NH90

Mahtaisiko nuo NH90:t kuitenkaan kelvata?

Saksan armeija vihaa sitä. 103-sivuinen kriittinen raportti suosittelee käyttämään muuta vaihtoehtoa, jos vain mahdollista.
Eiköhän niille vähille koptereille mitä meiltä liikenisi löytyisi käyttöä vaikka pörräisivät vain esimerkiksi JSP:n ja sairaalan välillä.
Ja MD500 on jo jonkin aikaa kenttäkäytössä oleva työhevonen.
 
Eiköhän niille vähille koptereille mitä meiltä liikenisi löytyisi käyttöä vaikka pörräisivät vain esimerkiksi JSP:n ja sairaalan välillä.
Ja MD500 on jo jonkin aikaa kenttäkäytössä oleva työhevonen.

Kanttiinitehtäviinhän meidän rahat yleensä menevätkin.
 
Mahtaisiko nuo NH90:t kuitenkaan kelvata?

Saksan armeija vihaa sitä. 103-sivuinen kriittinen raportti suosittelee käyttämään muuta vaihtoehtoa, jos vain mahdollista.

Eiköhän tuo kuuluisa raportti ole kuitenkin hiukan turhan kärkevä. Tiettävästi Suomessa ei ole havaittu vastaavia ongelmia, ainakaan siinä laajuudessa etteivätkö kopterit olisi käyttökelpoisia. Parannettavaa uudesta tyypistä tietenkin löytyy.
 
Eiköhän tuo kuuluisa raportti ole kuitenkin hiukan turhan kärkevä. Tiettävästi Suomessa ei ole havaittu vastaavia ongelmia, ainakaan siinä laajuudessa etteivätkö kopterit olisi käyttökelpoisia. Parannettavaa uudesta tyypistä tietenkin löytyy.

Suomessa on media otettu hienosti haltuun tässä asiassa.

Saksalaisilla on pitempi kokemus kuljetuskoptereista. Toki raportti koski vain prototyyppiä, ei tuotantokonetta. Saksalaiset halusivat sen paremman laivastoversion (MNH90). He ovat määränneet kaikki lääkintä- ja evakuointikäyttöön. Norjalaisten kärsivällisyys on lopussa, ja he miettivät koko projektin vaihtamista Sikorskyihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa on media otettu hienosti haltuun tässä asiassa.

Saksalaisilla on pitempi kokemus kuljetuskoptereista. Toki raportti koski vain prototyyppiä, ei tuotantokonetta. Saksalaiset halusivat sen paremman laivastoversion (MNH90). He ovat määränneet kaikki lääkintä- ja evakuointikäyttöön. Norjalaisten kärsivällisyys on lopussa, ja he miettivät koko projektin vaihtamista Sikorskyihin.
Kieltämättä tässä vaiheessa on suhteellisen selvää että ostettiin sika säkissä ja kilpailussa mukana ollut AW101 olisi ollut halvempi ja ainakin osittain parempi vaihtoehto.
 
Kieltämättä tässä vaiheessa on suhteellisen selvää että ostettiin sika säkissä ja kilpailussa mukana ollut AW101 olisi ollut halvempi ja ainakin osittain parempi vaihtoehto.

Selvää on ainakin se, että se on pykälää isompi kopteri enkä osaa nähdä sitä NH90:n suorana kilpailijana.
 
Selvää on ainakin se, että se on pykälää isompi kopteri enkä osaa nähdä sitä NH90:n suorana kilpailijana.
Tarjouskilpailussa tuo oli mukana ja tanskalaisten valinta NH90 kopterin sijaan.
 
Pahoittelen offtopic-keskustelua. Harkitsin NH90-ketjussa vastaamista mutta ehkä on parempi, että moderaattorit hoitavat keskustelun siirtämisen jos katsovat sen tarpeelliseksi.

Tarjouskilpailussa tuo oli mukana ja tanskalaisten valinta NH90 kopterin sijaan.

