MPK:n suuntaviivat päätetty

@ak.tied
Lisää höpinää Hämeen ilveksen vastaerikoisjoukkokurssista. Kävin nyt neljättä kertaa kyseisellä kurssilla ja aika samanlaista touhua aina ollut. Omalta kohdalta tämän vuoden kurssi saa miinusta JoJo:n takia kun TA-partiota ei osattu käyttää oikein. Tästä annoin suullisen palautteen JoJo:lle ja kouluttajille, sekä muutaman vinkin. Koulutuksesta ja sen puutteesta sen verran, että itse miellän kurssin sovelletuksi harjoitukseksi eli mitään rastikoulutusta en ole odottanutkaan ja siksi myös kurssille "vaaditaan" sissi/tiedustelukoulutus. Meille "paremmalle" ryhmällekin vain näytettiin nopeasti pari jippoa ja sanottiin, että kokeilkaa tässä harjoituksessa ja treenatkaa lisää omalla ajalla. Tiedustelu/sissikoulutus on muutenkin ehdoton minimi kurssille mentäessä, koska erikoisjoukkoja vastaan toimiessa tasavertaisilla kokoonpanoilla pitäisi vähintään olla tasavertainen osaaminen ja mielellään parempi kuin vastustajalla. Esimerkkinä yhdellä kerralla olin löytämässä asiansa osaavaa sissiryhmää ja se vaati paljon enemmän osaamista kuin perus tiedustelukoulutus tarjoaa. Silti kurssin mediaseksikäs nimi vetää aina nojatuolikommandoja mukaan ja kouluttajat ovat kusessa kun kurssilaisia ei voikaan suoraan heittää tehtävälle. T. "Kahvio 4":n aka "Mörkö":n ampuja

MPK:n koulutuksesta ja kouluttajista on kokemuksia laidasta laitaan, pahimpana esimerkkinä minulla oli kouluttajana joku tykistössä palvellut MPK:n tiedustelukurssit käynyt kaveri, joka oli sentään lukenut kaikki koulutuskortit!
Eli mielestäni pitäisi saada joku roti kenestä voi tulla minkäkin kouluttaja ettei koko homma mene vain koulutuskorteissa lukevien asioiden toisteluksi.

Morjens :salut:

Nojatuolikommandoista puheenollen teidän tullessa su-aamuna k-pisteelle painoin naamani sammaleeseen minuutiksi ennen kuin pidin kehityskeskustelun rakentavassa hengessä :facepalm:

No tuota koulutustaustaa mä postissani kritisoinkin, että pitäisi olla suodatinta ketä kurssille otetaan jos ei ole tarkoitus edes jotenkin kouluttaa. Homma alkoi leviämään heti ensimmäisen 100m aikana kun sovellettu vaihe alkoi. Jotenkin sain pakkaa pidettyä kasassa, mutta työlästä se hetkittäin oli. Ja jos kiitosta tulee, etten hukannut ketään metsiin etsittäväksi (paitsi oman reppuni :)), niin kaipa sekin jo kertoo ettei homma aina ihan vihkoon ole mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Morjens :salut:

Nojatuolikommandoista puheenollen teidän tullessa su-aamuna k-pisteelle painoin naamani sammaleeseen minuutiksi ennen kuin pidin kehityskeskustelun rakentavassa hengessä :facepalm:

No tuota koulutustaustaa mä postissani kritisoinkin, että pitäisi olla suodatinta ketä kurssille otetaan jos ei ole tarkoitus edes jotenkin kouluttaa. Homma alkoi leviämään heti ensimmäisen 100m aikana kun sovellettu vaihe alkoi. Jotenkin sain pakkaa pidettyä kasassa, mutta työlästä se hetkittäin oli. Ja jos kiitosta tulee, etten hukannut ketään metsiin etsittäväksi, niin kaipa sekin jo kertoo ettei homma aina ihan vihkoon ole mennyt.

Muistakaa kuitenkin SOME-ohjeistus menneitä tapahtumia puidessanne, ennenkuin menette tehtäväkohtaisiin; paikka, koulutussisältö, henkilöt/roolit, harjoitellut tehtävät yms. :cool:

SOME-ohje on hyvä aina muistaa, vaikka ei olisikkaan kyseessä suunnattu VEH/KH :D

EDIT: Minä en muuta kerro kuin "WUFF ... WUFF" vaikka jotain asiasta tietäisinkin ;)
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tässä näyttäytyy pelkästään narsistuva nykyaika. "Maanpuolustushenkinen" ja oikein "tosi-tv-stara" menee sivariin, koska maailma ei vastaa omia toiveita ja tarpeita heti ja nyt.

