MPnetin karjalaistaustaiset

Aseveli @Fremen osaa tarttua kiinnostaviin aiheisiin. Sortavalan historiaan perehtyminen on ollut pitkän aikaa taustaprojektina, ja kun nyt on sattumoisin aikaa, niin Sortavala-videosi sai pyörän pyörimään.

Tilasin näin ollen heti kirjastosta viisi Sortavalaan ja sen ympäristöön liittyvää kirjaa. Uusin on tämä:
https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista...a-muistojen-kaupunki-historiateos-valmistunut
Ja sitten muita kirjoja kaukaakin menneisyydessä tehtynä.

Jo pelkästään nopea nettitarkastelu tuotti lisätietoa.
http://heninen.net/sortavala/historia/suomeksi.htm

"Poikkeuksellisen maantieteellisen asemansa ja suotuisten luonnonolojensa vuoksi Sortavalan seutu oli muinaisista ajoista lahtien suosittu asuinpaikka.
1300-luvulla Tohmajoen ja Helylänjoen yhtymakohdan viereiselle mäelle muinaiskarjalaiset perustivat Paason puulinnan (linnamäki), jonka ruotsalaiset myäemmin hävittivät.
1500-luvun asiakirjoissa mainitaan ensimmäisena Riekkalansaaressa sijainnut Karjalan Nikolan-Serdovolskin pogosta."

Koska äidin puolen suku on siis Riekkalansaaresta Parolan kylästä, niin oletan, että mainittu muinainen pogosta on sijainnut samoilla alueilla, mihin asutus oli keskittynyt ennen sotia. Kuten olemme oppineet, niin mäkeä, kiveä ja kalliota on noilla main. Näin ollen keskelle saarta sen itäpuolelta pistävä pitkä Tokkarlahti olisi ollut luontainen suojainen satama vesilläliikkuneille, ja sen molemmin puolin on sijainnut näemmä eniten viljelyskelpoista peltomaaksi muunnettavaa. Tiedämme, että 1500-luvun veroluetteloissa mainitut kylät ja asuintalot ovat pitkälti rautakautista perua, ja ehkä vanhempaankin.
Päätelmän tapiksi vielä maininta, että lahteen johtajan vesiväylän suulla on saari nimeltä Linnasaari.

https://www.karjalankartat.fi/

Sen löytämäsi videosi voisi myös tähän ketjuun postata, sopisi hyvin tänne?

Raportoin kirjojen perusteella sitten tarkemmin tähän ketjuun tarkentavia yksityiskohtia.
Terve veli @JR49 , tiesitkö tästä, näin hiukan asian ohi? Mieleeni tuli omat ajat idässä, ja tarkistin mikä tilanne on:
 
Liittyykö sukutarinoihin runsas pirtun juominen? :)
Minulla on suorastaan hävettävän huono tuntemus Karjalan maantieteestä ja mitä missäkin kunnassa oli, mutta opin nyt, että Harlu oli oikea suurteollisuuden ilmentymä. Kuin Jämsänjokilaakso, jos vertailla haluaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Harlu
Eipäs mollata meitä jämsäläisiä. :) (Vekkula on vähän syrjässä ja nyt suljettua paperitehdasta Kaipolan rakennettaessa löytyi "toinen tehdas".)

Kerron omasta karjalaistaustastani myöhemmin.
 
Eipäs mollata meitä jämsäläisiä. :) (Vekkula on vähän syrjässä ja nyt suljettua paperitehdasta Kaipolan rakennettaessa löytyi "toinen tehdas".)