Vertailuissa voi olla mukana hyvinkin erilaisia koneita jos ostaja ei ole päättänyt tarkasti mitä halutaan. Esimerkkinä vaikkapa 80-luvun kuljetuskone-evaluaatio. Tämä korostuu kun hankinta tehdään usean maan yhteistyönä ja eri mailla on erilaisia tarpeita ja toiveita. Lähinnä koitan siis sanoa, että jos tarjouspyyntöä ei ole määritelty niin tarkasti, että koneet ovat käytännössä toisiaan vastaavia, niin päätökseen vaikuttavat helposti muutkin tekijät kuin hinta tai edes paremmuus joillain osa-alueilla. Voi esimerkiksi olla, että AW101:n kolmimoottorisuus on ollut Tanskan listalla plussana, mutta muilla miinuksena.
 
Eiköhän niille vähille koptereille mitä meiltä liikenisi löytyisi käyttöä vaikka pörräisivät vain esimerkiksi JSP:n ja sairaalan välillä.
Ja MD500 on jo jonkin aikaa kenttäkäytössä oleva työhevonen.


Korjatkaapas vispiläsodankäyntiä paremmin tuntevat jos olen väärässä, mutta eikös yksi koptereiden erittäin tärkeä käytännön käyttötarve ole justiinsa tuo haavoittuneiden evakuointi? Muistelen semmoista lukeneeni - en tietenkään, mistä - että esim. amerikkalaisille nimenomaan se olisi yksi olennaisimpia koptereiden käyttökohteita. Syynä se, että kun faitteri tietää pääsevänsä lääkintähoitoon puolessa tunnissa, maajoukkojen moraali paranee oikein toden teolla.
 
Korjatkaapas vispiläsodankäyntiä paremmin tuntevat jos olen väärässä, mutta eikös yksi koptereiden erittäin tärkeä käytännön käyttötarve ole justiinsa tuo haavoittuneiden evakuointi? Muistelen semmoista lukeneeni - en tietenkään, mistä - että esim. amerikkalaisille nimenomaan se olisi yksi olennaisimpia koptereiden käyttökohteita. Syynä se, että kun faitteri tietää pääsevänsä lääkintähoitoon puolessa tunnissa, maajoukkojen moraali paranee oikein toden teolla.

Se mikä toimii Transatlanttiystävillä, ei välttämättä ole SE juttu meillä. Nimittäin amerikkalaiset ovat kuitenkin kyenneet aina skaboissaan ottamaan täydellisen ilmaherruuden, meillä se saattaisi jäädä ottamattakin. Vispilöitten kanssa lespaaminen on huomatusti helpompaa ilmaherruuden oloissa kuin esim. tilanteessa, jossa sillä toisella on ilmojen herruus. Täyttä sotaa alemmissa kriiseissä tuo NH-kalusto varmasti on paikallaan, mutta sodan kuumimpina hetkinä.....eppäillä soppii sen käyttöarvoa. Jo mm. siksikin, että meidän potentiaalisin vastustaja on ilmatorjuntakyvyltään vähintään kohtalainen, ellei jopa pirullinen. Kilpajuoksu Ahvenanmaasta voi esim. olla kopterien loihakinta käyttöaluetta, tiettyjen kohteiden haltuunottaminen ja miksei esim. tiettyjen tärkeiden persoonien kuskaaminen vaikkapa "alta pois".

Pintoja pitkin lentävä kopteri tosin ei ole helppo saalis sen enempää ilmatorjunnalle kuin ilmataistelukoneillekaan. Mutta auta armelias, jos pintoja pitkin saa kimppuunsa täysverisen tst-kopterin, siinähän sitten lespaa vispilänsä kanssa.
 
Korjatkaapas vispiläsodankäyntiä paremmin tuntevat jos olen väärässä, mutta eikös yksi koptereiden erittäin tärkeä käytännön käyttötarve ole justiinsa tuo haavoittuneiden evakuointi? Muistelen semmoista lukeneeni - en tietenkään, mistä - että esim. amerikkalaisille nimenomaan se olisi yksi olennaisimpia koptereiden käyttökohteita. Syynä se, että kun faitteri tietää pääsevänsä lääkintähoitoon puolessa tunnissa, maajoukkojen moraali paranee oikein toden teolla.