Samaa mieltä, järjetön myötähäpeä iski tuosta jutusta.

Tosin en antaisi valtion asetta muutenkaan ihmiselle joka on julkisesti kertonut harkinneensa ihmisen murhaamista (eihän tappoa voi harkita!)
 
Niin jos tuohon tulisi rahaa ja silloinkin kestää jonkin aikaa ennen kuin ammattisotilaita saadaan lisää. Eikä se silti vielä tarkoita ettei tuon rinnalla kannattaisi pyörittää vanhaa järjestelmää eikä se tarkoittaisi että vanhalla menetelmällä koulutettavia yksiköitä kannattaisi lopettaa.

Itsellä olisi muuten ehdotus joka ei maksa ja parantaisi vähän koulutuksen tasoa:
Pv:n henkilökunnan sallittaisiin toimia MPK:n kouluttajana omalla vapaa-ajallaan reserviläiseen verrattavissa olevana henkilönä. Nämähän saavat jo vastaavasti osallistua koulutettavana ja toimitsijana.

Ei ammattilainen lähde talkoisiin. Kyse on myös edunvalvonnasta. Muulla tavoin tämä pitää hoitaa. Ammattikouluttaja ansaitsee palkkansa. Sitä ammattilainen tarkoittaakin.

@Vonka on täysin oikeassa ja olen itse täysin samaa mieltä. Todella harvassa olisivat ne virassaolevat ammattisotilaat jotka vapaa-aikanaan lähtisivät palkatta, ilmaiseksi kouluttamaan MPK:n kursseille ja kantamaan niistä vastuuta. Eikä minun mielestäni edes tarvitsisikaan. Raha tämänkin ratkaisee. Kysytään kiinnostusta varuskunnassa ja maksetaan kouluttajan työpanoksesta reilu korvaus. Korvaus justeerataan siten että se olisi vähintään 200-250€/viikonlopusta tai 10€/h näppylään, verojen jälkeen. Tai saman verran verottomana. Ja samaa keikkapalkkiota voi käyttää rekrytoinnissa, jos muiden viranomaisten taholta halutaan saada päteviä kouluttajia haalittua kursseille.

Eli, pääkouluttajiksi kursseille useampi osaava ja motivoitunut kapiainen jolle maksetaan reilu korvaus. Mitä useampi, sen parempi. Heille sitten apukouluttajiksi mahdollisimman kokeneita ja osaavia reservin kouluttajia, jos siis rahkeet riittävät. Lisäksi, malli jossa reserviläiskouluttajat toimisivat ammattisotilaiden alaisuudessa apukouluttajina tarjoaisi myös näille apukouluttajille parempaa urakehitysmahdollisuutta valitsemallaan reserviläisuralla, esimerkiksi omassa mahdollisessa KOTU-yksikön tehtävässä SA-sijoituksessa.

Raha on paras konsultti, valitettavasti näin se menee tässäkin asiassa. Ei ole realistista kuvitella että pystyttäisiin tuottamaan samanaikaisesti määrällisesti ja laadullisesti korkeatasoista lopputulosta olemattomalla tai minimaalisella panoksella. Parhaimmillaan saa vain toista, eli suurta määrää välttävää laatua tai vaihtoehtoisesti pientä määrää hyvää laatua. Muutenkin kannattaa miettiä sitä mikä on toiminnan panos-tuotto -suhde ja meneekö mahdollisesti se pienikin panostettu summa hukkaan? Karrikoiden, ei ole mieltä sijoittaa mihinkään yhteiskunnan toimintaan vaikka miljoonaa euroa yhteistä rahaa ja saada määrällisesti ja laadullisesti välttävää laatua, jos sijoittamalla kaksi saa määrällisesti ja laadullisesti hyvää laatua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ammattilainen lähde talkoisiin. Kyse on myös edunvalvonnasta. Muulla tavoin tämä pitää hoitaa. Ammattikouluttaja ansaitsee palkkansa. Sitä ammattilainen tarkoittaakin.
Useimmat eivät mutta osa kuitenkin.
 
