MPKY 2015

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
...tuon kun näkisi eipä ole vielä vastaan tullut! Sen sijaan luokattomia suoritteista juuri niiden siviilipuolella ammatikseen kouluttavien osalta on nähty pitkä rivi.

Jos tuo on ainoa mikä sinulla on sanottavana tuohon kommenttiini niin ilmeisimmin kuulut luokkaan luonnevikaiset kapiaiset. Et ole eduksi maanpuolustushengelle. Tervemenoa krihailemaan ulkomaille.

Jos tuo on ainoa mikä sinulla on sanottavana tuohon kommenttiini niin ilmeisimmin kuulut luokkaan luonnevikaiset kapiaiset. Et ole eduksi maanpuolustushengelle. Tervemenoa krihailemaan ulkomaille.
Kiitos mielipiteestänne! Tämähän on tiedetty jo täällä...

Ps. Pari KRIHA-reissua on jo heitetty ja mielellään lähden seuraavallekin!

Kiitos mielipiteestänne! Tämähän on tiedetty jo täällä...

Ps. Pari KRIHA-reissua on jo heitetty ja mielellään lähden seuraavallekin!

Siinä on mies paikallaan. Poissa Suomesta ja tekemässä kuitenkin isänmaalle hyödyllista hommaa. Kaikki voittaa.

• Tykkää
Reactions: KIM
Virkakoirat hoitavat ne hommat mitä tarvitaan. Virkakoira on sertifioitu enne kun se päästetään oikeisiin töihin, kun virkakoira mokaa niin se on nappi otsaan...kuka vastaa että ns. "kouluttu" harrastekoira, jota ei millään tavalla ole sertifioitu normien mukaan ei lähde lapasesta? No onneksi en on ole joutunut tätä miettimään harjoituksessa ja toivo todella että en joudukaan... no tarvii ruveta kantamaan lippaassa kovia kun VEH-ressuja on varuskunta-alueella.
Näin varmaan on: virkakoirat ovat VIRKAKOIRIA ja ne ovat valtion omaisuutta. Tuo "sertifiointi" on paikallaan myös siviiliomistuksessa olevien "reservin koirien" osalta. Tuohon "sertifiointiin" on siviilipuolellakin ns. SOVELTUVUUS ja TASOTESTIT (myös ammattivartijoiden työkoirille) . Siitä ei kuitenkaan ole VIELÄ VALMIINA reservin koirille virallistettua OHJETTA ja tämä rajoittaa lajempaa valtakunnallista käytäntöä. Tosin nykyohjeiden mukaan PV voi KÄSKEÄ siviikoiran ohjajineen kertausharjoitukseen. Tällöin koira on vuokralla harjoituksen ajan ja PV:n "vakuutusvastuulla". Pääsääntöisesti ohjaaja vastaa itse koirastaan.
Tuo koiran "mokaaminen" ei tarkoita että saa "napin otsaan". Jos/kun koira ei toimi halutulla tavalla tietyssä tehtävässä, se voi olla erittäinkin hyvä jossain muussa tehtävässä (esim. ei voimankäyttöön mutta erikoisetsintään kyllä). Virkakoirat ovat kuitenkin monesti nykyisin ns. combokoiria ja niiden tulisi suoriutua kaikista mahdollisista tehtävistä. Tämä käytäntö karsii monta hyvää koiraa. Erikoisetsintään kaivataan lisää osaavia koiria. Soveltuvuustestejä tulee kehittää jo koulutuksen alkuvaiheisiin, jotta koirasta saadaan paras teho irti ja valikoitua sopivimmat.

