Nato-vastaisuus Suomessa vähenemässä - syy Venäjässä

Verkkouutiset: Kansa seuraisi valtiojohtoa Natoon
Kotimaa Julkaistu 25.03.2014 07:00 0

Niukka enemmistö kansasta on valmis Nato-jäsenyyteen, jos valtiojohto sitä päätyisi esittämään, ilmenee Verkkouutisten ja Nykypäivän teettämästä kyselystä.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista 53 prosenttia olisi valmis tukemaan valtiojohdon Nato-ratkaisua. Kolmannes eli 34 prosenttia vastustaisi jäsenyyttä, vaikka valtiojohto sitä kannattaisi. Vastaajista 13 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa.

TNS Gallup selvitti asiaa viime ja toissa viikolla. Tutkimuksen virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.


Suomalaisten halukkuus tukea valtiojohdon mahdollista Nato-ratkaisua näyttäisi kasvaneen muutamassa vuodessa. Lehtien mukaan vuonna 2009 Helsingin Sanomien tutkimuksessa 32 prosenttia oli valmis hyväksymään Nato-jäsenyyden, jos presidentti ja pääministeri katsoisivat sen tarpeelliseksi.
 
Juuri nyt on valinta tehtävä 100% fasismin ja demokratian välillä.

Muistaakseni en ole missään maininnut että Suomen pitäisi liittoutua Venäjän kanssa. Tämä on joku ihmeellinen Nato-intoilijoiden logiikka, että puolueettomuus tarkoittaa Venäjän tukemista. "Jos äänestät Kepua, äänestät Halla-ahoa."

"Vapaaseen maailmaan" kuuluminen ei edellytä pakkojäsenyyttä joka ainoassa organisaatiossa. Muutenhan se ei mikään 'vapaa' olisikaan.

Ei minulla ole ideologista Nato-intoa vaan käytännön sanelema reaktio.

Ja nimenomaan käytännön tasolla Nato-jäsenyys on Suomelle huono valinta koska on todennäköisempää että Nato vetää meidät konfliktiin kuin että se suojelee meitä siltä.
 
Onhan tämä tietysti osoitus siitä, miten liittoutumaton maa joutuu taipumaan, tanssimaan nuoralla tuollaisissa oloissa. Tuskin Ruotsilla oli muuta vaihtoehtoa, kun se halusi kaikkein eniten pelastaa oman nahkansa.

Niin, epäilemättä Ruotsille olisi ollut edullisempaa ollut liittoutua etukäteen jompaan kumpaan leiriin ja katsella kun meriyhteydet katkotaan, kansa nääntyy nälkään ja kaupungit pommitetaan soraläjäksi. Mutta oltiinpahan sentään tehty valinta vapaan lännen puolesta! Tai sitten edistyneen Mitteleuroopan, kumman vaan.
Tämä voivottelu miten "tyhmiä" pikkumaat olivatkaan kun eivät muka hoksanneet liittoutua, on anakronismia pahimmillaan. Ennen 2. maailmansotaa ei ollut sellaisia liittoja joihin pikkumaita olisi huolittu. Paitsi ehkä Neuvostoliitto...
 
Ja nimenomaan käytännön tasolla Nato-jäsenyys on Suomelle huono valinta koska on todennäköisempää että Nato vetää meidät konfliktiin kuin että se suojelee meitä siltä.

Mihinkäs tuon perustat?

Kannattaa muistaa, että olemme juuri olleet mukana asettamassa pakotteita Venäjää vastaan! On varmasti ensimmäinen kerta jatkosodan jälkeen, kun pullikoimme suurta ja mahtavaa vastaan. Muilla vaan on takanaan NATO:n selkänoja, mutta meillä riittää uskallusta toimia ilman kaikenmaailman NATOja..

NATO-vastustajat eivät ole tätä huomaavinaan ja toistavat mantraansa: "Onneksi ei olla NATO:ssa, koska silloin joutuisimme valitsemaan puolemme ja tekemään jotain, mistä vanja ei tykkää!"
 
Niin, epäilemättä Ruotsille olisi ollut edullisempaa ollut liittoutua etukäteen jompaan kumpaan leiriin ja katsella kun meriyhteydet katkotaan, kansa nääntyy nälkään ja kaupungit pommitetaan soraläjäksi. Mutta oltiinpahan sentään tehty valinta vapaan lännen puolesta! Tai sitten edistyneen Mitteleuroopan, kumman vaan.
Tämä voivottelu miten "tyhmiä" pikkumaat olivatkaan kun eivät muka hoksanneet liittoutua, on anakronismia pahimmillaan. Ennen 2. maailmansotaa ei ollut sellaisia liittoja joihin pikkumaita olisi huolittu. Paitsi ehkä Neuvostoliitto...

Eurooppa 1930-luvulla: auringonlaskun kuningaskuntia sekä diktatuureja. Vapaat valtiot olivat melko vähissä tuolloin(kin).
 
Mihinkäs tuon perustat?

Kannattaa muistaa, että olemme juuri olleet mukana asettamassa pakotteita Venäjää vastaan! On varmasti ensimmäinen kerta jatkosodan jälkeen, kun pullikoimme suurta ja mahtavaa vastaan. Muilla vaan on takanaan NATO:n selkänoja, mutta meillä riittää uskallusta toimia ilman kaikenmaailman NATOja..

NATO-vastustajat eivät ole tätä huomaavinaan ja toistavat mantraansa: "Onneksi ei olla NATO:ssa, koska silloin joutuisimme valitsemaan puolemme ja tekemään jotain, mistä vanja ei tykkää!"

Juuri uutisoitiin Naton pääsihteerin tiedotustilaisuus, missä kertoi Naton käyvän keskusteluja Ukrainan suojelemiseksi Venäjän hyökkäykseltä. Tuollaisilla puheilla yritetään Vanjaa pelotella olemaan hyökkäämättä, mutta entäs jos se katsoo kortit?. Vaarallista peliä.
 
