MPK:n suuntaviivat päätetty

Kerättiin lomakkeella. Piiripäällikön kiinostukseen voi vastata vain piiripäällikkö itse :)

Piiripäällikön pitää istua nenä kiinni palautteessa ja tehdä asioille jotain. Pistää se porukka vaatimaan itseltään ja vaatimaan muilta. Siitä se lähtee.

Jokainen harjoitus on analysoitava ja kaikki huomiot kirjattava. Ne puidaan läpi esikunnassa ja tehdään tarvittavat korjaukset. Joka kerran. Monesti on sitkeitä asioita, jotka pyrkivät uudelleen pintaan, vaikka niitä nitistää. Siinä pitää koko ajan olla hereillä.
 
Piiripäällikön pitää istua nenä kiinni palautteessa ja tehdä asioille jotain. Pistää se porukka vaatimaan itseltään ja vaatimaan muilta. Siitä se lähtee.

Jokainen harjoitus on analysoitava ja kaikki huomiot kirjattava. Ne puidaan läpi esikunnassa ja tehdään tarvittavat korjaukset. Joka kerran. Monesti on sitkeitä asioita, jotka pyrkivät uudelleen pintaan, vaikka niitä nitistää. Siinä pitää koko ajan olla hereillä.

Juuri noin. Lisäksi on kerättävä suulliiset palautteet ja pistettävä ensin korvan taa ja hetimiten paperille. Tämä on hoidettava kouluttajien ja kurssijohdon toimesta.
Erityishuomio tässäkin on kohdennettava palautteen kritiikkiin ja tehtävä tarvittavat korjausliikkeet seuraaviin koulutustapahtumiin. Jos korjausliikkeet ei onnistu ja samat puutteet/pulmat toistuu, kannattaa mennä peilin eteen ja/tai siirtää koulutustehtävät niille, jotka homman taitaa.

Samoin kouluttajien/kurssijohtajien/vääpeleiden oma kokemusten kertyminen on jaettava tulokaskouluttajille, tuleville vääpeleille ja uusille kurssijohtajille. Miltei jokaisessa koulutustapahtumassa löytyy osaavia kurssilaisia, jotka on rekrytoitava pikimiten kouluttajiksi. Kokeneille ja osaaville kouluttajille on tarjottava johtovastuuta, ohjattava lisäkoulutukseen. Näin itse olen pyrkinyt omalta osaltani toimimaan ja osin onnistunutkin siinä. Kaikilla ei ole jostain syystä tai kolmannesta tahtoa luopua "omasta tontistaan" ja jotkut haluavat toimia vuodesta toiseen "omien normiensa" mukaan, palautteesta ja tarpeellisuudesta riippumatta. Se ei mielestäni palvele oppimista, kehitystä ja uudistumista, saatikka laadullista paranemista. Tuosta on omakohtaista kokemusta yli vuosikymmenen takaa, kun itse toimin kaavoihin kangistuneena ..kunnes HERÄSIN :D Nyt yritän saada koiraa lukemaan ajatuksiani :cool: ja päinvastoin. Sitäkin jotkut sanoo koulutukseksi :rolleyes:
 
CV on todennäköisesti oikeassa. Intin kylkeen vaan koko show. Kyllä intissä vastuu pelaa. Kun jollekin annetaan vastuu ja tavoitteet, niin jotain rupeaa syntymään.
Moro. Ikinä en ole näille kursseille osallistunut, se ikä. Mutta siitä olen tarkkaan samaa mieltä, nää "puuhastelut" v..tuun ja ammattimiehet vastuuseen. Tää homma on aivan joidenkin heebojen omaa egoa tukeva homma.:mad:
 
Moro. Ikinä en ole näille kursseille osallistunut, se ikä. Mutta siitä olen tarkkaan samaa mieltä, nää "puuhastelut" v..tuun ja ammattimiehet vastuuseen. Tää homma on aivan joidenkin heebojen omaa egoa tukeva homma.:mad:
"Kansan radio on toisella kanavalla" :)
Ammattimehethän ovat jo vastuussa. Koulutusta ja yksittäisten kurssien johtoa hoitaa vapaaehtoiset.
Tässä MPK-toiminnassa on kyse vapaaehtoistoiminnasta ja käsittääkseni ammattilaiset toimivat palkkansa eteen työtehtävissä. Vakinaisen armeijan palkoilliset toimivat virkansa ja työsuhteensa perusteella heille käsketyssä tehtävässä.

Onko todellakin jonkun suomalaisena itseään pitävän ajatuksissa vapaaehtoinen maanpuolustus ja siihen liittyvät vapaaehtoistoimet poissuljettua reserviläisiltä ja muilta kansalaisilta?