Kerron omasta karjalaistaustastani myöhemmin.
Kyllä minä Jämsän tunnen hyvinkin ;)
 
Edellä mainitut viisi kirjaa ovat ajat sitten luettu, joten pieni kooste lienee paikallaan.
Sadat kivi- ja rautakauden löydöt kertovat tuhansia vuosia vanhasta asutuksesta Sortavalan, maalaiskunnan, Käkisalmen ja Kurkijoen alueilla. Muualla Laatokan ympäristössä maasto on kuulemma karua, rannikko suojatonta ja asutus ollut harvaa. Kaupungeiksi vanhaan aikaan ovat riittäneet Laatokanlinna Olhavalla, Käkisalmi ja Sortavala.
Ilmankos kun ovat piirtäneet Riekkalansaaren eteläpäästä ympyrän 15 kilometrin säteellä, niin uskomatonta kyllä, laskin kartasta 16 linnavuorta tai -mäkeä. Asutuslöytöjä ja hautoja on sadoittain.

Melkoinen asutuskeskus siis. Laatokankarjalaisten kaupallinen reviiri on ulottunut viuhkana 500 kilometrin päähän, aina Suomen Kemiin ja Vienan Kemiin. Viikinkiajalla Laatokan Karjalassa kehittyi korkeakulttuuri, joka alkoi turkisten metsästyksellä 800-luvulla, kehittyi tuotanto- ja kauppakeskukseksi 1100-luvulla ja sortui idän miekan alle 1200-1300 -luvuilla novgorilaisten vuoksi. Tai oikeastaan karjalaiset otettiin "suojelukseen". Venäläiset kävivät talvisin ryöväämässä mäkilinnoissaan puolustautuvia karjalaisia.

1300-1400 -luvuilla Novgorodin liettualaiset läänitysherrat verottivat ankarasti Karjalaa ja aiheuttivat useita kapinoita.
Moskova alisti N. vuonna 1478. Sitten oli lukuisia hävitysretkiä ruotsalaisten (hämäläisten) toimesta, vastaiskuja länteen, Pitkäävihaa, Täyssinän rauhaa 1595. Stolbovan rauhassa 1617 alue jäi Ruotsille.
1500-luvulla alkanut ortodoksien joukkopako jatkui ja tilalle tuli luterilaista väestöä. Omaa sukuani on jäljitetty Mantsin- ja Lunkulansaariin 1500-luvulle. Jotenkin ajattelen, että he olivat alueen kantaväestöä, sillä kalastaminen Laatokalla, joka käyttäytyy kuin meri, on oma taiteenlajinsa. Savolainen uudisasukas ei äkistään pärjää niillä vesillä, jossa pyydykset ja veneet olivat omanlaisiaan vielä sotavuosiin asti ennen teollisuustuotteita.

Joten esi-isäni ovat varmasti olleet tilaisuudessa työntää keihäänsä ikiaikaisen vainolaisen kylkiluun alle. Välillä on saatettu käydä Härmän maillakin tekemässä samaa :).
-----------------
Wikipedia lainaa Suomen historian pikkujättiläistä:
Stolbovan rauha muutti radikaalisti Käkisalmen läänin ja Inkerin asutus- ja kielioloja. Ruotsin harjoittama käännytystyö ja ankara verotus johtivat siihen, että kansallisuudeltaan karjalaiset ja suurin osa uskonnoltaan ortodokseista alkoivat laajoin joukoin siirtyä Venäjälle, varsinkin Tverin Karjalaan. Kuitenkin Sortavalasta itään sijainnut alue, Raja-Karjala säilytti lähes kokonaan kansallisuutensa, mutta Inkeriin puolestaan muodostui suomalainen enemmistö.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stolbovan_rauha
 
Viimeksi muokattu:
1500-luvulla alkanut ortodoksien joukkopako jatkui ja tilalle tuli luterilaista väestöä. Omaa sukuani on jäljitetty Mantsin- ja Lunkulansaariin 1500-luvulle. Jotenkin ajattelen, että he olivat alueen kantaväestöä, sillä kalastaminen Laatokalla, joka käyttäytyy kuin meri, on oma taiteenlajinsa. Savolainen uudisasukas ei äkistään pärjää niillä vesillä, jossa pyydykset ja veneet olivat omanlaisiaan vielä sotavuosiin asti ennen teollisuustuotteita.

