NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko Utissa ensihoidon henkilökuntaa vai joudutaanko edelleen turvautumaan sairaanhoitopiirin tai pelastuslaitoksen väkeen jos kopteri lähtee tehtävälle?
Eiköhän tämä jo kerro pelin hengen:
"Mikäli kopteri halutaan ilmaan nopeammin, miehistön tulisi käytännössä päivystää ympäri vuorokauden varuskunnassa.

– Lääkärihelikopteritoiminta vaatisi uusia vasteaikoja, ja helikopterin merkittävää uudenlaista varustamista. Silloin kopterin käyttäminen normaaleihin operatiivisiin tehtäviin ei olisi enää järkevää, sanoo Lehtisalo.

Puolustusministeriön huolena onkin, että virka-aputehtävät voivat haitata helikopteripataljoonan ensisijaista tehtävää, maanpuolustusta."

Pelastushelikopterithan on nykyään sairaanhoitopiirien hoitama, joskin valtiollistaminen vaikuttaisi olevan varma.
 
Eik tuo NH ole aika raskas peli kuljettamaan pelkkää lääkäriä? Yleensähän lääkärihelikopterit eivät potilaita kuljeta, vaan tuovat ensihoitolääkärin paikalle. Sinänsä näille yhteiskunnan omistamille koptereille olisi hyvä saada paljon hyötykäyttöä.
 
Olin artikkelin lukevinani. Näköjään väsähdin loppua kohden :(
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli siis artikkelissa: "Keskiraskaat Super Puma ja NH-90 ovat liian järeitä koptereita lääkärin tai yksittäisen potilaan kuljettamiseen maa-alueilla."
Tulevat hävittäjätkin sitten hoitavat potilaslennot, vai kuinka?
Äkkiä esiin F-35B brosyyri. Pääsee edes paikalle. Ei kyllä kuljeta muita pois.
 
Länsinaapurissahan Gripenit antoivat virka-apua pommittamalla metsäpaloja :sneaky:
Meillä ei voida. Doktriiniin kuuluu heittää vettä liekkeihin, ei räjähteitä. Vai sammuttiko ne kirjaimellisesti pommeilla? Ei taida Gripen oikein vesilastiakaan kantaa...

Edit. näköjään kirjaimellisesti
 
Onko Utissa ensihoidon henkilökuntaa vai joudutaanko edelleen turvautumaan sairaanhoitopiirin tai pelastuslaitoksen väkeen jos kopteri lähtee tehtävälle?
Ei ole kuin kenttäsairaanhoitajia klo 8-16. Jos jotain noilla halutaan lennättää niin pitää hakea tai hakeutua kentälle.
Lääkereillä ei ole kymenlaaksossa muutenkaan kenttäpäivystystä, joka olisi edullisempi ja fiksumpi toteuttaa maayksiköillä. Väestöpohja tosin ei ole riittävän suuri kustannustehokkalle 24/7 päivystykselle.

Keskittyisivät vaan metsäpalojen sammuttamiseen, jos jotain lisää noista halutaan. Kuten on jo sanottu, NH-90 on liian suuri kone laskeutumaan pihoille ja heko-platoille joita sairaaloissa on nykyään. Kone on myös kallis operoida, mutta sen vahvuus on suuri kuormankantokyky ja 2000 l Bambi-Bucket sammutussäkki. Lisäksi kone pystyy lentämään vaikeissa olosuhteissa. Ongelmana on niissä on ollut tunnetusti heikko operatiivinen valmius varaosien puutteessa.

Luulen että pv ei ilahdu tuosta ajatuksesta, koska sen käyttökustannukset kasvaisivat jonkin verran nykyisestä. Kone ei sovellu tuohon mainittuun käyttöön, koska se kallis käyttää ja liian kookas. Sehän on suunnittelultaan sotilashelikopteri ja tarkoitettu miehistön kuljetukseen.

Ylilääkäri: Perusteluissa asiavirheitä
Kymenlaakson sote-kuntayhtymän Kymsoten ensihoidon ylilääkäri Petri Loikas puolestaan on sitä mieltä, että selvityksessä esitetyt perustelut ontuvat.

