NH90

Norjalla alkaa olla NH-90 kanssa kärsivällisyys loppuu. Sama viestiä tulee Ruotsista.
Tarkoittaa sitä että tilaukset ollaan peruuttamassa.
Yhtenä vaihtoehtona on Sikorsky MH-60R Seahawk, jollaisia on tanskalaisilla.
Ihme porukkaa, heti luovuttamassa, kun tulee vähän ongelmia. :rolleyes:
 
Norjalla alkaa olla NH-90 kanssa kärsivällisyys loppuu. Sama viestiä tulee Ruotsista.
Tarkoittaa sitä että tilaukset ollaan peruuttamassa.
Yhtenä vaihtoehtona on Sikorsky MH-60R Seahawk, jollaisia on tanskalaisilla.
Mutta kuten uutisessa sanottiin, niin ei se vaihtoehto välttämättä tule halvaksi kun haluavat spesiaali konetta. Mikään hyllyversio ei kelpaa.


According to what was presented there, it was legally entirely possible for Norway to get out of the contract, but they chose to remain because it was uncertain how much time and money it would take to order and design a tailor-made alternative.

There was a danger that there was nothing to save, and off-the-shelf goods were said not to be a realistic alternative.

Mitäs spesiaali noissa nordkien NH90 koneissa on?




Sitten tuollahan oli myös puhetta block2 päivityksestä jota tehdään yhteistyössä muiden käyttäjien kanssa. Onko Suomi mukana?

What may actualize the assessments Enoksen announces now is that Norway will in the relatively near future have to take a position on upgrading NH90 to Block 2 (see fact box)

The project is planned to be carried out in collaboration with other NH90 user nations and will start up next year.

NH90 Block 2

The upgrade is about:
1. Upgrade and integration of Identification Friend or Foe (IFF) to Mode 5 Level 2.
2. Integration of Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS ‐ B).
3. Integration of Petformance Based Navigation (PBN) with associated digital map solutions.
4. Upgrade from Link 11 to Link 22
5. Upgrade VHF and UHF radios to Saturn, including new crypto.
6. Installation of Satcom for use in the entire helicopter operating area.
7. Updates to the sonar system, including
a. Further development
b. Acquisition of spare parts
8. Integration of Automatic Information System (AIS) / Warship ‐ AIS (W ‐ AIS)
9. Upgrade of electro-optical system (EOS) with day camera and infrared capacity, including
data storage capacity.
10. Continue support systems through necessary upgrades of:
a. Misson planning system
b. General Purpose Avionics Test Equipment (GPATE)
c. Software Loading Tool (SWLT)
d. Avionics System Integration Rig (ASIR)
e. Aircraft Ground Equipment (AGE)
f. Training systems / documentation
 
Norjalla alkaa olla NH-90 kanssa kärsivällisyys loppuu. Sama viestiä tulee Ruotsista.
Tarkoittaa sitä että tilaukset ollaan peruuttamassa.
Yhtenä vaihtoehtona on Sikorsky MH-60R Seahawk, jollaisia on tanskalaisilla.

Tuosta sitten vain Suomelle lisää koptereita halvalla. :giggle: Eikös foorumilla haluttu ASW-koptereita?
 
Australia luopuu NH-90 laivastosta ja korvaa ne mahdollisesti Sikorskeylla.
Norjassa, Ruotsissa ja Australiassa ollaan luopumassa konetyypistä sen epäluotettavuuden ja jatkuvan päivitysten myöhästelyn vuoksi.
Toisin sanoen luottamus toimittajaan on mennyt lopullisesti.

Norjassa on todennäköisesti koko Pohjoismaiden suurin helikopteritoiminta, johtuen offshore-teollisuudesta ja siitä että maa on vuoneojen pilkkoma vuoristoinen maa.

Voi olla että NH90-koneita saisi pian edullisesti käytettynä, mutta huolto maksaa sitten maltaita.
 
Australia luopuu NH-90 laivastosta ja korvaa ne mahdollisesti Sikorskeylla.
Norjassa, Ruotsissa ja Australiassa ollaan luopumassa konetyypistä sen epäluotettavuuden ja jatkuvan päivitysten myöhästelyn vuoksi.
Toisin sanoen luottamus toimittajaan on mennyt lopullisesti.

