MPKY 2015

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä käydään taas samaa keskustelua kuin aikaisemminkin ja samoin argumentein. Vastaan vain omalta alueelta. Meillä tehdään standardit PV:n mukaan. Harjoitukset ja KOTU:n suunnittelema koulutus arvioidaan PV:n ja kouluttajien toimesta. Mikäli kriteerit eivät täyty, kurssilla ei jatkossa ole kertausharjoitusmerkitystä eikä -statusta. Piste.

Ihmettelen niiden pohjimmaisia motiiveja, jotka vastustavat vapaaehtoista kouluttautumista sinänsä. Mutta olen kiitollinen asiallisista kehityshuomioista ja hyvin tarkasti seuraan etenkin sotilaallisia toiveita.

Ihmettelen niiden pohjimmaisia motiiveja, jotka vastustavat vapaaehtoista kouluttautumista sinänsä.

Jos minä en olisi tälläinen Waffen SS, niin kotiuttamisen jälkeen ei olisi tullut ammuttua varmaan yhtään kovaa patruunaa kal 7.62x39 ja kh-päiviä (VEH) olisi sen 3, jotka on armollisesti jyvitetty joukkotuotetulle SA-porukalle sen sijaan, että ennen passienjakoa luvattiin kova-kh 2 vuoden päähän kotiuttamisesta. Aikamääreet ei pidä...

Olen varmaan muuttunut ihan vitusti huonommaksi ja osaamattomammaksi sen takia, että olen oma-aloitteisesti hakeutunut reserviläisyhdistysten ampuma- ym. toimintaan, MPK:n makkaranpaistokursseille ja vapaaehtoisiin harjoituksiin. Tuon enempää minä en pysty sitä käskettyjen joukkoharjoitusten puutetta paikkaamaan perskohtaisesti ja niin kauan, kun oma joukkotuotettu porukka on sijoitettu siihen koulutuksenmukaiseen SA-tehtävään, niin MAAKK ei ole vaihtoehto.

Onko valitsemani linja olennaisesti huonompi kuin käsketyn kh:n passiivinen odottaminen joukkotuotetulle SA-kokoonpanolle, vaikka sitä ei varmaan ikinä tule olemaan... Odotellessa voisi esim. pelata GTA vitosta sensijaan, että pyrkii saamaan sen mitä järjestelmällä on annettavissa, vaikka se ei ihan optimi olekaan.

Eli tilaaja joutuu tilaamaan sitä, mitä pystytään tuottamaan. Ja jos vaatimukset eivät täyty, varsinkaan pitkällä aikajänteellä, alkaa syntyä tuhtaa....
Ymmärrän tuon Cv:n ajattelun perusteet. Hän on perillä siitä, mitä vaatimuksia SA-tilanne asettaa hlöstölle, eikä varmasti ole sattumaa tai vittuilua se, että hän asettelee tuollaisia "yleisiä" ikävaatimuksia tuossa yllä erilaisiin tehtäviin. Tuore koulutus, nuori ikä, valikointi....saadaan SA-joukko vastaamaan niitä vaatimuksia, jotka Sa-tilanne asettaa. Kannattaa huomata se, että Sa-tilanne ne asettaa, eikä kapiaiset vittuillessaan ikämiehille.
Hyvin kiteytetty, vaikkakaan en voi omista kokemuksistani allekirjoitta kaikkea CV:n esittämiä öh.. epäkohtia. Panssariprikaati ja sen koulttajat ovat tukeneet hyvin ja ammattitaidolla koulutustamme. Emme ole onneksi vain MPK:n varassa ja olememme saaneet suhteellisen tuoretta oppia vuosittaisissa KH:ssamme, kuten myös MPK:n kouluttajien VEH-jutuista. Jotakuinkin lienee sitä mitä "Tilattu".

EDIT: ..vaikka mittään näistä koulutustasovaateista ymmärrä/tiedä "ammattilaisen" näkökulmasta ja jäävi olen ressujakin kehumaan, kunhan keskityn koeran kusetukseen ;)

Viimeksi muokattu:
Ihmettelen niiden pohjimmaisia motiiveja, jotka vastustavat vapaaehtoista kouluttautumista sinänsä. Mutta olen kiitollinen asiallisista kehityshuomioista ja hyvin tarkasti seuraan etenkin sotilaallisia toiveita.
En tiedä osoititko tämän minulle, mutta en missään nimessä vastusta itse ehtoista kouluttautumista! Itse ajan takaa sitä, että omiin havaintoihini perustuen ammattikouluttajana koulutuksen järjestelyissä ja laadussa on parantamisen varaa. Syytä on niin sysissä kun sepissäkin - missään nimessä PV itse ei ole vähiten syyllinen nykytilaan. Itse pyrin nostamaan kissan pöydälle, jotta emme elä itse petoksessa ja tuhlaa rahaa hyödyttömästi sekä saamme homman kehittymään. Toistan vielä pointtini: Mielestäni nykyinen MPK ja KOTU toiminta (varauksin MAAKK toiminta) ei tuota meille riittävää ja käyttökelpoista sodan ajan suorituskykyä. Mukava harrastus siihen osallistujille se sitävastoin varmasti on.

