MTV3: Suomen Hornetit muuttuvat monitoimihävittäjiksi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peiper
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
JOKO kirjoitti:
Hairysteed kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
The new AESA radar (AN/APG-73), the new mod. S IFF (APX-111) and other systems will greatly improved air combat performances of the upgraded aircrafts.

Se tarkoita että Suomen Hornetit saa uus tutka (AN/APG-73), mutta mitä se toinen on? (S IFF APX-111), saako Suomen Hornetit sen myös?
APG-73 oli Suomen Horneteissa jo alunperinkin

Mitä kummaa?

"The APG-73 is operational in the U.S. Navy F/A-18 C, D, E, and F; the U.S. Marine Corps F/A-18 A+, C and D; and in the air forces of Finland, Switzerland, Malaysia, Australia, and Canada."

http://www.raytheon.com/capabilities/products/apg73/


Uudempi malli on AN/APG-79:

"The revolutionary AN/APG-79 AESA radar provides F/A-18 E/F aircrews with powerful new capabilities.

The AN/APG-79 AESA radar system represents a significant advance in radar technology. Entirely new from front-end array to back-end processor and operational software, the system substantially increases the power of the U.S. Navy’s F/A-18 E/F Super Hornet, making it more lethal and less vulnerable than ever before.

Raytheon has delivered more than 125 APG-79 AESA radars to Boeing, with the Navy program of record totalling 437 systems ordered. In 2008, Raytheon delivered its first APG-79 for the EA-18 Growler aircraft, and achieved its first operational AESA deployment on an F/A-18 E/F Super Hornet Block II squadron.
"

http://www.raytheon.com/capabilities/products/apg79aesa/


Onkohan uutisessa jotakin pielessä? Tuntuisi oudolta hankkia edes päivitetty -73, jos jenkit ruuvaa koneisiinsa uudempaa -79 mallia.

APG-79 AESA on käytössä vain ja ainoastaan Super Horneteissa eikä se edes käy "tavalliseen" Hornetiin. Raytheon on kehittämämässä Hornetiin ja F-16:sta soveltuvaa pienempää AESA sensoria
http://www.deagel.com/news/Raytheon-Working-on-Smaller-Version-of-AESA-Radar-for-F-16s-and-FA-18s_n000004560.aspx
 
Panzerjäger kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Olisin yllättynyt ellei tuo sisältäisi myös uusia Amraam:eja ja mahdollisesti Sidewindereitä.

Uudet Sidewinderithän ovat tulleet jo MLU1:n mukana ja ovat käytössä kypärätähtäimen kanssa. Tarkoitus on ilmeisesti hankkia Amraamista C7-varianttia(nykyisin Suomella B), ainakin niiden hankintaan on pyydetty ja saatu lupa Yhdysvalloista.

Juu, siksi sanoinkin "mahdollisesti", jos ovat päättäneet hankkia lisää Sidewindereitä.
 
JOKO kirjoitti:
Onkohan uutisessa jotakin pielessä? Tuntuisi oudolta hankkia edes päivitetty -73, jos jenkit ruuvaa koneisiinsa uudempaa -79 mallia.

Kun se -79 ei mahdu C-mallin nokan sisään!
 
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Onkohan uutisessa jotakin pielessä? Tuntuisi oudolta hankkia edes päivitetty -73, jos jenkit ruuvaa koneisiinsa uudempaa -79 mallia.

Kun se -79 ei mahdu C-mallin nokan sisään!

Uutisessa puhutaan AESAsta, eikä -73 ole AESA. Kuvittelisi Raytheonin sivuilla olevan asiasta maininta, jos näin olisi.


Onko kyseessä Panzerjägerin linkittämään uutiseen liittyvä tutka? Luulisi sen kulkevan omalla nimellään, mikä se sitten lieneekin:

Raytheon Working on Smaller Version of AESA Radar for F-16s and F/A-18s

EL SEGUNDO, Calif., July 14, 2008 /PRNewswire/ -- A new version of its revolutionary active electronically scanned array radar technology positions Raytheon Company (NYSE: RTN) to broaden the market substantially with a product designed to fit numerous fighter aircraft requiring AESA capabilities.