Juuri uutisoitiin Naton pääsihteerin tiedotustilaisuus, missä kertoi Naton käyvän keskusteluja Ukrainan suojelemiseksi Venäjän hyökkäykseltä. Tuollaisilla puheilla yritetään Vanjaa pelotella olemaan hyökkäämättä, mutta entäs jos se katsoo kortit?. Vaarallista peliä.

Vaarallista peliä on tosiaankin puoli ja toisin.

Jos NATO epätodennäköisyydestä huolimatta puuttuisi Ukrainan tilanteeseen sotilaallisesti, niin mitäköhän Vanja mahtaa ajatella? Olisiko Suomi siltikin se hyvänaapuri, vaikka länsiliittouman mukana onkin asettamassa Venäjää ja venäläisiä saartoon? Vai lyödäänkö Kremlissä yhtäläisyysmerkit koko Länsi-Euroopan suhteen?

Itse veikkaan jälkimmäistä.
 
Liittoutumisista sitten kannattaa muistaa Puola.

Puolaa pidettiin sotilaallisesti melko vahvana. Ajateltiin että Saksalla menee jonkun aikaa ennenkuin Puola kaatuu (mitään aktiivista tukemista ei edes aiottu tehdä), ja sitten saarto rupeaa puremaan. Ongelmana oli Neuvostoliitto: liittoutuneet eivät oikein osanneet päättää miten suhtautua siihen ja lopulta sitä ei sitten ollenkaan kelpuutettu mukaan. Tämä sotki kuvion täysin, koska NL meni tekemään sopimuksen Saksan kanssa, ja kauppasaarto menetti ison osan merkityksestään kun saksalaiset saivat raaka-aineita Stalinilta.
 
Ainakaan puolustusvoimat saati ilmavoimat ei ole Nato-vastainen. Ei tarvita kuin poliittinen päätös liittoutumisesta!

Suomen kansallisena tavoitteena on kehittää Ilmavoimien yhteistoimintakykyä osana laajaa monikansallista ilmaoperaatiota. Lisäksi tavoitteena on ylläpitää ja kehittää Ilmavoimien kansainvälisen NRF-valmiusyksikön suorituskykyjä.

Suomesta kuusi Hornetia Naton isoon lentoharjoitukseen

Kotimaa | Turun Sanomat 13:49 | 0
Ilmavoimat lähettää kuusi Hornet-hävittäjää kansainväliseen lentotoimintaharjoitukseen Hollantiin. Leeuwardenin tukikohdassa Pohjois-Hollannissa järjestettävä Frisian Flag 2014 -harjoitus kestää vajaat kaksi viikkoa.

Harjoitukseen osallistuu noin 50 konetta Alankomaista, Norjasta, Belgiasta, Portugalista, Tanskasta, Saksasta ja Espanjasta. Suomi on siis ainoa Natoon kuulumaton maa, joka osallistuu harjoitukseen hävittäjäkalustolla. Suomen harjoitusosaston vahvuus on noin 50 henkilöä.

Suomen pääosasto saapuu Leeuwardenin tukikohtaan ensi perjantaina. Paluu tapahtuu 11. huhtikuuta.

Frisian Flagissa harjoitellaan isojen lento-osastojen toiminnan suunnittelua, itse toimintaa ja raportointia vaativiksi laadituissa harjoitustilanteissa. Lentotoiminta toteutetaan pääosin Pohjanmeren yllä Hollannin, Tanskan ja Saksan ilmatiloissa.

Suomen kansallisena tavoitteena on kehittää Ilmavoimien yhteistoimintakykyä osana laajaa monikansallista ilmaoperaatiota. Lisäksi tavoitteena on ylläpitää ja kehittää Ilmavoimien kansainvälisen NRF-valmiusyksikön suorituskykyjä.

Suomen osalta järjestelyvastuussa on Karjalan lennosto. Suomi on osallistunut Frisian Flag -harjoitukseen vuodesta 2001 lähtien.

TS
 
Mihinkäs tuon perustat?

Hyvin yksinkertaista. P(Venäjän ja Naton välinen konflikti) > P(Suomen ja Venäjän välinen konflikti). Useimmat lienevät samaa mieltä että Euroopan ruutitynnyreistä Suomen ja Venäjän välinen raja on kuitenkin se harmittommimmasta päästä. Kaikki lienevät myös yhtä mieltä siitä että Suomen jäsenyys Natossa ei muodosta sellaista pelotetta joka vähentäisi merkittävästi Nato ja Venäjän välisen konfliktin todennäköisyyttä.

Vonka valittelee, miten puolueettomat maat eivät uskalla suorittaa liikekannallepanoja provosoinnin pelossa - mutta miten paljon provosoivampi olisikaan sitten vihamielisen sotilasliiton liikekannallepano!

Ellei sitten ajatella niin että Natossa liikekannallepano olisi tarpeeton, koska Nato on niin pelottava. Tällainen ajattelu olisi järkyttävän naivia, ja todella todella vaarallista.
 
Reserviläisliitto: Aiempaa useampi reserviläinen haluaa Suomen Natoon
12.4.2014 10:15 Päivitetty 12.4.2014 10:39 0
HS–STT
INTS KALNINS / REUTERS
1305812351496

Sotilasliitto Nato lähettää 12 hävittäjäkonetta valvomaan Baltian ilmatilaa toukokuusta alkaen. F-15 -hävittäjää valmisteltiin tehtävään Liettuassa.


Ukrainan tapahtumat näyttävät lisänneen Suomen reserviläisten Nato-kannatusta, kertoo Reserviläisliiton kyselytutkimus.

Nyt yli 42 prosenttia reserviläisistä haluaisi Suomen liittyvän Natoon heti tai lähivuosina. Vuosi sitten tehdyssä vastaavassa kyselyssä määrä oli noin 30 prosenttia.

