NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kirjoittelin jo Susi1:n aikaan että helikopterin käyttö/huolto suhde on parhaimmillaankin 60/40, jos kaikki olisi niinkuin olla pitää niin millä tahansa hetkellä voitaisiin lentoon laittaa 12 hekoa.

Tämä oli näköjään utopistista toiveajattelua, kaappaushyökkäystä lentää torjumaan kolme kopteria.
Hauskaahan tässä on se ettei kopteria oteta tallista niinkuin Corollaa, ennen lentoonlähtöä käydään läpi checklist johon kuluu aikaa minimissään 45 min.

tästä riemusta maksettiin 300 miljoonaa euroa + käyttö ja koulutuskulut päälle (Stetson-Harrison metodilla arvio loppusummasta on n 800 Miljoonaa euroa)

Näillä näkymin nuo kopterit on KV-tehtävissä nähtävissä olevan tulevaisuuden.

Tämä kaikki oli suoraan maavoimilta ja reservin kertauksista pois
1234931504682.jpg
 
Aika huonoltahan tuo hankinta alkaa näyttämään... Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että oli pakko saada se kaikkein teknisin lelu joka ei ollut edes valmis kun päätöksiä tehtiin.... Saksastahan on raportoitu samansuuntaisia tietoja ja niissä ei ainakaan kauhean toiveikasta kuvaa tulevaisuudesta ole annettu
 
Aika huonoltahan tuo hankinta alkaa näyttämään... Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että oli pakko saada se kaikkein teknisin lelu joka ei ollut edes valmis kun päätöksiä tehtiin.... Saksastahan on raportoitu samansuuntaisia tietoja ja niissä ei ainakaan kauhean toiveikasta kuvaa tulevaisuudesta ole annettu

PV lipsui yhdestä heidän usein käyttämästä vaatimuksestaan hankittavalle kalustolle, eli sitä että kaluston on oltava käytössä hyväksi todettu, muuten sitä ei hankita. Mutta josko tuo taas opettaisi miksi tuo sääntö on käytössä.
 
PV lipsui yhdestä heidän usein käyttämästä vaatimuksestaan hankittavalle kalustolle, eli sitä että kaluston on oltava käytössä hyväksi todettu, muuten sitä ei hankita. Mutta josko tuo taas opettaisi miksi tuo sääntö on käytössä.

Näinpä. Tämä pitäisi muistaa _aina_, kun aletaan haaveilemaan uudesta kalustosta tai kuvitellaan, että voidaan modifioida paskasta kultaa tekemällä/teettämällä omaa suunnittelutyötä.

Meillä on NH90 & IT-PSV(Marksman) varoittavina esimerkkeinä. Jälkimmäinen saatiin kovalla työllä toimivaksi. Miten lie NH90 laita?

Tämä hyvän ja toimivaksi todetun kaluston merkitys korostuu ennen kaikkea tulevaisuudessa, kun tekniikka monimutkaistuu entisestään.
 
Näinpä. Tämä pitäisi muistaa _aina_, kun aletaan haaveilemaan uudesta kalustosta tai kuvitellaan, että voidaan modifioida paskasta kultaa tekemällä/teettämällä omaa suunnittelutyötä.

Meillä on NH90 & IT-PSV(Marksman) varoittavina esimerkkeinä. Jälkimmäinen saatiin kovalla työllä toimivaksi. Miten lie NH90 laita?

Tämä hyvän ja toimivaksi todetun kaluston merkitys korostuu ennen kaikkea tulevaisuudessa, kun tekniikka monimutkaistuu entisestään.

NH-90 tulee kyllä kuntoon, on siinä niin moni maa mukana.

Niin, ja unohdat myös Crotalet. Niissäkin oli omat ongelmia alussa.

Poikkeuksia toki on, esim. Spike:stä ei ole kuulunut valituksia, vaikka me olimme ensimmäiset ulkomaiset käyttäjät, mutta ilmeisesti Israel oli käyttänyt niitä tarpeeksi, jotta viat saatiin poistettua ennen sitä.

Ja mitenkäs se oli niiden lennokkien kanssa? Oliko tämä viive joku tuotanto -juttu, vai onko se siitä johtuva, että on päätetty päivittää lennokkeja uudempaan malliin kesken tilauksen?
 
Näinpä. Tämä pitäisi muistaa _aina_, kun aletaan haaveilemaan uudesta kalustosta tai kuvitellaan, että voidaan modifioida paskasta kultaa tekemällä/teettämällä omaa suunnittelutyötä.