Norjassa on todennäköisesti koko Pohjoismaiden suurin helikopteritoiminta, johtuen offshore-teollisuudesta ja siitä että maa on vuoneojen pilkkoma vuoristoinen maa.

Voi olla että NH90-koneita saisi pian edullisesti käytettynä, mutta huolto maksaa sitten maltaita.

Jos puolustusteollisuus saisi päättää päättää, niin Norja ei kalustosta luovu:


Airbus and Kongsberg signed a collaboration agreement to support the Norwegian NH90 fleet​



Por Gastón Dubois
-
03/02/2022

0



Cuota
https://www.facebook.com/sharer.php?u=https://www.aviacionline.com/2022/02/airbus-and-kongsberg-signed-a-collaboration-agreement-to-support-the-norwegian-nh90-fleet/
https://twitter.com/intent/tweet?text=Airbus+and+Kongsberg+signed+a+collaboration+agreement+to+support+the+Norwegian+NH90+fleet&url=https://www.aviacionline.com/2022/02/airbus-and-kongsberg-signed-a-collaboration-agreement-to-support-the-norwegian-nh90-fleet/&via=aviacionline
https://pinterest.com/pin/create/button/?url=https://www.aviacionline.com/2022/02/airbus-and-kongsberg-signed-a-collaboration-agreement-to-support-the-norwegian-nh90-fleet/&media=https://www.aviacionline.com/wp-content/uploads/2022/02/NH90-Noruega.jpg&description=Airbus Helicopters and Kongsberg have signed a strategic agreement to collaborate on support and services for the Norwegian Armed Forces' NH90 helicopters.
https://api.whatsapp.com/send?text=Airbus+and+Kongsberg+signed+a+collaboration+agreement+to+support+the+Norwegian+NH90+fleet https://www.aviacionline.com/2022/02/airbus-and-kongsberg-signed-a-collaboration-agreement-to-support-the-norwegian-nh90-fleet/
https://www.linkedin.com/shareArtic...agreement+to+support+the+Norwegian+NH90+fleet

https://telegram.me/share/url?url=h...agreement+to+support+the+Norwegian+NH90+fleet




Don't miss the latest aviation news from Latin America and Spain in our newly Aviacionline English Feed at Twitter and Telegram . You may also follow us in LinkedIn, Instagram and Facebook for our broader coverage in Spanish.

Airbus Helicopters and Kongsberg of Norway have signed a long-term strategic agreement to collaborate on support and services for the Norwegian Armed Forces’ NH90 helicopters.
Under the terms of a Memorandum of Understanding between Airbus Helicopters, Kongsberg Defence & Aerospace, and Kongsberg Aviation Maintenance Services, the companies will work to strengthen the deployment of local maintenance capabilities with the objective to optimize the availability of the NH90 helicopter.

As an initial activity, Airbus is developing and qualifying Kongsberg’s facilities to provide deep maintenance of the NH90 tail gearboxes for the Norwegian fleet and to bring business opportunities for the Nordics where a total of 52 NH90s are operated by Norway, Sweden and Finland. The move will position Kongsberg as prime contractor for this support contract and the first entity outside Airbus to be qualified for the work.

In subsequent steps, Airbus and Kongsberg have identified further paths to exploit a range of additional cooperation opportunities with the objective of enhancing Norway’s support provision.
- Advertisement -
Airbus Helicopters Regional Director Industrial Cooperation, Damien Lamy said: “This agreement is the beginning of an ambitious partnership with Kongsberg which will strengthen Norway’s autonomy and sovereign support capability in this specialized field.”
EVP of Kongsberg Aerostructures & MRO, Mr Terje Bråthen, says: “Kongsberg has a proven capability in production, manufacturing, repair and overhaul activity for the aerospace industry. Kongsberg is also a strategic partner to the Norwegian Armed Forces for sustainment and logistics. We are looking forward to our enhanced cooperation with Airbus with the overall goal of increased operational capability for NH90 users.”
 