Morjens :salut:

Nojatuolikommandoista puheenollen teidän tullessa su-aamuna k-pisteelle painoin naamani sammaleeseen minuutiksi ennen kuin pidin kehityskeskustelun rakentavassa hengessä :facepalm:

No tuota koulutustaustaa mä postissani kritisoinkin, että pitäisi olla suodatinta ketä kurssille otetaan jos ei ole tarkoitus edes jotenkin kouluttaa. Homma alkoi leviämään heti ensimmäisen 100m aikana kun sovellettu vaihe alkoi. Jotenkin sain pakkaa pidettyä kasassa, mutta työlästä se hetkittäin oli. Ja jos kiitosta tulee, etten hukannut ketään metsiin etsittäväksi (paitsi oman reppuni :)), niin kaipa sekin jo kertoo ettei homma aina ihan vihkoon ole mennyt.

YV:nä tällaiset. Helkkariako tämä maailman miljardeille köyhille kuuluu.
 
Suoritin hieman tarkastelua tähän kyseiseen caseen liittyen. Vaikka Korpisissin väreillä vahvennettu teksti ei kolahdakaan kaikkiin, niin sieltä se jyvä silti löytyi.

Kurssin olemus: vastaerikoisjoukkotoiminta.

Oohan se nyt pojat vähän hiton hankala ja haastava rasti suoraan rivistä siirtyä tuohon toimintaan. Yhdellä kurssilla ei mitenkään pääse hajulle aiheesta. En tosin tiedä, millaisia kipparikalleja itsekukin kuvittelee kuuluvan vastapooliin, mutta sen sanon, ettei -erikoisjoukkotunnuksia- yleensä kanneta pelkästään suun mauksi, koska niitä tunnuksia ei jaella kuten karkkeja tai suffelia.

Vastaerikoisjoukkotoimintaan saattaa sodan tullen sisältyä paljon sellaistakin, jota ei kyetä pehmeällä sammalvuoteella köllöttäessä hahmottamaan. Erikoisjoukkojen eräs piirre on HÄIKÄILEMÄTÖN toiminta. Paino sanalla häikäilemätön. Siihen liittyy heti tietty röyhkeys ja säälimättömyys ja minulla on sellainen nokkavainu, että tätä röyhkeyden teemaa ei osata lähestyä oikealla tavalla. Pohtikaa tykönänne ja miettikää, mitä tarkoittaa röyhkeä toiminta. Se ei suinkaan tarkoita kirkasotsaista partiopoikatoimintaa säällisin ja arvattavin metodein.

Kouluttajien toimintaa voidaan arvioida kriittisesti, mutta syvemmälle aiheeseen sukellettuaan saattaa mielipide siitäkin muuttua.

Kouluttaja ei koskaan saa harhautua -kivaa itelle- mentaliteettiin. Olen itse kerran tähän vipuun mennyt ja muistan sen iäti. En ymmärrä, miksi res.kouluttajat eivät hae mentorointia vakiväeltä, siihen on ollut mahdollisuus jo 20 vuotta, mikä hitto estää? Kun minä pöhisin toiminnassa ja olin eksyksissä, niin minä kysyin kantaväeltä neuvoa. Ainakin minä sain vastaukset AINA. Koulutusta ja sen yksityiskohtia suunniteltaessa pitäisi ehdottomasti ottaa tukea kantaväeltä, kysyä ja pohtia ja yleensä ottaa visu koppi neuvoista.

Tästä tapauksesta paistaa minun silmiini juuri tuo -kysymättä jättäminen-. Ei ole häpeä kysyä, häpeä tulee siitä, kun vetää hölmöyttään vihkoon....turhaan.