Tietääkseni meillä ei ole suurempia suunnitelmia potilaiden evakuointiin, koska koptereita vaan ei ole tarpeeksi ja toimintaympäristö tuskin sallisi sellaisen käyttöä vihollisen tykistön ja ilmatoiminnan/ilmatorjunnan takia.
 
Kai niille joku funktio pitää saada. Jos ei lääkintäkäyttö, mikä sitten? Kyllä sitä kopterilla evakuoi siinä missä kuorma-autollakin, ainakin taajamista. Korpeen tuolla ei ole asiaa.

Pari vuotta sitten olleeseen harjoitukseen ne toivat taisteluun kaupunkijääkäreitä. Korkea-arvoisia upseereita ja mediaväkeä oli kutsuttu katsomaan tilannetta. En ota kantaa sotastrategiseen merkitykseen tässä.
 
Pintoja pitkin lentävä kopteri tosin ei ole helppo saalis sen enempää ilmatorjunnalle kuin ilmataistelukoneillekaan. Mutta auta armelias, jos pintoja pitkin saa kimppuunsa täysverisen tst-kopterin, siinähän sitten lespaa vispilänsä kanssa.
Eipä siinä ambulansillakaan ole paljoa parempi tilanne.
 
Ambulanssin ja kopterin ero haavoittuneiden evakoinnissa on nopeus. Kopterilla 40-50km matka taittuu nopeasti. Autolla siinä menee ikuisuus. Kyytikin on ambulanssilla pomppuista, puhumattakaan kuorma-auton lavasta.

Todennäköinen käyttö meillä voisi olla ensihoitoasemalta potilaiden hakeminen ja kuljetus kenttäsairaalaan. Etulinjasta kopterievakointi ei ole kovin realistinen vaihtoehto.
 
Ambulanssin ja kopterin ero haavoittuneiden evakoinnissa on nopeus. Kopterilla 40-50km matka taittuu nopeasti. Autolla siinä menee ikuisuus. Kyytikin on ambulanssilla pomppuista, puhumattakaan kuorma-auton lavasta.

Todennäköinen käyttö meillä voisi olla ensihoitoasemalta potilaiden hakeminen ja kuljetus kenttäsairaalaan. Etulinjasta kopterievakointi ei ole kovin realistinen vaihtoehto.

Riippuu kokonaan, että mistä se kopteri lähtee ja minne menee. Jos se kopteri on vaikka kenttäsairaalan luona passissa ja sieltä lähdetään ja palataan, niin se varmaan olisi nopeaa. Mutta jos sen pitää odottaa jossakin vihollisen epäsuoran kantaman ulkopuolella (vaikkakin siellä olisi sairaala jonne tuoda potilaat), niin sitten amppari voi ollakin parempi vaihtoehto. Myöskin se, mistä potilas noukitaan kyytiin voisi olla ongelma.
 
Eipä siinä ambulansillakaan ole paljoa parempi tilanne.

Ambulanssina toimiva vuokraamon volkkari maksaa 30 tuhatta, kuski on lihava nostoväen korpraali, mukana lämäri 8kk koulutuksella.....vispilä maksaa 20 miljoonaa plus, lentäjä harvinainen otus osaamiseltaan, lämäri ja kk-mies......vispilän korvattavuus erittäin vaikea.....mietihän, mikä ero näillä on?
 
Ambulanssina toimiva vuokraamon volkkari maksaa 30 tuhatta, kuski on lihava nostoväen korpraali, mukana lämäri 8kk koulutuksella.....vispilä maksaa 20 miljoonaa plus, lentäjä harvinainen otus osaamiseltaan, lämäri ja kk-mies......vispilän korvattavuus erittäin vaikea.....mietihän, mikä ero näillä on?

Kopterissa lienee kuitenkin kaksi ukkoa ohjaamossa, kuten olisi myös kk-ampujia. Jotenkin myös veikkaan, että lääkintähenkilökuntaakin olisi useampi.
 
Back
Top