– Puolustusvoimien NH90-helikoptereiden lähtövalmiusajat ovat sellaiset, että niistä ei ole apua ensihoitoon minkään vertaa. Meillä on ollut yksi isompi onnettomuustilanne, jota varten olemme yhden kerran kysyneet virka-apua. Siinä vaiheessa kun helikopteri oli toimintavalmiudessa, me totesimme ettei siitä ole enää hyötyä, Loikas sanoo.

Loikkaan mukaan sotilashelikopterit eivät muutoinkaan kalustoltaan sovellu ensihoidon tarpeisiin.
– On hyvin vähän paikkoja, joihin voidaan turvallisesti ja omaisuutta vaurioittamatta laskeutua niiden kanssa. Taajama-alueella ei siten välttämättä pystytä laskeutumaan tarpeeksi lähelle.
Loikas ampuu alas myös Liljan vaikutelman siitä, että Utin sijoituspäätöksessä pääkaupunkiseudun intressit painoivat vaakakupissa.
– Pääkaupunkiseudun kunnat eivät ole enää ensihoidon päivittäistoiminnan tavoittamisviiveen piirissä, Loikas sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-11121803

Tuon selvitysmies Liljan roolia on kyseenalaistettu. Mies toimi Aslakin operatiivisena johtajana muutama vuosi sitten.
https://www.aamulehti.fi/a/a347d0c0-b6d0-447c-883c-5aa29f1256e9

Koko valtiollistamisajatus on typerää touhua, eikä tuo mitään tehokkuutta lisää, päinvastoin. Pv ulkoisti esimerkiksi toimintojaan säästötalkoissa muutama vuosi sitten. En tiedä miten onnistui, mutta Millog pystynee firmana ainakin paremmin suunnittelemaan strategiaansa ja omaa toimintaansa kuin SA-INT palveluksessa.
 
Ei ole kuin kenttäsairaanhoitajia klo 8-16. Jos jotain noilla halutaan lennättää niin pitää hakea tai hakeutua kentälle.
Lääkereillä ei ole kymenlaaksossa muutenkaan kenttäpäivystystä, joka olisi edullisempi ja fiksumpi toteuttaa maayksiköillä. Väestöpohja tosin ei ole riittävän suuri kustannustehokkalle 24/7 päivystykselle.

Keskittyisivät vaan metsäpalojen sammuttamiseen, jos jotain lisää noista halutaan. Kuten on jo sanottu, NH-90 on liian suuri kone laskeutumaan pihoille ja heko-platoille joita sairaaloissa on nykyään. Kone on myös kallis operoida, mutta sen vahvuus on suuri kuormankantokyky ja 2000 l Bambi-Bucket sammutussäkki. Lisäksi kone pystyy lentämään vaikeissa olosuhteissa. Ongelmana on niissä on ollut tunnetusti heikko operatiivinen valmius varaosien puutteessa.

Luulen että pv ei ilahdu tuosta ajatuksesta, koska sen käyttökustannukset kasvaisivat jonkin verran nykyisestä. Kone ei sovellu tuohon mainittuun käyttöön, koska se kallis käyttää ja liian kookas. Sehän on suunnittelultaan sotilashelikopteri ja tarkoitettu miehistön kuljetukseen.

Ylilääkäri: Perusteluissa asiavirheitä
Kymenlaakson sote-kuntayhtymän Kymsoten ensihoidon ylilääkäri Petri Loikas puolestaan on sitä mieltä, että selvityksessä esitetyt perustelut ontuvat.

– Puolustusvoimien NH90-helikoptereiden lähtövalmiusajat ovat sellaiset, että niistä ei ole apua ensihoitoon minkään vertaa. Meillä on ollut yksi isompi onnettomuustilanne, jota varten olemme yhden kerran kysyneet virka-apua. Siinä vaiheessa kun helikopteri oli toimintavalmiudessa, me totesimme ettei siitä ole enää hyötyä, Loikas sanoo.

