Muuttuva työelämä, työttömyys, sosiaaliturva, tulonsiirrot, kansalaispalkka, tuloloukut jne

Eli Herman30 mielestä esim on ihan ok, jos työntekijällä hajoaa jalka työnantajan määräämissä ja pakollisissa kuntotesteissä. Että työntekijä maksaa sen omasta lompakostaan....

Luulenpa, että valmistelun edetessä myös työtapaturmat rajataan lastenhoidon tapaan karenssin ulkopuolelle.

Tosin työtapaturmia koskevana karenssi saattaisi tietyillä teollisuustoimialoilla saada työntekijät ottamaan työturvamääräykset vakavasti. Tuon karenssin varsinainen tavoitehan on puuttua juhlimisen takia otettuihin sairauslomiin. Joillakin työnantajilla ja toimialoilla esimerkiksi festarit aiheuttavat selkeän piikin sairaspoissaoloihin ja työntekijöiden keskuudessa pidetään yleisesti hyväksyttynä pitää joitakin päiviä vuodessa omaa lomaa.
 
Merkki ylpeydestä omaa työtä kohtaan ja tietysti halusta tehdä annettu työ niin hyvin kuin mahdollista. Kertoo hatunnoston arvoisesta ammattiylpeydestä.:salut:

Yliopistojen puolella budjettirahoituksella oleva opetus- ja tutkimusväki on nimellisesti 1600 tunnin kokonaistyöajalla, joten ylitöitä ei ole olemassa, mutta kyllä sielläkin hyvissä porukoissa tehdään 2000 tunnin työvuotta. Se, onko työllä tarkoitusta, on sitten tapauskohtaista.
 
Säästää pitää, mutta härskiä tuossa hallituksen kurmuutuksessa on sen kohdistuminen vuorotyötä tekeviin. Näillä se peruspalkka ei yleensä ainakaan julkisella sektorilla ole kummoinen, vaan kohtuullisiiin ansioihin päästään tekemällä töitä silloin kun muut viettävät viikonloppua. Isopalkkaiset eivät osallistu näihin talkoisiin mitenkään, koska eivät tee vuorotyötä.

Reilumpaa olisi ollut prosenttiperusteella höylätä siivu kaikkien peruspalkasta, mutta ei rohkeus riittänyt käydä valtion suuripalkkaisten esimiesten kukkarolle.
 
Luulenpa, että valmistelun edetessä myös työtapaturmat rajataan lastenhoidon tapaan karenssin ulkopuolelle.

Tosin työtapaturmia koskevana karenssi saattaisi tietyillä teollisuustoimialoilla saada työntekijät ottamaan työturvamääräykset vakavasti. Tuon karenssin varsinainen tavoitehan on puuttua juhlimisen takia otettuihin sairauslomiin. Joillakin työnantajilla ja toimialoilla esimerkiksi festarit aiheuttavat selkeän piikin sairaspoissaoloihin ja työntekijöiden keskuudessa pidetään yleisesti hyväksyttynä pitää joitakin päiviä vuodessa omaa lomaa.

Työtapaturmien osalta emme tule ihan heti karenssia näkemään. Tuo vaatisi melko laajat lakimuutokset koska vastuu työturvallisuudesta on vahvasti työnantajan puolella. Olisi erikoista jos työnantajan laiminlyönti johtaisi työntekijän osalta tulonmenetykseen.

Kuulinpa jo tänään kommentin jonka mukaan karenssipäivä pitää sitten kompensoida ylimääräisellä vapaapäivällä sairasloman päätteeksi. Noin ajattelevia lienee Suomessakin enemmän kuin yksi. Sääli ettei näitä saatu yhdessä sovittua. Ei tainnut hallitus(kaan) ihan tosimielellä edes olla liikenteessä. Kovin köykäistä oli ainakin yritys. Pelkään lakkoaaltoa ensi vuonna kun seuraava TES-rumba alkaa. Monikin liitto haluaa varmasti kompensoida nyt tulleet menetykset rapsakalla palkankorotuksella.
 
Työoikeuden professorit: Hallitus heikentää dramaattisesti työntekijän asemaa
Palkkausehtojen heikentäminen pakottavalla lailla työnantajan eduksi luo Suomessa uutta työmarkkinahistoriaa.