The new Raytheon Advanced Combat Radar is a smaller, scalable version of the company's highly successful AESA systems currently in production for U.S. Navy F/A-18E/F and Air Force F-15C and E aircraft. The company is focusing the new system, which incorporates recent innovations, at customers in the worldwide fighter market, particularly those with F-16 and F/A-18A+/C/D aircraft.


http://www.deagel.com/news/Raytheon-Working-on-Smaller-Version-of-AESA-Radar-for-F-16s-and-FA-18s_n000004560.aspx


Mitään sopivaa ei osunut silmään Raytheonin sivuilta:

http://www.raytheon.com/capabilities/products/listing.php
 
Heiman off-topic ehkä (ilmavoimien tulevaisuus, tai miksei merivoimien tulevaisuus olisi kenties ollut parempi ketju... well, anyway...).
Onko mahdollista... siis suht. helposti ja kustannustehokkaasti ja onko siitä sen arvoista hyötyä että kannattaisi??
Siis ripustaa Mto85 (RBS-15) ohjuksia Hornetien ja ennen kaikkea Hawkien siipien alle! Ohjus Wikin mukaan painaa noin 800 kg ja Hawk pystyy kantamaan jopa 3 200 kg siipiensä alla. Rutosissa sekä Viggen että JAS oli/on varustetu RBS-15 ohjuksilla. Onko muuten" lentokoneversio" paljonkin erilainen kuin maasta ammuttavat?
Maallikolle tuntuu aika (kustannus)tehokkaalta vaihtoehdolta varustaa vaikka 8 kpl Hawkia meritorjuntaohjuksin ja kriisitilanteessa parkeraata ne Turun ja Maarianhaminan kentille. Saaristomeri olisi aika hyvässä kontrollissa sen jälkeen. Jos oikein luovia ollaan sijoitetaan muutama kone Ivaloonkin... voisi kivasti häiritä Murmanskin laivastoa (mikä hyöty siitä sitten on, on tietysti toinen juttu)
 
Hairysteed kirjoitti:
Mitenkäs tuon aktiivitutkamerimaaliohjuksen laukaiseminen onnistuu tutkattomasta Hawkista?

Joo sitä minäkin mietin......
 
niin minäkin... sen takia kysyn... aina niin luotettavan Wikipedian mukaan: "The RBS-15 (Robotsystem 15) is a long-range fire-and-forget surface-to-surface and air-to-surface, anti-ship missile." Eikö riitä että hawkin nokan suunta on suurin piirtein oikea, niin ohjus hoitaa itse loput??? Jos ohjus tarvitsee lisää targetdataa, voi se kai saada jostain maa-asemasta... eihän rannikotykistön MtO-85-Sisuillakaan ole tutkaa...
 
Hmm hyvä kysymys....olet oikeassa eihän sisulla ole tutka......en tiedä...kyllä joku vastaa...
 
Nyt olis hyvä hetki foorumin isännillä tehdä pientä toimittajan työtä ja kysellä/selvitellä asiasta jotain tietävältä mitä tämä MLU2 "tarkalleen" pitää sisällään.

Olis siinä valtamedialla ihmettelemistä kun maanpuolustus.net:n toimittajat selvittäs asian kenraaleja myöten :D
 
Hejsan kirjoitti:
The new AESA radar (AN/APG-73), the new mod. S IFF (APX-111) and other systems will greatly improved air combat performances of the upgraded aircrafts.

Se tarkoita että Suomen Hornetit saa uus tutka (AN/APG-73), mutta mitä se toinen on? (S IFF APX-111), saako Suomen Hornetit sen myös?

Se on uusi versio omakone/omatunnistejärjestelmästä (IFF), tukee uusimpia menetelmiä ml. Mode 5 Level2 ja Mode S (S on uusi siviili-ilmailun IFF-moodi).
 