EDIT: Ai niin -- Kuonokoppa on keksitty, siksipä vaikenen tässä kohdassa.
Noh. Kaitpa virkamiehet tietää paremmin myös ne alat, joita eivät riittävän hyvin tunne. :rolleyes: ..ja mitäpä-se-hyvejää, kuten meillä Kainuussa on tapana sanoa :cool: Normit on Normeja ja Ohjeet Ohjeita. Kaikki kehitys on kaaosta ja anarkiaa :p ..etenkin jos sitä ei tee AMMATTILAISET :cool:

Osin kyllä uudelleen koulutetaan... Jopa VEH perusteisesti - hyvänä esimerkkinä mm. Kymijoki 14. Siinä olet oikeassa että iloisesti on hommat sekaisin reserviläiskentällä... Suurin osa luulee että koko MAAVTST15 on JP(HAJ)* taistelua...

Näin onkin jo tehty. MAASK, RUK sekä jotkin joukko-osastot ovat kouluttanut vuonna 2013 ja 14 KOTU:jen ydinhenkilöstöä vahvasti MAAVTST15:sta ja viimeistään tänä vuonaa kaiken KOTU:jen koulutuksen tulee VEH:ssa perustua MAAVTST15.

* HAJP ei ole oikea termi vaan JP(HAJ)

Tässäpä siis itsekin todistin tuon huomioni termien sekoittamisesta oikeaksi samantien :D Ensialkuun näytti siltä, että MAAVTST15-jalkautukseen liittynyt tiedotuskampanja oli hyvin suunniteltu ja toteutettu, mutta voipi olla, että sillä loppupeleissä luotiin kansan ja reservin keskuuteen enemmän hämmennystä, kuin selkoa. Nähdäkseni kyseinen kampanja oli ennennäkemättömän avoin taistelutavan kuvauksessaan, joka vähän ihmetyttikin, mutta kaipa se oli laskelmoitu juttu.
Jotenkin en ole osannut mieltää, että ne päivitykset jalkaväen taistelutekniikkaan ja -taktiikkaan jotka ovat koulutukseen jalkautuneet liittyisivät erityisesti MAAVTST15:n, koska eivät edusta osaanottamaani aiempaan koulutukseen verrattuna järjetöntä harppausta, vaan ovat luontevasti seuraava askel jatkuvasti päivittyvien toimintamallien jatkumossa.

Herkullista toisaalta seurata provoiluasi, itse olen aivan liian hyvänahkainen riehumaan yleensä täällä eniten keskusteluissa ärsyttävistä piirteistä, eli täysin todellisuudesta irtonaisten ihmehimmeleiden rakentelusta, epäolennaisiin tarttumisista ja siitä, että kirjoituksista ihan suoraan paistaa, ettei suurimmalla osalla ole tuon taivaallista hajua siitä, miten SA-puolustusvoimat, saati RA-puolustusvoimat toimivat. En väitä, että itselläni olisi kovin paljon kattavampaa kokonaiskuvaa, mutta tajuan sentään perspektiivini kapeuden enkä siis lähde olettamaan sitä sun tätä. Yleinen asenne on, että kun ei ole jokaista jänkhäjääkäriä istutettu PVKOM:n kanssa viikoksi perkaamaan juurta jaksain operatiivista suunnittelua, valmiusasioita yms. milloinkin mieleen tulevia niin paskan osuessa tuulettimeen maanpuolustus on kaikenmoisten sähköteippi-klemmari-hubbabubbaviritelmien ja propellipäiden varassa. Loppupeleissä tämän foorumin käyttäjäkunta on onneksi mikroskooppisen pieni ja sisäsiittoinen otos siitä kansanosasta, josta 230 000 miehen SA-vahvuus muodostuu ja tätä tuppaankin aina toistelemaan itselleni, kun rupeaa leikkaamaan kiinni. Varsinkin, kuin suurehko osa käyttäjistä käsittääkseni ei ole sijoitettuja (pl. varareservi), eli käytännössä rauhan tilassa PV:n toiminnasta täysin ulkopuolisia.