Kuva: Heikki Rönty / Yle
Työoikeuden asiantuntijat ovat hämillään pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen eilisistä työmarkkinalinjauksista.

Valtiovallalla ei ole ollut tapana kajota työmarkkinajärjestöjen keskinäisiin palkkasopimuksiin. Työ- ja virkaehtosopimukset ovat olleet pyhä asia, tabu, johon sivulliset eivät ole sotkeentuneet.

Nyt hallitus aikoo leikata pakottavalla lailla ylityö- ja sunnuntaikorvauksia sekä julkisen sektorin lomia. Tältä osin työ- ja virkaehtosopimukset ovat siis menossa romukoppaan.

"Suomi ei ole säännöstelytalous"
Suomalaisia työmarkkinoita vuosikymmeniä seurannut Helsingin yliopiston työoikeuden emeritusprofessori Kari-Pekka Tiitinen raapii päätään myös puhelimessa.

– Nyt tässä luodaan pakottavaa palkkauslainsäädäntöä työnantajan eduksi. Se on kyllä tähän saakka ollut kansainvälisestikin hyvin vieras lähtökohta.

Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen on ymmällään yhtä paljon.

– Palkat ovat olleet suomalaisessa yhteiskunnassa työantaja- ja työntekijäjärjestöjen välinen sopimuskysymys. Sitä on vaikeata muuttaa toisenlaiseksi. Sitä on muutettu toisenlaiseksi vain hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa – esimerkiksi toisen maailmasodan jälkeen. Suomen nykyjama ei kuitenkaan ole verrattavissa toisen maailmansodan jälkeiseen säännöstelykauteen.

"Levottomuudet työmarkkinoilla todennäköisiä"
Emeritusprofessori Tiitinen antaa hallituksen viritykselle surkean arvosanan.

– En tiedä kuka on neuvonut hallituksen jäseniä, mutta kyllä tätä hallituksen ratkaisua on hyvin vaikeata käsittää. Jos hallitus ryhtyy nyt suoraan valmistelemaan ja säätämään tällaista lainsäädäntöä, se osoittaa suurta ammattitaidottomuutta.

Professori Koskinen puolestaan ennustaa levottomuuksia työmarkkinoille.

– Neuvotteluilmapiiri tulevien työ- ja virkaehtoneuvottelujen osalta on nyt poikkeuksellisen jännittynyt.

– On hyvin todennäköisiä, että hankaluuksia syntyy.

http://yle.fi/uutiset/tyooikeuden_p...tisesti_tyontekijan_asemaa/8291273?origin=rss
 
Työtapaturmien osalta emme tule ihan heti karenssia näkemään. Tuo vaatisi melko laajat lakimuutokset koska vastuu työturvallisuudesta on vahvasti työnantajan puolella. Olisi erikoista jos työnantajan laiminlyönti johtaisi työntekijän osalta tulonmenetykseen.

Kuulinpa jo tänään kommentin jonka mukaan karenssipäivä pitää sitten kompensoida ylimääräisellä vapaapäivällä sairasloman päätteeksi. Noin ajattelevia lienee Suomessakin enemmän kuin yksi. Sääli ettei näitä saatu yhdessä sovittua. Ei tainnut hallitus(kaan) ihan tosimielellä edes olla liikenteessä. Kovin köykäistä oli ainakin yritys. Pelkään lakkoaaltoa ensi vuonna kun seuraava TES-rumba alkaa. Monikin liitto haluaa varmasti kompensoida nyt tulleet menetykset rapsakalla palkankorotuksella.

Työmarkkinapomot ovat tottuneet varsin rauhalliseen päätöksentekotahtiin, sillä heidän tarvitsee saada päätöksiä aikaan yleensä vain parin vuoden välein ja silloinkin vasta työtaistelu-uhan pakottamina. Hallitus ei nyt tässä tilanteessa kuitenkaan voi sitoa kaikkia voimavarojaan kuukausiksi pelkästään työmarkkina-asioiden hivuttamiseen, sillä moni muukin asiakokonaisuus vaatii huomiota. Päätöksiä pitää tehdä nyt, kun hallituksella on vielä vahva mandaatti eduskuntavaaleista. Toimettomuutta ei myöskään katsottaisi hyvällä markkinoilla.