Hiukan nöyrempää asennetta ja yhteydenpitoa kappareihin, tämä on neuvoni ja luonnollisesti.....de facto. :D
 
Vastaerikoisjoukkotoimintaan saattaa sodan tullen sisältyä paljon sellaistakin, jota ei kyetä pehmeällä sammalvuoteella köllöttäessä hahmottamaan. Erikoisjoukkojen eräs piirre on HÄIKÄILEMÄTÖN toiminta. Paino sanalla häikäilemätön. Siihen liittyy heti tietty röyhkeys ja säälimättömyys ja minulla on sellainen nokkavainu, että tätä röyhkeyden teemaa ei osata lähestyä oikealla tavalla. Pohtikaa tykönänne ja miettikää, mitä tarkoittaa röyhkeä toiminta. Se ei suinkaan tarkoita kirkasotsaista partiopoikatoimintaa säällisin ja arvattavin metodein.
Ai kuten kohteelle menemistä oikean huoltofirman autolla ja kuteilla tai asemien läpi ajamista metsän puolelta pick-up maastureilla Itkot laulaen?

En ymmärrä, miksi res.kouluttajat eivät hae mentorointia vakiväeltä, siihen on ollut mahdollisuus jo 20 vuotta, mikä hitto estää? Kun minä pöhisin toiminnassa ja olin eksyksissä, niin minä kysyin kantaväeltä neuvoa. Ainakin minä sain vastaukset AINA. Koulutusta ja sen yksityiskohtia suunniteltaessa pitäisi ehdottomasti ottaa tukea kantaväeltä, kysyä ja pohtia ja yleensä ottaa visu koppi neuvoista.

Tästä tapauksesta paistaa minun silmiini juuri tuo -kysymättä jättäminen-. Ei ole häpeä kysyä, häpeä tulee siitä, kun vetää hölmöyttään vihkoon....turhaan.

Hiukan nöyrempää asennetta ja yhteydenpitoa kappareihin, tämä on neuvoni ja luonnollisesti.....de facto. :D
Yksi syy ainakin on byrokratia. Mentorointia ei saisi tehdä ilman tiettyjä järjestelyjä ja jos sitä epävirallisesti tehdään niin mitään pätevyyksiä se ei anna.
 
...

Kouluttajien toimintaa (1) voidaan arvioida kriittisesti, mutta syvemmälle aiheeseen sukellettuaan saattaa mielipide siitäkin muuttua.

Kouluttaja (2) ei koskaan saa harhautua -kivaa itelle- mentaliteettiin. Olen itse kerran tähän vipuun mennyt ja muistan sen iäti. En ymmärrä, miksi res.kouluttajat (3) eivät hae mentorointia vakiväeltä, siihen on ollut mahdollisuus jo 20 vuotta, mikä hitto estää? Kun minä pöhisin toiminnassa ja olin eksyksissä, niin minä kysyin kantaväeltä neuvoa. Ainakin minä sain vastaukset AINA. Koulutusta ja sen yksityiskohtia suunniteltaessa pitäisi ehdottomasti ottaa tukea kantaväeltä, kysyä ja pohtia ja yleensä ottaa visu koppi neuvoista.

Tästä tapauksesta paistaa minun silmiini juuri tuo -kysymättä jättäminen-. Ei ole häpeä kysyä, häpeä tulee siitä, kun vetää hölmöyttään vihkoon....turhaan.

(4) Hiukan nöyrempää asennetta ja yhteydenpitoa kappareihin, tämä on neuvoni ja luonnollisesti.....de facto. :D

Kaikesta vastustuksesta ja sekavuusriskistä huolimatta käytän väriä ja vahvennusta.

1. Toimintaa tulee aina tarkastella kriittisesti, etenkin omaa toimintaa.

2. Ei koskaan.. On ehkä peruuttamattomasti sanottu. Tämähän ei saa olla etusijalla, ei edes 3 tärkeimmän seikan joukossa. Ei ole kuitenkaan motivaation kannalta pahasta, jos kaikilla on kivaa, kunhan oppi menee perille. Toki rasitusvitutuskin muuttuu ajan oloon KIVAKSI. Mitä haasteellisemmat ja vaikeammat olosuhteet, sitä enemmän siitä selvittyään saa tyytyväisyyden tunnetta JÄLKIKÄTEEN, kun on suoriutunut :D Kaikki sissit sen tietää.

3. Mentorointia haetaan nykyisin paljonkin. Etenkin koulutustapahtumien valmistelu- ja suunnitteluvaiheessa, kun haetaan tietoa ja kokemusperäistä faktaa. Nykyisin sitä jopa saadaankin. Sen sijaan itse koulutustapahtumiin on ammattimainen asiantuntijuus yleisesti kiven ja kannon takana, ja/tai hyvien suhteiden. Jossain erikoisaloilla on tässäkin onnistuttu. Esim. sovellettujen ammuntojen kouluttajiksi ovat saaneet alan huippuosaajia maailmalta. Tuohon mentorointiin kaivataan jatkuvuutta ja sitoutumista etenkin PV:n ja ko. henkilöiden taholta.