3JK kirjoitti:
Heiman off-topic ehkä (ilmavoimien tulevaisuus, tai miksei merivoimien tulevaisuus olisi kenties ollut parempi ketju... well, anyway...).
Onko mahdollista... siis suht. helposti ja kustannustehokkaasti ja onko siitä sen arvoista hyötyä että kannattaisi??
Siis ripustaa Mto85 (RBS-15) ohjuksia Hornetien ja ennen kaikkea Hawkien siipien alle! Ohjus Wikin mukaan painaa noin 800 kg ja Hawk pystyy kantamaan jopa 3 200 kg siipiensä alla. Rutosissa sekä Viggen että JAS oli/on varustetu RBS-15 ohjuksilla. Onko muuten" lentokoneversio" paljonkin erilainen kuin maasta ammuttavat?
Maallikolle tuntuu aika (kustannus)tehokkaalta vaihtoehdolta varustaa vaikka 8 kpl Hawkia meritorjuntaohjuksin ja kriisitilanteessa parkeraata ne Turun ja Maarianhaminan kentille. Saaristomeri olisi aika hyvässä kontrollissa sen jälkeen. Jos oikein luovia ollaan sijoitetaan muutama kone Ivaloonkin... voisi kivasti häiritä Murmanskin laivastoa (mikä hyöty siitä sitten on, on tietysti toinen juttu)

Löysin, sorry että on off topic

Sisuautosta, tulenjohtojärjestelmän osoittaman kohteen paikka ja liiketiedot ohjelmoidaan ohjuksen autopilottiin, joka huolehti ohjauksesta lennon aikana. Järjestelemässä in niin sanottu kulmalaukaisukyky. Tämä mahdollistaa ohjuksen laukaisemisen enintään 90 astetta sivun maalin suunnasta. Matkalentovaiheen aikana ohjus voidaan ohjelmoida lentämään eri korkeuksilla. Lentoradan loppuvaihessa ohjuksen tutkahakupää lukittuu kohteeseen. Ohjus iskee kohteeseen lähellä veden pintaa.
 
Jos kiinnostaa tietää suurin piirtein mitä Suomen viime vuotiset tilaukset Yhdysvalloista on pitänyt sisällään, kannattaa tutustua DSCA sivuihin. Lukemalla noita pdf tiedostoja saa aikas tarkasti selville mitä ollaan haluttu mutta käsittääkseni noi ei ole päätöksiä vaan esityksiä kongressille. Eli epätarkkuuksia voi olla. Kohokohtina mainittakoon 15 kpl AGM-154C, 300 kpl AIM-120C-7 joka kaiketi pitää sisällään teoriassa noin 120 km torjontuetäisyyden, 150 kpl AIM-9X ja niin edelleen. Kannattaa tutustua muuten Etelä Korean ja Taiwanin tekemiin taisteluhelikopteri tilauksiin. Ei mitään halpaa lystiä, jos noi tiedot on ensinnäkään totta...
 
opa kirjoitti:
Jos kiinnostaa tietää suurin piirtein mitä Suomen viime vuotiset tilaukset Yhdysvalloista on pitänyt sisällään, kannattaa tutustua DSCA sivuihin. Lukemalla noita pdf tiedostoja saa aikas tarkasti selville mitä ollaan haluttu mutta käsittääkseni noi ei ole päätöksiä vaan esityksiä kongressille. Eli epätarkkuuksia voi olla. Kohokohtina mainittakoon 15 kpl AGM-154C, 300 kpl AIM-120C-7 joka kaiketi pitää sisällään teoriassa noin 120 km torjontuetäisyyden, 150 kpl AIM-9X ja niin edelleen. Kannattaa tutustua muuten Etelä Korean ja Taiwanin tekemiin taisteluhelikopteri tilauksiin. Ei mitään halpaa lystiä, jos noi tiedot on ensinnäkään totta...

