NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko ajateltu asentaa sitten muita aseita? MG3 toimi ainakin jonkin aikaa oviaseena (vaihtoehtona), mutta vaikuttavuutta saadaan itkon ja körkin avulla.
 
"Suomen armeijan käyttämät NH-90 -helikopterit ovat osoittauneet oletettuakin suuremmaksi rajareijäksi. Koptereiden käyttökulut ylittivät viime vuonna lähes 20 prosenttia arvioidun kustannuksen.
Yhteiseurooppalaisen NH-90 -helikopterin lentotunnin hinnaksi oletettiin viime vuodelta 3770 euroa, mutta kustannus pomppasi kertaheitolla viidenneksen 4500 euroon tunnilta.

....

Kasvaneet varaosahinnat pakottivat maavoimat vähentämään koptereilla lentämistä. Kun vuonna 2012 kopterit pörräsivät taivaalla yhteensä 1850 tuntia, viime vuonna ne olivat ilmassa enää 1323 tuntia."

http://www.talouselama.fi/uutiset/varaosadiileri nylkee puolustusvoimia maavoimat joutuu seisottamaan koptereitaan/a2239636

NH90:n "operational service life" on 10000 tuntia tai 30 vuotta. 1323 vuotuisella tunnilla 20 kopterin laivasto kestää 20*10000/1323 = 151 vuotta. 30 vuodessa tulisi tunnit täyteen 30*1323/10000 = 3,96 eli neljällä kopterilla.
 
Ei ole ihan mutkatonta tämä kopteritouhu, eikä halpaa...

Nyt on koneita, mutta niitä ei ole varaa käyttää. Onko pitkän aikavälin suunnittelu tosiaan näin vaikeaa? Eikä kymmenen vuotta vielä edes ole pitkä aikaväli, mikähän soppa tästä vielä kehittyy vuosikymmenten mittaan?


http://www.talouselama.fi/uutiset/varaosadiileri nylkee puolustusvoimia maavoimat joutuu seisottamaan koptereitaan/a2239636

http://www.hs.fi/kotimaa/Puolustusvoimien uusien helikoptereiden kustannukset nousseet hälyttävästi/a1395716972844
 
Ukrainan kokemusten perusteella helikopterit ovat savikiekkoja olkapääohjuksille.

Mikä on NH-90 käyttöarvo harmaassa vaiheessa jos keltaisen asemiehet ovat jo maasa iglat olalla?
 
Ukrainan kokemusten perusteella helikopterit ovat savikiekkoja olkapääohjuksille.

Mikä on NH-90 käyttöarvo harmaassa vaiheessa jos keltaisen asemiehet ovat jo maasa iglat olalla?

Jätetään kyytiläiset hieman kauemmas. Samalla pitää kysyä, että miten ne ukot sai igloja maahan?
 
Jätetään kyytiläiset hieman kauemmas. Samalla pitää kysyä, että miten ne ukot sai igloja maahan?

Ehkä ne kysyvät neuvoa niiltä kavereilta jotka salakuljettavat maahan mm. tupakkaa huumeita ja piraattituotteita. Yhteydet turvallisuuspalvelujen ja järjestäytyneen rikollisuuden kanssa että ei ole ennenkuulumatonta.
 
Ehkä ne kysyvät neuvoa niiltä kavereilta jotka salakuljettavat maahan mm. tupakkaa huumeita ja piraattituotteita. Yhteydet turvallisuuspalvelujen ja järjestäytyneen rikollisuuden kanssa että ei ole ennenkuulumatonta.

Joo, olen yrittänyt funtsia samaa asiaa. Vaatimattomatkin lentosuoritemäärät näyttävät tuottavan lentovoimalle suhteettomat tappiot, kun vastassa on suht moderni vasta-ase. Jostain aseita konfliktialueille vaan aina ilmestyy, olisko tässä nyt mitään sellaista erikoisolosuhde-etua olemassa, ehkä on, ehkä ei. Tosin kannattaa muistaa Itä-ukrainalaiset yhteydet Venäjälle jo silloin, kun Ukrainan valtion rakenne natisi liitoksissaan. Matoinen maailma tosin on sellainen, että tärkeimpiä asioita järjestellään varmasti kuntoon jo hyvissä ajoin ennen konfliktien syttymistä. Aikaahan on.

Toisaalta tämän kevään nähdyt asiat toimivat esimerkkeinä toisinpäinkin: kevyt ilmatorjunta-ase on edelleen kovaa tavaraa ainakin kopteritoimintaa vastaan.
 
Jätetään kyytiläiset hieman kauemmas. Samalla pitää kysyä, että miten ne ukot sai igloja maahan?

Kauemmaksi jättämisessä hävitään korkojen kera se mitä kopterikyydillä voitetaan.

Iglat, kranaatinheittimet ja pst-ohjukset saa helposti rajojen yli nykyisessä Euroopassa. Raskaan kaluston kanssa varmaan joutuisi jo vähän soveltamaan.
 
Kauemmaksi jättämisessä hävitään korkojen kera se mitä kopterikyydillä voitetaan.

Iglat, kranaatinheittimet ja pst-ohjukset saa helposti rajojen yli nykyisessä Euroopassa. Raskaan kaluston kanssa varmaan joutuisi jo vähän soveltamaan.

Montako lastia olet jo tuonut rajan yli? :D
 
NH-90 käyttötavat eroavat kyllä radikaalisti noista lähi-ilmatukitehtävistä, joissa Ukrainalaisia ilma-aluksia näyttäisi tipahtelevan. Lähtökohtaisesti NH tekee kuljetussuoritteita, eikä viivy ns. rintaman läheisyydessä korkealla helposti havaittavissa pitkiä aikoja. Uskaltaisin väittää, että mm. suomalaisten pilottien taitotaso ja varustus on Ukrainalaisia kollegoitaan parempi, etenkin pimeälennon ja passiivisten vasta-IT-toimien osalta.
 