"Nato-kannatus on kasvanut yllättävän paljon. Vuosittain tehdyissä jäsenkyselyissä liittymisen kannatus ei ole koskaan ollut näin korkealla", sanoo liiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg tiedotteessa.

Nato-jäsenyyteen kielteisesti suhtautuvien reserviläisten määrä on nyt 19 prosenttia, kun vuosi sitten se oli 23,5 prosenttia.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, miten Suomen pitäisi reagoida Ukrainan tapahtumiin. Yli 35 prosenttia vastaajista kannatti vaikuttamista osana EU:ta, mutta reilut 18 prosenttia neuvottelisi suoraan Venäjän kanssa.

Noin 15 prosenttia lisäisi kertausharjoituksia ja vajaa kymmenesosa kohottaisi Puolustusvoimien sotilaallista valmiutta.

18 prosenttia vastaajista sanoo, ettei Suomen tarvitse tehdä mitään.

Puolustusmäärärahojen korottamisen tarpeesta reserviläiset ovat lähes täysin yksimielisiä.

Non 88 prosenttia korottaisi puolustusbudjettia vähintään jonkin verran. Nykyistä rahoitustasoa kannattaa vain joka kymmenes reserviläinen.

Tämän kuun alussa tehtyyn sähköiseen jäsenkyselyyn vastasi yli 3200 reserviläistä. Reserviläisliittoon kuuluu kaikkiaan noin 36000 henkilöä.
 
Nato keskustelusta ja keskustelijoista.

http://politiikasta.fi/kolumni/suomalaisen-ukraina-keskustelun-nato-jumi
Suomalaisen Ukraina-keskustelun Nato-jumi
Share on facebookShare on twitterShare on emailShare on printfriendly


Kirjoittanut Noora Kotilainen
huhtikuu 18, 2014
US_Navy_120207-N-QY430-052_The_amphibious_assault_ship_USS_Bataan_%28LHD_5%29_pulls_into_Naval_Station_Norfolk_after_completing_a_10_1-2-month_deployme.jpg

Myös Naton operaatiota ”Unified Protector” Libyaan vuonna 2011 perusteltiin humanitaarisin syin. Perusteluna oli, että Naton ja lännen tuli puuttua tilanteeseen ja suojella libyalaisia heidän pahalta johtajaltaan. Kuva: United States Navy (Wikimedia Commons)

Ukrainan tilanne ja nimenomaan Venäjän toiminta Ukrainan kohdalla ovat viime viikkoina nostattaneet kiihtynyttä keskustelua Suomessa. Ukrainan kriisi ja Venäjän toiminta kansainvälisen järjestelmän näkökulmasta ovat pelottavuutensa ja traagisuutensa lisäksi käänteentekeviä ja voisivat tarjota paljon kansainvälistä politiikkaa tarkasteleville. Suomalainen keskustelu on kuitenkin harmittavan usein kääntynyt tilanteen analyyttisesta purkamisesta turvallisuuspoliittiseen keskusteluun, joka on pyrkinyt vanhoihin, totuttuihin ja ummehtuneisiin uomiinsa. Keskustelu on asemoitunut tuttuun tyyliin historiamme, Venäjä-pelon, Nato-jäsenyyden sekä länsijohtoisen kansainvälisen järjestelmän pysyvyyden ja kiistämättömyyden ympärille, Noora Kotilainen kirjoittaa.

Viime aikojen suomalaisessa keskustelussa voi nähdä Venäjän uhkaa korostavan, ja sotilaallista liittoutumista kannattavan niin kutsutun realistisen koulukunnan argumentaation kovasti vahvistuneen. Tämä äänekäs ryhmä suhtautuu maailmanjärjestykseen normatiivisesti ja on huolissaan kansainvälisen järjestelmän liukumisesta poispäin läntisestä hegemoniasta. Tässä vanhoihin Nato-juoksuhautoihin kangistuneessa keskustelussa sotilaallisen liittoutumisen autuaaksi tekevää voimaa epäilleet tahot ovat usein leimaantuneet idealistisiksi haihattelijoiksi tai jopa Venäjän autoritaarisen politiikan puolustajiksi. Ukrainan kriisi on nostanut jakolinjoja maamme keskusteluilmapiirissä ja paljastanut suomalaisen turvallisuuspoliittisen keskustelun paikallaan junnaavan ja mielikuvituksettoman luonteen.

Historialliset analogiat vilisevät ja ontuvat
Ukrainan kriisin analysoimisessa on käytetty ennennäkemättömän paljon erilaisia historiallisia analogioita. Venäjän toimia on milloin verrattu ensimmäisen maailmansodan syntyasetelmiin, milloin Hitlerin Saksan aluevaateisiin ennen toisen maailmansodan syttymistä, milloin Prahan kevään tukahduttamiseen neuvostopanssarein vuonna 1968. Myös Krimin sotaan (1853-1856) on aika ajoin viitattu, ilmeisesti ainakin osittain sen vuoksi, että sodan nimessä toistuu sana, joka nytkin on kaikkien huulilla. Suomalaisessa keskustelussa talvisota on noussut pakonomaiseksi analogiaksi, koska silloin – aivan kuten nyt Ukrainassa – Venäjä vaati Suomelta alueita ja lopulta hyökkäsi. Talvisodassa me jäimme (myytin mukaan) yksin, koska emme olleet ehtineet liittoutua vahvemman kanssa.

Ajatus kylmän sodan asetelmien paluusta on ollut keskeisin käytössä olleista historiallisista analogioista. Venäjä on muuttunut näissä lausunnoissa uudestaan Neuvostoliitoksi ja läntinen blokki puolestaan pahaa patoavaksi ”vapaaksi maailmaksi”. Historiallisten vertausten suosion selitys on varmastikin se, että niiden kautta hahmotettuna monimutkaiset ja pelottavat asiat näyttävät selkeiltä: nyt me tiedämme, miten meidän olisi pitänyt toimia.

