NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Offtopic:
Miten ihmeessä Hesari on voinut julkaista nettiuutisen vuonna 1990?
 
FinnHEMS:sin tarve on vain jotain muuta kuin sodanajan tarve.
Rakennetulla alueella iso kopteri joka kykenisi kuljettamaan useita potilaita on turhan iso laskeutumaan lähelle kohteita ja tietysti käyttökustannus kasvaa koneen kasvaessa.

Tarkoitin ihan heidän nykyisen kalustonsa hyödyntämistä, huiput pilotit ja jokasään pimeätoimintakyky.
 
Eli jo ennen valtion täyttä omistajuutta näillä on ollut medevac rooli?

Aivan videon lopussa mainitaan koptereilla evakuointi.

En osaa sanoa niiden suunnitellusta käytöstä, mutta valmiuslain mukaan ne voidaan määrätä toimimaan PV.n alaisuudessa.
Kopteriin menee yksi potilas kerrallaan, joten kovin iso ja evakointeja niillä ei tehdä. Toki yksikin pelastettu on paljon joukkojen moraalille.
 
En osaa sanoa niiden suunnitellusta käytöstä, mutta valmiuslain mukaan ne voidaan määrätä toimimaan PV.n alaisuudessa.
Kopteriin menee yksi potilas kerrallaan, joten kovin iso ja evakointeja niillä ei tehdä. Toki yksikin pelastettu on paljon joukkojen moraalille.

No videolla käytettiin yhden potilaan evakuointiin NH90 kopteria se taas voisi lentää jotain toistakin tehtävää, se kai olisi muutenkin casevac ja tämä medevac kun varustettu paremmin?
 
Meille taidettiin kouluttaa Mi-8:n kanssa yhteistoiminnassa että aukon pitäisi olla 200*300m.
Aikanaan tämä 50x50 mainittiin briiffissä Utin Jääkärirykmentin toimesta. Sama ala pätee keskiraskaaseen AS 332 / 215 Super Pumaan. Mi-8 voi olla vähän epätarkempi ohjattava kuin huippunykyaikainen NH-90.
 
Aikanaan tämä 50x50 mainittiin briiffissä Utin Jääkärirykmentin toimesta. Sama ala pätee keskiraskaaseen AS 332 / 215 Super Pumaan. Mi-8 voi olla vähän epätarkempi ohjattava kuin huippunykyaikainen NH-90.

En epäile yhtään. Loppusodassa Mi-8 piti noutaa meiltä "evakoitavia". Ja muistan vain että oli jonkun kokonen hakkuuaukko joka piti maastotiedustella sitä varten. Ja oli jumalaton helle.
 
Aikanaan tämä 50x50 mainittiin briiffissä Utin Jääkärirykmentin toimesta. Sama ala pätee keskiraskaaseen AS 332 / 215 Super Pumaan. Mi-8 voi olla vähän epätarkempi ohjattava kuin huippunykyaikainen NH-90.

Laskeutumisalan koko ei liity ohjauksen tarkkuuteen. Sekä Mi-8, Puma ja NH-90 menevät kaikki ihan samalla tavalla siihen platan H-kirjaimen päälle.

Eroa voi sitten olla lavan pituudessa, maaston ominaisuuksissa, yleisissä turvaohjeissa, säätilassa jne. Mutta ohjaukseen se ei liity.
 
Meille taidettiin kouluttaa Mi-8:n kanssa yhteistoiminnassa että aukon pitäisi olla 200*300m.
Aika isolta kuulostaa. Olen ollut itse yleisössä 2000 luvun alussa, kun isossa harjoituksessa käytettiin jalkapallokenttää laskeutumisalueena mi8 koptereille. Toivat ja hakivat joukkoja.

Jalkapallokenttähän on jotain 100*60 ja tuo kenttä tuskin on edes täysimittainen. Kentän ympärillä tietysti vähän tilaa lisää ennenkuin osuu mihinkään.
Mitään liikenteitä ei katkaistu ja yleisökin sai olla lähellä katsomassa. Luulisi olleen ihan rutiinia tuonkokoisille ja paljon pienemmillekin aukolle laskeutua.


Screenshot_20200503-004849__01__01.jpg
 
Aika isolta kuulostaa. Olen ollut itse yleisössä 2000 luvun alussa, kun isossa harjoituksessa käytettiin jalkapallokenttää laskeutumisalueena mi8 koptereille. Toivat ja hakivat joukkoja.

Jalkapallokenttähän on jotain 100*60 ja tuo kenttä tuskin on edes täysimittainen. Kentän ympärillä tietysti vähän tilaa lisää ennenkuin osuu mihinkään.
Mitään liikenteitä ei katkaistu ja yleisökin sai olla lähellä katsomassa. Luulisi olleen ihan rutiinia tuonkokoisille ja paljon pienemmillekin aukolle laskeutua.


Katso liite: 39826

Voi olla mahdollista että muistan väärin. Harmi kun muuton yhteydessä hävisi sissitelkkari, ja muut muistiinpanot kyseiseltä ajalta.
 

