NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
UH60 muistaakseni normaalimoodissa 11 ja maksimi 14. NH90 vastaavasti 16/20 ja Cougar 25/29.

Toisaalta NH90 kuljettaa 12 paaripotilasta, UH60 vain 6. NH90 kuljettaa kaksi NATO -pallettia (trukkilava?), mahtaako UH60:n kuormatilaan mennä trukkilavaa millään?
 
Toisaalta NH90 kuljettaa 12 paaripotilasta, UH60 vain 6. NH90 kuljettaa kaksi NATO -pallettia (trukkilava?), mahtaako UH60:n kuormatilaan mennä trukkilavaa millään?

NH:ssa on yleensäkin se etu että siinä on peräramppi jonka kautta kyytiin saa vaikka kelkan tai mönkijän. Tämä puuttuu verrokeista vaikka saattaa niihinkin saada kuormalavan sivuovesta työnnettyä. Ja kuten jo aiemmin totesin eivät matkustamot ole muodoltaan yhteneväiset joten NH:ssa on ilmeisesti kokonaisuutena parempi kuljetuskyky kuin mitä pelkästä miesmäärästä saattaisi päätellä. Sillä on ehdottomasti myös hyviä ominaisuuksia. Ei sitä voi kieltää eikä ole syytäkään.
 
Verrokeilla ml venäläiset kopterit on se lyömätön etu että ne lentää.
 
Toisaalta saadaanhan noissa muissa verrokeissa otettua se kuormalava ulko kuljetukseen...
 
NH:ssa on yleensäkin se etu että siinä on peräramppi jonka kautta kyytiin saa vaikka kelkan tai mönkijän. Tämä puuttuu verrokeista vaikka saattaa niihinkin saada kuormalavan sivuovesta työnnettyä. Ja kuten jo aiemmin totesin eivät matkustamot ole muodoltaan yhteneväiset joten NH:ssa on ilmeisesti kokonaisuutena parempi kuljetuskyky kuin mitä pelkästä miesmäärästä saattaisi päätellä. Sillä on ehdottomasti myös hyviä ominaisuuksia. Ei sitä voi kieltää eikä ole syytäkään.

Asiaan liittyen: http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/related/43613/EPS.htm

Tuo vempain on ilmeisesti nimenomaan tarkoitettu palvelemaan koptereilla tapahtuvaa huoltoa ja tuo lava on suunniteltu trukkilavaa tai vastaavaa varten ja lastaamista avustamaan on vinssi.
 
Eikö NH90:ssä saa? Siitäkin huolimatta, niin eikös noissa roikottamalla tapahtuvissa kuljetuksissa ole omat ongelmansa?
Saa otettua mutta taitaa olla pois sisäisestä kuormankantokyvystä... Varmaksi en sano... Kapasiteettia jos oltaisiin haettu niin silloinhan olisi kannattanut homma chinook.... Olis mahtunut populaa sisään ja ulkona olis liikkunut 155mm tykki...
 
Saa otettua mutta taitaa olla pois sisäisestä kuormankantokyvystä... Varmaksi en sano... Kapasiteettia jos oltaisiin haettu niin silloinhan olisi kannattanut homma chinook.... Olis mahtunut populaa sisään ja ulkona olis liikkunut 155mm tykki...

Hekoasioiden valmistelussa vahvasti mukana ollut (majuri?) Jouni Laari suositteli tuolloin Hesarissa muistaakseni Stallionia. Tuon kuljetuskyky taitaa olla samaa luokkaa Chinookin kanssa.
 
Eikö NH90:ssä saa? Siitäkin huolimatta, niin eikös noissa roikottamalla tapahtuvissa kuljetuksissa ole omat ongelmansa?

Kun yksi elinehto on matalalla lentäminen niin roikkokuorma ei varmaan ole hyvä juttu?
 
Juu jos ei vispilä lennä vaan seisoo pajalla se ei kuljeta yhtään mitään :)

Ei tuo tämänhetkinen tilanne välttämättä mikään katastrofi ole kun järjestelmää joka tapauksessa vasta rakennetaan. Itse hämmästelin eniten tuota pitkän aikavälin tavoitetta jonka mukaan käytettävyys olisi vain 50%. Olen nimittäin ollut siinä uskossa että ainakin kaksi konetta kolmesta on aina käytettävissä. Tavoitteena oli kuitenkin kokonaisen pataljoonan kertalennätys ( joka olisi näköjään vaatinut vähintään 40 NH:ta kerralla ilmaan ) ja käytännössä saadaan siirrettyä vain yksittäinen komppania. Hankkeen voidaan todeta olleen täysin epärealistinen. Pv:lla ei oikein olisi varaa tällaisiin satojen miljoonien eurojen oppirahoihin.
 