Saarelaiset olivat nimellisesti ortodokseja, mutta oikeasti pakanoita nykytermeillä. Vanhoihin uskomuksiinsa liittivät muutaman kreikkalaiskatolisen pyhimysnimen ja kaikki jatkui kuten ennenkin. Vanhan testamentin aikaisia tapoja säilyttelivät aina viimeiseen evakkoon lähtöön asti.
 
Saarelaiset olivat nimellisesti ortodokseja, mutta oikeasti pakanoita nykytermeillä. Vanhoihin uskomuksiinsa liittivät muutaman kreikkalaiskatolisen pyhimysnimen ja kaikki jatkui kuten ennenkin. Vanhan testamentin aikaisia tapoja säilyttelivät aina viimeiseen evakkoon lähtöön asti.
Joo, ortodokseja olivat, ukkinikin.
Anekdoottina kerrottakoon, että hänen kastenimensä oli Nikolai. Joskus 30-luvun lopulla/sota-aikaan hän sai innoituksen suomentaa nimensä Niiloksi. Sukutarinan mukaan se ei papille/virkamiehelle/jollekin tirehtöörille käynyt, syystä tai toisesta. Ultraväkivaltainen ukkini puristi sitten virkamiestä kurkusta tovin, ja niin sitten etunimen vaihto yhtäkkiä onnistuikin.

Muoks: nyt kun muistelen tarkemmin, niin olisiko vallan ollut kyse kirkonkirjojen alkuperäismerkinnästä ;). Sehän nyt on vain inhimillistä, että pieni kirjoitusvirhe oikaistaan :LOL:.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tiesin, tässä jokin aika sitten huomasin :salut:. Paras kenen kanssa koskaan olen ollut tekemisissä.
Koska olin viimeinen mies yli maalilinjan 1.J/ 2.K K202 Kirkkojärven marssissa, olin mukana voittamassa kyseiselle herralle 14 plo:a konjakkia.
Kuulemma vetoja oli lyöty ympäri varuskuntaa, jopa Viestilinjan kouluttajat löivät pulloja peliin Sissikomppanian neljän joukkueen puolesta, meitä vastaan.... ja Kirves-komppanian ykkös-joukkue oli puoliksi hurritupa vielä, joten ei mikään ihme!

Hienoja muistoja, ja hyvää koulutusta... sekä reilua kohtelua. Näin minä everstiluutnantti/ yliluutnantti Pajarin muistan.

Muistatko vielä sen komppanian varapäällikön nimen, kapteeni Petteri ___? Hittokun ei tule mieleen, millään... hänen uraansa olisi hieno seurata.

Oli Ranskan sota-akatemiassakin vaihdossa joskus ihan ysärin alkupuolella, ja puhui melko sujuvaa ranskaa.
 
Inkeriläisten määrä romahtanut 90% sadassa vuodessa... syyksi mainitaan tässä Rossija 1 -kanavalla lähetetyssä ohjelmassa mm. suomalaisten siirtoleirit jatkosodan aikana. Lähetetty 2 päivää sitten... täytyy sanoa että olen pitkään seurannut näitä Karjalan viestejä ja Tolkun paginoita, ja viime aikoina kielenkäyttö on selkeästi koventunut, ja tulee ihan älyttömiä väittämiä jo.

Joku niillä nyt taas on hätänä, selkeästi, ja syyllinenhän löydetään helposti suomalaisistakin.
Noh, kannattaa kuitenkin katsoa, jos on aikaa/ kiinnostusta... kyllä siellä sentään Siperiakin mainitaan! Ja Viron työleirit! Siis kirjaimellisesti... noh, aina oppii uutta :)

 
Tämä on hieno video, tykkään Alinan ohjelmista muutenkin - hän on pietarilainen finnomaani! Alvar Aallon suunnittelema Viipurin kirjasto on todella upeasti entisöity nykyään, siitä täyden pisteet A2 keltaiselle. Oli todella myönteinen yllätys.
Ja seinässä lukee suomen kielellä Viipurin kirjasto. Kerrassaan herttaista!
ps. Ja Alina itse on tämän reserviläisen mielestä aika terhakasti :solthum:.