Jos puhtaalle jyrkälle provosointilinjalle lähdetään, niin siihen tarkoitukseen paras käsite on Waffen-SS eli aseistettu Sotahullu Siviili.
Höh. Ei kait kukaan oikeasti sotaa halua. "Asehulluihin" olen kyllä törmännyt ja intomielisiin/uhrivalmiisiin Patriootteihin :cool:, joita saa jopa suitsia. Rasistiset puheet ja muutkin ei-niin-asialliset jutut ovat viime vuosina vähentyneet (en lue ärrättelyä tai terroristien mollausta rasismiksi). Olenko olut tietämättäni "sotahullu" kun aktiivisesti 30-40pv/vuosi reenannu ase-/sotilas-/sotataitoja? :D LISÄKSI viljellyt nyttemmin epäsuosioon ohjattuja S-alkuisia sanoja :rolleyes:, joka juontuu alunperin metsärosvon venäjänkielisestä sanasta.

Viimeksi muokattu:
Loppupeleissä se on seuraavasti:

Me jotka näitä hommia harrastellaan, meidän täytyy tyytyä siihen mitä meille annetaan. Koulutusta, kalustoa, mahdollisuuksia. Tiedän kyllä, että taso vaihtelee paikallisesti. Mutta varuskuntia, missä on viimeisin koulutustieto,kalusto ja taito, on nykyisin tosi harvassa.

Nämä seikat tai oikeastaan puutteet ovat valtiovallan ja jopa pv:n oman toiminnan tulosta. Toivottavasti emme ole ampuneet itseämme jalkaan.

Aika näyttää.

Miten saadaan nuoret innostumaan reserviläistouhuista? Mullakin ois tuttuja nuoria kavereita, jotka ei pääse maakk, koska niillä on sodanajan sijoitus. Eivät vaan ole päässeet ollenkaan kertaamaan.

Maakk pitäisi saada enemmän näkyvyyttä ja nopeampaa toimintaa, jotta nuoret innostuisivat. Harjoituksissa pitäisi olla maaliosastoja koko joukolle ja viholliskontaktia, jotta nähtäisiin oman ja vihollisen toimista aiheutuvat toimenpiteet. Itseasiassa maaliosastokeikat ovat mielestäni niitä parhaita harjoituksia.
Vähemmän rastikoulutusta kiitos. Toki pakolliset opit on jostain ensin saatava, mutta ei loputtomiin saman asian kertaamista puoliympyrässä, koska aika on rajallista, kyllä ne opitut asiat palaavat mieleen.

Näkisin, että nuoret saadaan innostumaan reserviläistouhuista nykyistä enemmän, kun käskettyjä harjoituksiakin alkaa taas tulemaan ja reservin koulutuksen kehittely etenee. Ensin pitää luoda systeemi, jota kehtaa yleensä edes mainostaa! Sijoitetut reserviläiset eivät lähtökohtaisesti ole PAIKP:ien rekrykohderyhmää, kuten ei kuulukaan. Paikallisjoukot eivät myöskään ole mikään SA-suorituskyvyn teräksisen keihään timanttisen kärjen titaaninen terä, vaan paikallisiin suojaus-, vartiointi- ja taistelutehtäviin suunniteltu joukko, jolla on tarkoitus olla tavallista paremmat valmiudet Virka-apuun oman toimialueensa muiden viranomaisten kanssa ja tietty valmius erinäisiin RA-tehtäviin (virka-apu/muut käsketyt tehtävät), eli niiden koulutukseen ei rajallisista resursseista voi tai edes kannata panostaa erityisesti vrt. Operatiiviset tai alueelliset joukot. Tämän lisäksi konsepti on käytännössä ollut vielä hieman hakusessa ennen 1.1.2015, joten MAAKKien toiminta saadaan vasta tulevina vuosina tarkoituksenmukaiseen malliin, kun koulutusoppaat yms. koulutusta ohjaava ja yhtenäistävä materiaali jalkautuu kentälle. MAAKK oli tähän asti eräänlainen PV:n suuntaan ammuttu kierrepallo, jonka lopullinen muoto riippui ihan siitä kopin ottaneesta räpylästä.

