Musta hakaristi Ilmavoimien käytössä (Oli: Hakaristi Puolustusvoimien käytössä)

www.nationalistnotebook.tumblr.com/post/63820331173

Tuolta kun katsoo niin tuntuu, että maailma on täynnä hakaristejä.
Esim korinttilaiskolikko:

170px-Greek_Silver_Stater_of_Corinth.jpg


www.refinansieringavlan.com/viking-protection-symbols#
 
Viimeksi muokattu:
Pikkaisen pelkään että hakaristiä tullaan vielä käyttämään meitä vastaan. Länsimaiden suuren yleisön älyä ei pidä yliarvioida ja vaikka paskapuheeksi Venäjän levittämä suomalaiset natsit propaganda tiedettäisiinkin se saattaa antaa avun antamiseen kielteisesti suhtautuville tekosyyn olla auttamasta.

Ps. tottahan se vituttaa jos vahoista tunnuksista pitää luopua mutta oisko silti parempi ennakoida kuin sitten painostuksen alla taipua.
Jos ei sitä, niin sitten jotain muuta.
Kyllä propagandisti aina kohteen löytää
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tässä moni muukin symboli aikojen saatossa "varastettu".
Mm. Norjan talviolympiajoukkuueen villapaitoihin ei haluttu joitakin tiettyjä riimuja kun ei haluttu antaa eräälle ääriliikkeelle mahdollisuutta väittää että Norjassa heillä on vahva tuki.
Siitä voi olla montaa mieltä miten olisi järkevää näihin suhtautua, eikä se yksiselitteinen tai helppo kysymys olekaan.
Kästtämätön matelu. Jos symbolien "varastaminen" tehdään noin helpoksi, niin heikkoa on.
 
Tuo alkuperäinen Christian Science Monitorin juttu ei mitenkään ollut ihmettelevä, kuten Seurassa kirjoitettiin. Pikemminkin pohdiskeleva ja selitti molemmat näkemykset ja jätti kysymyksen avoimeksi. Jutun kirjoittajakaan ei ollut mikään satunnainen amerikanpelle, vaan tuntee Suomea hyvin. On mm. kirjoittanut kirjan talvisodasta.
Katsokaa itse:
https://www.csmonitor.com/World/Eur...-swastika-before-the-Nazis.-Why-do-they-still
 
Nyt me vain tarjotaan aitoa kuvamateriaalia joka paraatista Suomalais sotilaista natsilipun alla.
No en minäkään apuihin kauheasti usko mutta saavat syyn olla paheksumatta jyrkästi.

Toki kunnon propagandakone kehittää tarvittaessa mistä tahansa aineistoa. Onhan toi jo nähtykin.

Minä mietin ihan oikeasti sitä, että hakaristi on armotta tullut pahoin kompromettoiduksi. Selittelemällä se ei kv-tasolla miksikään muutu. Ja huomatkaa: edelleen sen esitteleminen missä tahansa yhteydessä kompromettoi esittäjänsä, mielenosoituksissa, lehdissä, netissä...joka paikassa.

Jos ajatellaan läheisimpiä ja merkittävimpiä kumppanimaita ja niiden yleisöä, niin melkoinen -selitysvelka- siitä merkistä voi syntyä sopivissa olosuhteissa. Britannia, Ranska, Saksa, Usa..jopa Ruotsi.

Toki on niin, että propagandakuva, jossa esiintyy hakaristi ja suomalaisjoukot yhdessä menee nykyään falsenews-piikkiin.....seikka, joka sekin kertoo jotain, eikö vain.
 
Miten mahtaa olla, jos Suomen ilmavoimat vierailee Saksassa, niin voidaanko tuota lippua ottaa mukaan, kun Saksassa on lailla kielletty hakaristin julkinen esillepano? Ja jos ei voida, niin minkä lipun alla sitten marssitaan?

Miten olisi kompromissi, että tehtäisiin vaihtoehtoinen versio lipusta joko tuolla ilmavoimien kultaisella kotkalla
tai esim. Suomen leijonalla varustettu, ja sitä käytettäisiin silloin kun marssitaan yhdessä ulkomaisten joukkojen kanssa (Suomessa tai ulkomailla) ja silloin kun on vain suomalaisia läsnä, voidaan edelleen käyttää hakaristilippua?
 