"Maavoimat siirtää keskiviikkona kuljetushelikopterin lavetilla Säkylästä Uttiin.Kuljetuksen leveys on 4,6 metriä ja pituus 26 metriä. Siirto aloitetaan aamulla kello 9.

Utin jääkärirykmentin NH90-kuljetushelikopteriin tuli vika lokakuun alussa Säkylässä.

Helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti
Jaro Kesänen kertoo, että talvikelejä ennakoiden kuljetuskopteri päätettiin siirtää Uttiin.

- Vaihtoehtona oli odottaa tarvittavien varaosien saapuminen maahan, mutta totesimme, että on taloudellisempaa kuljettaa se lavetin päällä takaisin kotipesään.

Varaosan saaminen helikopteriin kestää vielä noin kaksi viikkoa.

- Utissa tarvittavat korjaustoimenpiteet voidaan tehdä asianmukaisissa halliolosuhteissa.

Satakunnan Säkylästä on Kouvolan Uttiin matkaa noin 280 kilometriä.

- Kuuttakymppiä joudutaan menemään, joten väkisinkin kuljetus voi joitakin solmukohtia hetkeksi tukkeuttaa. Onneksi siirtymäreitti on kuitenkin suhteellisen helppokulkuinen, ihan hirveitä kapeikkoja siinä ei ole.

Koneeseen tuli vikaa osaan, joka estää esimerkiksi kovasta tuulesta johtuvan lapojen liiallisen liikkeen, kun helikopteri ei ole käynnissä.

Maavoimien mukaan toimintahäiriö havaittiin lennon jälkeen, eikä siitä aiheutunut vaaraa miehistölle tai helikopterille."


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750839101.html?pos=ok-trm-uutk


Miten voi olla tällainen varaosatilanne? Ilmeisesti varaosaa ei löydy varastosta meiltä tai kopterin valmistajalta. Onhan melkoisen onnistunut järjestely. Toivottavasti kaivattu palikka saadaan sentään tehtyä Suomessa. Jos varastosaldo on nolla ja varaosat tuonnin varassa, niin voi pyhä jysäys mikä sössiminen.
 
Oltais vaan hommattu blackhawkeja... Taitaa nuo NH90:n ongelmat jatkua aina siihen saakka kun ne poistetaan käytöstä... Kaipa nuo tuollaiset varaosatkin ovat sellaisia jotka hankitaan sitten "harmaassa vaiheessa"....
 
Oltais vaan hommattu blackhawkeja... Taitaa nuo NH90:n ongelmat jatkua aina siihen saakka kun ne poistetaan käytöstä... Kaipa nuo tuollaiset varaosatkin ovat sellaisia jotka hankitaan sitten "harmaassa vaiheessa"....

Kieltämättä voin jo kallistua samaan, onhan tuo NH90 ollu jokaiselle käyttäjämaalle ongelmallinen laite.
 
"Maavoimat siirtää keskiviikkona kuljetushelikopterin lavetilla Säkylästä Uttiin.Kuljetuksen leveys on 4,6 metriä ja pituus 26 metriä. Siirto aloitetaan aamulla kello 9.

Utin jääkärirykmentin NH90-kuljetushelikopteriin tuli vika lokakuun alussa Säkylässä.

Helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti
Jaro Kesänen kertoo, että talvikelejä ennakoiden kuljetuskopteri päätettiin siirtää Uttiin.

- Vaihtoehtona oli odottaa tarvittavien varaosien saapuminen maahan, mutta totesimme, että on taloudellisempaa kuljettaa se lavetin päällä takaisin kotipesään.

Varaosan saaminen helikopteriin kestää vielä noin kaksi viikkoa.

- Utissa tarvittavat korjaustoimenpiteet voidaan tehdä asianmukaisissa halliolosuhteissa.

Satakunnan Säkylästä on Kouvolan Uttiin matkaa noin 280 kilometriä.

- Kuuttakymppiä joudutaan menemään, joten väkisinkin kuljetus voi joitakin solmukohtia hetkeksi tukkeuttaa. Onneksi siirtymäreitti on kuitenkin suhteellisen helppokulkuinen, ihan hirveitä kapeikkoja siinä ei ole.

Koneeseen tuli vikaa osaan, joka estää esimerkiksi kovasta tuulesta johtuvan lapojen liiallisen liikkeen, kun helikopteri ei ole käynnissä.

Maavoimien mukaan toimintahäiriö havaittiin lennon jälkeen, eikä siitä aiheutunut vaaraa miehistölle tai helikopterille."


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750839101.html?pos=ok-trm-uutk


Miten voi olla tällainen varaosatilanne? Ilmeisesti varaosaa ei löydy varastosta meiltä tai kopterin valmistajalta. Onhan melkoisen onnistunut järjestely. Toivottavasti kaivattu palikka saadaan sentään tehtyä Suomessa. Jos varastosaldo on nolla ja varaosat tuonnin varassa, niin voi pyhä jysäys mikä sössiminen.

Ja ollaankos jouduttu säästämään varaosien hankinnassa?
 
Toimitusongelmia, ollut jo jonkin aikaa...
 
n. 1500 tuntia ajettuja käytettyjä väitettiin olleen kaupan niin Ranskasta kuin Usastakin. Käyttöikäennuste lienee noin 6000 ja plus? Kelpaahan meille muukin käytetty, mutta hyväkuntoinen, mutta tässä kohtaa tehtiin virkistävä poikkeus. Mutta vaikea on sanoa, mikä näissä lopultakin on viisasta.
 
Back
Top