MPK:n suuntaviivat päätetty

Ollaanpa rehellisiä, mikä on vapaaehtoisen maanpuolustuksen tehtävä PV:n näkökulmasta

-Toimia lobbarina joka vinkuu lisää rahaa puolustukseen
-Tarjota yleisö joka taputtaa ja hyväksyy innokkaasti kaikki julkilausumat mitä PV:n suunnasta tulee
-Kehua Suomen puolustusratkaisu maailman parhaaksi
-Tuottaa PV:lle positiivista PR:ää

Tämä tulee hoitaa talkootyönä jos resursseja tarvitaan niin PV voi lainata lippuja.

Jos edes Kasarminkadun kahvinkeitto haluttaisiin järjestää vapaaehtoispohjalta niin luuletteko te että se nykymallilla tehtäisiin?
Lukaiseppa vaikka tämä:
http://merivoimat.fi/web/reservilai...joukot-harjoittelivat-aktiivisesti-alueillaan

Kritiikkiä saa ja pitää esittää mutta sen ei pitäisi perustua pelkästään kuulopuheisiin ja luuloihin.
 
Emme ole yksin ongelman kanssa. Kyse on globaalista asiasta, tai ainakin kaikien kehittyneiden maiden ongelmasta. Lähes 200 maasta kootut tilastot osoittavat, että lihavuus on merkittävästi lisääntynyt kuluneen 35 vuoden aikana. Yli 70 maassa lihavien määrä on tänä aikana kaksinkertaistunut. Lihavimmat miehet ja naiset asuvat Yhdysvalloissa, Australiassa ja Saudi-Arabiassa. Myös Venäjällä ja Etelä-Afrikassa naisten lihavuus on keskimääräistä yleisempää. Poikien ja tyttöjen osalta kartat ovat hyvin samankaltaisia kuin aikuistenkin osalta, joskin kuluneiden vuosikymmenien aikana lasten lihavuuden lisääntyminen on ollut nopeampaa kuin aikuisilla.

Entä hapenottokyky ja aerobinen kunto? Kardiovaskulaarisella kunnolla on suurempi yhteys terveyteen kuin esimerkiksi lihaskunnolla, notkeudella tai tasapainolla. Huono hapenottokyky lapsuudessa ennustaa huonoa terveyttä aikuisuudessa. Lasten ja nuorten hapenottokyky laski kaikkialla maailmassa vuodesta 1975 alkaen. Yhdysvalloissa lasten hapenottokyky heikkeni kuusi prosenttia vuosikymmenessä vuodesta 1970 vuoteen 2000. Kaikissa tutkituissa maissa keskimäärin lasku oli lähes samaa luokkaa, viisi prosenttia vuosikymmenessä. Mailin eli noin 1600 metrin juoksussa nykylapset ovat noin puolitoista minuuttia hitaampia kuin heidän verrokkinsa 30 vuotta sitten.

Lasten kunnon heikentyminen selittyy sosiaalisilla, käyttäytymiseen liittyvillä, fyysisillä, psykososiaalisilla ja fysiologisilla tekijöillä. Niistä merkittävin näyttäisi olevan ylipaino. Noin 30–60 prosenttia kestävyysjuoksukunnon heikentymisestä selittyy rasvakerroksen kasvulla.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/lasten-aerobinen-kunto-laskussa-maailmanlaajuisesti/

OT, mutta näkisittepä maltalaiset... Taitavat tutkimusten mukaan olla Euroopan lihavin kansa. Ja kun katsoo ruokavaliota, niin en ihmettele.
 
Niin että en ole ikinä ollut mutta olen jotain mieltä. :D
Kyllä näin sivustakin seuranneena voi olla jotakin mieltä. On se kumma juttu, yhdestä lauseesta syntyy tämmöinen puheenporina. Tuntuu vähän siltä, että nyt ns. kalahti kalikka joidenkin nilkkaan.
Omasta kunnosta ja kenttäkelpoisuudesta olen pitänyt huolta koko ikäni, väittäisin olevani ainakin keskiverto varusmiehen tasolla. Edelleen sitä mieltä, homma PV:lle.
 
Mä en uskalla olla mitään mieltä vaikka oon jonkun verran ollut jopa itse mukana toiminnassa. Jos piirejä on se joku tusina, kursseja ja kouluttajia satoja ja koulutettavia tuhansia niin ihan varmasti ne kurssit millä mä olen käynyt on siinä Gaussin käyrän jommassa kummassa päässä, elleivät osu keskelle. Mutta hyvä jos sulla on MP.netin keskustelujen perusteella varma tieto asiasta.
 
