Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Suomen armeijan käyttämät NH-90 -helikopterit ovat osoittauneet oletettuakin suuremmaksi rajareijäksi. Koptereiden käyttökulut ylittivät viime vuonna lähes 20 prosenttia arvioidun kustannuksen.
Yhteiseurooppalaisen NH-90 -helikopterin lentotunnin hinnaksi oletettiin viime vuodelta 3770 euroa, mutta kustannus pomppasi kertaheitolla viidenneksen 4500 euroon tunnilta.
....
Kasvaneet varaosahinnat pakottivat maavoimat vähentämään koptereilla lentämistä. Kun vuonna 2012 kopterit pörräsivät taivaalla yhteensä 1850 tuntia, viime vuonna ne olivat ilmassa enää 1323 tuntia."
http://www.talouselama.fi/uutiset/varaosadiileri nylkee puolustusvoimia maavoimat joutuu seisottamaan koptereitaan/a2239636
Ukrainan kokemusten perusteella helikopterit ovat savikiekkoja olkapääohjuksille.
Mikä on NH-90 käyttöarvo harmaassa vaiheessa jos keltaisen asemiehet ovat jo maasa iglat olalla?
Jätetään kyytiläiset hieman kauemmas. Samalla pitää kysyä, että miten ne ukot sai igloja maahan?
Ehkä ne kysyvät neuvoa niiltä kavereilta jotka salakuljettavat maahan mm. tupakkaa huumeita ja piraattituotteita. Yhteydet turvallisuuspalvelujen ja järjestäytyneen rikollisuuden kanssa että ei ole ennenkuulumatonta.
Jätetään kyytiläiset hieman kauemmas. Samalla pitää kysyä, että miten ne ukot sai igloja maahan?
Kauemmaksi jättämisessä hävitään korkojen kera se mitä kopterikyydillä voitetaan.
Iglat, kranaatinheittimet ja pst-ohjukset saa helposti rajojen yli nykyisessä Euroopassa. Raskaan kaluston kanssa varmaan joutuisi jo vähän soveltamaan.
Mikä on NH-90 käyttöarvo harmaassa vaiheessa jos keltaisen asemiehet ovat jo maasa iglat olalla?
Oltais vaan hommattu blackhawkeja... Taitaa nuo NH90:n ongelmat jatkua aina siihen saakka kun ne poistetaan käytöstä... Kaipa nuo tuollaiset varaosatkin ovat sellaisia jotka hankitaan sitten "harmaassa vaiheessa"....
"Maavoimat siirtää keskiviikkona kuljetushelikopterin lavetilla Säkylästä Uttiin.Kuljetuksen leveys on 4,6 metriä ja pituus 26 metriä. Siirto aloitetaan aamulla kello 9.
Utin jääkärirykmentin NH90-kuljetushelikopteriin tuli vika lokakuun alussa Säkylässä.
Helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Jaro Kesänen kertoo, että talvikelejä ennakoiden kuljetuskopteri päätettiin siirtää Uttiin.
- Vaihtoehtona oli odottaa tarvittavien varaosien saapuminen maahan, mutta totesimme, että on taloudellisempaa kuljettaa se lavetin päällä takaisin kotipesään.
Varaosan saaminen helikopteriin kestää vielä noin kaksi viikkoa.
- Utissa tarvittavat korjaustoimenpiteet voidaan tehdä asianmukaisissa halliolosuhteissa.
Satakunnan Säkylästä on Kouvolan Uttiin matkaa noin 280 kilometriä.
- Kuuttakymppiä joudutaan menemään, joten väkisinkin kuljetus voi joitakin solmukohtia hetkeksi tukkeuttaa. Onneksi siirtymäreitti on kuitenkin suhteellisen helppokulkuinen, ihan hirveitä kapeikkoja siinä ei ole.
Koneeseen tuli vikaa osaan, joka estää esimerkiksi kovasta tuulesta johtuvan lapojen liiallisen liikkeen, kun helikopteri ei ole käynnissä.
Maavoimien mukaan toimintahäiriö havaittiin lennon jälkeen, eikä siitä aiheutunut vaaraa miehistölle tai helikopterille."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750839101.html?pos=ok-trm-uutk
Miten voi olla tällainen varaosatilanne? Ilmeisesti varaosaa ei löydy varastosta meiltä tai kopterin valmistajalta. Onhan melkoisen onnistunut järjestely. Toivottavasti kaivattu palikka saadaan sentään tehtyä Suomessa. Jos varastosaldo on nolla ja varaosat tuonnin varassa, niin voi pyhä jysäys mikä sössiminen.
Toimitusongelmia, ollut jo jonkin aikaa...