Hiukan hymyilyttää minuakin. Pidetään tämä yksinkertaisena. Ensin pitää rakentaa kouluttajaosaaminen, mikä mahdollistaa kouluttamisen. Sen jälkeen tiukat standardit ja monitorointi. Ei tämä niin sekavaa ole, ellei siitä halua tehdä sellaista.

Koulutuksen perusteet -kursseja säännöllisesti. Kouluttajapankki kun on riittävä, KOTU:n SUKE ja JOKE voivat ottaa parhaat voimat käyttöön. Jotkut reserviläiset tarvitsevat sijoituksensakin vuoksi koulutusta, ja viestikurssi tai tilannekuvakurssi voidaan vetää riittävällä asiantuntemuksella - ei siihen mitään KH:ta kuulu.

Kouluttajan on osattava monenlaista, varsinaisen koulutussubstanssin lisäksi tietysti ainakin:

- harjoitussuunnitelman laatiminen
- materiaalitilausten laatimisen (tavallisimmat tukevat joukko-osastot)
- tavallisimpien koulutus- ja harjoituspaikkojen johtosäännöt / käyttöohjeet
- arviointi- ja palautteenantokyky
- johtamiskäyttäytyminen.

Mitä sotilaallisiin VEH-harjoituksiin tulee, rakennetulla alueella taistelukin (myös osana kohteensuojauskursseja) koulutetaan jo MAAVTST15:n mukaan.

Parasta olisi, jos kaikkien alueiden KOTU-yksikköön sitoutuneet sisälähtöisesti pyrkivät kohti sotilaallisia standardeja kaikissa toimissaan ja ottavat työnsä vakavassa hengessä. Silloin väistämättä porukasta kuurnitaan hyvää ainesta.

Se, mitä tällä sitten tekee laajemmassa mielessä, on ylätason ongelma. Mitä taas poliittiseen puoleen tulee, MPK järjestää riittävästi siviilikoulutusta, jotta maanpuolustus näyttäytyy laajemmalle yhteiskunnalliselle otannalle. En halveksi tuollaista maanpuolustustyötä lainkaan. Olen toistuvasti yrittänyt viitata siihen, että ei teräksellä tee mitään, jos sen käyttäjällä ei ole tahtotilaa. Pelkkä tahtotila taas ei tuo osaamista, vaan tarvitaan tekoja sen aikaansaamiseksi.

Jankuttamalla kaikki järjestöt on ennenkin saatu eri poteroihin mulkoilemaan toisiaan. Ja nyt kun tätäkin keskustelua seuraan, en lainkaan ihmettele, miksi niin on käynyt.

Mitähän tähän laittaisi, kun tuli tuplat?

No vaikka kuvan.

Rannikkomyrsky_iso.JPG

-- itse olen aivan liian hyvänahkainen riehumaan yleensä täällä eniten keskusteluissa ärsyttävistä piirteistä, eli täysin todellisuudesta irtonaisten ihmehimmeleiden rakentelusta, epäolennaisiin tarttumisista ja siitä, että kirjoituksista ihan suoraan paistaa, ettei suurimmalla osalla ole tuon taivaallista hajua siitä, miten SA-puolustusvoimat, saati RA-puolustusvoimat toimivat. En väitä, että itselläni olisi kovin paljon kattavampaa kokonaiskuvaa, mutta tajuan sentään perspektiivini kapeuden enkä siis lähde olettamaan sitä sun tätä. --
Pidin tästä viestistä, koska siihen kiteytyy paljon sitä, mistä meillä kotona ruokapöydän ääressä keskustellaan: mihin tätä (positiivisesti ilmaisten) aktiivista reserviläisporukkaa tarvitaan. Pysyväistilana on hyvässä hengessä ylläpidetty skisma "kanta-henkilökunnan ja reservin" välillä, koska minä en tiedä tai ymmärrä eikä minulle kerrotakaan.