Itse olen erittäin tyytyväinen MAAKK-perusteet konseptin leviämisestä, koska taistelijantaidot on sijoittamattomien reserviläisten kohdalla syytä a) päivittää ja b) YHDENMUKAISTAA ennen heidän sijoittamistaan aktiivisesti harjoittelevaan yksikköön. Tämä parantaa joukon koulutuksen kokonaislaatua, kun kaikki taistelijat ovat ainakin teoriassa tietyllä tasolla ja puhuvat ns. samaa kieltä. Tämä on paljon järkevämpi tapa kouluttaa täydennysmiehistöä, kun Komppania on saatu koulutettua kokonaisuutena jo tietylle tasolle kuin se, että koko pumppu käskettäisiin parin vuoden välein jollekin TRA1-henkiselle peruskurssille. Myöskään varsinaisissa K:n harjoituksissa ei näin tarvitse käyttää aikaa perusasioihin. Vuoden kestävä kurssi myös omalta osaltaan testaa henkilön todellista motivaatiota, kykyä ja kenttäkelpoisuutta sitoutua toimintaan sekä hänen, että yksikön parhaaksi. MPK:n ja MAAKK:n henkilöstön pääasiassa toteuttaessa koulutuksen palvelee se myös heidän kehittymistään kouluttajana, heidän saadessaan saman harjoitusjoukon kanssa useampien harjoitusten ajalta kokemusta sekä palautetta. Näkisin, että tällä hetkellä organisaatiollla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hoitaa lähinnä yksittäisten taistelijoiden ja korkeintaan ryhmän koulutusta, koska pelkillä koulutuskorteilla ilman tosiasiallista opetettavan aiheen hallintaa ei yksinkertaisesti vaan pysty parempaan ilman, että lopputulos on pelkkää paskaa. Toki poikkeuksiakin löytyy enkä millään tapaa pyri näitä kyseenalaistamaan, mutta laajemmin tilanne on minun mielestäni tämä.

Mitä tulee koettuihin taitotasoeroihin eri MAAKKien välillä, on niihin muutamia yksinkertaisia selityksiä. Olen henkilökohtaisesti päässyt tutustumaan HELMAAKK:n & hieman Uudenmaan muiden MAAKK:ien ja PHMAAKK:n toimintaan, sekä henkilösuhteiden kautta etäisen tietoinen PIRMAAKK:n puuhista ja tästä otannasta pystyy selkeästi nostamaan koulutustasoon ja toiminnan laatuun vaikuttavat tekijät. Muihin, kuin edellä lueteltuihin K:ihin minulla ei ole henkilökohtaista kosketuspintaa.

Pääasialliset tasoon vaikuttavat tekijät:

-ALTSTO:ssa työskentelevän Pääkouluttajan suhtautuminen asiaan. Tämä on yhteinen nimittäjä jokaisen tietyntasoisen MAAKK:n takana. Koska varsinaista koulutusopasta/muuta toimintaa ohjaavaa materiaalia ei ole ollut, on MAAKK:n koulutus käytännössä ollut paljon tämän henkilön ja hänen suhtautumisensa/kykyjensä varassa.

-ALTSTO:n käytettävissä olevat resurssit (Raha/KH-vuorokaudet, materiaali, kouluttajat, harjoitusalueet yms.) ja mahdollisuus tukeutua läheiseen J-OS:n.

-MAAKK:n henkilöstön, eteinkin avainhenkilöstön asenne, tiedot ja taidot. Mitä vähemmän on mahdollista tukeutua KHENK:n kouluttajiin, sitä tärkeämpää Komppanian henkilöstön oma aktiivisuus on. Pelkkä touhukkuus tosin ei riitä, vaan pitää olla myös tiettyä Oikeaa Näkemystä suorituskykyvaatimuksista ja niihin vastaamisesta, sekä hyvän sotilaskoulutuksen järjestelyistä. Käytännössä eniten tällä saralla on vakuuttanut Päijät-Hämeen hurjien toiminta, sekä heidän ja paikallisen MPK:n organisaation välinen yhteistyö, tietenkin HämR tukea unohtamatta. Tämänkin MAAKK:n kohdalla on käsittääkseni suurta osaa näytellyt M83:n lahjetta sotastondiksellaan kuluttava ALTSTO:n vastuuhenkilö.