Itse hämmästelin eniten tuota pitkän aikavälin tavoitetta jonka mukaan käytettävyys olisi vain 50%.

Missä se on sanottu pitkän aikavälin tavoitteeksi? Sanottiin, että se on tämänhetkinen tavoite. Lisäksi käytettävyyttä pystytään yleensä vähän kikkailemalla nostamaan jos tilanne vaatii.
 
Israelilaiset ovat olleet varsin tyytyväisiä CH-53 Sea Stallion-kopteriinsa, jota Israelissa kutsutaan nimellä Yasur.

http://www.haaretz.com/news/diploma...lendid-service-and-deadly-collisions-1.304245

http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53_Sea_Stallion#Israel

Eli ainakin tuossa on kuljetuskyky ja operationaalinen toiminta ollut kohdallaan, joistain vakavista onnettomuuksista ja tappioista huolimatta.

Näitä menee aika usein öisin Israelissa ollessa talon yli öisillä kuljetuslennoilla pohjoiseen.

1024px-IndFlypast_160413_Yasur.jpg
 
@Merten sheriffi 2013 kesällä toimitettu ensimmäiset FOC-tason koneet. Tätä ennen toimitettuna kaikkiaan 15 konetta (5 IOC, 7 IOC+, 3 IOC++). Päivitykset tapahtuvat vuosien 2013-2018 aikana.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/en...nossa_olevat_maavoimien_nh90_kopterit_valmiit

Kaikkien koneiden piti olla koottuna 2014 kesällä. Mainitaanko HS-jutussa "Viimeinen kopteri toimitetaan Maavoimille lähiviikkoina." tai jotain muuta toimituksiin liittyvää? Maksullinen palvelu joten juttua ei saa auki.



Kuvia NH-90 maantiekuljetuksesta.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/nh...opteri_matkasi_kotihalliinsa_maantieta_pitkin

Tässä myös hinataan maantiellä. Ei liity mitenkään teknisiin ongelmiin.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ka...iin_yolla_bodon_keskustan_lapi_norjassa_video
 
Missä se on sanottu pitkän aikavälin tavoitteeksi? Sanottiin, että se on tämänhetkinen tavoite. Lisäksi käytettävyyttä pystytään yleensä vähän kikkailemalla nostamaan jos tilanne vaatii.

Aikarajaa ei tosiaan ollut mainittu joten tulkinta lausunnon sisällöstä oli omani ja perustui omassa päässäni syntyneeseen vaikutelmaan asiasta. Kyseessä saattaa olla myös keskipitkä aikaväli tai viikolla 5 tapahtuva kehitys.
 
Toisaalta jos vehkeen ensilennosta on kulunut 20 vuotta ja pv: helikopterihankkeen alkamisesta 15 vuotta ja vieläkään ei ole vispilä valmiina niin jotenkin tuntuu että mahtaako siitä täysin valmista tullakaan... Jonkin määritelmän mukaan toimiva siitä saattaa tulla mutta onko silloin tingitty jostain alkuperäisistä vaatimuksista? Se saattaa olla hyvinkin mahdollista... Jokatapauksessa jos käyttö aste on 50% tai alle niin alkuperäiset käyttösuunnitelmat saa heittää romukoppaan tai sitten täytyy hankkia lisää vispilöitä...
 
Toisaalta jos vehkeen ensilennosta on kulunut 20 vuotta ja pv: helikopterihankkeen alkamisesta 15 vuotta ja vieläkään ei ole vispilä valmiina niin jotenkin tuntuu että mahtaako siitä täysin valmista tullakaan...

Relevantimpaa olisi verrata siihen milloin vispilöiden piti tulla käyttöön ja milloin ne tulivat käyttöön. Minun tietääkseni teknisesti laite toimii jo ihan hyvin. Luotettavuudessa on vielä jonkin verran hiomista, mutta huollon ja varaosien järjestäminen nakertavat valmiutta eniten.
 
Eikös niitten koneiden pidäkin olla siellä päivitettävänä jos koneet eivät ole lopullisessa kokoonpanossa? Eikai ne itsestään valmiiksi tule.

Mikähän on Hornettien käytettävyys luku?
 
En tiedä, onko mitään syy yhteyttä, miksi Germaanit "koekäyttävät" CH-53 kopteria Suomessa..virka-apu, koska on ongelmia NH-90:n kanssa??
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top