitkä oli käynyt aikanaan nämä samat kurssit ja valikoitunut kouluttajiksi sekä harrastivat aktiivisesti siviilissä. (Toki tämän päivän tilannetta en tiedä.) mutta silloin näistä parhaista jotka kävi kaikki kurssit ja oli aktiivisia muutenkin reservissä niin näistä saatiin parempia kuin juuri jotusta tulleet ta:t.
 
Muutaman desantin riskeeraaminen tuohon voisi säästää monta GRU:ta/peznatsia.
Nyt näitä ei juuri kiinnosta joku homeinen toimintakeskus kun porukka ja kalusto olisi muualla.

Tässä ajatusleikissä puhtaasti vapaaehtoinen maanpuolustus toimii siinä välimaastossa jossa poliisitoimi ei riitä, mutta poikkeustilaa ei ole julistettu (termi "h-r-a- v-i-e" saa minussa tätänykyä aikaan kuvotusreaktion")

Jos on tarve aktivoida kokonainen pataljoona tai edes komppania, kannattaa käyttää poikkeustilaa, konteja salaisessa paikassa ja palvelukseenastumismääräyksiä.

Mutta jos tarvitaan esim poliisin tueksi ukkoja desanttijahtiin tai vaikka tiedustelun takia silmät aluelle X, niin yhtäkkiä koulutetut ja johdetut kivääri&kikkeli-miehet ovatkin arvossaan.
 
miksi asioita ei ole saatu kehittymään

1) Tilaus pääesikunnassa on nollaluokkaa

2) Vapaaehtoisen maanpuolustuksen innokkaimmat puuhamiehet haluavat puuhata omaa kivaa PV:n rahoilla ja resursseilla, muta ilman ikäviä velvoiteita

3) Vassarit ei tykkää

4) Virkamiehet suhtautuvat nihkeästi kansalaistoimintaan.

Siinäpä ne suurimmat
 
Back
Top