No nyt ollaan ongelman ytimessä. @vastarannankiiski ja @Woodsman nostivat koko reserviin perustuvan armeijamme suurimman ongelman esiin. Jos kerran iso osa jopa aktiivi-reserviläisistä on kunnoltaan huonoja tai surkeita, niin et tarvitse miettiä miksi PV pitää operatiivisten joukkojen miehistön nuorena. Reservin huono kunto on suorituskykymme suurin haaste. Ja tätä ongelmaa korostaa se, että kun me uskoimme vielä muutama vuosi sitten että meillä on muutama kuukausi aikaa parantaa sitä kuntoakin ja tänä päivänä sitä ei enää ole.

Mitä tulee tuohon leka-larppaukseen niin itse olen todella tyytyväinen siihen että reserviläiset ostavat itse käyttöönsä parempaa varustusta kun mitä intillä on jakaa - itse kannatan omien käyttön sallimista jos se lisää henkilön tai joukon suorituskyä. Mutta kun tuo lähtee käsistä niin se on melko kauheata katsottavaa.

Kansalaisten huono kunto maksaa lisäksi kymmeniä miljardeja hyvinvointivaltiossa ja se on taas pois sieltä puolustukseen varatuista varoista.
 
Omat ystävät ovat 30-40 väliltä suurin osa ja todella moni on edelleen kovassa tikissä, monella kestävyys ja voima parempi kuin intissä ollessa.
Moni on naureskellut että ei tullut sijoitusta kirjeessä, olen yrittänyt saada jätkiä ottamaa yhteyttä aluetoimistoon mutta ainoastaan yksi on varmuudella niin tehnyt.
En tiedä miten mutta tämä tieto kenttäkelpoisuudesta pitäisi saada puolustusvoimille asti koko reserviltä.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Mä en uskalla olla mitään mieltä vaikka oon jonkun verran ollut jopa itse mukana toiminnassa. Jos piirejä on se joku tusina, kursseja ja kouluttajia satoja ja koulutettavia tuhansia niin ihan varmasti ne kurssit millä mä olen käynyt on siinä Gaussin käyrän jommassa kummassa päässä, elleivät osu keskelle. Mutta hyvä jos sulla on MP.netin keskustelujen perusteella varma tieto asiasta.
Hyvä että olet käynyt. Peruspointtini tässä on se, että homma ei ole tasalaatuista. Kun näin ei ole, asiat pitää hoitaa ammattimaisesti, siis PV:n taholta.
Kuten kirjoitin, omaa kokemusta ja faktatietoa ei ole, on vain tunne. Voi kai senkin pohjalta mielipiteen ilmaista. Tää tunne on syntynyt osin näistä keskusteluista, mutta tarkemmin, kun paikallisella ABC-asemalla näitä hemmoja patsastelee kurkkusalaatit päällä. Puhuvat sitten sen verran kovalla äänellä, että kaikki vieruspöydät varmasti kuulee, kun oltiin sotimassa ja oli niin prkleen kova viikonloppu.
Ei mulla muuta, kait niitä sitten on hyviäkin kursseja.
 
Hyvä että olet käynyt. Peruspointtini tässä on se, että homma ei ole tasalaatuista.

Kyllä tämä on ongelma, en minä sitä asiaa epäillyt. Mutta olen minäkin ollut paljon maastopuku päällä enkä sentään ABC:n pulinapöydässä. Kyllä meiltä lähdetään yleensä siviilit päällä kotiin, ellei satu olemaan omalla autolla. Sotilaspuku etenkin arvomerkkien ja joukko-osastotunnusten kanssa tehtävässä. Että en nyt ihan tätä larppaus- ja wannaberamboteemaa osta. Nämä oikeat lekatyypit ovat muuten yleensä nuorempia maakilaisia ja on hyvä, että heillä ovat varusteet kunnossa. Olen käynyt kaksi kertaa Varustelekassa ja aina siellä on ollut edes yksi poliisipartio ostamassa päivittäistavaraa.

On maamme köyhä ja siksi jää, jos kultaa kaivannet.
 
