Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juu näin muistelen itsekkin että tila tai sen puute oli ongelma.. Tosin olisiko loppujen lopuksi ollut niin fataali... taisi siinäkin olla mielessä jotain (pataljoonan kuljettaminen tms) joka on jo muuttunut kun ympäristö on muuttunut... Vähän niin kuin projekti tuuli joka "vanheni" käsiin.. Tässä nh90 projektissa rahaa paloi vaan huomattavasti enemmän... Loppu tulos on kallis, keskeneräinen ja tehtävään "sopimaton" Eli ei sillä liiku riittävän suuri joukko edelleenkään ja jos se saadaan liikutettuakin jää se käytännössä aika yksin sinne minne kuskataankin koska raskas tulituki ei liiku edelleenkään mukana....Miksi NH90 valittiin Blackhawkin sijasta? Haluttiin valita eurooppalainen? Ei olisi voitu valmistaa Hallissa? Jostain luin että BH olisi liian pieni?
Taitaa nuo NH90:n ongelmat jatkua aina siihen saakka kun ne poistetaan käytöstä...
Mielipide on henkilökohtainen ja perustuu siihen kuinka paljon vispilät ovat myöhässä ja eivätkä taida vieläkään olla lopullisia versioita...Mihin tämä mahtaa perustua muuhun kuin henkilökohtaisiin ennakkoluuloihin? Mihin ongelmiin ylipäänsä viittaat? Oliko joku tarjonnut tietoa jonka mukaan NH90 olisi ollut Suomessa erityisen epäluotettava? Onko sillä ollut enemmän ongelmia kuin muilla koptereilla vastaavassa vaiheessa?
Mielipide on henkilökohtainen ja perustuu siihen kuinka paljon vispilät ovat myöhässä ja eivätkä taida vieläkään olla lopullisia versioita...
Pienellä maalla ei vain mielestäni ole varaa olla koekaniinina tällaisissa..
Miksi NH90 valittiin Blackhawkin sijasta? Haluttiin valita eurooppalainen? Ei olisi voitu valmistaa Hallissa? Jostain luin että BH olisi liian pieni?
Mihin tämä mahtaa perustua muuhun kuin henkilökohtaisiin ennakkoluuloihin? Mihin ongelmiin ylipäänsä viittaat? Oliko joku tarjonnut tietoa jonka mukaan NH90 olisi ollut Suomessa erityisen epäluotettava? Onko sillä ollut enemmän ongelmia kuin muilla koptereilla vastaavassa vaiheessa?
Miten nyt määritellään vastaava vaihe? Joka tapauksessa NH90:n taival on aika helvetin pitkä, jos verrataan esim. UH-60:n aikatauluun: viidessä vuodessa ensilennosta käyttöönottoon (vai miten "introduction" nyt pitäisi ottaa) vs NH90:n 12 vuotta.
omaLähde?
Isoin säästö tulisi kuitenkin käyttökuluista. NH90 helikopterin lentotunnin hinnaksi vuonna 2013 lasketaan valtiovarainministeriön toimesta 4 500 euroa. EC135 helikopterin lentotunnin hinnan arvioitiin olevan 584 euroa vuonna 2003 Britanniassa (ko. laskelmassa kopteria käytettiin lääkintähelikopterina). Inflaatiokorjattuna (Nordean rahanarvonkerroin laskuri) tuo vastaa kahta senttiä vaille 700 euroa. Koska siviilikäytössä ei ole samoja kuluja kuin sotilaskäytössä (vartiointi ym.), lasketaan EC135/635:n lentotunnin hinnaksi 900 euroa, jolloin yhden NH90:n hinnalla voisi lentää viittä EC135/635 helikopteria.
Säästö on melkoinen. Vaikka hankintakuluissa mentäisiinkin melko lailla tasan, säästetään käyttökuluissa huomattavasti, jos operoidaan 70:ä EC635 helikopteria 20:n NH90 helikopterin sijaan. Taistelunkestävyys nousee uuteen potenssiin sekä koteihinsa tapettavien lentäjien )) että alas ammuttavien koptereiden määrän kasvaessa. Lisäksi helikoptereita riittää hieman joka paikkaan, ja pieni helikopteri voi hyvinkin olla parempi kuin iso toimittaessa erikoisjoukkojen kanssa.
Veikkaan ettei mukana ole lentäjien palkkoja ja koulutusta - kopterilentäjäkoulutusmäärien 3.5 -kertaistaminen maksaisi paljon.
NH90 on ollut vientimarkkinoilla suosittu joten ilmeisesti sitä on pidetty luokassaan edullisena. Tietysti aikataulut osoittautuivat 'vähän' optimistisiksi.
Jos oltaisiin haluttu säästää merkittävästi hankintamenoissa, niin ainoa vaihtoehto olisi luultavasti ollut Mi-17. Sen hankintahinta on noin puolet NH90:stä. Käyttökustannukset olisivat jonkun verran isommat, mutta kopteri kuljettaa myös enemmän kuormaa (24-30 sotilasta vs 20). Meillä olisi sille ollut myös koulutus- ja huoltojärjestelmä valmiina. Huonona puolena sitten tietysti vanhanaikaisuus, kaikkia PV:n vaatimuksia se ei olisi millään täyttänyt. Toisaalta ehkä osin tätä olisi voitu paikata hankkimalla rinnalle kevyt moderni länsimainen kopteri, esimerkiksi juuri tuo EC635. 10 raskasta ja 10-12 kevyttä kopteria olisi näin tullut luultavasti sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan edullisemmaksi kuin 20* NH90, samalla kuljetuskyvyllä (jopa paremmalla sillä Mi-17 pystyy kuljettamaan isompia yksittäisiä kuormia kuin NH90).
Eri lähteistä olevia lentotuntihintoja ei välttämättä kannata vertailla sillä laskentatavat voivat olla erilaisia. Esimerkiksi tässä ketjussa on esitetty taas eri luokkaa olevia arvioita.
Tämä on yleinen ilmiö, vertailukohtana vaikka F-15 vs F-22. Enemmän samaa aikakautta edustavalla Merlinillä meni myös 12 vuotta.
Muistelisin että yksi vaatimuksista olisi ollut peräramppi... Tiedä sitten miksi...
Tuossa on PDF asiakirja tuosta NH90 hankinnasta
http://www.defmin.fi/files/1213/Helikopterihanke.pdf
Patrian vankka kokemus NH90-projektista näkyy mm. yhtiön kehittämästä ballistisesta komposiittisuojauksesta ja suomalaisen puuteollisuuden tuotteiden käytössä koptereiden lattian vahvistamiseen.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/patria_valittiin_koko_pohjolan_nh90_helikoptereiden_huoltajaksi
Ol
On se kumma, että Lentopostin mukaan NH90 omaa suomalaistakin teknologiaa... ja peräti metsäteollisuudesta! Onko näillä nyt sitten aiheutettu sotilaiden kenkien lattiaan aiheuttamia vaurioita vai estetty niitä, sitä en osaa sanoa.