Muutama vuosi sitten tuli käväistyä Ruotsin ilmavoimien museolla Linköpingissä. Heillä on esillä talvisodan väreihin maalatut Hawker Hart ja Gloster Gladiator. Ruotsalainen vapaaehtoisyksikkö F19 operoi kalustolla Lapista käsin 1940 vastaten Pohjois-Suomen ilmapuolustuksesta.

Kysyin henkilökunnalta että onko tullut sanomista "natsisymbolin" esittämisestä. Vastaus oli lyhyesti että ei. Tarvittaessa he selittävät kävijälle suomalaisen hakaristin taustat ja koneiden vieressä on selitetaulut (kuin myös Tikkakosken museollakin). Kuulemma ruotsalaiset museokävijät ovat kiinnostuneita talvisodan historiasta, sekä luonnollisesti omien poikiensa suorituksista Suomen tukena. Eivätpä myöskään muun maalaisetkaan kävijät asiasta kuulemani mukaan älämölöä yleensä nosta.

1345352-large.jpg

02TW77hjHC.jpg
 
Saako pistää havaintoja hakarististä kirjalliselta rintamalta? (muualta kuin NatSoja tai 3. VK. käsittelevistä teoksista siis).

Eero Salmelaisen kokoaman 'Suomen kansan satuja ja tarinoita', vuonna 1921 painettu ilmeisesti neljäs painos (ensimmäisen kerran 1852), kustannusosakeyhtiö Kirjan kustantama laitos sisältää hakaristisomistuksia johdantokirjoituksen somistuksena.

Vilho Helasen teoksessa 'Suomalaiset Viron vapaussodassa' esiintyy myös Hakenkreuzia nimikkosivulla ja muistaakseni pitkin tekstiä.

Lukemattomissa WSOY:n 20- ja 30-luvulla julkaisemissa teoksissa, niin kangaskantisissa kuin nahkaselkäisissäkin on selässä hakaristikomistuksia.
Esimerkkinä Kauppis-Heikin Kootut teokset kahdessa niteessä (julkaistu 1920).

J. O. Hannulan Suomen vapaussodan historian neljännen painoksen nimikkosivu on ympäröity sinisin hakaristein. Hakaristipainos siis, koska aikaisemmista ja viidennessä, sotien jälkeen julkaistussa niitä ei ole.

Kaikille on tietysti myös tutut Gallen-Kallelan hakaristeillä varustetut tuotokset. Kirjoista niitä löytyy tämän somistamasta uudesta Kalevalasta.

Hakaristi on komprometoitu kaikialla paitsi Intiassa, manner-Kiinassa, Formosan saarella, Indonesiassa, Japanissa ja Lähi-Idässä. Vaikka olenkin äärimmäinen kristityn ja pakanan sekoitus, niin tossa pöydällä lojuu kiinalaisen läski-Buddhan patsas, jolla on ikiaikainen tulipyörä rinnassaan ja käsi taitetussa natsitervehdyksessä (näinhän se voi tulkita, eikö vain toimittelijat).

Eikös meille toimittelijat ole myös ulisseet, että 'isänmaalliset' tahot ovat omineet kansallisia tunnuksia, esimerkiksi tuon Afrikan savannien kissaeläimen ja että ne tunnukset pitää maltillisten vallata takaisin? Eiköhän tehdä sama sitten hakaristillekin.
Eihän kukaan suutu siitäkään, että Ranskan tasavallan virallisessa sinetissä on fasci. Tai eräässä Yhdysvaltain liittovaltion elimen tunnuksessa.

edit: ai joo ja vielä 'Lapualaiset vapaussodassa' sekä 'Viitasaarelaiset vapaussodassa' teokset, joissa on hakaristi kannessa ja sisäsivulla.
 
Viimeksi muokattu:
Saako pistää havaintoja hakarististä kirjalliselta rintamalta? (muualta kuin NatSoja tai 3. VK. käsittelevistä teoksista siis).

Eero Salmelaisen kokoaman 'Suomen kansan satuja ja tarinoita', vuonna 1921 painettu ilmeisesti neljäs painos (ensimmäisen kerran 1852), kustannusosakeyhtiö Kirjan kustantama laitos sisältää hakaristisomistuksia johdantokirjoituksen somistuksena.