"IKINÄ" kun ei ole osallistunut maanpuolustusta edistäviin tehtäviin, ei siitä voine aivan kaikkea tietää eikä edes ymmärtää.

Jossain mielessä on ymmärrettävää alan ammattilaisten pelot ja epäluuloisuus, kun heillä on sentään oma ansianta pelissä. Voihan olla että jokunen maastopäiväraha jää uupumaan kun vapaaehtoispohjalta koulutusta talkoona tuotetaan.

Toisaalta nuokin koulutus-/harjoitusmahdollisuudet jäävät uupumaan varojen puutteesta johtuen, ellei vapaaehtoistoimintaa tässä olisi. Puutteellinen laatu ja tavoitteellinen, nousujohteinen koulutus on oikeanlaisen tahtotilan ja vaatimustavoitteiteiden asettamisen lopputulos. Koulutuksen laadullista ja ajankohtaista kohdentamista voi parantaa nykyistä paremmalla ja kohdennetummalla suunnitelmallisuudella. Siihen kaivataan ammattimaista otetta. Tämä koskee erityisesti vapaaehtoisten kouluttajien rekrytointia, kouluttamista ja mentorointia. Tätä on tehtävä, ei vain kertaluonteisina kouluttajakurssituksina vaan myös vuosien kestoisena jatkumona.

Tilatussa koulutuksessa tilaaja asettaa kohderyhmälle koulutukselliset tavoitteet. Siitä muodostuu oppimiseen ja kouluttamiseen vaatimuksia. Nämä tulee olla todennettavissa ja mitattavissa jollain muotoa, vaikkapa loppukokeilla, näyttötöillä ja tasotesteillä. Suoritteet kun on pisteytetty niin ne voidaan myös arvioida. Tällä päästään oppimisen mittaukseen ja opetustason todentamiseen. Samaahan voidaan hyödyntää myös "muussa sotilastaitoja edistävässä" koulutuksessa?

Olisikko koulutuspäälliköiden toimenkuvaa suunnattava suunnittelusta ja manageroinnista enempi vapaaehtoiskouluttajien henkilö- ja tehtäväjohtamiseen, mentorointiin, ammattimaisempaan ja laatutietoisempaan toimintaan tukemiseen?

Olisikko asetettava kouluttajille ja koulutettaville kohderyhmille kouluttautumisvaateita, oppimistasoja tavoite-etappien mukaisesti?

Näinhän varmaan jo tehdäänkin, ainakin sitoutuvien sijoitettavien joukkojen osalta, useillakin alueilla. Miksipä ei tehtäisi myös vapaaehtoisten kouluttajien ja muiden koulutettavien osalta.
 
"Kansan radio on toisella kanavalla" :)
Ammattimehethän ovat jo vastuussa. Koulutusta ja yksittäisten kurssien johtoa hoitaa vapaaehtoiset.
Tässä MPK-toiminnassa on kyse vapaaehtoistoiminnasta ja käsittääkseni ammattilaiset toimivat palkkansa eteen työtehtävissä. Vakinaisen armeijan palkoilliset toimivat virkansa ja työsuhteensa perusteella heille käsketyssä tehtävässä.

Onko todellakin jonkun suomalaisena itseään pitävän ajatuksissa vapaaehtoinen maanpuolustus ja siihen liittyvät vapaaehtoistoimet poissuljettua reserviläisiltä ja muilta kansalaisilta?

"IKINÄ" kun ei ole osallistunut maanpuolustusta edistäviin tehtäviin, ei siitä voine aivan kaikkea tietää eikä edes ymmärtää.

Moro.
Olen joihinkin Sinunkin postauksiin tykännyt, nyt en.
Helvetti. Mitä tarkoitat Kansan radiolla? Jos katsot aiempia viestejäni niin en niistä näe viittauksia.
Oletko Sinä näitä MPK:n kouluttajien vapaaehtoisia?
Tämän "IKINÄ" jälkeisten kappaleiden viestiin olen periaatteessa samaa mieltä. Kun ei ole IKINÄ ollut kutsuttuna, niin sitten ei, täytyy hoitaa hommaa ns privana.