Keskustelun ytimessä onkin ollut ajatus siitä, että jos nyt toimimme niin kuin emme aiemmin toimineet, voimme välttää katastrofin. Jostakin syystä juuri Ukrainan kriisin kohdalla on siis ajateltu, että historia toistaa itseään ja tarjoaa revanssin, joka hyvittää menneet virhearvioinnit. Keskustelussa on harvoin nostettu esiin näiden analogioiden anakronistinen ja ontuva luonne. Tai muistutettu, että historia on edelleen ainutlaatuista, eivätkä opit historiasta ole suoraan siirrettävissä ajasta ja tilanteesta toiseen.

Nato ja fantasia Venäjän hyökkäyksestä
Kun Suomessa keskustellaan Ukrainasta, ei täällä oikeasti keskustella Ukrainasta vaan kuvitellaan Suomi Ukrainan tilanteeseen ja aletaan puhua turvallisuuspolitiikastamme. Tällöin keskiöön nousee ärisevän ja muskeleitaan pullistelevan Venäjän uhka Suomelle – ei Ukrainan tilanteen vaikutus maailmanpolitiikkaan – ja samalla tietysti se ikuinen kansallinen kiistakapulamme, Nato-jäsenyys. Ukrainan kriisin sytyttyä useat suomalaiset poliitikot, turvallisuus- ja kansainvälisen politiikan asiantuntijat sekä sotilashenkilöt ovat kilvan kiirehtineet ottamaan kantaa Nato-jäsenyyden puolesta. Pelko joko Venäjän suorasta sotilaallisesta uhasta maallemme tai ainakin Venäjän tulevista voimakkaista painostustoimista Suomea kohtaan ovat olleet Natoa puolustavien argumenttien keskiössä.

Keskustelusta voi jopa aistia, että Ukrainan tilanne on antanut pitkästä aikaa mahdollisuuden fantasioida ajatuksella Venäjän hyökkäyksestä maamme kimppuun. Venäjän myyttisen hyökkäyksen pienen mutta sitkeän ja ovelan maamme kimppuun voi nähdä yhtenä kansallisen identiteettimme keskeisimmistä pilareista. Tämän huomaa varsinkin kansallisten juhlapäivien aikaan: itsenäisyytemme ja olemassaolomme on edelleen voitto Venäjästä, tai no, ainakin sen hyökkäyksen torjunta. Voittomme ei ole rauha ja toimiva yhteiskunta vaan konfliktiin keskittyvä torjuntavoitto ”vainolaisesta”. Ukrainan kriisin nostettua Venäjän lännen näkökulmasta maailmanpoliittisella pelilaudalla roistomaisesti käyttäytyväksi pelaajaksi, Suomessa voidaan taas vapautuneemmin pyöritellä fantasmagoriaa Venäjän sotilaallisesta hyökkäyksestä ja nostaa Nato pöydälle.

Keskusteluun aktiivisesti osallistunut Nato-mielinen realistisiipi käyttää vahvana argumenttinaan sitä, että poutasään haihattelut liittoutumattomuudesta ovat nyt haihtuneet taivaan tuuliin; Suomen on vihdoin valittava partnerinsa ja puolensa. Tilanteen annetut vaihtoehdot ovatkin tästä lähtökohdasta karrikoidusti joko jääminen suojattomana Venäjän hampaisiin ja maailmanpoliittisessa jaossa savijaloillaan seisovan autoritaarisen arvotakapajulan puolelle tai sotilaallinen liittoutuminen liberaalin ja meitä realistisesti kaikelta pahalta suojelemaan pystyvän Yhdysvaltain johtaman blokin kanssa.

Pelko yksinjäämisestä vai halu liittyä ”hyvisten klubiin”?
Historian kipukohdista kumpuava ja Suomen menneisyyden taustaa vastaan erittäin toimiva populistinen argumentti keskustelussa onkin, että ilman Natoa Suomi jää turvatta ja yksin Venäjän kynsiin. Venäjän uhkaa ja yksinjäämisen pelkoa on helppo käyttää ”kansan syviin riveihin” uppoavana argumenttina. Todellisuudessa Natoa aggressiivisesti puolustavan eliitin halun liittoutua voi kuitenkin nähdä liittyvän muuhun kuin siihen, mihin sen julkisissa kannanotoissa suoraan kerrotaan liittyvän.

Suomessa sotilaallinen liittoutumattomuus ei ole niinkään identiteetti, josta voitaisi olla ylpeitä – kuten vaikkapa Sveitsin, Itävallan tai Ruotsin kohdalla – vaan useille liittoutumista kannattaville enemmänkin trauma. Tällöin liittoutumattomuus ei näyttäydy valittuna statuksena vaan suomettumisen ja Neuvostoliiton tai Venäjän pelon sanelemana pakkona. Voi nähdä, että halua liittoutua ei ohjaa niinkään viimeaikaisissa kannanotoissa vahvasti esillä ollut hyökkäyksen pelko vaan historiasta kumpuava revanssihenkinen halu liittoutua voimakkaan läntisen identiteettiryhmän kanssa. Olla osa porukkaa, johon joskus ei saatu kuulua.

Halu kuulua porukkaan on tiettyjen eliittitahojen kohdalla ymmärrettävää, mutta sillä on hankala perustella kansalle kallista ja joidenkin mielestä jopa eettisesti arveluttavaa liittoutumista. Suurin osa kansasta kun ei ole niin kovin kiinnostunutta siitä, mihin pöytiin Suomen turvallisuuspolitiikan asiantuntijat, päätöksentekijät ja puolustuksen ammattilaiset pääsevät. Nyt vallitsevassa Nato-välitilassa näiden tahojen kannalta on usein ollut kiusallista ja turhauttavaa kuulua siihen sekalaiseen seurakuntaan, joka ei oikein kuulu mihinkään tai löydä liittoutumisen suhteen viiteryhmäänsä sellaisessa joukossa, johon muuten on tottunut kansainvälispoliittisesti profiloitumaan.