4. Nöyryyden pitää olla kaksipuoleinen asenne. Asiat asioina - Kyvyt kykyinä - Puolin jos toisinkin, etenkin koulutettavien asioiden suhteen.
--- Ylpeys käy lankeemuksen edellä --- Kun ylpistyy ja käy ylimieliseksi, kaatuu omaan "besser wisseriyteensä".
 
Niin jos tuohon tulisi rahaa ja silloinkin kestää jonkin aikaa ennen kuin ammattisotilaita saadaan lisää. Eikä se silti vielä tarkoita ettei tuon rinnalla kannattaisi pyörittää vanhaa järjestelmää eikä se tarkoittaisi että vanhalla menetelmällä koulutettavia yksiköitä kannattaisi lopettaa.
Itsellä olisi muuten ehdotus joka ei maksa ja parantaisi vähän koulutuksen tasoa:
Pv:n henkilökunnan sallittaisiin toimia MPK:n kouluttajana omalla vapaa-ajallaan reserviläiseen verrattavissa olevana henkilönä. Nämähän saavat jo vastaavasti osallistua koulutettavana ja toimitsijana.

Useimmat eivät mutta osa kuitenkin.

Yksi syy ainakin on byrokratia. Mentorointia ei saisi tehdä ilman tiettyjä järjestelyjä ja jos sitä epävirallisesti tehdään niin mitään pätevyyksiä se ei anna.
Minä en tiedä missä maailmassa tämä @Benelli oikein liitelee. Ei näissä jutuissa ole päätä eikä häntää. Omasta osaamisesta ollaan kyllä varmoja ja ollaan niin operaattoria että. Ja kaikki kaipiaiset on paskoja tai ainakin huonompia kun itse on. Ja intissä on pelkkää byrokratiaa ja sekin on tietysti kapiaisten syy.

Tämä "idea" on kyllä ihan parasta. Tottahan toki me nyt ilmaiseksi tehdään samoja töitä jota tehdään päivätöinä!?! Että töissä 7/52 kun perjantaina loppuu duunit niin viikonloppuna ilmaiseksi tekemään samaa työtä. Tiedän todella monia jotka käyttävät jo nyt vapaa aikaansa oman ammattitaidon kehittämiseen, mutta mitä minulle antaisi jakaa osaamistani muille vapaa ajallani saamatta siitä itse yhtään mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Minä en tiedä missä maailmassa tämä @Benelli oikein liitelee. Ei näissä jutuissa ole päätä eikä häntää. Omasta osaamisesta ollaan kyllä varmoja ja ollaan niin operaattoria että. Ja kaikki kaipiaiset on paskoja tai ainakin huonompia kun itse on. Ja intissä on byrokratia ja sekin on tietysti kkapiaisten syy.

Tämä "idea" on kyllä ihan parasta. Tottahan toki me nyt ilmaiseksi tehdään samoja töitä jota tehdään päivä töitä!?! Että töissä 7/52 kun perjantaina loppuu duunit niin viikonloppuna ilmaiseksi tekemään samaa työtä. Tiedän todella monia jotka käyttävät jo nyt vapaa aikaansa oman ammattitaidon kehittämiseen, mutta mitä minulle antaisi jakaa osaamistani muille vapaa ajallani saamatta siitä itse yhtään mitään?
Tässä komppaan, en mä itsekään viitsi mennä viikonlopuksi tekemään omaa työtäni ilmaiseksi, kyllä sille omalle työlle pitää palkka saada.

Itselle pistää myös silmään tuo kumma kapiaisten dissaaminen täällä. Liekö sitten jotain varusmiesajan traumoja tms? Ei allekirjoittaneelle jäänyt mitään inhoa kapiaisia kohtaan, suurimman osan kanssa pärjäsi hyvin intti aikana ja kertauksissa vielä paremmin. Oikeastaan kun on ikää kertynyt, niin oppinut arvostamaan erityisesti nuoren upseerikunnan ammattitaitoa, innostusta ja omistautumista. Ja ainahan joukkoon mahtuu joku jonka kanssa ei tule niin juttuun mutta kun on firman vaatteet päällä niin sillon on mielestäni vaan pärjättävä kaikkien kanssa tasapuolisesti.
 