Jos puolustusteollisuus saisi päättää päättää, niin Norja ei kalustosta luovu:


Ensinnäkin pitää huomata näiden uutisten päiväykset. Uutinen Airbussin ja Kongsbergin NH-90 huoltosopimuksesta tuotiin julki 2-3.2.2022.
Uutinen Norjassa pitkään kyteneestä tyytymättämyydestä NH-90 koptereihin tuotiin julki viikkoa myöhemmin 8-9.2.2022.

Ennemminkin huoltosopimuksen motivoitunein sopija onkin Airbus eikä Kongsberg, jolle varmaan on aivan se sama minkä valmistajan koptereita huolletaan.
Airbussin intressi on saada NH-90 koneet toimimaan niin ettei Norja luopuisi niistä.
Varmasti Kongsberg joutuu investoimaan NH-90 -huoltoihin mutta varamasti osaa niistä investoinneista voidaan käyttää muiden valmistajien koptereihen tai Airbussin muiden mallien huoltoon.
Lisäksi kysymys on myös mahdollisesti sekä Suomen että Ruotsin NH-90 koptereiden huollosta.


Se mitä NH-90 kopterien kanssa mahdollisesti tapahtuu ollaan julkisen tiedon varassa.

Presidentti Niinistön virallinen valtiovierailu piti olla 21-22.4 Norjaan, mutta peruuntui Niinistön sairastuttua koronaan.
Olisin odottanut että vierailun aikana olisi julkistettu Suomen ja Norjan puolustusvälineteollisuuden yhteistyön syventäminen koskien mm uusia F-35 hävittäjiä.
 
Olisin odottanut että vierailun aikana olisi julkistettu Suomen ja Norjan puolustusvälineteollisuuden yhteistyön syventäminen koskien mm uusia F-35 hävittäjiä.
Luultavasti tiukasti puolustusministerin tonttia kun kyse käytännön järjestelyistä eikä valtiosopimuksista. Toki onnistuisi tuomalla Kaikkonen mukaan kertomaan sen.
Patria-Kongs kuviot taas on omistusohjausministeri Tuppuraisen alaa luultavasti.
 
Luultavasti tiukasti puolustusministerin tonttia kun kyse käytännön järjestelyistä eikä valtiosopimuksista. Toki onnistuisi tuomalla Kaikkonen mukaan kertomaan sen.
Patria-Kongs kuviot taas on omistusohjausministeri Tuppuraisen alaa luultavasti.
Hyvä huomio!
On hyvin tavallista että virallisilla valtiovierailuilla presidenttiä seuraa ainakin yksi ministeri mukana, joka usein on ulkomaankauppaministeri. Tässä tapauksessa Ville Skinnari.
Tosin on mahdollista että seurueeseen tulee muutoksia, kun vierailu joskus saadaan toteutettua.
Sen verran tilanne on muuttunut että Norjassa on puollustusministeri vaihtunut. Hän on nykyään ”Kepun” Bjørn Arild Gram.
Kolmen viikon päästä oleva presidentin seurueeseen todennäköisesti kuuluu ministeri jota ei ole vielä ilmoitettu.
”Presidentti Niinistön valtiovierailuseurueeseen kuuluu myös hallituksen ja elinkeinoelämän edustajia.”
 
Norja hylkää NH-90 »skandaalihelikopterit ja toimittaa koneet takaisin sekä vaatii italialaiselta valmistajalta 5 miljardia kruunua.
”Regjeringen avslutter avtalen om NH90-helikoptrene. Norge skal levere tilbake helikoptrene og krever tilbakebetalt 5 milliarder kroner fra den italienske leverandøren.”
Sen verran iso uutinen että pitäisi olla pian Suomenkin mediassa!
 
Helikopterien italialainen toimittaja on erittäin pettynyt ja väittää että sopimuksen purkamiselle ei ole juridista perustaa.
Australiahan luopui näistä koptereista ennen aikojaan ja valitsi tilalle amerikkalaisen vaihtoehdon.
 
Australia tosiaan on korvaamassa eurooppalaiset kopterit hyvin lyhyen käytön jälkeen amerikkalaisilla. NH90 korvataan Black Hawkeilla ja Tigerit Apacheilla.