Palkansaajapomojen vastustuksesta tuntuu puuttuvan tunteen palo ja vastalauseet näyttävät tulevan enemmän viranpuolesta. Kyllä hekin tietävät missä maa makaa, onhan heillä ekonomistit omasta takaa, sekä käsitys työntantajien tilanteesta. Kentän ääntä pitää kuitenkin toistella oman aseman säilyttämisen vuoksi.
 
Työmarkkinapomot ovat tottuneet varsin rauhalliseen päätöksentekotahtiin, sillä heidän tarvitsee saada päätöksiä aikaan yleensä vain parin vuoden välein ja silloinkin vasta työtaistelu-uhan pakottamina. Hallitus ei nyt tässä tilanteessa kuitenkaan voi sitoa kaikkia voimavarojaan kuukausiksi pelkästään työmarkkina-asioiden hivuttamiseen, sillä moni muukin asiakokonaisuus vaatii huomiota. Päätöksiä pitää tehdä nyt, kun hallituksella on vielä vahva mandaatti eduskuntavaaleista. Toimettomuutta ei myöskään katsottaisi hyvällä markkinoilla.

Palkansaajapomojen vastustuksesta tuntuu puuttuvan tunteen palo ja vastalauseet näyttävät tulevan enemmän viranpuolesta. Kyllä hekin tietävät missä maa makaa, onhan heillä ekonomistit omasta takaa, sekä käsitys työntantajien tilanteesta. Kentän ääntä pitää kuitenkin toistella oman aseman säilyttämisen vuoksi.

Olenko syyttänyt yksin hallitusta asiassa? Sipilän poppoon vilpittömyyteen en edelleenkään usko. Jo herrojen taustoista voi helposti päätellä että ay-liikkeen kyykyttäminen on agendalla ja onhan heillä siihen demokraattisissa vaaleissa saatu poliittinen mandaatti. Noin yleisesti vain toivoisin ettei meille siinä sivussa tule luoduksi neljän vuoden syklillä toistuvaa heilurijärjestelmää jossa uusi hallitus aina kääntää kaiken päälaelleen. Se ei loppupeleissä olisi kenenkään etu. Änkyröinti on yleensäkin PC:stä tehdäänpä sitä sitten oikeistolaisin tai vasemmistolaisin periaattein. Pitäisi ymmärtää että olemme samassa veneessä ja aika hyvin se on Suomessa ymmärrettykin.
 
Säästää pitää, mutta härskiä tuossa hallituksen kurmuutuksessa on sen kohdistuminen vuorotyötä tekeviin. Näillä se peruspalkka ei yleensä ainakaan julkisella sektorilla ole kummoinen, vaan kohtuullisiiin ansioihin päästään tekemällä töitä silloin kun muut viettävät viikonloppua. Isopalkkaiset eivät osallistu näihin talkoisiin mitenkään, koska eivät tee vuorotyötä.

Reilumpaa olisi ollut prosenttiperusteella höylätä siivu kaikkien peruspalkasta, mutta ei rohkeus riittänyt käydä valtion suuripalkkaisten esimiesten kukkarolle.

Onneksi sunnuntaikorvaus ei pudonnut kuitenkaan tätä enempää, se on vielä jollain muotoa kohtalainen korvaus vaikka tietty neljänneksen katoaminen harmittaa todella paljon. Hoitoalalla kun erilaiset lisät muodostavat todella merkittävän osan ansioista, minulla ilta- ja yö- sekä sunnuntailisät (lauantaikorvaus on olematon) tuovat kuukaudessa useamman sata euroa nettona palkanlisää ja kuten olen aiemminkin todennut, tästä summasta suurin osa suuntautuu erilaiseen kulutukseen (matkat, vaatteet, harrasteet tms.) peruspalkan mennessä pääasiassa elämiseen ja välttämättömiin menoihin. Mikäli näitä lisiä leikataan merkittävästi enemmän, tarkoittaa se aivan varmasti sitä, että vaatimukset palkankorotuksille nousevat tai sitten huonoimmassa tapauksessa kiinnostus vuorotyöhön/viikonlopputyöhön vähenee ja omasta puolesta olen todennut, että jos lisät putoavat merkittävästi, vaihdan alaa. En minä ryhdy tekemään fyysisesti ja psyykkisesti kuormittavaa vastuullista vuorotyötä vajaan 12 euron tuntipalkalla.

vlad.
 