Muita huomioita:

HELMAAKK:n kohdalla harjoituksia on ollut ehkä hieman vähemmän, kuin enemmän MPK:hon tukeutuvien K:iden kohdalla, mutta HELALTSTO on järjestänyt ne vahvalla KAARTJR:n tuella, eli uutta asiaa kouluttavat ovat pääasiassa JV-varusmieskoulutuksen parissa uraa tehneitä J-OS:n KHENK:itä (Kers.- Kapt.), koulutukset on järjestetty ajankäytöllisesti erittäin tehokkaasti ja harjoituskalusto, sekä alueet ovat olleet kunnossa. Asia ei aina heilläkään ole ollut näin, vaan tähän on vaikuttanut suuresti ALTSTO:ssa työskentelevä pääkouluttaja, joka tuli tehtävään tämän vuosikymmenen alussa ja ns. hanskasi sen. 3 vuoden koulutus oli suunniteltu JOTU-pohjaisesti nousujohteisesti, eli ensin treenattiin Taistelija, Partio ja Ryhmä, seuraavassa harjoituksessa Joukkuetta ja viimein KH:ssa Komppaniaa. Jokainen taistelija ei missään nimessä ole tasolla KaupunkiNinja, mutta joukko toimii kokonaisuutena. KAARTJR on toteuttanut myös VK-harjoitukset, jonka lisäksi henkilöstö on osallistunut yksilöinä Pääkouluttajan MPK:n kurssitarjonnasta poimimille, sekä mahdollisesti muille MPK:n kursseille.

Uudenmaan muiden, käsittääkseni suurilta osin MPK:hon tukeutuvien MAAKK:ien suuri onni on ollut viime vuosina IUUDALTSTO:ssa työskennellyt vastuuhenkilö, joka on omalla toiminnallaan mahdollistanut paljon. Taisipa MPK häntä muistaakin henkilön siirtyessään muihin tehtäviin vuoden lopulla. Käsittääkseni ovat myös osittain tukeutuneet UUDPR:iin koulutuksen järjestelyissä.

Viimeksi muokattu:
Hyvin kiteytetty, vaikkakaan en voi omista kokemuksistani allekirjoitta kaikkea CV:n esittämiä öh.. epäkohtia. Panssariprikaati ja sen koulttajat ovat tukeneet hyvin ja ammattitaidolla koulutustamme. Emme ole onneksi vain MPK:n varassa ja olememme saaneet suhteellisen tuoretta oppia vuosittaisissa KH:ssamme, kuten myös MPK:n kouluttajien VEH-jutuista. Jotakuinkin lienee sitä mitä "Tilattu".

EDIT: ..vaikka mittään näistä koulutustasovaateista ymmärrä/tiedä "ammattilaisen" näkökulmasta ja jäävi olen ressujakin kehumaan, kunhan keskityn koeran kusetukseen ;)
No kun nostit Kanta-Hämeen esille niin kun yksikön viimeksi näin Niinisalossa se on kyllä ollut yksi huonoimmista näkemistäni MAAKK:sta...tosin viime näkemästä on pari vuotta. Ainakin silloin yksikkö oli typpiesimerkki yksiköstä jonka harjoitusten päätarkoitus oli kerätä aluetoimiston Majureille ja kapteeneille SH-korvauksia... kouluttamista en nähnyt tapahtuvan koko viikon aikana joukon kouluttajien toimesta kertaakaan...muiden joukkojen kouluttajat joutuivat otona ohjailemaan myös täysin pihalla ollen yksikön joukkueita ja johtotroikkaa...

Viimeksi muokattu:
No kun nostit Kanta-Hämeen esille niin kun yksikön viimeksi näin Niinisalossa se on kyllä ollut yksi huonoimmista näkemistäni...tosin viime näkemästä on pari vuotta. Ainakin silloin yksikkö oli typpiesimerkki yksiköstä jonka harjoitusten päätarkoitus oli kerätä aluetoimiston Majureille ja kapteeneille SH-korvauksia... kouluttamista en nähnyt tapahtuvan koko viikon aikana joukon kouluttajien toimesta kertaakaan...muiden joukkojen kouluttajat joutuivat otona ohjailemaan myös täysin pihalla ollen yksikön joukkueita ja johtotroikkaa...
Itse en lähtenyt noihin vapaaehtoishommiin mukaan, koska koin että ne olivat yli-innokkaiden touhottajien hommmia.

Tämän vuoksi en osaa sanoa mitään MPKY harjoitusten tehosta ja tasosta.

Pari asiaan liittyvää huomiota:

1. Alun välttely

Postaan kuitenkin koska kokemukseni mukaan PV:llä on hakusessa miten pidetään kiinni ensisijaisesti sijoitetusta henkilöstöstä ja miten VM-palvelun jälkeen saadaan jengi mukaan.

Istuin muutama vuosi sitten PV:n harjoituksen jälkeen illallisella jossa eräs eversti kyseli kertausharjoituksiin ensimmäistä kertaa kutsuttujen pyrkimyksistä välttää harjoitus. Kävi ilmi, että PV:llä ei ole hiottu mitään "taktista" systeemiä tähän. Tämä eversti oli valitettavasti ihan pihalla syistä ja mahdollisista toimintamahdollisuuksista. Mitään yleistä järjestelmää ei ole olemasssa, vaan kullakin taholla toimitaan ihan ad hoc.

