Miten saadaan nuoret innostumaan reserviläistouhuista? Mullakin ois tuttuja nuoria kavereita, jotka ei pääse maakk, koska niillä on sodanajan sijoitus. Eivät vaan ole päässeet ollenkaan kertaamaan.
Maakk pitäisi saada enemmän näkyvyyttä ja nopeampaa toimintaa, jotta nuoret innostuisivat. Harjoituksissa pitäisi olla maaliosastoja koko joukolle ja viholliskontaktia, jotta nähtäisiin oman ja vihollisen toimista aiheutuvat toimenpiteet. Itseasiassa maaliosastokeikat ovat mielestäni niitä parhaita harjoituksia.
Vähemmän rastikoulutusta kiitos. Toki pakolliset opit on jostain ensin saatava, mutta ei loputtomiin saman asian kertaamista puoliympyrässä, koska aika on rajallista, kyllä ne opitut asiat palaavat mieleen.
Näkisin, että nuoret saadaan innostumaan reserviläistouhuista nykyistä enemmän, kun käskettyjä harjoituksiakin alkaa taas tulemaan ja reservin koulutuksen kehittely etenee. Ensin pitää luoda systeemi, jota kehtaa yleensä edes mainostaa! Sijoitetut reserviläiset eivät lähtökohtaisesti ole PAIKP:ien rekrykohderyhmää, kuten ei kuulukaan. Paikallisjoukot eivät myöskään ole mikään SA-suorituskyvyn teräksisen keihään timanttisen kärjen titaaninen terä, vaan paikallisiin suojaus-, vartiointi- ja taistelutehtäviin suunniteltu joukko, jolla on tarkoitus olla tavallista paremmat valmiudet Virka-apuun oman toimialueensa muiden viranomaisten kanssa ja tietty valmius erinäisiin RA-tehtäviin (virka-apu/muut käsketyt tehtävät), eli niiden koulutukseen ei rajallisista resursseista voi tai edes kannata panostaa erityisesti vrt. Operatiiviset tai alueelliset joukot. Tämän lisäksi konsepti on käytännössä ollut vielä hieman hakusessa ennen 1.1.2015, joten MAAKKien toiminta saadaan vasta tulevina vuosina tarkoituksenmukaiseen malliin, kun koulutusoppaat yms. koulutusta ohjaava ja yhtenäistävä materiaali jalkautuu kentälle. MAAKK oli tähän asti eräänlainen PV:n suuntaan ammuttu kierrepallo, jonka lopullinen muoto riippui ihan siitä kopin ottaneesta räpylästä.
Itse olen erittäin tyytyväinen MAAKK-perusteet konseptin leviämisestä, koska taistelijantaidot on sijoittamattomien reserviläisten kohdalla syytä a) päivittää ja b)
YHDENMUKAISTAA ennen heidän sijoittamistaan aktiivisesti harjoittelevaan yksikköön. Tämä parantaa joukon koulutuksen kokonaislaatua, kun kaikki taistelijat ovat ainakin teoriassa tietyllä tasolla ja puhuvat ns. samaa kieltä. Tämä on paljon järkevämpi tapa kouluttaa täydennysmiehistöä, kun Komppania on saatu koulutettua kokonaisuutena jo tietylle tasolle kuin se, että koko pumppu käskettäisiin parin vuoden välein jollekin TRA1-henkiselle peruskurssille. Myöskään varsinaisissa K:n harjoituksissa ei näin tarvitse käyttää aikaa perusasioihin. Vuoden kestävä kurssi myös omalta osaltaan testaa henkilön todellista motivaatiota, kykyä ja kenttäkelpoisuutta sitoutua toimintaan sekä hänen, että yksikön parhaaksi. MPK:n ja MAAKK:n henkilöstön pääasiassa toteuttaessa koulutuksen palvelee se myös heidän kehittymistään kouluttajana, heidän saadessaan saman harjoitusjoukon kanssa useampien harjoitusten ajalta kokemusta sekä palautetta. Näkisin, että tällä hetkellä organisaatiollla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hoitaa lähinnä yksittäisten taistelijoiden ja korkeintaan ryhmän koulutusta, koska pelkillä koulutuskorteilla ilman tosiasiallista opetettavan aiheen hallintaa ei yksinkertaisesti vaan pysty parempaan ilman, että lopputulos on pelkkää paskaa. Toki poikkeuksiakin löytyy enkä millään tapaa pyri näitä kyseenalaistamaan, mutta laajemmin tilanne on
minun mielestäni tämä.