Lisää Pv:n osallistumista haluavat voisivat selittää mitä oikein tarkoittavat?
MPK:n puolesta ei oikein ole estettä että osallistuisivat enemmän tai PV pitäisi lisää omia harjoituksia ja PV:n puolelta rajoittava tekijä taitaa olla kapasiteetti.

Kyllä näin sivustakin seuranneena voi olla jotakin mieltä.
Eli olet ollut tarkkailijana tai jotain?

On se kumma juttu, yhdestä lauseesta syntyy tämmöinen puheenporina. Tuntuu vähän siltä, että nyt ns. kalahti kalikka joidenkin nilkkaan.
Ymmärrätkö nyt täysin mitä kaikkia toimenpiteitä lauseesi sisältää käytännössä?
Kuten kannatatko SA-vahvuuden laskemista?
 
Piiripäällikön pitää istua nenä kiinni palautteessa ja tehdä asioille jotain. Pistää se porukka vaatimaan itseltään ja vaatimaan muilta. Siitä se lähtee.

Jokainen harjoitus on analysoitava ja kaikki huomiot kirjattava. Ne puidaan läpi esikunnassa ja tehdään tarvittavat korjaukset. Joka kerran. Monesti on sitkeitä asioita, jotka pyrkivät uudelleen pintaan, vaikka niitä nitistää. Siinä pitää koko ajan olla hereillä.

Pitäisi ottaa mm. yritysmaailmasta mallia, tässä eräs asiaa havainnollistava kuva.

Jatkuvan_parantamisen_malli-small_FI.png
 
Omat ystävät ovat 30-40 väliltä suurin osa ja todella moni on edelleen kovassa tikissä, monella kestävyys ja voima parempi kuin intissä ollessa.
Mulla samaa kokemusta +45 tuttavista ja se mitä olen täällä kommentoinut laajemmasta osallistumisesta, perustuu juurikin tähän tarjontaan.

Moni on naureskellut että ei tullut sijoitusta kirjeessä, olen yrittänyt saada jätkiä ottamaa yhteyttä aluetoimistoon mutta ainoastaan yksi on varmuudella niin tehnyt.
On aivan eri asia jos PV kysyy henkilön ja kunnon perään, kuin että jos sinä/minä kehotetaan menemään aluetoimistoon.

En tiedä miten mutta tämä tieto kenttäkelpoisuudesta pitäisi saada puolustusvoimille asti koko reserviltä
PV voisi lähettää näille "left-over"eille uuden kirjeen ja osoittaa huomiota toivottamalla tervetulleeksi vaikka kuntotestiin. Montaa imartelee jos kykenee pystyvänsä.
Todelliset luuserit vastaa, ettei kiinnosta ja näin olemme saaneet selvitettyä koko reservin aikaisempaa tarkemmin ja ilmeisen riittävästi. Väitän, että näin tämä toimii.


.
 
Jotenkin tuntuu siltä että porukka ei oikein käsitä realiteetteja ja on lähinnä huolissaan imagosta.
Jos johonkin tehtävään olisi laittaa wannabe rambo, kotimainen Conchita Wurst, lihava majuri kerrannut viimeksi vuonna 97, joku koira, kätensä räjäyttänyt yksisilmäinen erkkari, nörtti, taktinen idiootti, pappi, aseistakieltäytyjä lämäri ja seuraavan viestin kirjoittava; niin todennäköisyys onnistumiseen olisi äärettömän paljon suurempi kuin jos samaan hommaan olisi laittaa 0 henkilöä.
 
Lisää Pv:n osallistumista haluavat voisivat selittää mitä oikein tarkoittavat?

Helppo. AMMATTIMAISEMPAA otetta tekemiseen, seurantaa ja laadunvalvontaa.

Itselleni on itsestäänselvä asia, että kun laitettaisiin ammatikseen sotaväkeä kouluttavat ammattisotilaat kouluttamaan reserviläisiä, lopputulos on mitä suuremmalla todennäköisyydellä parempi kun että kouluttajina toimivat tiedoiltaan ja taidoiltaan vaihtelevat amatöörit.