Ja jos luet tarkemmin viestini, olen nyt 66v. mies, PV:n kategoriassa suojeltava siviili. Olen omasta mielestäni hyvinkin valmis vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja uhraamaan oman elämäni jos muutamakin ryssä siinä kuolee. Kenttäkelpoisuutta on ehkä riittävästi. Ehkä enemmän kuin löytyy muutamalta MPK:n kurssilla. Silloin kuin siirryin reserviin, ei tällaista MPK-tyyilstä toimintaa edes mietitty. Siitä olen edelleen mieltä, homma PV:n kontolle
 
Tuossa kun luin veljien @samovaari ja @KorpiSISSI sanailua, niin molemmilla on kyllä totuuden siementä. Omiin pieniin silmiin pisti ihan virallisessa PV:n harjoituksessa se, että osa MPK:n kursseilla olleista ja myös kouluttajina olleista oli selvästi osaavia ja asiaansa perehtyneitä. MUTTA, se iso mutta, taas kerran joukossa oli sellaisia henkilöitä, jotka olivat olleet kouluttajina/toiminnassa mukana vain sen vuoksi, että se oma pieni ego saisi jotain pönkitystä ja kaappiin saataisiin se M05. Kyllä itseä ainakin riepoi se, että muutamassa tilanteessa asetettiin PV:n kouluttajat ja heidän antama koulutus kyseenalaiseksi, perusteena se, että kun me tehdään näin MPK:ssa. Mielipiteeni on: PV:n touhuissa mennään PV:n säännöillä. Mutta ettei tämä olisi vain moittimista, niin kyllä siellä oli myös niitä osaajia ja pyyteettömästi asiaa eteenpäin viejiä.

Edit: sen verran tästä kyseenalaistamisesta, innokkaimpia kyseenalaistajia olivat yli 50-v ylipainoiset herrat ja PV:n kouluttajat taas olivat varmasti asiansa osaavia upseereita
 
Last edited by a moderator:
Moro. Ikinä en ole näille kursseille osallistunut, se ikä. Mutta siitä olen tarkkaan samaa mieltä, nää "puuhastelut" v..tuun ja ammattimiehet vastuuseen. Tää homma on aivan joidenkin heebojen omaa egoa tukeva homma.:mad:

Mitä jos koko homman tärkein tavoite onkin PR-toiminta ja toiminnassa mukana olevien oman itsetunnon pönkitys? Joskus makkaraa paistaessa kävi vaan tuollaisia ajatuksia mielessä...

Kieltämättä muutaman kerran tullut itsellekkin mieleen. Reserviläinen huutaa toisille reserviläisille kun vanhan koulukunnan opistoupseeri alokkaille ikään. Tai kenttäkelpoisuudeltaan kyseenalainen maallikko-kouluttaja muutaman kurssipäivän osaamisellaan esiintyy viimeisimmän sotilasmuodin mukaisessa varustuksessa joukon edessä "operaattoria" esittämässä.

Jonkinlaisesta liveroolipelaamisesta tässä lienee toisten kohdalla kysymys, ja siitä, että itselle halutaan kertoa tarinoita omasta itsestä. Ja sitten vielä uskoa niitä.

Itse suhtaudun nykyään melko suurella varauksella ja kriittisesti seulomattomalle massalle annettavaan sotilaskoulutukseen. Syynä se, että reserviläisten fyysinen kondis on aika huono monella. Se että rapakuntoiselle annetaan sotilaallista taitokoulutusta on vähän sama kun rakentaisi kivilinnaa suolle. Siksi kaikki koulutus pitäisi olla mielestäni tarkkaan kohdennettua, ja yksi kohdennuksen perusteista pitäisi olla fyysinen kunto ja suorituskyky. On melko turhaa kouluttaa rapakuntoiselle taistelijantaitoja jos kondis ei riitä niiden käyttämiseen tosipaikassa.

Ehdottomasti suurin reserviläisten harjoituksen- ja kehittymisen tarve, se löytyy esimerkiksi tuolta lenkkipoluilta ja pururadoilta, uimahalleista, jumppasaleilta ja metsäpoluilta. Ja siihen ei valtion rahaa tarvita eikä paljoa omaakaan. Kuten aikaisemmin olen sanonut oman mielipiteeni niin se fyysinen kondis ja tehtävänmukainen suorituskyky on kaikkein tärkein yksittäinen asia olla hanskassa kun "isoon pilliin puhalletaan", koska sen kohottaminen kestää kaikkein pisimpään. Sotilaalliset taidot, niitä pystyy kehittämään päivissä tai viikoissa, jossa taas rapakuntoisen kondis ei nouse vielä pätkääkään. Ehdottomasti tärkein harjoittelumuoto reserviläisille on omasta mielestäni säännöllinen ja toistuva kestävyysharjoittelu omien mieltymysten ja kykyjen mukaan, kuntoa kohottaen ja ylläpitäen. Tätä täytyisi pitää paljon pontevammin, painokkaammin ja selkeämmin esillä reserviläiskoulutuksessa, eikä alistaa sellaiseen sivuroolin tai täytetekemisen asiaan jossa se nyt tuntuu tiedottamisessa olevan. "Käyt sitten vähän lenkillä jos MPK:n kursseilta ja muilta harrastuksilta sekä elämältä jää aikaa".

