Muurmannin rata oli myös toisen maailmansodan aikana tärkeä
liittoutuneiden elin- ja sotatarvikkeiden kuljetustie Neuvostoliitolle. Neuvostoliitto miltei pystyi korvaamaan ensimmäisen sotavuoden aikaiset aineelliset tappionsa pääasiassa
Yhdysvaltain järjestämällä avulla, mikä toimitettiin
Murmanskin,
Arkangelin ja
Vladivostokin satamien kautta, sekä
Ison-Britannian ja Neuvostoliiton yhdessä elokuussa 1941 suorittaman
Iranin miehityksen jälkeen ns. Trans–Iranian-rautatietä käyttäen
Persianlahdelta Kaspianmerelle.
Saksalaisten
operaatio Barbarossan kaukotavoite oli
Arkangeli–
Astrahan-linjan haltuunotto Neuvostoliitolta. Ensisijaisesti kuitenkin saksalaiset pyrkivät turvaamaan
Petsamon nikkelin saannin varmistamalla sen, ettei Neuvostoliitto kykene vastahyökkäämään
Petsamoon tai
Kalastajasaarentoon ja etenemällä vaarantamaan Saksan Norjassa valtaamia satamia.
Jatkosodan aikana 1941–1944 suomalaiset miehittivät suuren osan
Itä-Karjalaa, muun muassa
Petroskoin, jonka kautta Muurmannin rata kulki. Maaselän (Krivin) ja
Lotinapellon välinen osa radasta oli suomalaisten joukkojen hallussa.
Vienanmerelle saakka suomalaiset eivät kuitenkaan edenneet, ja
syksyllä 1941 valmistui kuitenkin Neuvostoliiton vankityövoimalla rakennuttama, rannikkoa myötäilevä 353 kilometrin pituinen yhdysrata Sorokasta Muurmannin radalta Obozerskajaan, ja se mahdollisti neuvostojoukkojen yhteyden Murmanskiin.
Rata oli saksalaisten lentohyökkäysten kohteena 1941–1942 ja
suomalaiset kaukopartiomiehet miinoittivat ajoittain rataa aiheuttaen jonkin verran häiriöitä junaliikenteelle. Suomalaiset kaukopartiomiehet saivat radan useita kertoja joksikin ajaksi katkaistuksikin. Tammikuussa 1942 radan katkaisi majuri
Arnold Majewskin johtama 1 300 miehen kaukopartio-osasto. Osasto tuhosi samalla
Mai Guban.
[2][3] Partioretkillä suistettiin rautateiltä yhteensä kymmeniä junia. Kesällä 1942 saksalainen ja suomalainen kaukopartio-osasto hyökkäsi Muurmannin rataa vastaan kolmellakymmenellä kahden hengen kanootilla.
[4]
Vasta Yhdysvaltain laajamittaisen avun alettua muodostui Murmanskista sinänsä arvokas sotilaallinen kohde, koska sen satama on
Golfvirran vuoksi sula ympäri vuoden. Etelämpänä
Oulun leveysasteilla sijaitsevan Arkangelin satama puolestaan saattaa jäätyä kovimmilla talvipakkasilla lyhyeksi ajaksi.
Ensimmäisen sotavuoden aikana liittoutuneiden aineellinen Arkangelin ja Murmanskin satamien kautta toimitettu apu sisälsi yhdeksässä eri laivasaattueessa tuotuna 3 052 lentokonetta, 4 048
panssarivaunua ja 520 000 moottoriajoneuvoa. Saksa lähti hyökkäämään Neuvostoliittoa vastaan 22. kesäkuuta 1941 1 830 lentokoneella, 3 580 panssarivaunulla ja 520 000 moottoriajoneuvolla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirovin_rata