Tottakai toiset MPK:n maallikko-/vapaaehtoiskouluttajat pystyvät tarjoamaan korkeatasoista koulutusta jos kompetenssit ovat kohdillaan, mutta todennäköisemmin keskimäärin parempaan lopputulokseen päästään ammattisotilaiden toimesta, jotka ovat ensinnäkin ammattisotilaita ja toisekseen kouluttavat ammatikseen JoTu tehtävissä varusmiehiä. Siihen heillä on koulutus, sitä he tekevät työkseen ja siitä heille palkka maksetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu siltä että porukka ei oikein käsitä realiteetteja ja on lähinnä huolissaan imagosta.
Jos johonkin tehtävään olisi laittaa wannabe rambo, kotimainen Conchita Wurst, lihava majuri kerrannut viimeksi vuonna 97, joku koira, kätensä räjäyttänyt yksisilmäinen erkkari, nörtti, taktinen idiootti, pappi, aseistakieltäytyjä lämäri ja seuraavan viestin kirjoittava; niin todennäköisyys onnistumiseen olisi äärettömän paljon suurempi kuin jos samaan hommaan olisi laittaa 0 henkilöä.

Lopputulos voi muuten olla myös miinusmerkkinen, jos edellämainituista joku kouluttaa vääriä asioita ja tekniikoita. Ne pitää tämän jälkeen vielä korjata ja poisoppia jonkun pätevämmän kouluttajan toimesta toisella kurssilla. Jonka järjestäminen vaatii uudemman kerran suunnittelua, aikaa, rahaa. Siksi saattaa olla melkein parempi että ei kouluteta ja siirretään koulutusta tulevaisuuteen, jos kerralla ei voida kouluttaa kunnolla.
 
Helppo. AMMATTIMAISEMPAA otetta tekemiseen, seurantaa ja laadunvalvontaa.

Itselleni on itsestäänselvä asia, että kun laitettaisiin ammatikseen sotaväkeä kouluttavat ammattisotilaat kouluttamaan reserviläisiä, lopputulos on mitä suuremmalla todennäköisyydellä parempi kun että kouluttajina toimivat tiedoiltaan ja taidoiltaan vaihtelevat amatöörit.

Tottakai toiset MPK:n maallikko-/vapaaehtoiskouluttajat pystyvät tarjoamaan korkeatasoista koulutusta jos kompetenssit ovat kohdillaan, mutta todennäköisemmin keskimäärin parempaan lopputulokseen päästään ammattisotilaiden toimesta, jotka ovat ensinnäkin ammattisotilaita ja toisekseen kouluttavat ammatikseen JoTu tehtävissä varusmiehiä. Siihen heillä on koulutus, sitä he tekevät työkseen ja siitä heille palkka maksetaan.
Mistäs revit nämä ammattisotilaat?
Koko homma lähti alunperin näiden puutteesta liikkeelle ja silloin henkilötyövuosia oli 30% enemmän.

Lopputulos voi muuten olla myös miinusmerkkinen, jos edellämainituista joku kouluttaa vääriä asioita ja tekniikoita. Ne pitää tämän jälkeen vielä korjata ja poisoppia jonkun pätevämmän kouluttajan toimesta toisella kurssilla. Jonka järjestäminen vaatii uudemman kerran suunnittelua, aikaa, rahaa. Siksi saattaa olla melkein parempi että ei kouluteta ja siirretään koulutusta tulevaisuuteen, jos kerralla ei voida kouluttaa kunnolla.
Viittasin tuolla eräiden henkilöiden kommentteihin ja muihin tehtäviin mutta kouluttaessakin menee harvoin niin pahasti että kokonaisuus menisi miinukselle.
Vanhatkin tekniikat ovat aikoinaan olleet PV:n hyväksymiä.
Sitäpaitsi emme edes tiedä paljonko meillä on aikaa.
Ehkä 20 vuotta, ehkä 2 viikkoa.
 
https://yle.fi/uutiset/3-9852282

Tuossa juttu reservin alikessusta, joka hakeutui täydennyspalveluksen kautta sivariksi. Kun ei kertausharjoituskutsuja tullut, niin sälli veti omat johtopäätöksensä. Kumma juttu, ettei MPK:n toiminta houkuta näitä tyyppejä. Vai liekö tuo kaveri edes tiennyt moisesta mahdollisuudesta antaa panoksensa maanpuolustukselle vapaaehtoisten "kertausten" kautta?
 
Mistäs revit nämä ammattisotilaat?
Koko homma lähti alunperin näiden puutteesta liikkeelle ja silloin henkilötyövuosia oli 30% enemmän.