Meillä on NH90 & IT-PSV(Marksman) varoittavina esimerkkeinä. Jälkimmäinen saatiin kovalla työllä toimivaksi. Miten lie NH90 laita?

Tämä hyvän ja toimivaksi todetun kaluston merkitys korostuu ennen kaikkea tulevaisuudessa, kun tekniikka monimutkaistuu entisestään.
Unohtamatta Ilmatyynyalusta, mikä edelleen odottaa ostajaansa.
 
Jep, esimerkkejä löytyy, mutta uskoisin, että oppirahat on nyt maksettu.

Orbiter 2B:t ovat tulossa pari vuotta myöhässä. Syy heidän mukaansa tuotannollinen. Lue: Äärimmilleen kiristetty organisaatio (ei nykyään muuten tarjouskilpailuja voiteta tällä alalla) -> Suunnitteluvirhe -> Uudelleensuunnittelu -> Aikataulun repeäminen.

Sitä saa mitä tilaa.
 
Unohtamatta Ilmatyynyalusta, mikä edelleen odottaa ostajaansa.

Tuuli on käsittääkseni jo romutettu. Joku uutinen tuosta joskus näkyi.

Mutta mitä hekoihin tulee, niin päätös nyt vain oli kauppapoliittinen, kuten liian usea muukin asehankinta nykymaailmassa. Maailmassa olisi ollut lukemattomia koeteltuja hyviä laitteita, mutta ei kelvannut. Ei sen kopterin tarvitse olla high tech, koska rooli on lähinnä kuljetusväline miehistölle ja materiaalille. Bussi mikä bussi!
 
Näin hyvä hankinta oli... Oltaisiin vaan ostettu niitä blackhawkeja


http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015013019114207_uu.shtml


HS: Yli puolet Maavoimien uusista kuljetuskoptereista jatkuvasti huollossa

Yli puolet Maavoimien hankkimista uusista NH90-kuljetushelikoptereista on jatkuvasti poissa käytöstä, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Kopterit ovat joko huollossa, korjattavana tai päivitettävänä.
Lehden mukaan viime vuonna tilanne oli välillä jo niin paha, että vajaasta paristakymmenestä kopterista vain kolme oli käytössä.

Siinä taisi olla vaakakupissa tuo yhteispohjoismainen hankinta o_O, sinällään blackhawkit olisi ollu suomelle ihan riittävä kopteri.

http://www.defmin.fi/files/1213/Helikopterihanke.pdf
Yhteispohjoismainen tarjouspyyntö lähetettiin 29.11.1999 viidelle potentiaaliselle myyjälle. Määräaikaan 4.4.2000 mennessä tarjouksensa toimittivat FMV:lle EHIndustries (EH101:stä), Eurocopter (Cougar Mk2+:sta), Sikorsky(S-92:sta) ja NHI (NH90:stä); Boeing ei jättänyt tarjousta.

OT mut vaihtaisin mielummin NH90 näihin :p
 
Tuuli on käsittääkseni jo romutettu. Joku uutinen tuosta joskus näkyi.

Mutta mitä hekoihin tulee, niin päätös nyt vain oli kauppapoliittinen, kuten liian usea muukin asehankinta nykymaailmassa. Maailmassa olisi ollut lukemattomia koeteltuja hyviä laitteita, mutta ei kelvannut. Ei sen kopterin tarvitse olla high tech, koska rooli on lähinnä kuljetusväline miehistölle ja materiaalille. Bussi mikä bussi!

Cougar tai Blackhawk olisi tosiaan välttänyt meille mainiosti. Kumpikin olisi ollut myös suoraan käyttöön otettavissa ja kaikilla kuviteltavissa olevillä kilkkeillä varustettavissa. Määrääkin olisi voinut leikata max. kymmeneen kopteriin. Ajatellaan kuitenkin positiivisesti. Lentotunteja ja sitä myöten käyttömenoja säästyy nyt kun koneilla ei voida lentää. Myös tarve korvaavan kaluston hankintaan siirtyy vuosilla eteenpäin. Ei Puolustusvoimat kovin kunnianhimoinen organisaatio ole jos tavoittenakin on vain 50 prosentin käyttöaste. Vai onko tuo normiluku helikoptereille?
 