Vilho Helasen teoksessa 'Suomalaiset Viron vapaussodassa' esiintyy myös Hakenkreuzia nimikkosivulla ja muistaakseni pitkin tekstiä.

Lukemattomissa WSOY:n 20- ja 30-luvulla julkaisemissa teoksissa, niin kangaskantisissa kuin nahkaselkäisissäkin on selässä hakaristikomistuksia.
Esimerkkinä Kauppis-Heikin Kootut teokset kahdessa niteessä (julkaistu 1920).

J. O. Hannulan Suomen vapaussodan historian neljännen painoksen nimikkosivu on ympäröity sinisin hakaristein. Hakaristipainos siis, koska aikaisemmista ja viidennessä, sotien jälkeen julkaistussa niitä ei ole.

Kaikille on tietysti myös tutut Gallen-Kallelan hakaristeillä varustetut tuotokset. Kirjoista niitä löytyy tämän somistamasta uudesta Kalevalasta.

Hakaristi on komprometoitu kaikialla paitsi Intiassa, manner-Kiinassa, Formosan saarella, Indonesiassa, Japanissa ja Lähi-Idässä. Vaikka olenkin äärimmäinen kristityn ja pakanan sekoitus, niin tossa pöydällä lojuu kiinalaisen läski-Buddhan patsas, jolla on ikiaikainen tulipyörä rinnassaan ja käsi taitetussa natsitervehdyksessä (näinhän se voi tulkita, eikö vain toimittelijat).
Natseja kaikki tyynni.... roviolle.
 
Saako pistää havaintoja hakarististä kirjalliselta rintamalta? (muualta kuin NatSoja tai 3. VK. käsittelevistä teoksista siis).

Eero Salmelaisen kokoaman 'Suomen kansan satuja ja tarinoita', vuonna 1921 painettu ilmeisesti neljäs painos (ensimmäisen kerran 1852), kustannusosakeyhtiö Kirjan kustantama laitos sisältää hakaristisomistuksia johdantokirjoituksen somistuksena.

Vilho Helasen teoksessa 'Suomalaiset Viron vapaussodassa' esiintyy myös Hakenkreuzia nimikkosivulla ja muistaakseni pitkin tekstiä.

Lukemattomissa WSOY:n 20- ja 30-luvulla julkaisemissa teoksissa, niin kangaskantisissa kuin nahkaselkäisissäkin on selässä hakaristikomistuksia.
Esimerkkinä Kauppis-Heikin Kootut teokset kahdessa niteessä (julkaistu 1920).

J. O. Hannulan Suomen vapaussodan historian neljännen painoksen nimikkosivu on ympäröity sinisin hakaristein. Hakaristipainos siis, koska aikaisemmista ja viidennessä, sotien jälkeen julkaistussa niitä ei ole.

Kaikille on tietysti myös tutut Gallen-Kallelan hakaristeillä varustetut tuotokset. Kirjoista niitä löytyy tämän somistamasta uudesta Kalevalasta.

Hakaristi on komprometoitu kaikialla paitsi Intiassa, manner-Kiinassa, Formosan saarella, Indonesiassa, Japanissa ja Lähi-Idässä. Vaikka olenkin äärimmäinen kristityn ja pakanan sekoitus, niin tossa pöydällä lojuu kiinalaisen läski-Buddhan patsas, jolla on ikiaikainen tulipyörä rinnassaan ja käsi taitetussa natsitervehdyksessä (näinhän se voi tulkita, eikö vain toimittelijat).
Omasta kirjahyllystä löytyy myös muutama setti komeilla kullatuilla pitkäsakaraisilla hakaristeillä koristettuna, mm. Vapaussotaa käsittelevä valokuvateossarja.

Muoks kuva mukaan

1159_image0-055572.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Omasta kirjahyllystä löytyy myös muutama setti komeilla kullatuilla pitkäsakaraisilla hakaristeillä koristettuna, mm. Vapaussotaa käsittelevä valokuvateossarja.
Saadessaan hakaristin banniin tämä tietty kansanosa käy seuraavan vaatimuksen kanssa taistoon. Vapaussota. Fasistinen termi. Tämän jälkeen on taas seuraava etappi. Veljesapu ry:n kieltäminen hyvinkin korkealla heidän listallaan. Luonnollisesti palsternakka tuo maikkarin kiiltokuvapoika tuomitsee tämänkin yhdistyksen.
 
