Nagorno-Karabakhin tilanne kiristyy jälleen

Charles Lister arvelee, että kyseessä on suora viesti Moskovasta ja en ylläty jos liittyy juuri tämän ketjun sotaan(esim. kostona). Kyseessä oli Turkin kaikkein uskollisin proxy-poppoo alueella.
///
TB2 on käsittääkseni melko haavoittuva EW:lle, koska laitteet eivät toimi itsenäisesti loppuun asti, pitää olla video ja komentoyhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Venäläiset tuoneet uutta anti drone teknologiaa.

Juu, mutta eipä taida olla mitää merkitystä mihinkään.

"If true – and no one has denied it – the system is now operating around the sensitive Russian military base at Gyumri in Armenia, far from the Nagorno-Karabakh conflict area"


Aika epätodennäköistä että azerit lähtisi venäläisten tukikohtaa pommittamaan.
 
TB2 on käsittääkseni melko haavoittuva EW:lle, koska laitteet eivät toimi itsenäisesti loppuun asti, pitää olla video ja komentoyhteys.

Luulisi, että näihin on joku fail-safe rakennettu eli ohjausyhteyden varmenteen katkeaminen aiheuttaisi laitteen autonomisen paluun siihen saakka kunnes yhteys saadaan uudelleen muodostettua. GPS:ää voi häiritä, mutta alkeellisenkin inertianavigaatiojärjestelmän avulla laitteen luulisi löytävän edes kotipesän maakunnan alueelle, jossa luulisi radiomyrskyä olevan jo maltillisemmin.

Muok. Toki mission kill, vaikka ew pakottaisi dronen vain poistumaan.
 
Juu, mutta eipä taida olla mitää merkitystä mihinkään.

"If true – and no one has denied it – the system is now operating around the sensitive Russian military base at Gyumri in Armenia, far from the Nagorno-Karabakh conflict area"

Aika epätodennäköistä että azerit lähtisi venäläisten tukikohtaa pommittamaan.

Azereiden eteneminen on pysähtynyt lounaiskarabahia lukuunottamatta kaikkialla ja pohjoiskarabahissa pommitetaan lentokoneilla. Lisäksi on tullut spike ja harop videoita. Kiinnostaa lähinnä aikooko venäjä tukea liittolaistaan, jolla ainoa ongelma vaikuttaa olevan dronet.
 
Luulisi, että näihin on joku fail-safe rakennettu eli ohjausyhteyden varmenteen katkeaminen aiheuttaisi laitteen autonomisen paluun siihen saakka kunnes yhteys saadaan uudelleen muodostettua. GPS:ää voi häiritä, mutta alkeellisenkin inertianavigaatiojärjestelmän avulla laitteen luulisi löytävän edes kotipesän maakunnan alueelle, jossa luulisi radiomyrskyä olevan jo maltillisemmin.

Navigointiosat taitaa olla kaikki turkkilaisia, samoin kommunikaatiolinkki. Lisäksi venäläisillä on TB raatoja hallussa viime vuoden syyrian rypistyksestä.
 
Tuossa aiemmassa artikkelissa, vaikkakin roskajulkaisu eurasiatimes:
"It would appear that the Bayraktar drone does not have a “return to home” capability if it loses contact with its base station and if GPS signals are jammed."
 
Luulisi, että näihin on joku fail-safe rakennettu eli ohjausyhteyden varmenteen katkeaminen aiheuttaisi laitteen autonomisen paluun siihen saakka kunnes yhteys saadaan uudelleen muodostettua. GPS:ää voi häiritä, mutta alkeellisenkin inertianavigaatiojärjestelmän avulla laitteen luulisi löytävän edes kotipesän maakunnan alueelle, jossa luulisi radiomyrskyä olevan jo maltillisemmin.

Muok. Toki mission kill, vaikka ew pakottaisi dronen vain poistumaan.
Venäläisten GPS -häirintä toimii kaiketi mm. sillä tavalla, että sijainti siirtyy vaikkapa 10 km syrjään oikeasta. Dronella voi olla hankala huomata tällaista.

Turkkilaisten dronet lienee tehty alunperin kurdien kurittamiseen. Onko niissä vaihtoehtoisia navigointijärjestelmiä, kun kurdeilla ei taida olla kehittyneitä häirintämenetelmiä?

Mikä lienee noiden dronejen kuva ja komentoehteyden toteutustapa. Jos signaali ei mene satelliitin kautta, vuoristo voi tehdä katveita. Lieneekö noilla mystisillä AN-2 koneilla joku rooli signaalin välityksessä?
 
Venäläisten GPS -häirintä toimii kaiketi mm. sillä tavalla, että sijainti siirtyy vaikkapa 10 km syrjään oikeasta. Dronella voi olla hankala huomata tällaista.

Turkkilaisten dronet lienee tehty alunperin kurdien kurittamiseen. Onko niissä vaihtoehtoisia navigointijärjestelmiä, kun kurdeilla ei taida olla kehittyneitä häirintämenetelmiä?

Mikä lienee noiden dronejen kuva ja komentoehteyden toteutustapa. Jos signaali ei mene satelliitin kautta, vuoristo voi tehdä katveita. Lieneekö noilla mystisillä AN-2 koneilla joku rooli signaalin välityksessä?