Väkisinkin tästä tulee mieleen että onko eurooppalaisilla valmistajilla ollut fokus kohdallaan, vai ovatko nämä eurooppalaiset yhteisprojektit olleet vain jotain teollisuuspoliittista puuhastelua jossa lopputuotteen laadulla ja toimivuudella ei ole ollut riittävän suurta merkitystä?
 
Australia tosiaan on korvaamassa eurooppalaiset kopterit hyvin lyhyen käytön jälkeen amerikkalaisilla. NH90 korvataan Black Hawkeilla ja Tigerit Apacheilla.

Väkisinkin tästä tulee mieleen että onko eurooppalaisilla valmistajilla ollut fokus kohdallaan, vai ovatko nämä eurooppalaiset yhteisprojektit olleet vain jotain teollisuuspoliittista puuhastelua jossa lopputuotteen laadulla ja toimivuudella ei ole ollut riittävän suurta merkitystä?
EU:ssa tärkeämpää on poliitikkojen hienona pitämät asiat eikä esim tehdäänkö hyviä tuotteita järkevään hintaan.
 
Norja hylkää NH-90 »skandaalihelikopterit ja toimittaa koneet takaisin sekä vaatii italialaiselta valmistajalta 5 miljardia kruunua.

Twitteristä 4 pääsyytä @endrelunde

Issue 1: Severe delays. Initial plans called for last of 14 NH90 to be delivered in 2008. Most recent plan required complete delivery by end of 2022, but this has now in turn been delayed until 2024
Issue 2: Poor reliability. Even in final config, failures/flight hours on Norwegian NH90s is more than 40 times too high, with components wearing out/breaking much too fast
Issue 3: Poor maintainability. Norwegian NH90s spend far more time in the shop than in the air. Combined with poor reliability, this usually means just one aircraft is available for flight, sometimes none
Issue 4: Systems/components have become obsolete, and contractor has not found replacement components for some critical systems, including some that are necessary for the NH90s anti-submarine warfare capability
 
NH90 ongelmista on puhuttu pitkään Norjassa. Oli vättämättömiä tehtäviä ja NH90 ei niitä pystynyt tekemään. Ei jäänyt enää muuta mahdollisuutta kuin hankkia uudet kopterit tilalle. Näitähän oli tilattu 14 konetta 20 vuotta sitten ja 13 toimitettu. Niitä on ollut sekä Merivoimilla ja Rannikkovartiostolla.
NH90 päätukikohta on ollu Bardufossissa Troms-läänissä jonne kaavaillaan keskitettävän koko Pohjois-Norjan sotilasleiri.
Siinä mielessä luonnollista että helikopterit pystyvät sieltä käsin nopeasti siirtämään joukkoja, mutta siinä muitakin näkökohtia.
Yhdistetyt Troms- ja Finnmark-läänit päätettiin vaalien tuloksena taas erottaa. Nyt Finnmarkissa vaadita tukikohtaa sinne.
Nyt kun ”Norjan Kepu” on hallituksessa, on aluepolitiikka hyvin korostuneessa roolissa.

Päätös hylätä NH90 oli vahvasti mielessä myös porvarihallituksen puollustusministerillä. Puollustusvoimain komentajana on suhteellisen nuori, afganistanissakin erikoisjoukoissa palvellut kenraali Erik Kristoffersen(s. 1969).
Bjørn Arild Gram(Sp) on ollut puollustusministerinä vasta kaksi kuukautta.

Upseeri- ja spesialistiliiton puheenjohtaja Torbjørn Bongo on eri mieltä hallituksen kanssa NH90-kopterien hylkäämisestä.
Bongo on tyypillinen saamelaisnimi ja saamelaisesta Bongo näyttääkin kuvassa.
Varmaankin ensimmäisenä henkilöstöllä on huoli työpaikoista. Ainakin joksikin työt vähenevät kun niitä koptereita ei ole.
Tosin puollustusvoiman komentaja on vakuuttanut ettei ketään irtisanota.


Suomalaista uutisointia
 
Jotenkin outoa, että ongelmia tuntuu olevan kaikilla muilla mailla paitsi Suomella. Olemmeko tässkin asiassa muita parempia? Vai onko meillä vain päätetty vaieta ongelmista?
 
Back
Top