Nykykeskustelussa argumentti liittymisen pakosta onkin tehty juuri Ruotsin Nato-jäsenyyden kautta. Usein toistettu mantra on ollut, että pian pohjoinen viitemaamme Ruotsikin liittyy, ja sitten me jäämme täysin yksin, kummajaiseksi vailla turvaa. Liittoutumista ja selkeää puolen valintaa propagoivilla tahoilla on tulenpalava kiire. Argumenteista huokuu, että nyt on hätä, ei ole aikaa kuhnia, kohta on liian myöhäistä, tuho on lähellä. Ukrainan voi nähdä tarjonneen liittoutumisen puolustajille mahdollisuuden vedota niin perinteiseen uhkaan kuin voimakkaaseen kriisiretoriikkaan.

Uhkaa ja hätää, sekä yksinjäämistä korostavat argumentit kuitenkin vähättelevät Suomen asemaa globaalin maailman osana sekä maamme vahvuutta ja uskottavuutta kansainvälisesti varsin hyvin verkottuneena sekä arvostettuna toimijana. Ja samalla suomalainen keskustelu luo asetelmaa, jossa Venäjä ja Suomi asetetaan törmäyskurssille, ja maaperää pohjustetaan perinteisen konfliktin varalta.

Uusi Nato vai vanha Nato
Suomen viimeaikaisessa kiirettä ja liittoutumisen pakkoa ajavassa Nato-keskustelussa perinteisen konfliktin mahdollisuuden epätodennäköisyyden ja Venäjän todellisten Suomeen hyökkäämisen intressien lisäksi toinenkin tosiseikka on tuntunut unohtuvan. Keskustelussa on usein vedottu vanhaan paperiin, Naton viidenteen artiklaan, jossa todetaan Naton suojelevan, mutta vain jäsenmaitaan. Viidenteen artiklaan vedoten on argumentoitu, että Suomen pitäisi nyt kiireesti liittyä täysjäseneksi sotilasliittoon.

Samalla on muistuteltu, että EU-jäsenyys ei ole vaihtoehto sotilaalliselle liittoutumiselle: EU ei tuo turvaa, sillä ei ole oikeaa voimaa, siis aseita ja asevoimia. Keskustelussa on sivuutettu se, että viides artikla ei ole enää kylmän sodan jälkeen ollut Naton toiminnan kannalta keskeinen. Viime vuosien ja vuosikymmenten Nato-operaatiot on tehty poikkeuksetta valtioihin, jotka eivät ole Naton jäsenmaita: Kosovoon, Afganistaniin ja Libyaan.

Naton Kosovo-operaation perusteina olivat humanitaarisen katastrofin estäminen, siviilien suojaaminen ja alueen turvallisuuden sekä vakauden turvaaminen. Afganistanin Nato-johtoista monikansallista ISAF-operaatiota, jossa Suomikin on mukana yli neljänkymmenen muun valtion kanssa, on perusteltu lähinnä maan kansalaisten ja alueen turvaamisella. Myös Naton operaatiota ”Unified Protector” Libyaan vuonna 2011 perusteltiin humanitaarisin syin. Perusteluna oli, että Naton ja lännen tuli puuttua tilanteeseen ja suojella libyalaisia heidän pahalta johtajaltaan.

Viides artikla ei ole ollut yhdessäkään operaatiossa missään osassa, ja koko Naton historian aikana turvatakuut on myönnetty vain kerran: New Yorkin vuoden 2001 iskujen jälkeen. Myöskään tuolloin ei toimittu viidennen artiklan mukaisesti. Nato on siis viime vuosikymmenet suojellut aivan muita kuin jäsenmaidensa kansalaisia, vaikka jäsenmaiden intressien suojelu on tietysti ollut operaatioiden taustalla. Naton tehtävät ovat muuttuneet kylmän sodan jälkeen, ja loppujen lopuksi jäsenmaiden intressit vaikuttavat Nato-operaatioiden suuntaan viidettä artiklaa tai jäsenyyttä enemmän.

Viidennen artiklan pelotekäyttö oli kylmän sodan ajan keskeinen suurvaltapoliittinen ase, jonka relevanssi on ollut viime vuosikymmenet hyvin uinuva. Viime vuosikymmenien Nato-operaatiot ovat taas hyvä osoitus kylmän sodan jälkeisen maailmanjärjestyksen muutoksesta ja läntisten valtojen omaksumasta käytännöstä turvata sotilaallisesti omia etujaan maailmalla humanitarismin hengessä.

Tämän tosiseikan järjestelmällinen unohtaminen sopii maamme Natoa puolustavan keskustelun luonteeseen. Kun ei oteta esiin Naton muuttuneita toimintaperiaatteita ja tehtäviä, voidaan vapaasti argumentoida kylmän sodan logiikkaan hirttäytymällä, heilutella Nato-korttia ja rivien välissä lietsoa suomalaiseen niin kovin vetoavaa pelkoa Venäjän hyökkäyksestä. On kuitenkin hankala uskoa, että atlanttisen järjestelmän kannalta katsottuna Euroopan takamaalla tapahtuva Ukrainan kriisi ja Venäjän vallitsevaa läntisen maailmanjärjestyksen arvovaltaa kohtaan osoittama uhittelu olisi riittänyt muuttamaan Naton viime vuosikymmenien aikana luomia toimintaperiaatteita. Keskustelussa on usein myös unohtunut, että Yhdysvallat ei ehkä nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa ole kovin innostunut sekoittamaan lusikkaansa Euroopan soppaan, ei Ukrainassa tai mahdollisten synkkien skenaarioiden toteutuessa Suomessakaan.