Turkin suurvaltahaaveet huomioiden, luulisi tuon tason drone-ohjelmassa mietityn asioita kurdien kurmootusta pidemmälle. Luulisi.

Baykarin sivuilla TB2 on ilmoitettu kommukikaatiotavaksi/-etäisyydeksi LOS eli toimii suoralla radiolinkillä ei satelliitin kautta (uudempi/isompi Akinci pelittää sivujen mukaan satelliitilla). Hyvä pointti tuo AN-2 koneiden rooli, voivathan ne olla linkkiasemia hyvinkin. Ilman maastoesteitä suorallakin linkillä saavutetaan TB2 jossain näkemäni 300 km linkki lennettäessä korkealla, mutta vuoristo tekee hommasta hankalampaa.

 
GNSS häirintä yms ei auta. Koska jopa alkeellisimmat kaupalliset dronetkin osaa palata "kotia" kun yhteydet katkeaa. EW ongelma on myös, että omat laitteet on myös sammutettava jos käyttää kovia tehoja, ettei ne kyrvähdä.
Laserin heikkous on edelleen sää, tietty hitaus monia maaleja vastaan vs kineettinen energia.
Dronejen seurantaan löytyy omia tutkajärjestelmiä. Esim Lontoon lentokenttä kuvista löytyy sellasia 20l kattilan kokosia tutkia, joita on yleensä 4 ja osoittavat joka suuntaan. Myös jutussa missä USA tiputti Iranin dronen Persianlahdella, oli kuvia siitä tutka yms järjestelmästä. Näillä nähdään kaikki pikkulentävät esineet, linnuista yms lähtien. Joka aiheuttaa sit sen, että tarvitaan myös elektroninen kirjasto, että järjestelmä erottaa dronen linnusta.
 
Tässä hyvä video tuosta SkyStrikeristä.
Väittäisin että ainakin nää tankkien tuhoamis videot on tämän tuotoksia.




Noilla ne kiduttaa palestiinalaisia. Kiva asustella jossain Hamaksen hallitsemassa postinumerossa kun tietää, että tuollaisia roikkuu niskan päällä.
 
GNSS häirintä yms ei auta. Koska jopa alkeellisimmat kaupalliset dronetkin osaa palata "kotia" kun yhteydet katkeaa. EW ongelma on myös, että omat laitteet on myös sammutettava jos käyttää kovia tehoja, ettei ne kyrvähdä.
Laserin heikkous on edelleen sää, tietty hitaus monia maaleja vastaan vs kineettinen energia.
Dronejen seurantaan löytyy omia tutkajärjestelmiä. Esim Lontoon lentokenttä kuvista löytyy sellasia 20l kattilan kokosia tutkia, joita on yleensä 4 ja osoittavat joka suuntaan. Myös jutussa missä USA tiputti Iranin dronen Persianlahdella, oli kuvia siitä tutka yms järjestelmästä. Näillä nähdään kaikki pikkulentävät esineet, linnuista yms lähtien. Joka aiheuttaa sit sen, että tarvitaan myös elektroninen kirjasto, että järjestelmä erottaa dronen linnusta.
Jos drone ei tiedä saavansa "väärennettyä" GNSS -signaalia, miten se tietää kääntyä kotiin?
 
Eiköhän kiduttaja ole Hamas joka pitää sivullisia ihmiskilpinään hyökkäillessään Israeliin.

Epäilemättä. Lopputulema on ikävä loitering munitionin alla eläville.
 
Jos drone ei tiedä saavansa "väärennettyä" GNSS -signaalia, miten se tietää kääntyä kotiin?
Ne vertailee maan magneettikenttä tietoa GNSS tietoon. Eli jos GNSS rupee näyttämään höpöjä, niin vikatila ja kotio. Noin isoissa droneissa voi olla jo inertiaohjaustakin mukana. Eli kyllä niissä varajärjestelmiä on. Ainut varma keino olisi päästä tietoliikenteen väliin ja syöttää dronelle tietoa, että tuleppas tonttiin.
 
GNSS häirintä yms ei auta. Koska jopa alkeellisimmat kaupalliset dronetkin osaa palata "kotia" kun yhteydet katkeaa. EW ongelma on myös, että omat laitteet on myös sammutettava jos käyttää kovia tehoja, ettei ne kyrvähdä.
Laserin heikkous on edelleen sää, tietty hitaus monia maaleja vastaan vs kineettinen energia.
Dronejen seurantaan löytyy omia tutkajärjestelmiä. Esim Lontoon lentokenttä kuvista löytyy sellasia 20l kattilan kokosia tutkia, joita on yleensä 4 ja osoittavat joka suuntaan. Myös jutussa missä USA tiputti Iranin dronen Persianlahdella, oli kuvia siitä tutka yms järjestelmästä. Näillä nähdään kaikki pikkulentävät esineet, linnuista yms lähtien. Joka aiheuttaa sit sen, että tarvitaan myös elektroninen kirjasto, että järjestelmä erottaa dronen linnusta.

Yhdessä TB2 "yksikössä" oli muistaakseni 5 lennokkia ja 10kpl maa-asemia. Hinnastakin huomattava osa kaiketi tulee näistä pakettiautoista.

Maallikon korvaan ei kuulosta kovin kehittyneeltä, kun USA:n jemenin droneja lennetään Las Vegasin aavikolta turkkilaisten vaatiessa karavaanin lähimatkan pakettiautoja.
 
Back
Top