Säästää pitää, mutta härskiä tuossa hallituksen kurmuutuksessa on sen kohdistuminen vuorotyötä tekeviin. Näillä se peruspalkka ei yleensä ainakaan julkisella sektorilla ole kummoinen, vaan kohtuullisiiin ansioihin päästään tekemällä töitä silloin kun muut viettävät viikonloppua. Isopalkkaiset eivät osallistu näihin talkoisiin mitenkään, koska eivät tee vuorotyötä.

Reilumpaa olisi ollut prosenttiperusteella höylätä siivu kaikkien peruspalkasta, mutta ei rohkeus riittänyt käydä valtion suuripalkkaisten esimiesten kukkarolle.

Ymmärrän pointtisi, olen tehnyt vuorotöitä itsekin ja se on kyllä "aika" merkittävä porkkana ne lisät. Etenkin ylityölisän puolitus on todella raju vähennys. Toisaalta Suomessa on aika kova progressio. Koska perheverotusta Saksan tyyliin ei ole niin omassa tapauksessa perheen tuloista menee kohtalaisen iso summa tuloveroihin erityisesti meidän tapauksessa kun on 1 tulonsaaja ja vähän keskitasoa ylempi palkkataso. Lapsilisäleikkaukset ja hoitomaksujen nousut ym osuivat aika suoraan naamariin viime kierroksella. Voin kuvitella, että tässä kierroksessa KAIKKEIN suurimmat kärsijät ovat perheet joissa on vuorotyötä paiskivat vanhemmat, tai vaikkapa isä joka on painanut pitkää päivää riittävän elintason saamiseksi! Kun nyt leikataan nimenomaan suoraan ihmisten elämänlaatuun vaikuttavista asioista, niin toivoisin todellakin että Sipilän hallitukselta löytyisi vielä munaa käydä tosissaan menopuoleen, eli ruotia valtion menot läpi tosissaan, muuten voi olla kansan moraali aika koetuksella. Esim. virastoissa löytyy keskijohtoa ja johtoa usein hyvin liberaalit määrät. En ole tästä optimisti vaan uskon korkeintaan 20% todennäköisyyteen.

http://yle.fi/uutiset/budjettiviikk...neet_reippaasti_talla_vuosituhannella/8281351

Valtion osalta loistohomma on lomien yhdenmukaistaminen yksityisen sektorin kanssa. Tuo tulee aiheuttamaan suuren porun ja on yllättävän raju veto Sipilän hallitukselta.

Saas nähdä miten käy.
 
Kokoomuslainen minussa taas sanoo, että jos uusia työpaikkoja syntyy nykyisin 1-9 ihmistä työllistäviin yrityksiin, niitä pitäisi nyt voimallsiesti tukea ja niiden elämää helpottaa.
Aamen, aamen, aaaaa-men.

Valtiovallalla on hyvin rajalliset mahdollisuudet synnyttää elinkelpoista liiketoimintaa (eikä ole syytäkään), mutta esteitä se voi merkittävästi poistaa ja luoda jopa edellytyksiä. Toisella puolella on kansan kasvattaminen kasvamiseen... Kulttuuri on aika hankala pala, kun kohortit kasvatetaan koneen osiksi.
 
Yllätys että nämä lisien leikkaukset koskevat enimmäkseen turvallisuuteen/terveyteen liittyviä ammattialoja. Poliisit, sotilaspoliisit (vartiostot), tulli, raja, sairaalat yms.
Esim vartiostoissa lisät on n.30-35% palkasta. Ja en usko että muillakaan se on paljoa pienempi.
Ja se höpinä että työttömiä riittää tekemään sunnutaita huonommalla palkalla.... Juu, mutta kun virkoja ei tule lisää. Vaan samat työt tehdään paskemmalla palkalla.
Joka tulevaisuudessa muiden tiukentuneiden normien, eläkeiän huononnusten kanssa tulee aiheuttamaan rekrytointi ongelmia. Varsinkin aliupseerien tehtäviin. Noh puskeehan tanssi- ja miekkailukoulu joka vuosi innokkaita työntekijöitä ulos...
 