Loikkaan mukaan sotilashelikopterit eivät muutoinkaan kalustoltaan sovellu ensihoidon tarpeisiin.
– On hyvin vähän paikkoja, joihin voidaan turvallisesti ja omaisuutta vaurioittamatta laskeutua niiden kanssa. Taajama-alueella ei siten välttämättä pystytä laskeutumaan tarpeeksi lähelle.
Loikas ampuu alas myös Liljan vaikutelman siitä, että Utin sijoituspäätöksessä pääkaupunkiseudun intressit painoivat vaakakupissa.
– Pääkaupunkiseudun kunnat eivät ole enää ensihoidon päivittäistoiminnan tavoittamisviiveen piirissä, Loikas sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-11121803

Tuon selvitysmies Liljan roolia on kyseenalaistettu. Mies toimi Aslakin operatiivisena johtajana muutama vuosi sitten.
https://www.aamulehti.fi/a/a347d0c0-b6d0-447c-883c-5aa29f1256e9

Koko valtiollistamisajatus on typerää touhua, eikä tuo mitään tehokkuutta lisää, päinvastoin. Pv ulkoisti esimerkiksi toimintojaan säästötalkoissa muutama vuosi sitten. En tiedä miten onnistui, mutta Millog pystynee firmana ainakin paremmin suunnittelemaan strategiaansa ja omaa toimintaansa kuin SA-INT palveluksessa.
Pitääkö paikkaansa ettei NH-90 kykene laskeutumaan Tyksin katolle? Muistaakseni olen nähnyt mutta varmaan muistan sitten väärin.
 
Pitääkö paikkaansa ettei NH-90 kykene laskeutumaan Tyksin katolle? Muistaakseni olen nähnyt mutta varmaan muistan sitten väärin.
En tiedä TYKSistä, mutta tuskin jokapaikkaan. Heko on painava ja vaatii tilaa ympärille. Eikä se paljon auta jos se vispilä ei pääse laskeutumaan maastossa kuin kilometrin päähän kohteesta.

Norskien Kirkkoniemessä on ihan eri olosuhteet ja vaatimukset kuin eteläisessä Suomessa. Se ei korreloi mitenkään toiminnan kanssa. Siellä on rankat olosuhteet ja koneessa pitää olla voimaa. Puustoa, sähkölinjoja tai talojakaan ei ole estämässä laskua/nousua. Tuo uutisvertaus sieltä on täysin höpöä, eikä liity mitenkään Finnhemsin toimintaan.
 
En tiedä TYKSistä, mutta tuskin jokapaikkaan. Heko on painava ja vaatii tilaa ympärille. Eikä se paljon auta jos se vispilä ei pääse laskeutumaan maastossa kuin kilometrin päähän kohteesta.

Norskien Kirkkoniemessä on ihan eri olosuhteet ja vaatimukset kuin eteläisessä Suomessa. Se ei korreloi mitenkään toiminnan kanssa. Siellä on rankat olosuhteet ja koneessa pitää olla voimaa. Puustoa, sähkölinjoja tai talojakaan ei ole estämässä laskua/nousua. Tuo uutisvertaus sieltä on täysin höpöä, eikä liity mitenkään Finnhemsin toimintaan.
Super Puma vierailee varmaan lähes päivittäin Tyksin katolla. Eikös ole samaa kokoluokkaa?
 
Bongasitteko muuten tuosta Ylen artikkelista kuvaa, jossa AB-212 on päivitettynä?
Hieraisin silmiäni kun tuossa kabiinin päällä on pönttö, jossa kuvittelisin olevan meva-tutkan! Kone on saanut alleen myös FLIR-laitteiston sekä ilmeisesti säätutkan tms. keulaan.
39-6271665e0b55de967bf.jpg
 
Bongasitteko muuten tuosta Ylen artikkelista kuvaa, jossa AB-212 on päivitettynä?
Hieraisin silmiäni kun tuossa kabiinin päällä on pönttö, jossa kuvittelisin olevan meva-tutkan! Kone on saanut alleen myös FLIR-laitteiston sekä ilmeisesti säätutkan tms. keulaan.
39-6271665e0b55de967bf.jpg

Tuossa kyseisessä yksilössä on tainnut olla tuo tutka alusta asti. Malli taitaa olla MM/APS-705.
 
Back
Top