Muistaakseni juuri Stagedius käytti termiä "spadesissit" kuvaamaan sellaisia yli-innokkaita reserviläisiä, joilla ei ole todellista sotilaallista koulutuspohjaa mpk-harrastamiselleen - siitähän tähän thråådin keskustelussa on ollut paljon kyse, että vievät rahaa pv:ltä eikä panos tuota pv:lle lisäarvoa. Se, mitä pstsika taas kirjoitti, ettei omaehtoinen harrastaminen voi olla negatiivinen seikka, on tavallaan totta yhtä lailla. Viime syksystä oma kantani on lähestynyt cv:n näkemyksiä ja hän puhuukin osin kuin mieheni: emme voi "harrastaa" maanpuolustusta, leikkiä taistelijoita, jos meillä ei ole selkeää sijoitusta, johon voi treenata ja nimenomaan pv:n puitteissa. Ihan itkettää sellaiset tyypit, jotka todellakin haluavat paraateihin tai sinne Absille patsastelemaan armeijan vetimissä. Pelottavalta kuulostaa tuo cv:n pessimismi, ehkä oikeutettukin, MaaKien tasosta. Ja MaaKit ovat kuitenkin se, mitä mpk-puuhastelun sijaan voidaan tarjota "todellisempana", sitoutuneempana koulutuksena.
Itselleni tämä on pohdinnan aihe siksi, että minua ei ole kertautettu sijoitukseeni ja olen MaaKia ajatellut koulutusta tarjoavana mahdollisuutena - jota mieheni siis vastustaa.

Pidin tästä viestistä, koska siihen kiteytyy paljon sitä, mistä meillä kotona ruokapöydän ääressä keskustellaan: mihin tätä (positiivisesti ilmaisten) aktiivista reserviläisporukkaa tarvitaan. Pysyväistilana on hyvässä hengessä ylläpidetty skisma "kanta-henkilökunnan ja reservin" välillä, koska minä en tiedä tai ymmärrä eikä minulle kerrotakaan.

Muistaakseni juuri Stagedius käytti termiä "spadesissit" kuvaamaan sellaisia yli-innokkaita reserviläisiä, joilla ei ole todellista sotilaallista koulutuspohjaa mpk-harrastamiselleen - siitähän tähän thråådin keskustelussa on ollut paljon kyse, että vievät rahaa pv:ltä eikä panos tuota pv:lle lisäarvoa. Se, mitä pstsika taas kirjoitti, ettei omaehtoinen harrastaminen voi olla negatiivinen seikka, on tavallaan totta yhtä lailla. Viime syksystä oma kantani on lähestynyt cv:n näkemyksiä ja hän puhuukin osin kuin mieheni: emme voi "harrastaa" maanpuolustusta, leikkiä taistelijoita, jos meillä ei ole selkeää sijoitusta, johon voi treenata ja nimenomaan pv:n puitteissa. Ihan itkettää sellaiset tyypit, jotka todellakin haluavat paraateihin tai sinne Absille patsastelemaan armeijan vetimissä. Pelottavalta kuulostaa tuo cv:n pessimismi, ehkä oikeutettukin, MaaKien tasosta. Ja MaaKit ovat kuitenkin se, mitä mpk-puuhastelun sijaan voidaan tarjota "todellisempana", sitoutuneempana koulutuksena.
Itselleni tämä on pohdinnan aihe siksi, että minua ei ole kertautettu sijoitukseeni ja olen MaaKia ajatellut koulutusta tarjoavana mahdollisuutena - jota mieheni siis vastustaa.