Meillä oli yhdessä vaiheessa tämä muoti. Tuli konsulttia nelikenttäanalyyseineen vetämään bullshit-bingoa ja organisaatio pilkottiin matriiseihin. Vieläpä alalla, johon tämä ei lainkaan sovi. Ja 100 000:n työntekijän kansainvälisistä pumpuista opittu malli siis 80:n työntekijän puljuun. Kokoukset ja paperit ja työryhmien ja prosessien hallinta ja junailu lisääntyi niin, että piti palkata 2 sihteeriä ja 2 pikkupomoa osin pelkästään tuon tehottomuuden tuottaman kuonan hallintaan.

Osaamisemme laski dramaattisesti.

Päätettiin riisua pois hörhöily ja turhailu ja keskittyä olennaiseen eli siihen, mitä teemme ja tekemään sitä hyvin - mahdollisimman niukoin kokouksin ja raportein.

Nousimme osaamisessa koko maan kärkeen kaikilla mittareilla.

Nähty on pitkälti sama kuvio. Otetaan konsultit parilla miljoonalla kertomaan miten organisaatiota pitää muuttaa, sitten jonkin jähmeän "vakanssiluettelon" mukaan laitetaan ihmiset uusjakoon. Loppujen lopuksi soutajia on paljon vähemmän kuin ennen mutta veneen komentajia hurjasti enemmän, että pitää oikein palkata lisää. Tulos romahtaa ja koska matriisin takia kukaan ei enää tiedä mistä kukin on vastuussa, mutta kaikki johtajat/päälliköt ovat varmuuden vuoksi hirvittävän mustasukkaisia kuvitellusta vastuualueestaan, mitään ei saada tehtyä edes operatiivisessa toiminnassa ilman hallinnollisia esteitä. Tilanne "ratkaistaan" kenkimällä parit "soutajat" ja palkkaamalla muutama johtaja lisää. Pistetään järjestelmät uusiksi ulkopuolisia konsultteja käyttäen, koska "oma väki" tuo liikaa hankalia ongelmatilanteita esille projektissa. Täydellinen kaaos, lopulta palataan optimistisimmillaan alkutilannetta paljon nihkeämpään, mutta vakaaseen tilanteeseen.

Välissä on tietysti palkattu konsultteja usealla sadalla tuhannella tekemään yhtiölle "palkitsemisjärjestelmä", joka on kaavamainen, tyhmä ja niin simppeli että sen ja paremmankin olisi osannut firma itsekin tehdä, mutta näin hallitukselle on helpompi perustella asia kun on käytetty ulkopuolista "asiantuntijaa".

Esimerkkitapauksessani ei ihan noin hyvä loppu ole ollut kuin omassasi, rämpii edelleen syvällä suossa.

Itse nautin nykyään PK-yritysmeinigistä, työaika on lähinnä välinearvo ja tehty työ on se mittari. Parhaat innovaatiot nimenomaan VÄHENTÄVÄT työntekoa jonkun suoritteen eteen sekä itsellä että monilla muilla. Välillä kirjoitetaan parit viestit MPnettiin työajalla ja välillä tehdään kotoa pari pikkujuttua yöllä kun lapset on saatu tajuttomiksi. Pankkitililtä näkee mikä on rahatilanne ja reskontrista rahavirrat. Itsetehtyjä raportteja voi muuttaa hetkessä ilman selittelyä neljän asiasta mitään ymmärtämättömän mutta tärkeilevän IT-johtajan lautakunnan hyväksyntää ja 2000 euron konsulttilaskua. Hallitusta ei tarvitse sumuttaa kun TJ on myös HPJ. Varpaita ei ole tallottavaksi vaan tilaa toimia ja apua annetaan ristiin rastiin. Tätä impiwaaralaista ei enää pörssifirmoihin saada, joskin on todella huojentavaa aina kuulla kun Suomessa on myös laadukkaita ja fiksusti toimivia pörssifirmoja!

Työajasta vielä, toimistotyössä se on hiton huono mittari, tuotantotyössä joskus hyvä mittari, toisaalta työajan lisääminen ei sovi välttämättä firmoille joilla ei ole itsestäänselvää että koko tuotanto myydään, vaan sitä pitää säädellä jatkuvasti kysynnän mukaan koska muuttuviin kuluihin voi mennä PALJON muutakin kuin henkilöstökulut eikä ole näin ollen varaa pitää jättivarastoja.
 