 
Aikoinaan Joensuun Yliopistossa pääsin kuuntelemaan erästä itäisen teologian naispuolista opiskelijaa, joka sangen perusteellisesti ja painokkaasti kertoi, että:
- Pohjois-Karjala ja pohjoiskarjalaiset ovat termeinä ihan perseestä (ja lähtökohtaisesti myös ihmisinä).
- Julkisuudessa esitetty karjalaisuus on perseestä.
- Kaikki on perseestä.
- Karjalaiseksi saisi hänen mukaansa kutsua vain ihmistä, jonka molempien biologisten vanhempien kaikki isovanhemmat ovat lähtöisin luovutetun Laatokan Karjalan itäisistä osista (tai sitten vielä idempää), osaa puhua karjalankieltä, koska sitä on hänen kotonaan puhuttu (eli jälkikäteen opeteltu karjala ei riitä, kun pitää olla aitoa luomua), harjoittaa karjalaista kulttuuria ja tunnustaa ortodoksista uskoa.

Se oli ihastuttavan fanaattinen ja huumorintajuton emäntä. Jostain syystä pulttasi ihan totaalisesti, kun kerroin, että meillä historianlaitoksella pääsykokeissa oli kallonmittaus-osio ja vain pyöreäkalloiset (=mongolit) hyväksyttiin, koska silloin meidät tarvittaessa voitaisiin esitellä esim. ulkomaisille vieraille karjalaisina.
 
Tämä on hieno video, tykkään Alinan ohjelmista muutenkin - hän on pietarilainen finnomaani! Alvar Aallon suunnittelema Viipurin kirjasto on todella upeasti entisöity nykyään, siitä täyden pisteet A2 keltaiselle. Oli todella myönteinen yllätys.
Ja seinässä lukee suomen kielellä Viipurin kirjasto. Kerrassaan herttaista!
ps. Ja Alina itse on tämän reserviläisen mielestä aika terhakasti :solthum:.


Kirjaston korjaus valmistui loppuvuodesta 2013. Kolmisen kuukautta sen jälkeen Simferopoliin Krimille alkoi tulla tunnuksettomia sotilaita.
 
Aikoinaan Joensuun Yliopistossa pääsin kuuntelemaan erästä itäisen teologian naispuolista opiskelijaa, joka sangen perusteellisesti ja painokkaasti kertoi, että:
- Pohjois-Karjala ja pohjoiskarjalaiset ovat termeinä ihan perseestä (ja lähtökohtaisesti myös ihmisinä).
- Julkisuudessa esitetty karjalaisuus on perseestä.
- Kaikki on perseestä.
- Karjalaiseksi saisi hänen mukaansa kutsua vain ihmistä, jonka molempien biologisten vanhempien kaikki isovanhemmat ovat lähtöisin luovutetun Laatokan Karjalan itäisistä osista (tai sitten vielä idempää), osaa puhua karjalankieltä, koska sitä on hänen kotonaan puhuttu (eli jälkikäteen opeteltu karjala ei riitä, kun pitää olla aitoa luomua), harjoittaa karjalaista kulttuuria ja tunnustaa ortodoksista uskoa.

Se oli ihastuttavan fanaattinen ja huumorintajuton emäntä. Jostain syystä pulttasi ihan totaalisesti, kun kerroin, että meillä historianlaitoksella pääsykokeissa oli kallonmittaus-osio ja vain pyöreäkalloiset (=mongolit) hyväksyttiin, koska silloin meidät tarvittaessa voitaisiin esitellä esim. ulkomaisille vieraille karjalaisina.

Aunus über alles!
 
Eikä siis sinänsä mitään karjalaisia tai karjalaista kulttuuria ja kieltä tai ortodokseja vastaan.