Heti intin jälkeen muut asiat tuntuvat tärkeiltä ja viikon tai puolentoista harjoitus tuntuu turhalta, ja kirjeitä kirjoitetaan opiskelusta tai korvaamattomuudesta työpaikalla.

Tällä on sitten se seuraus, että kun kundit ovat muutaman vuoden kuluttua vähän tasaantuneet, alkaa harjoitukset kiinnostaa, mutta se kakkosmies onkin sijoitettuna ja kutsua ei koskaan tule.

Väitän että nämä ensisijaisesti sijoitetut saataisiin harjoituksiin, jos PV muuttaisi amatöörimöisen toiminnan, ja laatisi toimintaohjeet tähän, ml opettaisi henkilöstön joka käy keskustelut puhelinmyyjän tapaiseen keskusteluvuohon.

Tällä saataisiin se osa ykköshenkilöstöstä joka opiskelun tai duuniuran alussa painottaa muuta, mukaan.

2. Reserviläisjärjestöjen rekrytointi

Olen käynyt melkein parissakymmenessä kertauksessa, joista 1 tai 2 VEH. Yhdessä VEH harjoituksessa 20v vanhemmat äijät kutsuivat saunailtaan, jossa kävin, mutta heidän kerhonsa oli lähinnä seurustelua, joten silloin ei kiinnostanut.

Minä olen kyllä saanut tarpeeksi kertauksia, pyytämättä, mutta jos reserviläisjärjestöt valittavat ettei ole tarpeeksi uutta verta tulee katsoa peiliin.

Ei ole suuri homma käydä puhumassa 15 min jossain vaiheessa joukkoharjoituksen vaiheessa. En usko että PV vastustaisi tällaista toimintaa.

-------

Ehkä väärä säie, mutta so what.

Miten saadaan nuoret innostumaan reserviläistouhuista?

Täällä on esimerkiksi yksi. Onhan noilla kursseilla varmasti paljon opettavaa sisältöä, ainakin itseäni kiinnostaa retkeily ja maastossa toimiminen. En ole kovin hyvin vielä ehtinyt perehtyä kurssitarjontaan, mutta en tiedä onko omalle koulutukselleni tarjolla kursseja, jalkaväkitoiminta ei niinkään kiinnosta.

Toinen asia mikä houkuttelee on toki reservin ylennys. Tiedän kyllä, että pelkillä kertausharjoituspäivillä ei saa ylennyksiä ja kertausharjoituspäiviä voi hankkia näiltä kursseilta. Kerran viidessä vuodessa voi ylentyä? Lasketaanko varusmiespalvelusajan ylennykset tähän mukaan? Voiko siis ylentyä ennen vaikka varusmiespalveluksen päättymisestä ei olisikaan viittä vuotta?

Toinen asia mikä houkuttelee on toki reservin ylennys.
Huoh...

Huonoin mahdollinen motiivi lähteä tuohon toimintaan. Tosin näitäkin on nähty.

Ps. helpommin saat ylennyksen kuulumalla erilaisiin kiltoihin ja reserviläisjärjestöihin sekä osallistumalla niiden toimintaan aktiivisesti.

Edit: ...on se kyllä vielä huonompi motiivi toimintaan, jos vain haluaa päästä patsastelemaan intin maastopuvussa arvomerkeillä lähi ABC:llä...ja näitäkin on ikävä kyllä nähty...

Viimeksi muokattu:
Huoh...

Huonoin mahdollinen motiivi lähteä tuohon toimintaan. Tosin näitäkin on nähty.

Ps. helpommin saat ylennyksen kuulumalla erilaisin kiltoihin ja reserviläisjärjestöihin sekä osallistumalla niiden toimintaan aktiivisesti.:

Edit: ...on se kyllä vielä huonompi motiivi toimintaa jos vain haluaa päästä patsastelemaan intin maastopuvussa arvomerkeillä lähi ABC:llä...ja näitäkin on ikävä kyllä nähty...

No ehkä ilmaisin asian huonosti. Tuo on lisämotivaatiota tuova asia, ei suinkaan ainoa syy miksi tuollaiseen toimintaan osallistuisin. Mainitsinhan, että pidän retkeilystä ja maastossa toimimisesta.

No, kunnianhimo ei sekään aina ole pahitteeksi sotahommissa. Mutta se vaatii jo sen, että osaa omat hommansa.

Kuten sanonta on: "Ne on eri porukkaa jotka ruumiita tekee ja jotka niitä pesee." Napit kaulassa ei tee ketään autuaaksi.

Olisi hyvä, jos täällä olisi reserviläisten puolelta oikeaa tietoa. Keskusteluissa esiintyy monta sellaista, jotka eivät taida olla ihan ytimessä. Yleinen näkymä on, että "mitään en tiedä, mutta olen sitä mieltä että VEH on saunomista". Samaan hengenvetoon kerrotaan, ettei kiinnostakaan, kun se on sellaista.