Työaika sinänsä on hyvin huono mittari missä tahansa. Se, miten sen työajan käyttää, on sitten ihan toinen juttu. Mun työpaikassani ( Suomessa 6000 henkeä, maailmalla sellaiset 130 000 ), on tuo matriisi ollut iät ajat käytössä. Joskus se toimii, joskus ei. Välillä asettaa vaikeaan rakoon, kun on kaksi "pomoa"....
Tuntuu, että meillä mennään äärilaidasta toiseen, ei löydetä sitä sopivaa linjaa. Isossa konsernissa kun joillain divisioonilla/yksiköillä menee huonosti, niin se vaikuttaa negatiivisesti myös muihin. Rahat kyllä otetaan vastaan hyvin pyyhkiviltä yksiköiltä, mutta esim. rekrytointi on äärimmäisen vaikeaa vaikka lisäresursseja tarvittaisiin kuinka kipeästi tahansa. Samaten tarvittavien investointien kanssa saa tapella kovasti.
Konsultit on sitten ihan oma lukunsa. Useimmiten ovat tulleet paasaamaan itsestäänselvyyksiä tai sitten jotain käsittämätöntä huttua. Harvasta konsultista on loppupeleissä ollut yhtään mitään hyötyä.
 
Harvasta konsultista on loppupeleissä ollut yhtään mitään hyötyä.

Nyrkkisääntö tuntuu olevan, että mitä epämääräisempään tarpeeseen konsultti on, sitä vähemmän siitä on hintaansa nähden hyötyä. Välillä on ollut todella tehokkaitakin, tilataan johonkin tarpeeseen, tekee hommansa ja laskuttaa vaikka tonnin yhdestä päivästä, mutta se voi olla hyvä sijoitus.

Yksi hankaluus tässä hallituksen hommassa on se, että tuo on pakottavaa lainsäädäntöä, hankaloittaako se paikallista sopimista? Pienemmissä firmoissa paikallinen sopiminen voi olla todella tehokasta.
 
Työaika sinänsä on hyvin huono mittari missä tahansa. Se, miten sen työajan käyttää, on sitten ihan toinen juttu. Mun työpaikassani ( Suomessa 6000 henkeä, maailmalla sellaiset 130 000 ), on tuo matriisi ollut iät ajat käytössä. Joskus se toimii, joskus ei. Välillä asettaa vaikeaan rakoon, kun on kaksi "pomoa"....
Tuntuu, että meillä mennään äärilaidasta toiseen, ei löydetä sitä sopivaa linjaa. Isossa konsernissa kun joillain divisioonilla/yksiköillä menee huonosti, niin se vaikuttaa negatiivisesti myös muihin. Rahat kyllä otetaan vastaan hyvin pyyhkiviltä yksiköiltä, mutta esim. rekrytointi on äärimmäisen vaikeaa vaikka lisäresursseja tarvittaisiin kuinka kipeästi tahansa. Samaten tarvittavien investointien kanssa saa tapella kovasti.
Konsultit on sitten ihan oma lukunsa. Useimmiten ovat tulleet paasaamaan itsestäänselvyyksiä tai sitten jotain käsittämätöntä huttua. Harvasta konsultista on loppupeleissä ollut yhtään mitään hyötyä.

Matriisi pelaa parhaiten juuri tuon laajuisissa yrityksissä (maajohtajat + samankaltainen organisaatiorakenne), mutta se ei pelaa jossain 50 hengen yrityksessä tai edes viidensadan. Ei lainkaan. Johtamistaidon se tappaa, mutta raporttia liikkuu. Vanha hierarkiajohtaminen tyyppiä management by "asiallinen teho" ja rauhalliset prot toimii pienissä parhaiten. Mutta syvällisemmin mallista riippumatta kyse on siitä, johdetaanko hyvin vai huonosti.

Google ja Apple hylkäsivät vanhat 1990-luvun organisaatiomallit, joita Suomeen tuotiin jälkijunassa muotina kymmenen vuotta myöhässä.

