Tällainen mielikuva minulle jäi.
Tähän ei oikeastaan ollut kunnolla mahdollisuutta ja olin todella väsynyt kaiken tetsaamisen ja edellisyön 2h unien jälkeen, joten ajatukset eivät olleet ihan näin jäsentyneet vielä siinä kohtaa. Tämän suuntaisesti kyllä.
Tuohon ensimmäiseen ja viimeiseen en halua enkä ole oikea ihminen ottamaan kantaa. En yksityiskohtia nyt muistakaan ja onnistuminen on aina subjektiivinen arvio enkä voi muiden kurssilaisten puolesta tarkkaan nyt muista/tiedä, parempi etten siis kommentoi. Kohderyhmä oli sissi tai tiedustelukoulutuksen saaneet. Harjoiteltiin sovelletussa vaiheessa eteen tulevia asioita, mutta todella suppeasti. Esim. Oikeaoppista maastossa liikkumista 100m matka, pareittain, yksi toisto, esimerkkisuoritus katsomalla edistyneiden ryhmän toimintaa etäältä puoli minuuttia. Aikaa olisi ollut tuntien odottamisen sijaan rutkasti, joten esimerkiksi liikkumista olisi voinut harjoitella vaikka ryhmässä kilometrin parin lenkin kouluttajan antaessa ohjeita ja palautetta. Suoritteesta annettiin palaute vain suorittajalle, ei kollektiivisesti. Ei pitäisi olla rakettitiedettä. Sovelletun vaiheen tehtävät tulivat suht selkeästi käskettynä.
Tuolla "Jos tekisin saman kurssin nyt heti perään" tarkoitin omaa suoriutumista, en kouluttamista. Sanavalintani oli huono, jos "osallistuisin uudestaan" olisi ollut oikeampi, vaikka kyllähän tässä jo monta ideaa kehitysideaa koulutusvaiheeseen pulpahti mieleen jo.
Somekurin tiedostan ja haluan pitää kiinni, olen pyrkinyt esittämään objektiivisesti arvioiden vain oman mielipiteeni laadullisista seikoista, menemättä merkittäviin yksityiskohtiin. En toivottavasti ole rajoja ylittänyt (en usko) ja henkilöön en halua palautteessani mennä. Rakentavan palautteen antaminen on vaikea laji, mutta kehittyminen vaatii aina kriittistä tarkastelua ja keskustelua olisi kyse ihan mistä tahansa aiheesta...