Yksi syy ainakin on byrokratia. Mentorointia ei saisi tehdä ilman tiettyjä järjestelyjä ja jos sitä epävirallisesti tehdään niin mitään pätevyyksiä se ei anna

Kyllä ne kapparit tutuksi tulevat melko nopeasti. En ainakaan itse kokenut koskaan minkäänlaista byrokratiaa esteenä olleen. Jokaiseen kysymykseen sain vastauksen.

Kelasin tuossa nyt parina päivänä rajallisen ajan puitteissa vähän erilaisia tapahtumia ja kyllä minä pysyn kannassani: monesta kohtaa paistaa se, että res-kouluttaja -t eivät ole -kysyneet- apua ja neuvoja. Ja en suostu uskomaan sitä, etteikö apua saisi.

Etteipä vain paljon olisi pelastettu jo sillä, että herrat me ressut ottaisimme hieman nöyremmän asenteen koulutusasioissa?
 
Kyllä ne kapparit tutuksi tulevat melko nopeasti. En ainakaan itse kokenut koskaan minkäänlaista byrokratiaa esteenä olleen. Jokaiseen kysymykseen sain vastauksen.

Kelasin tuossa nyt parina päivänä rajallisen ajan puitteissa vähän erilaisia tapahtumia ja kyllä minä pysyn kannassani: monesta kohtaa paistaa se, että res-kouluttaja -t eivät ole -kysyneet- apua ja neuvoja. Ja en suostu uskomaan sitä, etteikö apua saisi.
@baikal on täysin oikeassa. Suhteilla tämä maailma pelaa. Itselläni on ollut tiedossa ne VEH tapahtumat joihin osallistun 3 - 13kk etukäteen. Jos toimijat ovat halunneet ottaa yhteyttä ajoissa, aina järjestyy pari tuntia - puolipäivää, jossa asioita voidaan käydä läpi ja tarvittaessa vaikka maastossa. Kyllä se aluetoimisto/JOS:n KH-upseeri kertoo MPK:n toimijoille kysyttäessä kuka tai ketkä on käytettävissä harjoitukseen ja kertoo puhelinnumeron tai mailiosoitteen. Jotkut ovat ajoissa yhteyttä ottaneet, suurin osa vasta kun ollaan "pakollisessa" suunnitelutilaisuudessa. Vuosia kun pyörii samalla alueella niin tulevat niin hyvässä kun pahassa naamat tutuksi. Osa soittelee myös harjoitusten jälkeen ja pyytää tukea/mielipidettä/materiaalia - jos asenne on kunnossa niin taas: aina järjestyy pari tuntia - puolipäivää jossa asioita voidaan käydä läpi.

Etteipä vain paljon olisi pelastettu jo sillä, että herrat me ressut ottaisimme hieman nöyremmän asenteen koulutusasioissa?
Tämä. Ammattimies on ammattimies. En minäkään kuvittelee olevani amatööri putkimiehenä parempi kun ammattiputkimies putkiasentajia. Toisaalta kaikki ammatisotilaat eivät ole kouluttajia, joten myös sen ammattisotilaan pitää ymmärtää omat osaamisensa törajat ennen kuin alkaa muita neuvomaan.
 
Minä en tiedä missä maailmassa tämä @Benelli oikein liitelee. Ei näissä jutuissa ole päätä eikä häntää. Omasta osaamisesta ollaan kyllä varmoja ja ollaan niin operaattoria että. Ja kaikki kaipiaiset on paskoja tai ainakin huonompia kun itse on. Ja intissä on pelkkää byrokratiaa ja sekin on tietysti kapiaisten syy.
No se nyt on jo käynyt selväksi että luetun ymmärtäminen ei ole teidän vahvuuksia. Sen lisäksi että tuo kommentti pistää sanoja suuhuni se on itsessään ristiriitainen. Pidän kapiaisia paskoina mutta haluan näitä toimintaan lisää mukaan?