Tässä raporttia seitsemän vuoden takaa. Toivon todella, että tilanne on korjaantunut. Seitsemän vuotta sitten ne 20-34 -vuotiaiden ikäluokat joista iskukykyisimmät reserviläiset olisi pitänyt mobilisoida, heistä 45% kuului heikoimpaan kuntoluokkaan. Ei herranjumala. Jos tilanne on nykyään sama niin on melko turha puhua mistään muusta sotilaskoulutuksesta ennen kun tämä asia saadaan korjattua kuntoon.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/95052-nuorten-miesten-kunto-romahti-45-heikoimmassa-luokassa
 
Kieltämättä muutaman kerran tullut itsellekkin mieleen. Reserviläinen huutaa toisille reserviläisille kun vanhan koulukunnan opistoupseeri alokkaille ikään. Tai kenttäkelpoisuudeltaan kyseenalainen maallikko-kouluttaja muutaman kurssipäivän osaamisellaan esiintyy viimeisimmän sotilasmuodin mukaisessa varustuksessa joukon edessä "operaattoria" esittämässä.

Jonkinlaisesta liveroolipelaamisesta tässä lienee toisten kohdalla kysymys, ja siitä, että itselle halutaan kertoa tarinoita omasta itsestä. Ja sitten vielä uskoa niitä.

Itse suhtaudun nykyään melko suurella varauksella ja kriittisesti seulomattomalle massalle annettavaan sotilaskoulutukseen. Syynä se, että reserviläisten fyysinen kondis on aika huono monella. Se että rapakuntoiselle annetaan sotilaallista taitokoulutusta on vähän sama kun rakentaisi kivilinnaa suolle. Siksi kaikki koulutus pitäisi olla mielestäni tarkkaan kohdennettua, ja yksi kohdennuksen perusteista pitäisi olla fyysinen kunto ja suorituskyky. On melko turhaa kouluttaa rapakuntoiselle taistelijantaitoja jos kondis ei riitä niiden käyttämiseen tosipaikassa.

Ehdottomasti suurin reserviläisten harjoituksen- ja kehittymisen tarve, se löytyy esimerkiksi tuolta lenkkipoluilta ja pururadoilta, uimahalleista, jumppasaleilta ja metsäpoluilta. Ja siihen ei valtion rahaa tarvita eikä paljoa omaakaan. Kuten aikaisemmin olen sanonut oman mielipiteeni niin se fyysinen kondis ja tehtävänmukainen suorituskyky on kaikkein tärkein yksittäinen asia olla hanskassa kun "isoon pilliin puhalletaan", koska sen kohottaminen kestää kaikkein pisimpään. Sotilaalliset taidot, niitä pystyy kehittämään päivissä tai viikoissa, jossa taas rapakuntoisen kondis ei nouse vielä pätkääkään. Ehdottomasti tärkein harjoittelumuoto reserviläisille on omasta mielestäni säännöllinen ja toistuva kestävyysharjoittelu omien mieltymysten ja kykyjen mukaan, kuntoa kohottaen ja ylläpitäen. Tätä täytyisi pitää paljon pontevammin, painokkaammin ja selkeämmin esillä reserviläiskoulutuksessa, eikä alistaa sellaiseen sivuroolin tai täytetekemisen asiaan jossa se nyt tuntuu tiedottamisessa olevan. "Käyt sitten vähän lenkillä jos MPK:n kursseilta ja muilta harrastuksilta sekä elämältä jää aikaa".

Tässä raporttia seitsemän vuoden takaa. Toivon todella, että tilanne on korjaantunut. Seitsemän vuotta sitten ne 20-34 -vuotiaiden ikäluokat joista iskukykyisimmät reserviläiset olisi pitänyt mobilisoida, heistä 45% kuului heikoimpaan kuntoluokkaan. Ei herranjumala. Jos tilanne on nykyään sama niin on melko turha puhua mistään muusta sotilaskoulutuksesta ennen kun tämä asia saadaan korjattua kuntoon.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/95052-nuorten-miesten-kunto-romahti-45-heikoimmassa-luokassa

Itse kutsun näitä roolipelaajia Leka-larppaajiksi :D Ostavat Varustelekasta kaiken Verseidagin liiveistä lähtien vaikka se oma sijoitus on ihan jotain sellaista mihin riittää M91 ja M85 liivi:D

Fyysisen kunnon merkitystä ei voi vähätellä. Sama mikä se oma sa-tehtävä on, niin silloin pitää olla fyysistä kuntoa. Ei ison pillin soidessa ole tarjolla kivoja 8h vuoroja taukojen kera vaan silloin painetaan niin paljon kuin käsketään/tilanne pakottaa.
Näki tuon kunnon jo tuossa muutama viikko sitten kun osa porukasta ei jaksanut edes kantaa varustesäkkiä varastolta kasarmille. On se surkuhupaista kun 30-vee kaveri lysähtää säkin alle jossa on about yksi kolmasosa täydestä varustuksesta.
 