Nykykeskustelussa ajatuksena tuntuu vanhaan tyyliin olevan, että sotilaalliseen liittoutumattomuuteen uskovat ovat naiiveja ja hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät näe realiteetteja. Mielestään realistisesti ajattelevat tuntuvat toivovan, että jos pääsisimme turvallisen Naton helmoihin, kaikki ongelmamme häviäisivät, eikä meidän enää tarvitsisi tulla toimeen Venäjän kanssa tai välittää kansainvälisen järjestelmän muutoksista. Olisimme maalissa ja historian lopussa. Ei Nato-jäsenyys kuitenkaan ratkaise tulevaisuuden maailmassakaan Suomen ongelmia, turvallisuuspolitiikkaa tai suhdetta Venäjään.

Vanha vai uusi maailmanjärjestys
Putinia on laajasti arvosteltu vanhan maailman säännöillä pelaavaksi, historiaa taaksepäin kääntäväksi dinosaurukseksi, joka ei ole kyennyt modernisoimaan maataan ja linkittäytymään globaaleihin pehmeän vallan verkostoihin riittävän hyvin. Putinin Venäjä on jäänyt jälkeen ja on vanhahtava – siksi se on heikko ja ärisevä. Heikon ja huonosti verkottuneen Putinin on sanottu palauttaneen kylmän sodan nykyisyyteen silkkaa kyvyttömyyttään. Suomessa vilkkaana käyvä Nato-keskustelu viidensine artikloineen palaa aivan samaan pisteeseen, menneeseen. Paluu viidennen artiklan korostuksen maailmaan on ikään kuin myönnytys putinismille. Kova kovaa vastaan, rautaa rajalle, vanhat muurit pystyyn.

Paluu viidennen artiklan heilutteluun tuntuu paljastavan, että olemme myös jakolinjan läntisellä puolella hyvin helposti houkuteltavissa kylmän sodan ajan toimintalogiikkaan ja ajattelutapaan. Menneisyys ja jo kokeillut toimintatavat sekä tottumukset tuovat turvallisuutta. Niihin on helppo palata. Paluussa Nato-keskusteluun, Venäjän pelkoon ja läntisen näkökulman ylivertaisuuteen ei tarvita mielikuvitusta. Se tarkoittaisi, että joutuisimme pohtimaan uusia ratkaisuvaihtoehtoja uuteen tilanteeseen. Ajatus kylmän sodan ja historian paluusta nykyisyyteen ei ole ainoastaan yksinkertainen vaan myös vaarallinen.

Pyrkiessämme vastaamaan menneisyyden lääkkeillä – sotilaallisen liittoutumisen korostuksella, uhkakuvapolitiikalla, ideologiseksi pahikseksi leimatun pelaajan patoamisella ja vanhojen jakolinjojen seuraamisella – tulevaisuuden haasteisiin, emme edes halua kriittisesti pohtia nykyistä maailmanjärjestystä sekä tulevia haasteita, joita muuttunut maailmanpoliittinen tilanne ja Venäjän toimillaan osoittama läntisen järjestelmän kyseenalaistaminen vaatii.

Ehkä pelottavin aspekti keskustelussa Ukrainasta onkin ollut vain yhden, korostuneesti läntisen näkökulman salliminen. Tämä ei johda vain läntisen hegemonian puhtaan oikeellisuuden ja haastamattomuuden korostukseen vaan myös Venäjän edustaman nousevan maailmanpoliittisen blokin ja mahdollisen tulevaisuuden valtatekijän (mm. BRICS-maiden) demonisoimiseen ja ulossulkemiseen. Tämä asetelma on näkynyt voimakkaasti kotoisessa Ukrainan tilanteen mediaraportoinnissa sekä asiantuntijoiden kommenteissa.

Vaikka itse olisikin asemoitunut läntisten liberaalien arvojen kannattajaksi ja kotoisen kulttuurinsa ylpeäksi edustajaksi ja tuomitsisi tiukasti Venäjän kansainvälistä oikeutta loukkaavat toimet Ukrainaa kohtaan, ei yksisilmäinen asioiden hahmotus, mustavalkoinen pahan ja hyvän vastakkainasettelu auta ymmärtämään saati ratkaisemaan moninapaisemmaksi muuttuvan maailman haasteita ja ongelmia.

Venäjän toimien vertaaminen läntisten valtojen interventionistiseen ja usein omavaltaiseen sekä kansainvälistä oikeuttakin usein loukanneeseen toimintaan lähihistoriassa on tuntunut olevan Ukrainan sytyttämässä keskustelussa kiellettyjen analogioiden listalla. Myöskään sen mainitsemista, että osa itä-ukrainalaisista tosiaan ihan aidosti kokee Venäjän – vaikkapa niinkin raadollisista kuin taloudellisista syistä – houkuttelevana vaihtoehtona ei ole katsottu maassamme hyvällä. Ilmiön monimutkaisuuden esiin ottaminen on leimattu venäläisen propagandan levittämiseksi.

Nykykeskustelussa ollaan luomassa suureen ja hyvin moniarvoiseen globaaliin tilaan yhden totuuden maailmaa: Meistä poikkeavalla tavalla ajattelevat on leimattu päähän lyödyiksi tyhmyreiksi ja pahan kätyreiksi samalla kun viiteryhmämme on kirkastettu totuuden ja oikeuden ylimmiksi puolustajiksi. Propagandasodassa olemme toimineet osin lähes yhtä typerästi kuin vastapelaajamme itärajan takana.

Mitä tehdä huonosti käyttäytyvälle häirikölle?
Mitä rähisevälle ja huonosti käyttäytyvälle Venäjälle sitten pitäisi tehdä? Patoaminen ja raja-aidat tuntuvat olevan päällimäinen vaihtoehto. Jotkut ovat jopa väläytelleet, että huonon käytöksensä vuoksi Venäjä pitäisi erottaa YK:sta. Läntisestä näkökulmasta Venäjän voi nähdä rajoittavan turvallisuusneuvoston toimintaa vääränlaisella, poikkeavalla näkemyksellään, ja näin lamauttaessaan kansainvälisen yhteisön se kykenee toimimaan mielensä mukaan.