Nokia turposi matriisien avulla aivan helkkaristi. Sillä oli esimerkiksi yksi moneen paikkaan hajautettu osasto, joka suunnitteli pelkkää ulkoasua, designia. 1300 työntekijää! Applella oli sama osasto yhden katon alla = 200 työntekijää. Tieto ja luovuus kuulemma liikkuu samassa rakennuksessa, kun väki istuu, juo kahvia ja suunnittelee yhdessä eikä laita jotain vitun memoja ja raportteja verkkoon kaikilta maailman kolkilta. Yllätys? Kallasvuo on muuten itse sanonut, että kuin sieniä kasvoi liikaa kaikenlaista osastoa, joka tavallaan näytti aiheelliselta, mutta ei ollut yrityksen kannalta mitään kuolemantärkeätä - paitsi että johti kuolemaan.

Ja nämä kaikki asiat sanottiin etukäteen, kun konsultit porhalsivat työpaikoille tekemään työelämän huonoksi. Mutta ei, kun on "muutosvastarinta" tms. Ihan sama kuin 1980-luvulla. "Juna menee, olet mukana tai olet ulkona". Aallon harjalla kohti putousta.

Yksi helkkarin jees-miesten johtojärjestelmä siinä luotiin. Ja se on Suomen tehottomuuden yksi suuri syy.
 
Joo, periaatteessa se matriisi toimii edustamassani yrityksessä. Ylätasolla oikeinkin hyvin... vaikeuksia tulee alaspäin mentäessä, mutta kokonaisuuden kannalta se matriisi kyllä toimii. Tosin vähemmilläkin palavereilla ja raporteilla pärjättäisiin... Raportointi on kyllä yrityksesssä huippuluokkaa, mutta välillä tuntuu, että se on viety liian pitkälle. Kohta pitää varmaan kusella käymisestäkin tehdä raportti. Mutta, leikki leikkinä, kunnon rapotointi on kyllä tarpeen, eli mielummin sitten vähän yli kuin puutteellinen.
 
STTK ja Akava valmiit aloittamaan uudelleen yhteiskuntasopimusneuvottelut
Puheenjohtaja Antti Palola korostaa, että STTK ei aio olla aloitteellinen asiassa. Myös Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo odottavansa pääministerin aloitetta. EK:n Jyri Häkämies painottaa pallon olevan hallituksella.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder (vas.) ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola Kesärannassa keskiviikkona. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Työmarkkinakeskusjärjestöt STTK ja Akava ovat valmiita aloittamaan uudestaan neuvottelut yhteiskuntasopimuksesta.

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder kertoo Twitterissä, että hänen mielestään yhteiskuntasopimusneuvottelut kannattaisi aloittaa uudelleen. Fjäderin mukaan näin vältyttäisiin kovalta vastakkainasettelulta.

Fjäder sanoo odottavansa pääministerin aloitetta asiassa.

– Me olemme alusta alkaen olleet sitä mieltä, että tämä pitää ratkaista neuvottelemalla ja sopimalla. Mehän olimme valmiita katsomaan tämän yhteiskuntaopimusprosessin myös elokuussa, kun se kaatui, Fjäder huomauttaa.

Hän muistuttaa, että pääministeri on ilmoittanut, että kaikkien palkansaajakeskusjärjestöjen on oltava yhteiskuntasopimuksessa mukana.

Myös STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on valmis aloittamaan neuvottelut uudelleen, mikäli hallitukselta tulee kutsu. Hän kuitenkin korostaa, että STTK ei aio olla aloitteellinen asiassa.

– Jos kutsu neuvotteluihin tulee, niin luonnollisestikin me vastaamme kutsuun myöntävästi, Palola sanoo Ylelle.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan mahdollisia uudestaan aloitettavia neuvotteluja on vaikea kommentoida:

– Pallo on hallituksella. Voi kysyä, miksi kannattaisi jälleen yrittää, mutta on hallituksen ja pääministerin asia vastata, Häkämies sanoo.

STTK:n valmiudesta palata neuvottelupöytään kertoi ensimmäisenä Lännen Media.

Hallitus julkisti eilen tiistaina listan rajuista keinoista, joilla se pyrkii korjaamaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja julkisen talouden kestävyysvajetta yhteiskuntasopimuksen kaaduttua.

http://yle.fi/uutiset/sttk_ja_akava...eiskuntasopimusneuvottelut/8292634?origin=rss
 
Back
Top