Last edited by a moderator:
Moro.
Olen joihinkin Sinunkin postauksiin tykännyt, nyt en.
Helvetti. Mitä tarkoitat Kansan radiolla? Jos katsot aiempia viestejäni niin en niistä näe viittauksia.
Oletko Sinä näitä MPK:n kouluttajien vapaaehtoisia?
Tämän "IKINÄ" jälkeisten kappaleiden viestiin olen periaatteessa samaa mieltä. Kun ei ole IKINÄ ollut kutsuttuna, niin sitten ei, täytyy hoitaa hommaa ns privana.

Ja jos luet tarkemmin viestini, olen nyt 66v. mies, PV:n kategoriassa suojeltava siviili. Olen omasta mielestäni hyvinkin valmis vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja uhraamaan oman elämäni jos muutamakin ryssä siinä kuolee. Kenttäkelpoisuutta on ehkä riittävästi. Ehkä enemmän kuin löytyy muutamalta MPK:n kurssilla. Silloin kuin siirryin reserviin, ei tällaista MPK-tyyilstä toimintaa edes mietitty. Siitä olen edelleen mieltä, homma PV:n kontolle
Kansa radiolla tarkoitin sitä, kun annetaan ohjeita ja varmoja mielipiteitä asioista joita ei tunneta. Toki joskus myös omakohtaisia kokemuksia mutta ilman taustatuntemusta. Sori.. ei ollut tarkoitus loukata omakohtaisen näkemyksesi pohjalta. Oli vaan niin herkullisen provosoiva :) ja kyllä on vapaaehtoistoiminnasta omakohtaista kokemusta 2000 alkupuolelta lähtien. Enkä pidä ollenkaan pahana että kehitys on nuista ajoista ollut valtava. Tämä pätee kaikilla osa-alueilla. Mutta.. kehityksen ei tarvitse pysähtyä, etenkin kun ammattilaiselta suuntaan on selvä tarve, kuten myös jatkuvaan koulutukseen ja taitojen ylläpitoon harjoittelemalla. Tähän ei pienet valtiolliset voimavaramme riitä vaan enenevässä määrin tulee vapaaehtoistenkin toimia ammattimaisesti. On hyvä että vapaaehtoisuus ja maanpuolustustahto kasvaa myös nuoremmissa ikäluokissa.... Etenkin niissä. Monessa asiassa meillä suomalaisilla on taipumus istua valmiiksi katettiin pöytään mutta tämä asia ei saa koskaan ei kenellekään olla itsestään selvyys.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt ollaan ongelman ytimessä. @vastarannankiiski ja @Woodsman nostivat koko reserviin perustuvan armeijamme suurimman ongelman esiin. Jos kerran iso osa jopa aktiivi-reserviläisistä on kunnoltaan huonoja tai surkeita, niin et tarvitse miettiä miksi PV pitää operatiivisten joukkojen miehistön nuorena. Reservin huono kunto on suorituskykymme suurin haaste. Ja tätä ongelmaa korostaa se, että kun me uskoimme vielä muutama vuosi sitten että meillä on muutama kuukausi aikaa parantaa sitä kuntoakin ja tänä päivänä sitä ei enää ole.

Mitä tulee tuohon leka-larppaukseen niin itse olen todella tyytyväinen siihen että reserviläiset ostavat itse käyttöönsä parempaa varustusta kun mitä intillä on jakaa - itse kannatan omien käyttön sallimista jos se lisää henkilön tai joukon suorituskyä. Mutta kun tuo lähtee käsistä niin se on melko kauheata katsottavaa.
 
Ollaanpa rehellisiä, mikä on vapaaehtoisen maanpuolustuksen tehtävä PV:n näkökulmasta

-Toimia lobbarina joka vinkuu lisää rahaa puolustukseen
-Tarjota yleisö joka taputtaa ja hyväksyy innokkaasti kaikki julkilausumat mitä PV:n suunnasta tulee
-Kehua Suomen puolustusratkaisu maailman parhaaksi
-Tuottaa PV:lle positiivista PR:ää

Tämä tulee hoitaa talkootyönä jos resursseja tarvitaan niin PV voi lainata lippuja.

Jos edes Kasarminkadun kahvinkeitto haluttaisiin järjestää vapaaehtoispohjalta niin luuletteko te että se nykymallilla tehtäisiin?
 