Tämä "idea" on kyllä ihan parasta. Tottahan toki me nyt ilmaiseksi tehdään samoja töitä jota tehdään päivätöinä!?! Että töissä 7/52 kun perjantaina loppuu duunit niin viikonloppuna ilmaiseksi tekemään samaa työtä. Tiedän todella monia jotka käyttävät jo nyt vapaa aikaansa oman ammattitaidon kehittämiseen, mutta mitä minulle antaisi jakaa osaamistani muille vapaa ajallani saamatta siitä itse yhtään mitään?
Suurinta osaa ei kiinnosta tiedän ja siksi käytin sanaa sallia. Ne joita kiinnostaa ehkä uhrata viikonloppu tai kaksi luultavasti ajattelevat isompaa kokonaisuutta kuten tietyt väärät toimenpiteet tai toimenpiteiden puute voivat hankaloittaa myös heidän omaa toimintaansa tai sitten vain yleisesti inhoavat ylimääräisiä tappioita.

Olen valittanut täällä kyllä niistä kapiaisista jotka saaneet jostain päähänsä että he ovat pätevämpiä kaikessa kuin mihinkään aiheeseen koulutetut aliupseerit kuten esimerkiksi tykistöupseeri joka neuvoi sissejä siitä miten vihollisen asemia kannattaa tiedustella pakettiautolla, mutta tätä ei pidä käsittää mitenkään yleistyksenä.

Kyllä ne kapparit tutuksi tulevat melko nopeasti. En ainakaan itse kokenut koskaan minkäänlaista byrokratiaa esteenä olleen. Jokaiseen kysymykseen sain vastauksen.

Kelasin tuossa nyt parina päivänä rajallisen ajan puitteissa vähän erilaisia tapahtumia ja kyllä minä pysyn kannassani: monesta kohtaa paistaa se, että res-kouluttaja -t eivät ole -kysyneet- apua ja neuvoja. Ja en suostu uskomaan sitä, etteikö apua saisi.

Etteipä vain paljon olisi pelastettu jo sillä, että herrat me ressut ottaisimme hieman nöyremmän asenteen koulutusasioissa?
Ensinnäkin tarkoitin opettamista noin laajemmin ja toisekseen se että saa tietoa ei vielä kerro kuinka hyvin sitä voi käyttää.
Otetaanpa vaikka esimerkiksi vesimurtopanos. Käytännössä tuo kannattaa opettaa joukoille koska on turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin pelkkä räjähteen käyttö mutta tuo on myös IED eli sitä ei saisi opettaa ihan kenelle tahansa.
Noin kentällä rajoittavaksi tekijäksi tulee ihan aika, jonkin sorttinen jälkipuintitilaisuus olisi ihan hyvä.
 
......
Tottahan toki me nyt ilmaiseksi tehdään samoja töitä jota tehdään päivätöinä!?! Että töissä 7/52 kun perjantaina loppuu duunit niin viikonloppuna ilmaiseksi tekemään samaa työtä.
Tiedän todella monia jotka käyttävät jo nyt vapaa aikaansa oman ammattitaidon kehittämiseen, mutta mitä minulle antaisi jakaa osaamistani muille vapaa ajallani saamatta siitä itse yhtään mitään?

Kun perjantaina loppuu omat duunit, niin kohtalainen joukko ressuja käyttää sitä omaa laatuvapaa-aikaansa viikonloppuisin ja opiskelee ja harjoittelee maanpuolustusta, ei siis omaa ammattiaan, ei saa siitä latiakaan päinvastoin vielä maksaa siitä.
Näin on ollut jo vuosikymmeniä.
En kuitenkaan odota, että kk-palkkaa nauttivat ko. alan ammattilaiset käyttäisivät vapaa-aikaansa oman osaamisalansa koulutuksiin.
 
Kun perjantaina loppuu omat duunit, niin kohtalainen joukko ressuja käyttää sitä omaa laatuvapaa-aikaansa viikonloppuisin ja opiskelee ja harjoittelee maanpuolustusta, ei siis omaa ammattiaan, ei saa siitä latiakaan päinvastoin vielä maksaa siitä. Näin on ollut jo vuosikymmeniä.
Kun perjantaina loppuu omat duunit, niin kohtalainen joukko kapiaisia käyttää sitä omaa laatuvapaa-aikaansa viikonloppuisin ja opiskelee ja harjoittelee omaa harrastustaan, ei siis omaa ammattiaan, ei saa siitä latiakaan päinvastoin vielä maksaa siitä. Näin on ollut jo vuosikymmeniä...
 