Kuitenkin minulla nousee aina niskakarvat pystyyn, kun joku ryhtyy jakamaan porukkaa "meihin" ja "muihin". Ihan sama saamelaisten kanssa. Tai kun esim. vaimon suvussa kehuskellaan sillä, että ovat kuulemma yhden amatöörisukututkijan mukaan jotain kautta sukua Skotlannin kuningashuoneelle jostain sankavitun ajalta. Näitähän löytyy, sopivia sukulinjoja seuraamalla, kuten Paavo Lipposelle hollantilaiset aatelisesi-isät. Meidänkin suvussa voidaan valita tuleeko sukunimi aatelisesta vai aatelisen läänityksenä olleesta kylästä...

Tosin yleensä itse aina kommentoin näihin suku- tai heimokysymyksiin sillä Velho-sarjakuvan sitaatilla "Vanhin sukututkimuksessamme löytynyt kantaisä erotettiin laumasta, koska hän piti liikaa banaanitaukoja." Ei siinä ylpeydessä mitään pahaa ole, minunkin sukulaisten paskakin on ollut kuin poraterästä, mutta vuohiin ja lampaisiin jakamisessa on ihan Helvetisti pahaa. Lukekaapa vaikka "Märät säpikkäät" parivaljakon Saamelaisten käyttöopas -teos ja etenkin loppu, jossa on semmoista rodunjalostusta ja häpeää suomalaisista sukulaisista, että jonkun toisen esittämänä tuosta oltaisiin jo maalitettu.
 
Aikoinaan Joensuun Yliopistossa pääsin kuuntelemaan erästä itäisen teologian naispuolista opiskelijaa, joka sangen perusteellisesti ja painokkaasti kertoi, että:
- Pohjois-Karjala ja pohjoiskarjalaiset ovat termeinä ihan perseestä (ja lähtökohtaisesti myös ihmisinä).
- Julkisuudessa esitetty karjalaisuus on perseestä.
- Kaikki on perseestä.
- Karjalaiseksi saisi hänen mukaansa kutsua vain ihmistä, jonka molempien biologisten vanhempien kaikki isovanhemmat ovat lähtöisin luovutetun Laatokan Karjalan itäisistä osista (tai sitten vielä idempää), osaa puhua karjalankieltä, koska sitä on hänen kotonaan puhuttu (eli jälkikäteen opeteltu karjala ei riitä, kun pitää olla aitoa luomua), harjoittaa karjalaista kulttuuria ja tunnustaa ortodoksista uskoa.

Se oli ihastuttavan fanaattinen ja huumorintajuton emäntä. Jostain syystä pulttasi ihan totaalisesti, kun kerroin, että meillä historianlaitoksella pääsykokeissa oli kallonmittaus-osio ja vain pyöreäkalloiset (=mongolit) hyväksyttiin, koska silloin meidät tarvittaessa voitaisiin esitellä esim. ulkomaisille vieraille karjalaisina.
Ahh... te humanistit osaatte olla pippurista sakkia! Olisitte tulleet vuodeksi vaihtoon Helsingin Yliopiston matematiikan laitokselle, niin olisitte muuttuneet yhtä harmaiksi kuin meidän villasukkamme... ja jep, meillä oli nahkaiset vahvistuspaikat villapaitojen kyynärpäissä, tositarina :) .

Uravaihtoehtoja laitos tarjosi peräti viisi:

- vakuutusmatemaatikko
- aktuaari
- matematiikan opettaja vantaalaiselle yläasteelle
- itsemurha
- pitkäaikaistyöttömyys
 
Ahh... te humanistit osaatte olla pippurista sakkia! Olisitte tulleet vuodeksi vaihtoon Helsingin Yliopiston matematiikan laitokselle, niin olisitte muuttuneet yhtä harmaiksi kuin meidän villasukkamme... ja jep, meillä oli nahkaiset vahvistuspaikat villapaitojen kyynärpäissä, tositarina :) .