Mitä tulee koettuihin taitotasoeroihin eri MAAKKien välillä, on niihin muutamia yksinkertaisia selityksiä. Olen henkilökohtaisesti päässyt tutustumaan HELMAAKK:n & hieman Uudenmaan muiden MAAKK:ien ja PHMAAKK:n toimintaan, sekä henkilösuhteiden kautta etäisen tietoinen PIRMAAKK:n puuhista ja tästä otannasta pystyy selkeästi nostamaan koulutustasoon ja toiminnan laatuun vaikuttavat tekijät. Muihin, kuin edellä lueteltuihin K:ihin minulla ei ole henkilökohtaista kosketuspintaa.
Pääasialliset tasoon vaikuttavat tekijät:
-ALTSTO:ssa työskentelevän Pääkouluttajan suhtautuminen asiaan. Tämä on yhteinen nimittäjä jokaisen tietyntasoisen MAAKK:n takana. Koska varsinaista koulutusopasta/muuta toimintaa ohjaavaa materiaalia ei ole ollut, on MAAKK:n koulutus käytännössä ollut paljon tämän henkilön ja hänen suhtautumisensa/kykyjensä varassa.
-ALTSTO:n käytettävissä olevat resurssit (Raha/KH-vuorokaudet, materiaali, kouluttajat, harjoitusalueet yms.) ja mahdollisuus tukeutua läheiseen J-OS:n.
-MAAKK:n henkilöstön, eteinkin avainhenkilöstön asenne, tiedot ja taidot. Mitä vähemmän on mahdollista tukeutua KHENK:n kouluttajiin, sitä tärkeämpää Komppanian henkilöstön oma aktiivisuus on. Pelkkä touhukkuus tosin ei riitä, vaan pitää olla myös tiettyä Oikeaa Näkemystä suorituskykyvaatimuksista ja niihin vastaamisesta, sekä hyvän sotilaskoulutuksen järjestelyistä. Käytännössä eniten tällä saralla on vakuuttanut Päijät-Hämeen hurjien toiminta, sekä heidän ja paikallisen MPK:n organisaation välinen yhteistyö, tietenkin HämR tukea unohtamatta. Tämänkin MAAKK:n kohdalla on käsittääkseni suurta osaa näytellyt M83:n lahjetta sotastondiksellaan kuluttava ALTSTO:n vastuuhenkilö.
Muita huomioita:
HELMAAKK:n kohdalla harjoituksia on ollut ehkä hieman vähemmän, kuin enemmän MPK:hon tukeutuvien K:iden kohdalla, mutta HELALTSTO on järjestänyt ne vahvalla KAARTJR:n tuella, eli uutta asiaa kouluttavat ovat pääasiassa JV-varusmieskoulutuksen parissa uraa tehneitä J-OS:n KHENK:itä (Kers.- Kapt.), koulutukset on järjestetty ajankäytöllisesti erittäin tehokkaasti ja harjoituskalusto, sekä alueet ovat olleet kunnossa. Asia ei aina heilläkään ole ollut näin, vaan tähän on vaikuttanut suuresti ALTSTO:ssa työskentelevä pääkouluttaja, joka tuli tehtävään tämän vuosikymmenen alussa ja ns. hanskasi sen. 3 vuoden koulutus oli suunniteltu JOTU-pohjaisesti nousujohteisesti, eli ensin treenattiin Taistelija, Partio ja Ryhmä, seuraavassa harjoituksessa Joukkuetta ja viimein KH:ssa Komppaniaa. Jokainen taistelija ei missään nimessä ole tasolla KaupunkiNinja, mutta joukko toimii kokonaisuutena. KAARTJR on toteuttanut myös VK-harjoitukset, jonka lisäksi henkilöstö on osallistunut yksilöinä Pääkouluttajan MPK:n kurssitarjonnasta poimimille, sekä mahdollisesti muille MPK:n kursseille.
Uudenmaan muiden, käsittääkseni suurilta osin MPK:hon tukeutuvien MAAKK:ien suuri onni on ollut viime vuosina IUUDALTSTO:ssa työskennellyt vastuuhenkilö, joka on omalla toiminnallaan mahdollistanut paljon. Taisipa MPK häntä muistaakin henkilön siirtyessään muihin tehtäviin vuoden lopulla. Käsittääkseni ovat myös osittain tukeutuneet UUDPR:iin koulutuksen järjestelyissä.