No tämän minä kyllä pähkäilinkin juuri näin. Eli tunnistit tämän -ilmiön- kokemuksestasi.

Nyt hus jätkät ottakaa onkeenne, kun olette tilaisuudessa vastata tapahtumista!
Näinhän sen pitäisi mennä. Aina ei saa niitä henkilöitä tukemaan, jotka tiedetään asiat parhaiten hallitsevan. Monesti tulee tieto valvojasta/mentorista vain hieman ennen koulutustapahtumaa. Tilatut koulutukset on hieman eri juttu. Niihin on saatu joskus kohderyhmä/yksityiskohtaiset vaatimukset/koulutukselliset tavoitteet tilaajalta jopa vuotta aiemmin. Tämä helpottaa huomattavasti suunnittelua ja tarvittavien resurssien kartoitusta.
 
Näinhän sen pitäisi mennä. Aina ei saa niitä henkilöitä tukemaan, jotka tiedetään asiat parhaiten hallitsevan. Monesti tulee tieto valvojasta/mentorista vain hieman ennen koulutustapahtumaa. Tilatut koulutukset on hieman eri juttu. Niihin on saatu joskus kohderyhmä/yksityiskohtaiset vaatimukset/koulutukselliset tavoitteet tilaajalta jopa vuotta aiemmin. Tämä helpottaa huomattavasti suunnittelua ja tarvittavien resurssien kartoitusta.
Joukko-osastokohtaisia eroja on. Oletteko VAATINEET nimen tietoon ajoissa?!? Kaksi suuntainen tie... Sille everstille voi seuraavassa viirin jakotilaisuudessa antaa palautteen "että kun ei tunnista saavan yhteyshenkilöiden nimiä ajoissa niin vähän hankalaa ja laatu kärsii..." sitten vielä lisäys "... ihmetelen tätä vähän Teidän prikaatinne kohdalla kun tuossa naapurissa XPR:ssa saadaan aina 3kn enne ja on kuulemma jopa tulistavotteena siellä..."
 
Minä en tiedä missä maailmassa tämä @Benelli oikein liitelee. Ei näissä jutuissa ole päätä eikä häntää. Omasta osaamisesta ollaan kyllä varmoja ja ollaan niin operaattoria että. Ja kaikki kaipiaiset on paskoja tai ainakin huonompia kun itse on. Ja intissä on pelkkää byrokratiaa ja sekin on tietysti kapiaisten syy.

Tämä "idea" on kyllä ihan parasta. Tottahan toki me nyt ilmaiseksi tehdään samoja töitä jota tehdään päivätöinä!?! Että töissä 7/52 kun perjantaina loppuu duunit niin viikonloppuna ilmaiseksi tekemään samaa työtä. Tiedän todella monia jotka käyttävät jo nyt vapaa aikaansa oman ammattitaidon kehittämiseen, mutta mitä minulle antaisi jakaa osaamistani muille vapaa ajallani saamatta siitä itse yhtään mitään?

Hmm. Tuota asennetta minä joissakin kantahenkilöissä ihmettelen. No toisaalta aika monelta puuttuu maanpuolustushenki ja -tahto. Silloinhan mitään ei olla valmiita tekemään talkoilla yhteisen hyvän eteen.
Miksi minä lähtisin vapaaehtoisesti viikonloppuna omin kustannuksin harjoittelemaan sotimista? Eihän siitä edes makseta mitään. En edes halua, eikä huvitakaan. Nyt vanhana ukkona olisi niin kiva köllötellä uunin pankolla ja leikkiä lasten kanssa. Siksi minä lähden harjoituksiin kun se on miehen velvollisuus. Skapparin velvollisuus saattaa tietysti olla viikonloppuisin vetää kaljaa, että jaksaa olla seuraavallakin viikolla ilkeä varusmiehille...

(tuota ei kannata täyspäisten kantahenkilöiden ottaa ihan vakavissaan, se on tarkoitettu vain numeromiehen ärsyttämiseksi.Ymmärrän minä sen ettei kovin montaa viikonloppua jaksa talkoilla tehdä samaa hommaa kuin arkena työkseen. Mutta edes pari vkl/vuosi?)
 
Back
Top