Uravaihtoehtoja laitos tarjosi peräti viisi:

- vakuutusmatemaatikko
- aktuaari
- matematiikan opettaja vantaalaiselle yläasteelle
- itsemurha
- pitkäaikaistyöttömyys
Kylläpä sitä nyt ylpeillään! :mad:
Meillä tiedekunta tarjosi vain tuon toiseksi viimeisen. Jos senkin reputti, niin sitten tarjolla oli tuo viimeinen vaihtoehto. Sitten Työkkärin kurssin kautta oli mahdollista saada joku oikea koulutuspaikka ja valmistua ihan oikeasti isona joksikin.
Ja oli meilläkin nahkapaikat, mutta polvissa. Kesätöitä ei ollut humanistiopiskelijalla mahdollista saada kuin kädettömien kusettajana yleisissä miestenvessoissa tai sitten vähän saman tyyppistä, tarkemmin tarkentamatonta hommaa, jossa tarvittiin nahkaisia vahvistuspaikkoja housunpolvissa.:cry:
 
Kuitenkin minulla nousee aina niskakarvat pystyyn, kun joku ryhtyy jakamaan porukkaa "meihin" ja "muihin". Ihan sama saamelaisten kanssa. Tai kun esim. vaimon suvussa kehuskellaan sillä, että ovat kuulemma yhden amatöörisukututkijan mukaan jotain kautta sukua Skotlannin kuningashuoneelle jostain sankavitun ajalta. Näitähän löytyy, sopivia sukulinjoja seuraamalla

Jep. En tiedä mikä helvatin vimma on "löytää" vähintään ruhtinastason sukulinja. Meidänkin äidenpuoleinen sukututkimus muuttui kyllä suqututqimukseksi siinä vaiheessa, kun Ruotsin kirkonkirjat tulivat päätyyn kolatuiksi. Sitten alkoi varsinainen tutkinta. Ja kas, löytyihän se puristamalla joku baltiansaksalainen von-suku sieltä jostain 1400-luvulta. MH? Tai meidän kylän sihvoset ja suuroset: Churchillin sukuahan he ovatkin, ihan oikeesti, eikä edes kaukaista....alle tuhat vuotta ja löytyy yhteisiä esi-äidin kaimoja.

Esitin sukuni tutkijoille kysymyksen: missä vaiheessa von-juttu meni vähän vituiksi, kun vuosisadan alussa äitini isoisä kuitenkin salvoi melkoisen linnan keskelle ei mitään, kaikki ne 15 neliötä ovat edelleen pystyssä. Minua katsottiin kuin nälkään kuollutta talvimatikkaa. Ihan huuhaata. Joidenkin on vain niin vaikea sulattaa, että sitä samaa harmaata ja tasapaksua arkea on suku elänyt tuhat vuotta tai kaksi ja se jatkuu vaan.....tavallisen tavallista ja ankeahkoa pukertamista. :)

Mitä tulee Laatokan karjalaisiin, siitä uskon minulla olevan kokemustietoa kohtuudella:

osa nykyisistä uuskarjalaisista on todellisia fundamentalisteja. Joita ei pirukaan jaksa kuunnella. Uuskarjalaisuus on käyntikortti: sillä osoitetaan olevinaan jotain erikoisuutta ja tavanomaisuudesta poikkeavaa. Pitihän karjalan kielikin taivuttaa neljään eri lahkoon, että tuli oikein hyvä. Ehkä Yle jossain vaiheessa keksii näitä uuskarjalaisia samoin kuin se on löytänyt helsinginsaamelaiset, kyllä Ylen uumeniin sopii parisataa saamelaista ja karjalaista. Tekemään jotain....öööö, mitä?

Minusta on mukava kiusata läheisiäni pagisemal garjaluo netäli. Vit ainos jongos et voi pagista ko hyö alguoo tsakkai minuutain, hospotjollet, vanhuo starikkuo.:)
 
:) Jep. En tiedä mikä helvatin vimma on "löytää" vähintään ruhtinastason sukulinja. Meidänkin äidenpuoleinen sukututkimus muuttui kyllä suqututqimukseksi siinä vaiheessa, kun Ruotsin kirkonkirjat tulivat päätyyn kolatuiksi. Sitten alkoi varsinainen tutkinta. Ja kas, löytyihän se puristamalla joku baltiansaksalainen von-suku sieltä jostain 1400-luvulta. MH? Tai meidän kylän sihvoset ja suuroset: Churchillin sukuahan he ovatkin, ihan oikeesti, eikä edes kaukaista....alle tuhat vuotta ja löytyy yhteisiä esi-äidin kaimoja.