Laita palstalle suoraan lainauksia, jos on tullut makupaloja tahi jotakin selkoa vastaan.

Tuo tutkahomma minua kyllä hämää. Mitä on oikein hankittu?
 
3JK kirjoitti:
niin minäkin... sen takia kysyn... aina niin luotettavan Wikipedian mukaan: "The RBS-15 (Robotsystem 15) is a long-range fire-and-forget surface-to-surface and air-to-surface, anti-ship missile." Eikö riitä että hawkin nokan suunta on suurin piirtein oikea, niin ohjus hoitaa itse loput??? Jos ohjus tarvitsee lisää targetdataa, voi se kai saada jostain maa-asemasta... eihän rannikotykistön MtO-85-Sisuillakaan ole tutkaa...
Meinaatko, että ohjuksen ampuisi "mad dog":ina ilman lukitusta, jolloin se lukittuu ensimmäiseen maaliin, joka ilmestyy sen tutkakeilaan? Siinä on vaarana se, että se lukkiutuu mihinkä tahansa liikkuvaan pintamaaliin... omaankin! Jälkimmäinen vaihtoehto vaatisi tarpeeksi hyvää tietovuota ja ripustimeen dataliitäntää.
 
Tässä sitten suoraa lainausta useista eri pdf tiedostoista. Minulta on voinut jäädä huomaamatta jotakin, joten tässä lista mistä nämä tiedot ovat, Finland 01-14 , finland_03-35 , Finland_06-14 , Finland_06-33 , Finland_08-43 ja Finland_08-85. Jos on sopimatonta kopioida tekstiä näin niin voin jossakin kohtaa hakea suorat linkit näihin. Jos jaksan.

WASHINGTON, September 9, 2008 – The Defense Security Cooperation Agency notified Congress ...
79 Multifunctional
Information Display Systems/Low Volume Terminals (MIDS/LVT), 70 AN/ARC-210 (RT-1851A(c)) Radios,
including Single Channel Ground and Airborne Radio System (SINCGARS), 75 AN/AYQ-9(V) Stores
Management System Upgrades, 72 MIDS Electronic Interference Blanking Units, 72 Color Cockpit Displays,
70 Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS) Laser Helmet Shields, 1 AGM-154C Joint Standoff
Weapon (JSOW) Captive Air Training Missile, 15 AGM-154C JSOW missiles, and 1 Lot JHMCS Spares. ...
The estimated cost is $406 million.

WASHINGTON, July 11, 2008 – On July 9, the Defense Security Cooperation Agency notified
Congress of a possible Foreign Military Sale to Finland of 300 AIM-120C-7 Advanced Medium
Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), and associated equipment and services. The total value,
if all options are exercised, could be as high as $435 million.

Washington, September 27, 2006 - The Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a
possible Foreign Military Sale to Finland for continuation of the F/A-18 Mid-Life Upgrade (MLU)
Program. The total value, if all options are exercised, could be as high as $300 million.
67 AN/APG-73 Expand 4/5 Upgrades,
3 AN/RT-1851 Radio Transmitters,
5 Multifunctional Information Display Systems (MIDS/LVT),
10 Advanced Tactical Forward Looking Infrared Radar (ATFLIR),
4 AN/ALR-67V(3) Radar Warning Receivers,
5 AN/AYK-14 Mission Computer Upgrades,
2 GBU-31 Joint Direct Attack Munitions (JDAM),
2 AGM-154A Joint Stand Off Weapons (JSOW),
1 AGM-84K Stand-Off Land Attack Missile/Expanded Response (SLAM-ER), and
1 AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missiles (AARGM).

On 14 November 2005, the Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible
Foreign Military Sale to Finland of up to 150 AIM-9X Sidewinder Missiles as well as associated
equipment and services. The total value, if all options are exercised, could be as high as $100 million.
The Government of Finland has requested a possible sale of up to 150 AIM-9X SIDEWINDER
Missiles, 11 AIM-9X Dummy Air Training Missiles, 40 AIM-9X Captive Air Training Missiles,
missile containers, test sets and support equipment, spare and repair parts, publications and
technical data, maintenance, personnel training and training equipment, U.S. Government and
contractor representatives, contractor engineering and technical support services, and other related
elements of logistics support.