Olemme ainakin olleet eri paikoissa. Hyvä niin.

Sen sijaan vakavasti pitää ottaa todelliset kehittämistarpeet. @pstsika otti esiin huokean tavan pitää yksittäisten reserviläisten saaman koulutuksen edut. Harjoittelemassa käy myös sijoitettuja, jotka muuten söisivät vain pullaa kotona. Sotilastaidot pysyvät parhaiten yllä, kun niitä jatkuvasti päivittää.

Joukkotuotanto on PV:n asia, mutta ainesta ja henkeä voi tukea. Pienessä mittakaavassa voi tietysti rakentaa (esimerkiksi) kustannustehokkaasti vartioryhmiä ja -joukkueita, mitä on tehtykin, etenkin nuorehkoista reservispolleista.

No kun nostit Kanta-Hämeen esille niin kun yksikön viimeksi näin Niinisalossa se on kyllä ollut yksi huonoimmista näkemistäni MAAKK:sta...tosin viime näkemästä on pari vuotta. Ainakin silloin yksikkö oli typpiesimerkki yksiköstä jonka harjoitusten päätarkoitus oli kerätä aluetoimiston Majureille ja kapteeneille SH-korvauksia... kouluttamista en nähnyt tapahtuvan koko viikon aikana joukon kouluttajien toimesta kertaakaan...muiden joukkojen kouluttajat joutuivat otona ohjailemaan myös täysin pihalla ollen yksikön joukkueita ja johtotroikkaa...
Pohjankankaan taisteluista taitaa olla jo 5 vuotta. Silloisista nuorista vänskistä on kasvanut nohevia luutnanttina. MEK pataljoona paria puolustavaa joukkuetta vastaan asettaa aikalailla paineita johtajille. Osaavista kouluttajista oli pulaa eikä esim MPK ollut millään muotoa osallisena. Muutoinkin taistelukoulutus hyökkäävää panssarikärkeä vastaan on aika haasteellinen homma. Ei taida kuulua paikallisjoukkojen toimenkuvaan eikä siihen ole ollut koulutustakaan. Alueellisille joukolle ja operatiivisille kylläkin. Tuossa Pohjankankaan harjoituksessa toimittiin varusmiesten maali osastona ilman varsinaista "omaa koulutus tavoitetta". Muita enempi MAAKK toimenkuvaan kuuluvaa toimintaa koulutettiin hämeessä pari päivää ennen Pohjan kankaalle siirtymistä.. Positiivinen lopputulema siitä taistelustakin jäi vaikkakin vaunut olisi pitänyt tuhota jo urille ennen levittäytymistä. Jos olisi jatkunut toisen viikon niin jotain tuostakin enemmän opittu. Näin koiran kusettajan näkökulmasta. Tiedon kulussa olisi parantamisen varaa näissä tst harjoituksissakin

Viimeksi muokattu:
Pohjankankaan taisteluista taitaa olla jo 5 vuotta. Silloisista nuorista vänskistä on kasvanut nohevia luutnanttina. MEK pataljoona paria puolustavaa joukkuetta vastaan asettaa aikalailla paineita johtajille. Osaavista kouluttajista oli pulaa eikä esim MPK ollut millään muotoa osallisena. Muutoinkin taistelukoulutus hyökkäävää panssarikärkeä vastaan on aika haasteellinen homma. Ei taida kuulua paikallisjoukkojen toimenkuvaan eikä siihen ole ollut koulutusta maan. Alueellisille joukolle ja operatiivisille kylläkin. Tuossa Pohjankankaan harjoituksessa toimittiin varusmiesten maali osastona ilman varsinaista "omaa koulutus tavoitetta". Muita enempi MAAKK toimenkuvaan kuuluvaa koulutettiin hämeessä pari päivää ennen Pohjan kankaalle siirtymistä.. Positiivinen lopputulema siitä taistelustakin jäi vaikkakin vaunut olisi pitänyt tuhota jo urille ennen levittäytymistä. Jos olisi jatkunut toisen viikon niin jotain tuostakin enemmän opittu. Näin koiran kusettajan näkökulmasta. Tiedon kulussa olisi parantamisen varaa näissä tst harjoituksissakin

Selitys ja p*rsreikä löytyy aina ja jne... ;)

Minä en kyllä ymmärrä näkemystä "ei kuulu toimenkuvaan"; kuuluu kyllä siis huonommin koulutetuille ja varustetuille jalkaväkipataljoonien jalkaväkikomppanioille (jotka oli vielä 5v sitten olemassa, kun Paikallisjoukoista ei ollut kuultu halaistua sanaakaan), joita ei ole koskaan kertautettu ja niiden se täytyy osata mutta ei MAAKK:n?!? Eikös se MEKP:n torjuminen ole juuri sitä jalkaväen perushuttua johon tulisi kyetä ja jota tulisi harjoitella? Aina huudetaan, että ei voi kunnolla trenata kun ei ole realistista maaliosastoa, jne. mutta kun se on ja olisi tilaisuus treenata torjumista niin "ei kuulu meille"...Just joo... "Victor Mike - viekää pois"