Saadessaan hakaristin banniin tämä tietty kansanosa käy seuraavan vaatimuksen kanssa taistoon. Vapaussota. Fasistinen termi. Tämän jälkeen on taas seuraava etappi. Veljesapu ry:n kieltäminen hyvinkin korkealla heidän listallaan. Luonnollisesti palsternakka tuo maikkarin kiiltokuvapoika tuomitsee tämänkin yhdistyksen.
No, kuulumatta mihinkään tiettyyn kansanosaan niin mun mielestä aika vaan on ajanut tosta ilmavoimien lipusta (ja nimenomaan siitä) ohi (v. 1945 ajoi), ja sen voisi laittaa vaihtoon, ihan oma-aloitteisesti, ilman että mietitään "mitä muut ajattelee meistä".

Olisi pitänyt hoksata laittaa äänestys tähän ketjuun, taidan olla ainoa tätä mieltä täällä :whistle:
 
Muutama vuosi sitten tuli käväistyä Ruotsin ilmavoimien museolla Linköpingissä. Heillä on esillä talvisodan väreihin maalatut Hawker Hart ja Gloster Gladiator. Ruotsalainen vapaaehtoisyksikkö F19 operoi kalustolla Lapista käsin 1940 vastaten Pohjois-Suomen ilmapuolustuksesta.

Kysyin henkilökunnalta että onko tullut sanomista "natsisymbolin" esittämisestä. Vastaus oli lyhyesti että ei. Tarvittaessa he selittävät kävijälle suomalaisen hakaristin taustat ja koneiden vieressä on selitetaulut (kuin myös Tikkakosken museollakin). Kuulemma ruotsalaiset museokävijät ovat kiinnostuneita talvisodan historiasta, sekä luonnollisesti omien poikiensa suorituksista Suomen tukena. Eivätpä myöskään muun maalaisetkaan kävijät asiasta kuulemani mukaan älämölöä yleensä nosta.

Katso liite: 23982

Katso liite: 23983
Jep ! tuli käytyä heinäkuun alkupäivinä - hyvä museo ! Asiallisesti oli hakaristi minun mielestäni siellä esitelty.
 
No, kuulumatta mihinkään tiettyyn kansanosaan niin mun mielestä aika vaan on ajanut tosta ilmavoimien lipusta (ja nimenomaan siitä) ohi (v. 1945 ajoi), ja sen voisi laittaa vaihtoon, ihan oma-aloitteisesti, ilman että mietitään "mitä muut ajattelee meistä".

Olisi pitänyt hoksata laittaa äänestys tähän ketjuun, taidan olla ainoa tätä mieltä täällä :whistle:
Saat olla tietenkin mitä mieltä ikinä haluatkin olla. Se tuo rikkautta tähän foorumiin.
 
Miten mahtaa olla, jos Suomen ilmavoimat vierailee Saksassa, niin voidaanko tuota lippua ottaa mukaan, kun Saksassa on lailla kielletty hakaristin julkinen esillepano? Ja jos ei voida, niin minkä lipun alla sitten marssitaan?

Miten olisi kompromissi, että tehtäisiin vaihtoehtoinen versio lipusta joko tuolla ilmavoimien kultaisella kotkalla
tai esim. Suomen leijonalla varustettu, ja sitä käytettäisiin silloin kun marssitaan yhdessä ulkomaisten joukkojen kanssa (Suomessa tai ulkomailla) ja silloin kun on vain suomalaisia läsnä, voidaan edelleen käyttää hakaristilippua?
Eikös tuo ole nimenomaan se paikka mihin sen lipun kanssa pitääkin mennä. Siitähän lähtee varsin elähdyttävä polemiikki; kun se kansa joka kaappasi kyseisen tunnuksen ja teoillaan sen saastuttivat, ilmoittaa niille joille symboli kuvastaa vapautta ja onnea ja joka on vanha kuin taivas, ettei symbolia saa käyttää. Sehän pikemminkin on sitä keskustelua jota pitäisi käydä ja tilaisuus varmistaa, että jokainen paukapää ymmärtää mikä ero on natseilla ja meillä muilla.
 
Back
Top