Itse olen koulutuspuolelle sijoitettuna SA-tehtävään ja siksipä tämä PV:nkin voimavaroja syövä harrasteluni on kuitenkin täydentävänä siihen vaatimattomaan "kovaan" KH-vrk-määrään, missä nimenomaan kouluttajakoulutusta on allekirjoittaneelle annettu. Haluaisin ajatella sitä hyödyllisenä toimintana enkä oikein voi sulattaa ajatusta, että nyt olisi parempi lopettaa turhanaikainen pelleily, kun on yli 35-vuotias. Sitten kun sijoitus lakkaa, niin voin kyllä lopettaa pyörimisen tällä kentällä. Mutta tässä vaiheessa roikun mukana kuin perskärpänen, jos en muuten niin siitä syystä, että se helpottaa uutisten kuuntelemista kun on tehnyt voitavansa Volkssturmin puolustuskyvyn eteen.

...tuon kun näkisi, eipä ole vielä vastaan tullut! Sen sijaan luokattomia suoritteita juuri niiden siviilipuolella ammatikseen kouluttavien osalta on nähty pitkä rivi.

Niin, kukin on eittämättä vahva siellä omalla substanssialueellaan. Vastavetona voin sanoa, kylläkin vain yhden kadettiupseerin väitöskirjaa ohjanneena, että joskus häpeä on molemminpuolinen. Sikäli kun olet MPKK:n käynyt.

Nyt on jo provon paikka.

Älä anna ukkosi olla fakki-idiootti. Herätä hänet. Mieti logiikkaa. Olet sijoitettu, mutta sinua ei kertauteta, syystä tai toisesta tai vaikka vain siksi, ettei ole fyrkkaa. Näiden mielipiteiden vuoksi et voi pitää taitojasi yllä vapaaehtoissektorilla, koska - niin, kerropas minulle omin sanoin, miksi et!

Tämä homma on yhtä vanha kuin historia. Suojeluskuntien ei olisi saanut tämän logiikan mukaan harrastaa ammuntaa ja omia harjoituksia.

Suojeluskuntien taso muuten olikin hyvin kirjava.

Nyt on jo provon paikka.

Älä anna ukkosi olla fakki-idiootti. Herätä hänet. Mieti logiikkaa. Olet sijoitettu, mutta sinua ei kertauteta, syystä tai toisesta tai vaikka vain siksi, ettei ole fyrkkaa. Näiden mielipiteiden vuoksi et voi pitää taitojasi yllä vapaaehtoissektorilla, koska - niin, kerropas minulle omin sanoin, miksi et!

Tämä homma on yhtä vanha kuin historia. Suojeluskuntien ei olisi saanut tämän logiikan mukaan harrastaa ammuntaa ja omia harjoituksia.

Suojeluskuntien taso muuten olikin hyvin kirjava.

Varmasti olikin kirjavaa - toisaalta olen itse herännyt pohtimaan miten kuulemani mukaan aika hilkulle menneessä Talvisodassa olisi käynyt ilman tätä spadesissien touhottamista - missä kirjailijan sanoin "työläisten selkänahasta kerätty ihra hyllyi lahtaritakin alla" ? Eikös silloinkin ollut jotenkin tutunkuuloinen säästölinja ollut PV:n omassa toiminnassa päällä?

Onneksi nykyäänkin on panttipataljoonalle käyttöä ja CV:kin pääsee tasoiseensa seuraan - Jedem das Seine!

Sitä MPK:n saamaa miljoonan euron jytkypanostusta miettiessä on hyvä muistaa, että intillä menee vuositasolla kutakuinkin 250 000 € pelkkään viinaan ja runsas 70 miljoonaa printteihin. Ei tuossa enää yhdellä miljoonalla taida niin suurta merkitystä olla...