Mutta esimerkiksi tuo kohta "harjoituksessa toimittiin varusmiesten maaliosastona ilman varsinaista omaa koulutustavoitetta" kuvaa kuinka huonosti asiat on hoidettu jos meillä on joukko KERTAUSHARJOITUKSESSA ilman "koulutustavoitetta! Tällainen homma on rahan haaskausta ja "puuhastelua" eikä muuta! Kuten aikaisemminkin sanoin; Syytä on niin sysissä kun sepissäkin - missään nimessä PV itse ei ole vähiten syyllinen nykytilaan.

PS. Ei niissä vänskissä vikaa ollut, mutta se K:n johtotroikka oli täysin kädetön vaikka arvomerkkejä oli kaulukset täynnä...vänskiäkään toisin kukaan ei harjoituksessa kouluttanut, joten ei siitäkään mitään tullut...

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista keskustelua täällä. Tässä hieman omia, rehellisiä havaintoja ja pohdintoja aiheesta:

Olisin kiinnostunut omien sotilastaitojen kehittämisestä ja etenkin OIKEASSA kokoonpanossa toimimisesta, sitä kokemusta kun omatoimisessa harjoittelussa on niin hankala saada. Yksilön suorituskykyyn vaikuttaviin tekijöihin, kuten ammuntaan ja fyyiseen kuntoon, voin ihan itse vaikuttaa.

Koen, että paras paikka olisi varmaan oman SA-joukon kanssa harjoittelu, mutta ongelmana on, että minulla ei ole sellaista. -> työn alla :P
Olen käynyt kaveriporukalla parilla jotoksella viime vuoden aikana. Pidin siitä, koska pidän mukavasta retkeilystä luonnossa, mutta koinko sotilastaitojeni kehittyvän? No hyvin vähissä määrin. Jotokset ajavat ASIANSA ja niihin on ihan kiva osallistua, mutten ymmärrä miksi niistä KH-päiviä jaetaan.

Paikallinen reserviläisjärjestökään ei oikein mitään koulutusta pysty tarjoamaan, joten seuraavaksi ajattelin tutustua MPK:n kursseihin lähemmin. Mitäs mieltä täällä ihmiset on NUOSKA-tiedustelukursista tai talvisissikurssista? Kellään kokemuksia näistä?

Päämääränä olisi tosiaan itseni kehittäminen osana joukkoa. Pahin pelkoni on, että kun reserviläistoiminnassa ei mitään periaatteessa ole "pakko" tehdä, niin ei uskalleta mennä kunnolla ulos omalta mukavuusalueeltaan, jolloin kunnollista kehittymistä ei tapahdu. Hieman on myös ennakkoluuloja kursseja kohtaan jo ihan siitä syystä, että niihinhän voi ilmottautua ihan kuka tahansa. En haluasi tuomita ihmisiä, mutta esim. tiedustelutoiminta vaati ihmiseltä sen tietyn fyysisen kunnon ja harva aktiiviressu jonka kanssa olen ollut tekemisissä on täyttänyt ne vaatimukset. Onko siis edes oletettavaa, että tällaisista harjoituksista löytyisivät juuri nämä yksilöt?

En tullut väittämään, että reserviläistoiminta olisi mitenkään perseestä, mutta yritän vain löytää sellaista kehittävää toimintaa joka itseäni kiinnostaa. Enkä ole edes varma tulenko koskaan sellaista reserviläispiireistä löytämään, mutta yritän vielä toistaiseksi :P.

Selitys ja p*rsreikä löytyy aina ja jne... ;)

Minä en kyllä ymmärrä näkemystä "ei kuulu toimenkuvaan"; kuuluu kyllä siis huonommin koulutetuille ja varustetuille jalkaväkipataljoonien jalkaväkikomppanioille (jotka oli vielä 5v sitten olemassa, kun Paikallisjoukoista ei ollut kuultu halaistua sanaakaan), joita ei ole koskaan kertautettu ja niiden se täytyy osata mutta ei MAAKK:n?!? Eikös se MEKP:n torjuminen ole juuri sitä jalkaväen perushuttua johon tulisi kyetä ja jota tulisi harjoitella? Aina huudetaan, että ei voi kunnolla trenata kun ei ole realistista maaliosastoa, jne. mutta kun se on ja olisi tilaisuus treenata torjumista niin "ei kuulu meille"...Just joo... "Victor Mike - viekää pois"

Mutta esimerkiksi tuo kohta "harjoituksessa toimittiin varusmiesten maaliosastona ilman varsinaista omaa koulutustavoitetta" kuvaa kuinka huonosti asiat on hoidettu jos meillä on joukko KERTAUSHARJOITUKSESSA ilman "koulutustavoitetta! Tällainen homma on rahan haaskausta ja "puuhastelua" eikä muuta! Kuten aikaisemminkin sanoin; Syytä on niin sysissä kun sepissäkin - missään nimessä PV itse ei ole vähiten syyllinen nykytilaan.