No nyt ollaan ongelman ytimessä. @vastarannankiiski ja @Woodsman nostivat koko reserviin perustuvan armeijamme suurimman ongelman esiin. Jos kerran iso osa jopa aktiivi-reserviläisistä on kunnoltaan huonoja tai surkeita, niin et tarvitse miettiä miksi PV pitää operatiivisten joukkojen miehistön nuorena. Reservin huono kunto on suorituskykymme suurin haaste. Ja tätä ongelmaa korostaa se, että kun me uskoimme vielä muutama vuosi sitten että meillä on muutama kuukausi aikaa parantaa sitä kuntoakin ja tänä päivänä sitä ei enää ole.

Mitä tulee tuohon leka-larppaukseen niin itse olen todella tyytyväinen siihen että reserviläiset ostavat itse käyttöönsä parempaa varustusta kun mitä intillä on jakaa - itse kannatan omien käyttön sallimista jos se lisää henkilön tai joukon suorituskyä. Mutta kun tuo lähtee käsistä niin se on melko kauheata katsottavaa.

Aivan, se aika mikä on nykyään käytettävissä on niin lyhyt, että siinä ei paljoa ole mahdollista tehdä perustamisvaiheessa. Ei ole mahdollista alkaa pitämään nousujohteista fyysistä koulutusta. Seurasin itse varusmiesten (jääkärit) taistelukoulutusta ja kyllä se vahvisti oman näkemyksen siitä, että turha on hieroa operaattoritaitoja jos on se oma etureppu niin iso ettei omaa vehjettä näe kusella käydessä ;)
 
Itse kutsun näitä roolipelaajia Leka-larppaajiksi :D Ostavat Varustelekasta kaiken Verseidagin liiveistä lähtien vaikka se oma sijoitus on ihan jotain sellaista mihin riittää M91 ja M85 liivi:D

Touche!

Mitä tulee tuohon leka-larppaukseen niin itse olen todella tyytyväinen siihen että reserviläiset ostavat itse käyttöönsä parempaa varustusta kun mitä intillä on jakaa - itse kannatan omien käyttön sallimista jos se lisää henkilön tai joukon suorituskyä. Mutta kun tuo lähtee käsistä niin se on melko kauheata katsottavaa.

Joo tiedän tunteen. Itse määrittelen tätä käsistä lähemistä siten, että taistelija jonka suorituskuky ei riitä edes M91 varustettujen ukkojen hommiin tukitehtävissä, vetää päällensä parilla-kolmella tonnilla erikois- ja kuperkeikkamiesten rytkyjä. Ja pätchiä, shemagia, pääkalloputkikauluria ja puliukkopartaa pukkaa siten että ei kunnolla edes näe, minkälainen mies siellä "Osamantappajalasien" takana oikein kuikuilee. Pistäisi saman fyrkan kiinni vaikka kuntokeskuksen jäsenkorttiin, lenkkitossuihin ja suksiin niin alkaisi reserviläisen kondis ja maanpuolustusarvo nousta nopeammin siinä M91 varustuksessa kun sohvala maaten konsolin ohjain kädessä ja samanaikaisesti varustelumasturboimalla.

Turha on hieroa operaattoritaitoja jos on se oma etureppu niin iso ettei omaa vehjettä näe kusella käydessä ;)

Nyt hei vähän jotain solidaarisuutta meitä pienimunaisia kohtaan, pyydän! :D

Lopuksi vielä se, että itse en ole mikään kuntoilujumala tai oman ikäluokkani kenttäkelpoisuusmannekiini, mutta töitä kenttäkelpoisuuden eteen tehdään melkein päivittäin, tavalla tai toisella. Sitten jos isoon pilliin puhalletaan, nähdään mihin se riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Touche!



Joo tiedän tunteen. Itse määrittelen tätä käsistä lähemistä siten, että taistelija jonka suorituskuky ei riitä edes M91 varustettujen ukkojen hommiin tukitehtävissä, vetää päällensä parilla-kolmella tonnilla erikois- ja kuperkeikkamiesten rytkyjä. Ja pätchiä, shemagia, pääkalloputkikauluria ja puliukkopartaa pukkaa siten että ei kunnolla edes näe, minkälainen mies siellä "Osamantappajalasien" takana oikein kuikuilee. Pistäisi saman fyrkan kiinni vaikka kuntokeskuksen jäsenkorttiin, lenkkitossuihin ja suksiin niin alkaisi reserviläisen kondis ja maanpuolustusarvo nousta nopeammin siinä M91 varustuksessa kun sohvala maaten konsolin ohjain kädessä ja samanaikaisesti varustelumasturboimalla.



Nyt hei vähän jotain solidaarisuutta meitä pienimunaisia kohtaan, pyydän! :D

Lopuksi vielä se, että itse en ole mikään kuntoilujumala tai oman ikäluokkani kenttäkelpoisuusmannekiini, mutta töitä kenttäkelpoisuuden eteen tehdään melkein päivittäin, tavalla tai toisella.