Olisikin meidän näkökulmastamme helppoa ja mukavaa, kun kaikki olisivat samaa mieltä läntisen totuuden kanssa. Tämä vain ei sovi yhteen äänekkäästi toitottamamme läntisen demokraattisen ja moniäänisen perinteen kanssa. Mutta väliäkö sillä, koska Venäjä on ”roistovaltio”. Olisi helppo poistaa kiusaaja luokasta ja erottaa koulusta, mutta kun maailmanyhteisöstä ei voi erottaa. Häiritsevä ja konsensusta sekoittava toimija ei syrjimistoimin häviä kartalta ja lakkaa tekemästä tyhmyyksiään. Ei, vaan ehkäpä vain syrjäytyy lisää ja toimii vieläkin epätoivoisemmin.

Ei-raflaavat, vähemmän muskeleilla ja sotavoiman väläyttelyllä ryyditetyt vastaukset tällaisiin kysymyksiin ovat tylsiä. Kukaan ei jaksa mehukkaan kriisin hetkellä kuunnella kukkahattutätimäistä puhetta keskustelusta, diplomaattisista ratkaisuista tai maltista ja moniäänisyydestä. Lienee turhaa tässä vallitsevassa keskusteluilmapiirissä muistuttaakaan siitä, että myös länsivallat ovat lähihistoriassa toimineet itseoikeudella ja kävelleet usein mm. YK:n turvallisuusneuvoston päätösten yli sekä rikkoneet itse luomaansa ja pyhäksi julistamaansa westfalenilaista valtiojärjestelmää. Ukrainan kriisin kohdalla olisikin hyvä muistaa, että länsi ei ole koko maailman mielestä kovin uskottava taho paasaamaan itsenäisten valtioiden suvereniteetin loukkaamattomuudesta tai pitkälti itse luomiensa kansainvälisen oikeuden periaatteiden tiukasta noudattamisesta.

Lännen tulisi – ja Suomen siinä samalla – myöntää, että olemme ehkä tulleet pisteeseen, jossa maailmanjärjestys todellakin on muuttumassa, vaikkei kuitenkaan takaisin tuttuun historiaan ja kylmän sodan poteroihin vaan ihan uuteen tilanteeseen. Länsi – Yhdysvallat, EU ja Nato – ei voi välttämättä loputtomiin sanella, kuinka kansainvälinen yhteisö toimii. Voi olla että ”kansainvälinen yhteisö” pitäisi tosiaan alkaa käsittää kansainvälisenä yhteisönä, jossa sananvaltaa on muillakin kuin lännellä ja länsimielisillä äänenpainoilla. Se saattaa olla rankkaa meille, jotka olemme tottuneet olemaan aina oikeassa. Mutta on hankala nähdä tilanteeseen muuta ratkaisua kuin aito dialogi myös niiden kanssa, jotka eivät näe asioita samalla tavalla kuin me.

Onko sotilaallinen liittoutumattomuus sittenkään niin pelottava ja mahdoton ajatus tulevaisuuden maailmassa, jossa valta on yhä enemmän jakautunut maailman ja arvot eri tavalla hahmottavien pelaajien kesken? Näyttää siltä, että tulevaisuuden maailmassa ei suinkaan tarvittaisi lisää sotilaallisella voimalla vahvistettuja raja-aitoja eri tavoin maailmaa hahmottavien tahojen välille, vaan pikemminkin tahoja, jotka pystyisivät keskustelemaan asioista avoimesti ja pyrkisivät ymmärtämään myös omista näkökulmista poikkeavia katsomuksia. Varsinkin konfliktin reuna-alueilla.
 
Hyvin ristiriitainen(kin) kirjoitus, mutta tähän voin yhtyä:

Nykykeskustelussa ajatuksena tuntuu vanhaan tyyliin olevan, että sotilaalliseen liittoutumattomuuteen uskovat ovat naiiveja ja hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät näe realiteetteja. Mielestään realistisesti ajattelevat tuntuvat toivovan, että jos pääsisimme turvallisen Naton helmoihin, kaikki ongelmamme häviäisivät, eikä meidän enää tarvitsisi tulla toimeen Venäjän kanssa tai välittää kansainvälisen järjestelmän muutoksista. Olisimme maalissa ja historian lopussa. Ei Nato-jäsenyys kuitenkaan ratkaise tulevaisuuden maailmassakaan Suomen ongelmia, turvallisuuspolitiikkaa tai suhdetta Venäjään.
 
Hyvin ristiriitainen(kin) kirjoitus, mutta tähän voin yhtyä:
Nykykeskustelussa ajatuksena tuntuu vanhaan tyyliin olevan, että sotilaalliseen liittoutumattomuuteen uskovat ovat naiiveja ja hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät näe realiteetteja. Mielestään realistisesti ajattelevat tuntuvat toivovan, että jos pääsisimme turvallisen Naton helmoihin, kaikki ongelmamme häviäisivät, eikä meidän enää tarvitsisi tulla toimeen Venäjän kanssa tai välittää kansainvälisen järjestelmän muutoksista. Olisimme maalissa ja historian lopussa. Ei Nato-jäsenyys kuitenkaan ratkaise tulevaisuuden maailmassakaan Suomen ongelmia, turvallisuuspolitiikkaa tai suhdetta Venäjään.

Hyvä kirjoitus siinä mielessä, että listasi laajasti niitä pelkoja millä NATO:n jäsenyyttä perustellaan. Ei ainoastaan Case Talvisotaa.

Ristiriitaisuus ilmeni itselle ehkä siinä, että hän syytti juurikin tuosta siteerauksen sinisilmäisyydestä, mutta näytti suhtautuvan sinisilmäisesti suomettumisen ja Talvisodan seurauksiin.