On 24 September 2003, the Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible Foreign
Military Sale to Finland of the F/A-18 Mid-Life Upgrade (MLU) Program as well as associated equipment and
services. The total value, if all options are exercised, could be as high as $130 million.
The Government of Finland has requested a proposed sale for the second phase of the F/A-18 Mid-Life
Upgrade (MLU) Program consisting of 64 F/A-18C/D Fleet Retrofit Kits of the following systems: 64 Joint
Helmet Mounted Cueing Systems, 64 Tactical Aircraft Moving Map Capability systems, 64 Digital
Communications to Wingtips wiring systems, 144 AIM-9X Compatible Launchers and 36 AN/APX-111
Combined Interrogator Transponders systems. The proposed program support includes spare and repair parts,
support and test equipment, publications and technical data, personnel training and equipment, U.S.
Government and contractor engineering and other related elements of logistics and program management
support.

On 14 June 2001, the Defense Security Cooperation Agency notified Congress of a possible Foreign
Military Sale of equipment and services to upgrade the F-18 Aircraft of the Finnish Air Force.
The Government of Finland has requested a possible upgrade of their Finnish Air Force (FAF)
F/A-18 aircraft. The F/A-18 Mid-Life Upgrade Program consists of 64 F/A-18C/D Fleet Retrofit
Kits, 37 AN/APX-111 Combined Interrogator Transponders, and two AN/APX-111 Combined
Interrogator Transponder Mode IV Kits for Validation and Verification. Also, Validation and
Verification Kits of the following systems: two Tactical Aircraft Moving Map Capability
systems, two Multi-functional Information Distribution System/Low Volume Terminals
(Airborne Link-16), two Joint Helmet Mounted Cueing Systems, two Enhanced Interface
Blanker Units and two Digital Communications to Wingtips. The estimated cost is $100 million.
 
jotain sinne pain... kuitenkin niin etta jossain saaressa on porukka joka antaa uudet koordinaatit ohjukselle jos/kun se tarvitsee... en mina naista asioista ymmarra, mutta jos kerran ohjusta voi ampua "tyhman" Sisun paalta, niin miksi ei Hawkin siivesta? muuttuuko tilanne jos vaihtaa Hawk Hornettiin?
 
Listausta katsoessani tuli mieleen... Arvatkaas pojjaat miksi me ollaan Afganistanissa "rauhaa turvaamassa" (kyllähän me se jo tiedettiinkin...Panttipataljoona m-2010 asekauppoja varten)
 
ja mita pahaa siina on?? Kylla jenkit muistavat... Hyva periaatehan on: "I'll scratch your back if you scratch mine"
 
3JK kirjoitti:
jotain sinne pain... kuitenkin niin etta jossain saaressa on porukka joka antaa uudet koordinaatit ohjukselle jos/kun se tarvitsee... en mina naista asioista ymmarra, mutta jos kerran ohjusta voi ampua "tyhman" Sisun paalta, niin miksi ei Hawkin siivesta? muuttuuko tilanne jos vaihtaa Hawk Hornettiin?

Sori että on ruotsiksi

Det fungerar ju att ha målanvisningsradarn placerad separat från lastbilarna på de markburna varianterna, så det borde ju gå att ha ett radarutrustat flygplan som skickar ut ungefärliga målkoordinater till robotarna på det icke radarsändande flygplanet

Rbs 15 funkar så att roboten matas med koordinater dit den ska flyga. Den tar sig till det område med hjälp av sitt inbyggda tröghetsnavigeringssystem, eventuellt med korrektion från GPS. Väl framme så tänder roboten sin egen radar och siktar på den dyraste båten.....
 
Back
Top