Eihän nyt kommentoitu pituutta vaan paksuutta :D

Itse olen mieltänyt tärkeimmäksi reserviläisenä liikunnan, siten että sitä kestävyyttä ja jaksamista löytyisi tarvittaessa, sen jälkeen sitten ihan perus ampumisrutiinia ja kolmantena sitten sijoitukseen liittyvät asiat joita voin onnekseni terästää ihan vaikka täällä työpaikallani omatoimisesti. Näihin mainittuihin en tarvitse onnekseni isompia rahallisia panostuksia ja voin ainakin uskotella itselleni, että olen tehnyt edes jotain asian eteen.
 
Moro. Ikinä en ole näille kursseille osallistunut, se ikä. Mutta siitä olen tarkkaan samaa mieltä, nää "puuhastelut" v..tuun ja ammattimiehet vastuuseen. Tää homma on aivan joidenkin heebojen omaa egoa tukeva homma.:mad:

Niin että en ole ikinä ollut mutta olen jotain mieltä. :D
 
Eihän nyt kommentoitu pituutta vaan paksuutta :D

Eikö se riitä, että naisia naurattaa, pitääkö täälläkin vielä kuunnella vittuilua? :p:D


Itse olen mieltänyt tärkeimmäksi reserviläisenä liikunnan, siten että sitä kestävyyttä ja jaksamista löytyisi tarvittaessa, sen jälkeen sitten ihan perus ampumisrutiinia ja kolmantena sitten sijoitukseen liittyvät asiat joita voin onnekseni terästää ihan vaikka täällä työpaikallani omatoimisesti. Näihin mainittuihin en tarvitse onnekseni isompia rahallisia panostuksia ja voin ainakin uskotella itselleni, että olen tehnyt edes jotain asian eteen.

Nyt luulen että mies on keksinyt sen, mikä on olennaista asiassa. Ja jos itseä saa sivussa kehaista, niin sama linjaus on itsellänikin. Aamusta kävin lenkillä, nyt lounas ja seuraavaksi ampumaradalle kun on vapaapäivä. Töissä tulee jonninverran treenattua samoja asioita ja osaamista jota SA-sijoituksessa tarvittaisiin ja muutenkin työnkuva sitä aihepiiriä sivuaa. Ainoa mikä jää puuttumaan omasta harjoittelusta on sotilasorganisaatio, ja etenkin sotilasorganisaatiossa harjoittelu ja harjaantuminen ammattisotilaiden ohjauksessa, opastuksessa ja alaisuudessa siten, että saisi tästäkin viitekehyksestä mahdollisimman hyvän opin. Siksi itse toivonkin että kaikki sotilaallinen reserviläisten kouluttaminen siirtyisi tiukemmin PV:n näppeihin ja ammattimiesten hoteisiin.
 
Emme ole yksin ongelman kanssa. Kyse on globaalista asiasta, tai ainakin kaikien kehittyneiden maiden ongelmasta. Lähes 200 maasta kootut tilastot osoittavat, että lihavuus on merkittävästi lisääntynyt kuluneen 35 vuoden aikana. Yli 70 maassa lihavien määrä on tänä aikana kaksinkertaistunut. Lihavimmat miehet ja naiset asuvat Yhdysvalloissa, Australiassa ja Saudi-Arabiassa. Myös Venäjällä ja Etelä-Afrikassa naisten lihavuus on keskimääräistä yleisempää. Poikien ja tyttöjen osalta kartat ovat hyvin samankaltaisia kuin aikuistenkin osalta, joskin kuluneiden vuosikymmenien aikana lasten lihavuuden lisääntyminen on ollut nopeampaa kuin aikuisilla.

Entä hapenottokyky ja aerobinen kunto? Kardiovaskulaarisella kunnolla on suurempi yhteys terveyteen kuin esimerkiksi lihaskunnolla, notkeudella tai tasapainolla. Huono hapenottokyky lapsuudessa ennustaa huonoa terveyttä aikuisuudessa. Lasten ja nuorten hapenottokyky laski kaikkialla maailmassa vuodesta 1975 alkaen. Yhdysvalloissa lasten hapenottokyky heikkeni kuusi prosenttia vuosikymmenessä vuodesta 1970 vuoteen 2000. Kaikissa tutkituissa maissa keskimäärin lasku oli lähes samaa luokkaa, viisi prosenttia vuosikymmenessä. Mailin eli noin 1600 metrin juoksussa nykylapset ovat noin puolitoista minuuttia hitaampia kuin heidän verrokkinsa 30 vuotta sitten.