Itsekään en usko, että meidän ei pitäisi/tarvitsisi/kannattaisi neuvotella enää naapurin kanssa tai he eivät aiheuttaisi enää murhetta meille. Porukalla on vaan mielestäni mukavampi neuvotella isompaa kaveria vastaan.

edit: typo + boldattu kohta: meidän ei pitäisi/tarvitsisi/kannattaisi neuvotella
 


Noora Kotilainen on erittäin kaunopuheinen ja käyttää tutkijan koko termireportoaaria. Kirjoituksesta käy kuitenkin turhankin selvästi ilmi Nooran omat kallistukset ja mielipiteet.

"Onko sotilaallinen liittoutumattomuus sittenkään niin pelottava ja mahdoton ajatus tulevaisuuden maailmassa, jossa valta on yhä enemmän jakautunut maailman ja arvot eri tavalla hahmottavien pelaajien kesken? Näyttää siltä, että tulevaisuuden maailmassa ei suinkaan tarvittaisi lisää sotilaallisella voimalla vahvistettuja raja-aitoja eri tavoin maailmaa hahmottavien tahojen välille, vaan pikemminkin tahoja, jotka pystyisivät keskustelemaan asioista avoimesti ja pyrkisivät ymmärtämään myös omista näkökulmista poikkeavia katsomuksia. Varsinkin konfliktin reuna-alueilla."

Sitä olisi mieluusti samaa mieltä Nooran kanssa, jos sotilaallinen liittoutumattomuus laajemmin eurooppalaisittain ajateltuna ei ajaisi maanosaa Venäjän syliin. En näet usko, että Venäjä omalta osaltaan katsoo asioita Noran silmin. Eurooppa ja Nato ovat vuodesta toiseen vähentäneet varustelumenojnaan, USA:n asevoimat ovat pienimmät sitten toisen maailmansodan ja olivat yhä supistumassa. Venäjä olisi varsin hyvin voinut ottaa tästä kopin, mutta sen sijaan maa jämähti peilin eteen lisäämään omaa hyökkäyskykyään. Tilanne on nyt vain valitettavasti niin ja jopa pidettyjen sotaharjoitusten perusteella, että siinä missä Eurooppalaiset EU maat varustautuvat puolustamaan, Venäjä varustautuu hyökkäämään, mutta ainahan Noora voi kirjoittaa, että hyökkäys on paras puolustus ja meidän on opittava ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta.
 
Joidenkin mukaan vuodet 1945-1991 olivat itsemääräämisoikeuden ja sananvapauden kannalta hankalia. Vai oliko se 1956-1991? Hankalia olivat myös vuodet 1939-1945. Eikä vuonna 1918 ollut hääviä. Milloin meillä on kivaa? Tämä nyt oli tällainen retorinen kysymys.
 
Mielestäni varsin asiallinen kirjoitus Kotilaiselta, kun vertaa Suomessa pinnalla olevaan mustavalkoiseen valtalinjaan.
 
"Nykykeskustelussa ajatuksena tuntuu vanhaan tyyliin olevan, että sotilaalliseen liittoutumattomuuteen uskovat ovat naiiveja ja hyväuskoisia hölmöjä, jotka eivät näe realiteetteja. Mielestään realistisesti ajattelevat tuntuvat toivovan, että jos pääsisimme turvallisen Naton helmoihin, kaikki ongelmamme häviäisivät, eikä meidän enää tarvitsisi tulla toimeen Venäjän kanssa tai välittää kansainvälisen järjestelmän muutoksista. Olisimme maalissa ja historian lopussa. Ei Nato-jäsenyys kuitenkaan ratkaise tulevaisuuden maailmassakaan Suomen ongelmia, turvallisuuspolitiikkaa tai suhdetta Venäjään."

Tarpeettoman polarisoitunutta ja peilaa kirjoittajan mielipidettä. Kuka muka oikeasti uskoo, että: "jos pääsisimme turvallisen Naton helmoihin, kaikki ongelmamme häviäisivät, eikä meidän enää tarvitsisi tulla toimeen Venäjän kanssa tai välittää kansainvälisen järjestelmän muutoksista. Olisimme maalissa ja historian lopussa"? Kotilainen tuottaa tuubaa kirkkain silmin ja paasaa realismista samaan aikaan. Fuck that. Missähän sen oma realismi on kun "NATO-leirissä" ei tosiaan uskota noin.

Liittyminen olisi reagointia kansainvälisen järjestelmän muutoksiin. Suomi pienenä maan ei voi reagoida muuten kuin liittyä tai olla liittymättä eri yhteisöihin, tähän mennessä on menty kaikkiin mihin päästään. NATO on sotilasliitto eikä mikään 4H-kerho. Se ei ole siviilielämän, ulkopolitiikan tai edes turvallisuuspolitiikan ongelmien hävittäjä. Pelotetta se toisi lisää roppakaupalla. Uskottavuudessa juuri on vaje ja sen pahin ongelma on se, että se ei pienene vaan vaje kasvaa. NATO (Turkki pois lukien) on läntisten demokratioiden liitto jossa samaa arvomaailmaa kannattavat ovat. NATO ei ole kansainvälisen muutoksen vastavoima eikä siihen haluaminen ole merkki siitä, että muuttuvaa maailmaa ei tarvitse seurata. Väitänpä vielä, että pahimmat jarrut löytyvät NATO:n vastustajista.

Nauretaanhan mekin Ruotsin "kyvylle", miksei venäläiset meidän? Liittoutumattomuuteen ja omaan uskottavaan puolustukseen uskovat ovat naiiveja ja hyväuskoisia hölmöjä. Tää on vastaanpanematon fakta josta on tasan turha edes vääntää yhtään mitään. Vaikka Suomi tuplaisi puolustustarvikehankinnat ja triplaisi kertausharjoitukset oltaisiin yhtä altavastaajia kuin nytkin.
 
Back
Top