Viittasin tuolla eräiden henkilöiden kommentteihin ja muihin tehtäviin mutta kouluttaessakin menee harvoin niin pahasti että kokonaisuus menisi miinukselle.
Vanhatkin tekniikat ovat aikoinaan olleet PV:n hyväksymiä.
Sitäpaitsi emme edes tiedä paljonko meillä on aikaa.
Ehkä 20 vuotta, ehkä 2 viikkoa.


Mistä revin nämä ammattisotilaat? No PV:ltä tietysti ja palkkiota vastaan luonnollisesti!

Tottakai tämä maksaa, se on itsestäänselvä asia. Ei mitään saada hoidettua ilman rahallista panostusta. Markalla saa markan tavaran ja markalla saa markan koulutusta. On epärealistista kuvitella että koulutuksen laatua voitaisiin parantaa ilman rahallista satsausta.

Kuvitellaan että puolustusmäärärahoihin annetaan vaikka kahden miljuunan korotus ja se merkitään reserviläisten koulutukseen. No, jos tämä raha kaadetaan MPK:hon siten että samat ihmiset pyörittävät asioita (niin hyvässä kun pahassa) kuten ennenkin niin saamme todennäköisesti samaa vanhaa laatua ja sen vaihtelua mutta isomman määrän, sen kahden miljuunan edestä. Mielummin itse laittaisin saman fyrkan keikkapalkkioina ammattitaitoisille kapiaisille, vapaa-aikana tehdystä työstä, kannetusta vastuusta ja reserviläisille annetusta koulutuksesta. Samoilla keikkapalkkioilla voitaisiin houkutella kouluttajia yli viranomaisrajojen. RVL, PeLa:t, SHP:t, Poliiisi jne.

Mitä tekniikoihin tulee, niin vanha ja väärä toimintatapa ei välttämättä ole sama. Väärä tapa voi olla aivan paska, vahingollinen, haitallinen. Vanha ei välttämättä ole sitä, se on vain vanha. Ja vanhakin toimintatapa saattaa olla ihan toimiva, toimivampi kun uudempi tietyissä tilanteissa. Tästä on varmasti monella esimerkkejä mitä esittää.
 
Lisää Pv:n osallistumista haluavat voisivat selittää mitä oikein tarkoittavat?
MPK:n puolesta ei oikein ole estettä että osallistuisivat enemmän tai PV pitäisi lisää omia harjoituksia ja PV:n puolelta rajoittava tekijä taitaa olla kapasiteetti.


Eli olet ollut tarkkailijana tai jotain?


Ymmärrätkö nyt täysin mitä kaikkia toimenpiteitä lauseesi sisältää käytännössä?
Kuten kannatatko SA-vahvuuden laskemista?
Moro. Anteeksi, että kesti hetken vastata, piti keittää lapsenlapsille iltapuurot ja panna tutimaan.
Kyllä minä nyt vähän mielenipahoitin, mutta en provosoidu.
Tarkkailijana näin keskusteluissa ja siellä ABC:llä. Mitä arvelisin, niin tämän palstan pääosa keskustelijoista on 25-50v. ressuja. Teidän pitää nyt tiedostaa, että täällä on meitä huru-ukkojakin joukossa, minä ja jäsen @baikal (sorry) ja ehkä muitakin. Emme ole enää reservissä, tuskin nostoväessä. Kun MPK perustettiin 90-luvun alussa omasta inttiajasta oli kulunut jo yli 20 vuotta. Ajatelkaa, MPK ollut olemassa jo 25 vuotta ja vasta nyt ollaan jotenkin pääsemässä asian ytimeen. Mihin nämä vuodet on tuhlattu?
PV:n rahapula aiheuttaa sen, että jos näitä ammattimiehiä käytettäisiin MPK:n koulutustehtäviin niin pakko olisi pienentää joukkotuotettua massaa jonkun verran ja irtoavaa kouluttajaa sitten ressujen kouluttamiseen. Kykeneviä aliupseereja ja komppaniatason upseereja. Vai voitaisiinko kantaväen määrää kuitenkin kasvattaa, tuskin. Tästä seuraisi väistämättä se, että JOTU-joukko hieman pienenisi mutta reservin laatu kasvaisi.:uzi: Olisiko homma kuitenkin +merkkinen? Tästä mielelläni kuulisin jäsen @CV9030FIN mielipiteen. Ehkä teitä ammattilaisia on täällä muitakin, mutta CV on ainut, kenet varmasti tiedän.:salut:
 
Back
Top