PS. Ei niissä vänskissä vikaa ollut, mutta se K:n johtotroikka oli täysin kädetön vaikka arvomerkkejä oli kaulukset täynnä...vänskiäkään toisin kukaan ei harjoituksessa kouluttanut, joten ei siitäkään mitään tullut...
No se ensin kuitenkin pitää kouluttaa, kouluttaa, kouluttaa... sitten harjoitella ja soveltaa. Ilmaisin itseäni huonosti. 1. Tehtävä MAAKKlle ei ole taistelu panssarikärkeä vastaan. Tottakai sekin pitää hallita ;)

Sen verran täytyy tähän todeta, vaikka en itse tapahtumaan, jota viesti varsinaisesti koski, haluakaan ottaa kantaa, niin minustakin tuntuu, että erityisesti näitä reservin ylennyksiä kyllä jaetaan välillä niin vaihtelevin perustein ja satunnaisesti, että ei mitään rajaa...

Käytännössähän tämä on johtanut siihen, ettei juuri kukaan arvosta reservissä saavutettuja arvoja, koska joku voi tosiaan olla reservin kapteeni ilman yhtäkään todellista kertausharjoituspäivää. Reservin ylennyksiä kun voi tienata olemalla mukana niin politiikassa, elinkeinoelämässä kuin myös erilaisessa kiltatoiminnassakin.

Lopputuloksena meillä voi sitten olla reservin majuri, joka ei tajua hölkäsen pöläystä mistään sotilaallisesta toiminnasta tai toisaalta taas sitten erittäinkin pätevä reservin ylikersantti, jolla on tilillään kymmeniä kh-päiviä ja muutenkin vankka sodanajan tehtäväänsä liittyvä osaaminen.

Palkatun henkilöstön osalta tietyn henkilön sotilasarvo on yleensä edes jonkinlainen indikaattori kyseisen henkilön osaamisesta ja koulutustaustasta, reserviläisten kohdalla ei niinkään. Tämä johtaa siihen, että ainakin omalta osaltani en juurikaan pane arvoa reserviläisten sotilasarvoille, vaan joudun aina tapauskohtaisesti arvioimaan millä tasolla kyseisen henkilön tosiasiallinen osaaminen on.

Pointtini on siis se, että tämä reservin ylennysten "alennusmyynti" olisi lopetettava heti, jos haluttaisiin oikeasti tehdä jotain reserviläisten aseman korottamiseksi PV:n palkatun henkilöstön ja ylipäätään ympäröivän yhteiskunnan silmissä.

Henkilökohtaisesti minua ei kiinnosta nämä reservin arvot ja kaikenlaiset prenikat sinänsä pätkääkään, kunhan homma toimii muuten ja komentosuhteet ovat kaikille selvät.

Mutta siis käytännössä koko reserviläistoiminnan arvostus kärsii inflaatiota suuren yleisön silmissä, jos ylennyksiä ja kaikenmaailman kunniamerkkejä jaellaan sinne tänne ja tonne.

Viimeksi muokattu:
Pointtini on siis se, että tämä reservin ylennysten "alennusmyynti" olisi lopetettava heti........koko reserviläistoiminnan arvostus kärsii inflaatiota suuren yleisön silmissä, jos ylennyksiä ja kaikenmaailman kunniamerkkejä jaellaan sinne tänne.

En ole asiaa niin kovasti seurannut, mutta jos ylennysten saaminen on tuollaisella pohjalla, niin sehän tulee ehdottomasti poistaa käytäntönä. Kyllähän sotilasjohtajan tulee osoittaa taitonsa käytännön taisteluharjoituksissa ja sen myötä vasta saada johtamisen tasoa vastaava arvo (=ylennys). Jos tehtävä ei ole taistelukenttään sidoksissa, niin voihan sen ylennyksen saada silloin kun kertaa asiaa varustehuollossa tai kirjurin hommissa, siten kuin niissä hommissa myös on arvohierarkia olemassa.
Ylennyksen antaminen siitä että kuuluu Lions klubeihin tai vastaaviin, tai säännöllisesti pitää lipputankoa esillä tilaisuudessa x ei ainakaan ole peruste saada johtaa entistä isompia taisteluosastoja. Toivottavasti tällaisesta ei ole kyse.

Back