Esitin sukuni tutkijoille kysymyksen: missä vaiheessa von-juttu meni vähän vituiksi, kun vuosisadan alussa äitini isoisä kuitenkin salvoi melkoisen linnan keskelle ei mitään, kaikki ne 15 neliötä ovat edelleen pystyssä. Minua katsottiin kuin nälkään kuollutta talvimatikkaa. Ihan huuhaata. Joidenkin on vain niin vaikea sulattaa, että sitä samaa harmaata ja tasapaksua arkea on suku elänyt tuhat vuotta tai kaksi ja se jatkuu vaan.....tavallisen tavallista ja ankeahkoa pukertamista. :)

Mitä tulee Laatokan karjalaisiin, siitä uskon minulla olevan kokemustietoa kohtuudella:

osa nykyisistä uuskarjalaisista on todellisia fundamentalisteja. Joita ei pirukaan jaksa kuunnella. Uuskarjalaisuus on käyntikortti: sillä osoitetaan olevinaan jotain erikoisuutta ja tavanomaisuudesta poikkeavaa. Pitihän karjalan kielikin taivuttaa neljään eri lahkoon, että tuli oikein hyvä. Ehkä Yle jossain vaiheessa keksii näitä uuskarjalaisia samoin kuin se on löytänyt helsinginsaamelaiset, kyllä Ylen uumeniin sopii parisataa saamelaista ja karjalaista. Tekemään jotain....öööö, mitä?

Minusta on mukava kiusata läheisiäni pagisemal garjaluo netäli. Vit ainos jongos et voi pagista ko hyö alguoo tsakkai minuutain, hospotjollet, vanhuo starikkuo.:)
Vähän samanlainen kokemus oli ysärin puolessavälissä, kun koko suku mutsin puolelta (ehkä 50-60 henkeä, ja siis yli puolet possea jota en ollut ikinä nähnytkään), kokoontui (valitettavasti Turkuun) juhlimaan suvun päämiehen 100-vuotispäiviä (Einar kuoli 1966!), vain jotta saisivat syyn pitää sarjan loputtomia yli-sukupolvisia esitelmiä omasta sukuhaarastaan ja sen erinomaisuudesta.

Ja se koko jengi jäpitti siellä edessä porukalla jossain ripari-/ sunnuntaivetimissään, ja tässä implisiittisesti siis leimattiin nähdäkseni kaikki muut karjala- /mamu -tjms. -sukuhaarat useammaksi sangolliseksi paskaa.

Mikä ei sopinut pirtaani lainkaan, varsinkaan turkulaisten, maskulaisten ja kustavilaisten omakielisenä live-esityksenä.

Ja olis pitänyt vielä taputtaa kohteliaasti. Jumankauta että paloi hihat, ja rupesin 1,5 tunnin kohdalla miettimään totaalista poistumista tosta itsekehuisesta etno-helvetistä, kun samalla huomasin kokoussalin takaseinustalla miestenhuoneen... menin sinne, jätin oven puoliksi auki, jätin kloaakki-komeron oven kokonaan auki, irroitin pöntön kannen, odotin seuraavaa taidepaussia ja rysäytin säiliön tyhjäksi... fysiikan lait ja akustiikan ihmeet hoiti loput, sen jälkeen lähin ulos röökille. Ja siitä linja-autoasemalle.
Eipä kuulunut kutsua 125-vuotispäiville :).
 
itsekehuisesta etno-helvetistä

Tuotahan ne sukuihmeiden pällistelyt yleensä tahtovat olla. Ja ainakaan 500 vuoteen ei ole yhtään mustaa lammasta edes löytynyt.....ei salavuoteuksia, ei tappoja, ei viinankeittotuomioita, ei sotilaskarkuruutta, ei julkijuopottelua ei niin mitään rikettä....:)
 
Back
Top