Jutusta ymmärsin että yleensä käyttöaste on parempi mutta olisi hienoa jos noilla päästäisiin edes siihen... Noista voisi myydä 10kpl pois mutta mahtaisiko kukaan ostaa? Toisaalta sitten ei olisi pahimmillaan kuin 1,5 kopteria käytössä :cool:
 
Näinpä. Tämä pitäisi muistaa _aina_, kun aletaan haaveilemaan uudesta kalustosta tai kuvitellaan, että voidaan modifioida paskasta kultaa tekemällä/teettämällä omaa suunnittelutyötä.

Meillä on NH90 & IT-PSV(Marksman) varoittavina esimerkkeinä. Jälkimmäinen saatiin kovalla työllä toimivaksi. Miten lie NH90 laita?

Tämä hyvän ja toimivaksi todetun kaluston merkitys korostuu ennen kaikkea tulevaisuudessa, kun tekniikka monimutkaistuu entisestään.

Hyvässä ja toimivassa on usein yksi vika: se on myös vanhanaikaista.
NH90-projektissa on se hyvä puoli että kopteria on myyty moneen maahan, joten muillakin on intressejä saada vatkaimet toimiviksi. Tilanne olisi huonompi jos olisimme ainoa käyttäjä a'la Marksman.
 
On sitä jenkeissäkin kuopattu suht isojakin projekteja joissa on rahaa kiinni tolkuton määrä kaikki siksi että olosuhteet on muuttuneet tai on todettu että ei toimi, ei tuo tarpeeksi uutta.
 
Euroopassa on sen verta persaukista armeijaa ja maata että en pidättelisi kamalan pitkään henkeä tämän kopterin elinkaaren puolesta... Moni maa joka tämänkin hankki ei käytä pelkästään tätä mallia vaan löytyy muitakin koptereita.
 
Vastaan itselleni, ei sen puoleen jotta epäilisin jotain ....:a-rolleyes:. Kannattaa kuunnella kokonaan; siinä NH:n tulevaisuus ....:sleepy:


Mitäs minä tässä aikaisemmin johdattelin.

"Mullon nälkä: Lähetäänkö ukot korsuun puurolle, NH90 tuli tonttiin justiinsa..."

Korjaan :salut:: Viturallaan nuo tagit...
 
Cougar tai Blackhawk olisi tosiaan välttänyt meille mainiosti. Kumpikin olisi ollut myös suoraan käyttöön otettavissa ja kaikilla kuviteltavissa olevillä kilkkeillä varustettavissa. Määrääkin olisi voinut leikata max. kymmeneen kopteriin. Ajatellaan kuitenkin positiivisesti. Lentotunteja ja sitä myöten käyttömenoja säästyy nyt kun koneilla ei voida lentää. Myös tarve korvaavan kaluston hankintaan siirtyy vuosilla eteenpäin. Ei Puolustusvoimat kovin kunnianhimoinen organisaatio ole jos tavoittenakin on vain 50 prosentin käyttöaste. Vai onko tuo normiluku helikoptereille?

En oikein usko että nuo olisi välttäneet, etenkään jos hankinnan kokoa olisi pienennetty. Meinaan, että noiden kantokyky on heikompi kuin NH90:n. Kantokykynsä puolesta MI-8/17 olisi vissiin ollut ideaali, mutta sellaista ei tainnut olla tarjolla ellei muita kriteerejä olisi alennettu noiden ryssä vehkeiden tasolle.
 
Ne on ne meidän erityisolosuhteet jotka pakottaa hankkimaan taktista kuljetuskykyä strategiseen tarpeeseen ilman saatto koptereita... Muualla pärjätään kyllä blackhawkillakin mutta siellä on varmaan taas toisenlaiset erityisolosuhteet...
 
En oikein usko että nuo olisi välttäneet, etenkään jos hankinnan kokoa olisi pienennetty. Meinaan, että noiden kantokyky on heikompi kuin NH90:n. Kantokykynsä puolesta MI-8/17 olisi vissiin ollut ideaali, mutta sellaista ei tainnut olla tarjolla ellei muita kriteerejä olisi alennettu noiden ryssä vehkeiden tasolle.

Ei meillä ole niin mittavia selustatehtäviä että välttämättä tarvittaisiin nyt hankittua määrää. Onhan ihan Pv:n silloisen komentajan suulla todettu ettei kuljetuskoptereillamme voi lentää kuin omassa syvyydessä. Venäjältä ei pidä hankkia mitään takorautaa monimutkaisempaa.
 
Back
Top