Lasten kunnon heikentyminen selittyy sosiaalisilla, käyttäytymiseen liittyvillä, fyysisillä, psykososiaalisilla ja fysiologisilla tekijöillä. Niistä merkittävin näyttäisi olevan ylipaino. Noin 30–60 prosenttia kestävyysjuoksukunnon heikentymisestä selittyy rasvakerroksen kasvulla.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/lasten-aerobinen-kunto-laskussa-maailmanlaajuisesti/
 
Mitä tulee tuohon leka-larppaukseen niin itse olen todella tyytyväinen siihen että reserviläiset ostavat itse käyttöönsä parempaa varustusta kun mitä intillä on jakaa - itse kannatan omien käyttön sallimista jos se lisää henkilön tai joukon suorituskyä. Mutta kun tuo lähtee käsistä niin se on melko kauheata katsottavaa.

Mitä larppaukseen tulee, ihmettelen, miksi täällä niin moni kirjoittajaressu ei ole pistämässä asioita kuntoon omalla alueellaan, kun kerran on näkemystä. :D Lieneekö upottava sohva käytännössä parempi kuin pururata, punttisali ja ampumarata.

Kun loppuu kunto, loppuu kantti. Siksi ainakin jokaisen sitoutuneen velvollisuus on pitää huolta tehtäväänsä riittävästä kunnosta.
 
Mitä larppaukseen tulee, ihmettelen, miksi täällä niin moni kirjoittajaressu ei ole pistämässä asioita kuntoon omalla alueellaan, kun kerran on näkemystä. :D Lieneekö upottava sohva käytännössä parempi kuin pururata, punttisali ja ampumarata.

Kun loppuu kunto, loppuu kantti. Siksi ainakin jokaisen sitoutuneen velvollisuus on pitää huolta tehtäväänsä riittävästä kunnosta.

Tämä kuntopuoli on täysin totta. Vanha totuushan on myös se, että kun yksilön fyysinen kunto, kestävyys ja terveys kohoaa niin siinä samalla paranee psyykkinen puoli vastaavasti.

Mitä tuohon asioiden kuntoonlaittoon tulee, niin se on hyvä kysymys. Itse tarjoan omaa apuani organisaatiolle aina kun sitä pyydetään, jos se vaan sopii tai saan sen sopimaan omiin aikatauluihini. Mitä organisaatioon tulee niin sen muuttaminen on hidasta. Alueellisissa organisaatiossa ja johtoportaassa monia paikkoja on melko vahvasti betonoitu, asioiden ei haluta muuttuvan eikä tehtävän toisella tavalla. Piiri pieni pyörii, eikä toisinajattelijoille ja uudistajille välttämättä anneta edes mahdollisuutta. En ihmettele jos toisista tuntuu että taistelisi tuulimyllyjä vastaan. On myös törmätty nurkkakuntaisuuteen, eli toisella alueella ei haluta, että kouluttajia tulisi naapurialueelta tai kauempaakin kursseille. Halutaan ainakin suojella omaa reviiriään, eikä ainakaan haluta ottaa sitä riskiä että mahdollisesti osaavampia kouluttajia ilmestyisi paikalle ja paljastaisi oman toiminnan puutteita.
 
Tämä kuntopuoli on täysin totta. Vanha totuushan on myös se, että kun yksilön fyysinen kunto, kestävyys ja terveys kohoaa niin siinä samalla paranee psyykkinen puoli vastaavasti.

Mitä tuohon asioiden kuntoonlaittoon tulee, niin se on hyvä kysymys. Itse tarjoan omaa apuani organisaatiolle aina kun sitä pyydetään, jos se vaan sopii tai saan sen sopimaan omiin aikatauluihini. Mitä organisaatioon tulee niin sen muuttaminen on hidasta. Alueellisissa organisaatiossa ja johtoportaassa monia paikkoja on melko vahvasti betonoitu, asioiden ei haluta muuttuvan eikä tehtävän toisella tavalla. Piiri pieni pyörii, eikä toisinajattelijoille ja uudistajille välttämättä anneta edes mahdollisuutta. En ihmettele jos toisista tuntuu että taistelisi tuulimyllyjä vastaan. On myös törmätty nurkkakuntaisuuteen, eli toisella alueella ei haluta, että kouluttajia tulisi naapurialueelta tai kauempaakin kursseille. Halutaan ainakin suojella omaa reviiriään, eikä ainakaan haluta ottaa sitä riskiä että mahdollisesti osaavampia kouluttajia ilmestyisi paikalle ja paljastaisi oman toiminnan puutteita.

Kun itse tiedän nuo paikalliset höpönassu-kouluttajat ja sen toveripiirin ympärillä, niin en viitsi missään muotoa itseäni sinne mukaan laittaa. Jos johonkin osallistun, niin silloin menen vähän kauemmaksi jossa on kouluttajat sellaisia, että tietää asioiden todella olevan hanskassa.
 
Back
Top