Finhems haluaa laskupaikaksi 25 x 25 m.
EC-145 on 13 x 11 m
NH90 19,6 x 16,3 m

Jos eivät tosipaikassa saa NH90:stä 30 x 30 metriseen reikään (reunaesteet huomioiden), niin ohjeiden kirjoittajat vaihtoon. 25 x 20 metriäkin luulisi onnistuvan tiukassa tilanteessa, jos ei ole merkittäviä reunaesteitä.

Rauhan aikana roottorivirran aiheuttamat vauriot ympäristölle lienvät suurin huolenaihe.
 
Offtopic:
Miten ihmeessä Hesari on voinut julkaista nettiuutisen vuonna 1990?

Olisiko siellä siirrytty tuolloin tietokoneaikaan, jolloin jutut on ollut myöhemmin helppo tuoda verkkoon tiedostoista? Tai vaihtoehtoisesti ovat digitoineet vanhat paperilehdet, mistä tuota tietää.


Haku kattaa sekä HS.fi:n uutiset verkossa että Helsingin Sanomissa julkaistun toimituksellisen tekstimateriaalin vuodesta 1990 lähtien.
 

Finhems haluaa laskupaikaksi 25 x 25 m.
EC-145 on 13 x 11 m
NH90 19,6 x 16,3 m

Jos eivät tosipaikassa saa NH90:stä 30 x 30 metriseen reikään (reunaesteet huomioiden), niin ohjeiden kirjoittajat vaihtoon. 25 x 20 metriäkin luulisi onnistuvan tiukassa tilanteessa, jos ei ole merkittäviä reunaesteitä.

Rauhan aikana roottorivirran aiheuttamat vauriot ympäristölle lienvät suurin huolenaihe.
Paljonko sulla on takana pyöriväsiipisillä kippari tiimaa?
Monestikko olet tullut laskuun pimeänäkölaitteella, perkeleenmoisessa tuulessa ja vesisateessa?
Ohjeen kirjoittaminen uusiksi ei ole ratkaisu.
 
Näköjään kirjoitukseni sai aikaa voimakkaan reaktion @TBman. Samalla piti vääntää mukaan NVG ja marginaalinen sää, joista en selvästikään puhunut omassa viestissäni.

Kokemuksemme helikopterioperoinnista tulee näköjään hieman eri ympäristöistä. Paljonko sinun tuntemassa operoinnissa on pienin hyväksyttävä turvaväli lavan kärjen ja esteen välissä?
 
Näköjään kirjoitukseni sai aikaa voimakkaan reaktion @TBman. Samalla piti vääntää mukaan NVG ja marginaalinen sää, joista en selvästikään puhunut omassa viestissäni.

Kokemuksemme helikopterioperoinnista tulee näköjään hieman eri ympäristöistä. Paljonko sinun tuntemassa operoinnissa on pienin hyväksyttävä turvaväli lavan kärjen ja esteen välissä?
Ei minulla mitään reaktioita tullut. Totesin, että jos alkaa kirjoittamaan uusiksi noin Kovia statementtejä, niin siihen tulee muutakin mukaan ja asia ei ole mustavalkoinen.
Meillä duunissa mennään välillä joustavasti, mutta siviilissä noudata aivan normisääntöjä.
 
Siliilisäännöt ovat EASA-maailmassa hyvin sallivat, part-SPO:n mukaisessa lentotyössä operaattorin toimintakäsikirjan mukaisesti, minimissään pelkällä päällikön arvionnilla varmistetaan laskupaikan riittävyys. Tällöin parhaimmillaan tai pahimmillaan estevarat ovat metrin luokkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan joka suuntaan yhtä aikaa.

Astetta tarkemmin säädellyssä HEMS-toiminnassa EASA:n AMC/GM puhuu laskupaikasta, jonka koko on päivällä 2D ja yöllä 2D x 4D, jossa D on helikopterin suurin mitta. Oletin sotilastoiminnan sattuvan tuohon välimaastoon.
 
Siliilisäännöt ovat EASA-maailmassa hyvin sallivat, part-SPO:n mukaisessa lentotyössä operaattorin toimintakäsikirjan mukaisesti, minimissään pelkällä päällikön arvionnilla varmistetaan laskupaikan riittävyys. Tällöin parhaimmillaan tai pahimmillaan estevarat ovat metrin luokkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan joka suuntaan yhtä aikaa.

Astetta tarkemmin säädellyssä HEMS-toiminnassa EASA:n AMC/GM puhuu laskupaikasta, jonka koko on päivällä 2D ja yöllä 2D x 4D, jossa D on helikopterin suurin mitta. Oletin sotilastoiminnan sattuvan tuohon välimaastoon.
Ei välttämättä ole puolivälissä välttämättä. BH tyypit sanovat, että n. 3 jalkaa on olisi suositusminimi, mutta on kuulemma -4 jalkaakin menty vesakkoon. Olisikohan messikaljan siivittämiä juttuja, tiedä tuota.
 
Back
Top