Ei pidä vähätellä. Se on kuitenkin 1/2300 osa kokonaisrahoituksesta. Ja sekin menee ihan kankkulan kaivoon.:rolleyes: Reserviläisten pitäisi pystyä valamaan savesta timantteja ja mielellään vielä omin rahoin. Toki ottaen huomioon erilaiset rajoitukset ja Pv:n voimakkaan vastarinnan. Mutta siitä tuleekin sitten ihanteiden mukainen, hyvin katajainen viritys. Rauta lujoo tulessa. :p

Tämä on juuri sitä harrastustoimintaa jota PV:n ei kuulukaan tukea. Ei PV tue naapurin Marttojenkaan harrastustoimintaa. MAAKK:n organisaatioon ei kuulu mitään koirapartioita...jos niitä tarvittaisiin kuuluisivat ne organisaatioon. Täysin turhaa puuhastelua...toivottavasti ei tule minua harjoituksissa vastaan...ei kyllä mikään puoliksikoulutettu kotikoira joukkojen mukana lisää kenenkään palvelusturvallisuutta!

:D En voi olla palaamatta vielä tähän. MAAKK:lle asetetut tehtävänkuvat hieman vaihtelee alueittain, kuten myös kokoonpanot. Joillain alueilla on enempi "spollimaisempaa" ja jossain muualla jotain muuta.
Samoin yksittäisillä henkilöillä voi olla useita tehtäviä sijoituksenkin mukaan ("koiralla ja ilman"), riippuen joukon kulloisestakin kokoonpanosta/tehtävästä.

Huoh...

Huonoin mahdollinen motiivi lähteä tuohon toimintaan. Tosin näitäkin on nähty.

Ps. helpommin saat ylennyksen kuulumalla erilaisiin kiltoihin ja reserviläisjärjestöihin sekä osallistumalla niiden toimintaan aktiivisesti.

Edit: ...on se kyllä vielä huonompi motiivi toimintaan, jos vain haluaa päästä patsastelemaan intin maastopuvussa arvomerkeillä lähi ABC:llä...ja näitäkin on ikävä kyllä nähty...

Minua ei haittaa, vaikka nuoren reserviläisen osamotiivina maanpuolustustoimintaan on ylennys. Niin se minullakin on ollut.
Kaikki harjoittelu maanpuolustuksessa on eteenpäin. Ja sitä paitsi kun sille nuorelle jannulle tulee vähän ikää niin se saattaa huomata, että ei sillä sotilasarvolla ole juuri merkitystä. Ja oppiminen ja joukon harjaantuminen onkin pääasia.

Itseäni joskus harmittaa, että ylenemiset rauhan aikana on omalta osaltani jo käytetty. Joskus räntäsateessa polvet märkinä kontatessa harjoitusvastustajan vartiomiehen ohi tulee mieleen, että mikähän järki tässäkin. Olis hyvä lisäkannustin jos tietäis, että edes pari vuotta kun jaksaa vielä niin pääsee appiukon sotilasarvosta ohi. ;)

Onkohan kusetettu koira paikallishankinta- vai ottokalustoa? Itse vain heitän tuohon, että esimerkiksi YTS-kohteen suojaamisessa ottaisin kyllä olemattoman sotakoiran paikalle hyvinkin monentasoisia koiria erittäin mieluusti. Ei voimankäyttöön, vaan ihan herätyskelloksi, parhaimmat muuhunkin.

MPK:een latautuu jos jonkinlaisia odotuksia, koska Suomi/PV on köyhä. Isoksi teemaksi pitää ottaa se, että kaikki sodan ajan tehtäviin sijoitetut ja mahdollisesti sijoitettavat (täyspäinen ei-vanha terve) pitävät yllä sotilaallisia taitojaan kaikin käytettävissä olevin keinoin. Siihen valikoimaan kuuluu itsestäänselvästi myös vapaaehtoinen kouluttautuminen. Nykyisin kun se on järjestetty MPK alle, niin sitten tehot irti. Tuohon en itse soisi vängättävän, että nykyinen MPK ei täytä jotakin odotusta tai vaatimusta (mikä on täysin totta), vaan napattavan kiinni siitä miten asia muutetaan käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Tähän asti näyttäytyneen mukaan se vaatii enemmän korvien väli- ja etupiirimuutoksia kuin rahan hölväämistä tai muuta saavuttamattomissa olevaa.

Back